'Hulp voor Pakistan niet naar slachtoffers

14-08-2010 14:48 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
ISLAMABAD/LONDEN - Meer dan 300 miljoen pond (367 miljoen euro) voor de wederopbouw van delen van Pakistan na de aardbeving in 2005, is besteed aan andere overheidsprojecten. Daardoor zouden buitenlandse donateurs huiverig zijn om geld over te maken voor de slachtoffers van de recente overstromingen. De beving kostte circa 80.000 mensen het leven.

De Britse krant The Daily Telegraph berichtte zaterdag op basis van informatie van overheidsfunctionarissen, dat vijf jaar na de beving, slachtoffers nog steeds wachten totdat hun dorpen herbouwd worden. Circa vier miljoen mensen raakten destijds dakloos.



De internationale gemeenschap maakte na de beving meer dan 4 miljard euro over naar Pakistan. Bedrijven die opdracht gekregen hadden om de getroffen regio's weer op te bouwen is verteld, dat geld dat door Westerse regeringen is gegeven deels naar andere projecten gaat. Zo heeft ERRA, de organisatie die de wederopbouw coördineert, te horen gekregen dat het budget dit jaar driekwart lager is dan eerder toegezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 26 augustus 2010 @ 10:24:

[...]





Er zijn nu wel zustergroeperingen aan het werk met extreme ideeën.Oh, ok. Nou, prima reden om dan maar niets te doen.
.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dibah schreef op 26 augustus 2010 @ 10:31:

[...]





Vind jij, dat recht heb je.huh?
Alle reacties Link kopieren
quote:Dibah schreef op 26 augustus 2010 @ 10:30:

[...]





Volgens mij is de schrijver Theodor Holman.



Een mooie eikel dan Ik heb me echt zitten irriteren aan het idee van hem dat omdat hij en zjin ouders hard gewerkt hebben ze het daarom zo goed hebben.

Ik heb zelf een tijdje in ontwikkelingsland gewoond en wat op mij als 17-jarige het meeste indruk heeft gemaakt is dat die mensen echt precies hetzelfde zijn als de mensen hier. Echt precies. Je gaat er toch onbewust vanuit dat het een soort stakkers zijn en dat jou zoiets nooit zou overkomen, maar sindsdien weet ik dat als mijn dorp in Bangladesh gestaan had wij net zo leefden als de inwoners daar nu. Er zijn echt maar weinig mensen die zelf zorgen voor een substantiële vooruitgang in hun leven (ook in Nederland) en wanneer de omstandigheden er niet naar zijn (bv omdat je geen onderwijs kan volgen, elke dag moet werken op het land van je ouders, enzovoort) is dat nóg veel moeilijker. Natuurlijk zijn er toch succesverhalen in ontwikkelingslanden, van uitzonderlijke mensen die de kracht hebben hun hele leven om te gooien, maar denken dat wij met zijn 16-miljoenen daar stuk voor stuk toe in staat zouden zijn is echt enorm stom gewoon.



En daarnaast neem ik aanstoot aan de suggestie dat mensen in ontwikkelingslanden niet keihard zouden werken. Natuurlijk, ook hier weer, heb je mensen die dat wel en die dat niet doen, maar wat ik zelf heb gezien werkt echt 90% van de mensen véél harder dan die 36-urige werkweek die wij als voltijds beschouwen. Daarnaast doen veel mensen lichamelijk zwaar werk, meer dan hier. Dus net doen of je zelf zo enorm veel harder werkt dan de gemiddelde arme mens is echt enorm aanmatigend vind ik.



Tot slot: de mensen die in het land waar ikzelf heb gewoond (Centraal Amerika) succes hadden en kansen voor zichzelf gecreëerd hebben, hebben dat allemaal gedaan via wapen- en drugshandel, betrokkenheid bij bendes, en corruptie. Dus als je denkt dat het resultaat (kansen hebben) ook maar íets zegt over hoe hard jij of je vader gewerkt heeft, dan ben je enorm in de war.
.
Alle reacties Link kopieren
Zoals jij?

En welke ervaring heb je dan, dat als je daar maar hard genoeg werkt en goed genoeg je best doet je net zoveel kansen krijgt als iemand in Nederland? Ik ben razend benieuwd!
Militants Overtake India as Top Threat, Says Pakistan's ISI
.
Alle reacties Link kopieren
Nog steeds benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Oh je had al gereageerd, maar serieus, denk jij dat als je in een land als El Salvador of Somalië of Bangladesh maar net zo hard werkt als de gemiddelde Nederlander je dezelfde kansen zal krijgen als de gemiddelde Nederlander?
.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor verandering geeft dat jou weer?



Je bent het dus met me eens dat je met hard werken niet dezelfde kansen kan creëren als in Nederland? Dat is wat mij tegen de borst stuitte in het stuk in de Groene Amsterdammer. Niet dat iemand uit verbitterdheid of principe of gewoon zakkerigheid of vrekkigheid niets aan ontwikkelingshulp wil doen, dat moet je zelf weten, maar dat je daadwerkelijk zo arrogant kan zijn om te denken dat jij het zo goed hebt omdat je zo enorm hard werkt en die arme stakkers in het buitenland het alleen maar slecht hebben omdat ze geen flikker uitvoeren. We kunnen denk ik wel concluderen dat je dan nogal een enorme plaat voor je kop hebt. En ik denk wel degelijk dat eenieder die in Midden Amerika geweest is, zelfs de rijken daar, het wel met me eens zullen zijn, dus daarom was ik enorm benieuwd naar de andere ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Wij geven ook niets! En als ze wat hebben moeten van ons, Eva dr vader is varkensboer in brabant, misschien kan die er wel een paar slachten en op sturen, maar onze zuur verdiende euro's gaan er echt niet heen!
Alle reacties Link kopieren
Ik geef wel. Ik ga er nog steeds van uit dat er wel iets van de hulpgoederen op de goede plek komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Margaretha2 schreef op 26 augustus 2010 @ 12:41:

Wat voor verandering geeft dat jou weer?



Je bent het dus met me eens dat je met hard werken niet dezelfde kansen kan creëren als in Nederland? Dat is wat mij tegen de borst stuitte in het stuk in de Groene Amsterdammer. Niet dat iemand uit verbitterdheid of principe of gewoon zakkerigheid of vrekkigheid niets aan ontwikkelingshulp wil doen, dat moet je zelf weten, maar dat je daadwerkelijk zo arrogant kan zijn om te denken dat jij het zo goed hebt omdat

je zo enorm hard werkt en die arme stakkers in het buitenland het alleen maar slecht hebben omdat ze geen flikker uitvoeren. We kunnen denk ik wel concluderen dat je dan nogal een enorme plaat voor je kop hebt. En ik denk wel degelijk dat

eenieder die in Midden Amerika geweest is, zelfs de rijken daar, het wel met me eens zullen zijn, dus daarom was ik enorm benieuwd naar de andere ervaringen.Maar ze kunnen ook proberen om het land te gaan bewerken en er voedsel op te verbouwen, zelfs dat kot niet in hun op!!!!!!
.
.
Alle reacties Link kopieren
Wat een vooroordelen allemaal.



Het is juist goed als de mensen daar ook hulp krijgen uit het Westen, ipv alleen maar van extremistische groeperingen. Die wakkeren alleen maar haat aan, en dan komen we nooit meer van die klote-Taliban af.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
quote:Margaretha2 schreef op 26 augustus 2010 @ 12:41:

Wat voor verandering geeft dat jou weer?



Je bent het dus met me eens dat je met hard werken niet dezelfde kansen kan creëren als in Nederland? Dat is wat mij tegen de borst stuitte in het stuk in de Groene Amsterdammer. Niet dat iemand uit verbitterdheid of principe of gewoon zakkerigheid of vrekkigheid niets aan ontwikkelingshulp wil doen, dat moet je zelf weten, maar dat je daadwerkelijk zo arrogant kan zijn om te denken dat jij het zo goed hebt omdat je zo enorm hard werkt en die arme stakkers in het buitenland het alleen maar slecht hebben omdat ze geen flikker uitvoeren. We kunnen denk ik wel concluderen dat je dan nogal een enorme plaat voor je kop hebt. En ik denk wel degelijk dat eenieder die in Midden Amerika geweest is, zelfs de rijken daar, het wel met me eens zullen zijn, dus daarom was ik enorm benieuwd naar de andere ervaringen.Ik ben jaren geleden een maand in Ecuador geweest, maar arm is daar ook echt arm en rijk is puissant rijk. Zo rijk dat hele wijke met giga woonhuizen in bijv. Quito gewoon zijn omringd met torenhoge muren om ongewenste gasten buiten te houden.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sandra24 schreef op 26 augustus 2010 @ 12:44:

[...]





Maar ze kunnen ook proberen om het land te gaan bewerken en er voedsel op te verbouwen, zelfs dat kot niet in hun op!!!!!!



Want in Centraal Amerika wordt niet geboerd?



Zelfs dat komt niet op in die idiote indianen en in jouzelf zou dat zeker wel opkomen????



Overigens wil ik je best de situatie schetsen van bijvoorbeeld Guatemala. Daar is 36 jaar burgeroorlog geweest waarbij de taktiek "verschroeide aarde" populair was, mensen zijn hun land en huis kwijtgeraakt en verplaatst naar andere delen van het land of zelfs naar het buitenland. Mensen hadden geen eigendomsbewijzen en trouwens überhaupt geen papieren. Nu geeft de overheid gratis land aan de ontheemden, maar het is niet na te zoeken of iemand Guatemalteek is of Mexicaan of whatever. Sommige mensen keren terug naar waar ze 30 jaar geleden weggejaagd waren, maar daar wonen inmiddels andere mensen. Sommige mensen blijven naar waar ze naartoe verplaatst zijn maar hebben een conflict met de oorspronkelijke bewoners die nu terugkeren.



Dan het lucratieve van boeren: EU en VS dumpen massaal hun productieoverschot op de markt waardoor lokale producenten uitgeschakeld worden want ze kunnen nooit concurreren met zulke dumpprijzen. Het loont dus niet om voedsel te verbouwen. Dan heb je nog de Wereldbank en het IMF, die bv. in Guatemala gezorgd hebben voor een groot probleem doordat ze de koffie-bouw (een traditioneel hoogwaardig exportproduct van Guatemala) gingen promoten in Zuid Oost Azië waar men met hulp van de Wereldbank véél goedkoper kon gaan produceren. Het plukken van de koffiebonen was toen ik woonde duurder dan de oogst gewoon laten verrotten. overigens zijn die plantages dan weer in handen van enkele Herenboeren waarbij de gewone bevolking slechts in dienst is tegen een mager salaris.



Op het platteland is het dus lastig jezelf in leven te houden (laat staan kansen te creëren voor je kinderen), je moet naar de stad om geld te verdienen, wat dus ook een groot deel van de bevolking doet.



maar vertel even wat er bij jou opkomt om daar net zoveel kansen te creëren als je hier hebt, dan mail ik het gelijk door aan Ban Ki Moon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sandra24 schreef op 26 augustus 2010 @ 12:44:

[...]





Maar ze kunnen ook proberen om het land te gaan bewerken en er voedsel op te verbouwen, zelfs dat kot niet in hun op!!!!!!Land gaan bewerken betekent investeren en dat gaat nogal lastig als je arm bent. Ik noemde al Ecuador en voorzover ik weet zijn daar niet de voorzieningen om handen, zoals we die in Nederland kennen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dibah schreef op 26 augustus 2010 @ 12:49:

[...]





Wij hebben als werkgever ook ervaren, dat men wel gauw moe is.

Dat het soms teveel gevraagd is, om te doen waarvoor men ingehuurd is. Krijgt men het salaris ( dat is verder prive) dan wordt er per dag/ uur geleefd. Afspraken maken, dat is héél moeilijk.

Dat er een totaal andere cultuur heerst dan in Nederland c.q. Europa dat mag toch duidelijk zijn. Zelfs een betere beloning voor de werknemers zet kwaad bloed bij andere plaatselijke ondernemers.



Dat ben ik wel met je eens en het probleem is natuurlijk best complex met veel verschillende aspecten die er voor zorgen dat mensen in armoede leven. Eén van die dingen vind ik inderdaad de bij-de-dag-leef mentaliteit.

Toch is zelfs dat niet alleen toe te schrijven aan kutkarakter (ofzo) of zelfs cultuur, het is best logisch dat mensen die in een land wonen waar bv. investeringen niet veilig zijn, een enorme maffia is, je niet kan vertrouwen op de overheid, weinig moeite doen om iets te bereiken voor morgen, want zodra je het bereikt hebt kan het weer helemaal in puin liggen.



Maargoed, ik ben het dus met je eens dat die dingen ook meespelen, maar ik denk nog steeds dat de meeste Nederlanders als ze daar geboren zouden zijn ze in precies dezelfde omstandigheden zouden leven. ons wordt het enorm makkelijk gemaakt in nederland dus om net te doen alsof alle kansen zelf gecreëerd zijn.... dat vind ik gewoon enorm aanmatigend. We zijn allemaal mensen, wij zijn heus geen verheven volk.
Alle reacties Link kopieren
Tila, ik geloof dat Latijns Amerika het continent is met de grootste verschil tussen arm en rijk, ik heb daar zelf een rijkdom gezien die ik in Europa ook nooit eerder tegen was gekomen. Een middenklasse bestaat feitelijk niet en dat is ook één van deredenen dat het moeilijk is vooruit te komen.

Maargoed, we heoven alleen maar te kijken naar hoeveel arbeiders en boerenkindjes er in Nederland zich opwerkten voordat ze massaal onderwijs konden volgen om te weten dat we zelf geen haar beter zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven