'Leeuwendeel vrouwen gestrest'

20-09-2010 12:02 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
'Leeuwendeel vrouwen gestrest'

Uitgegeven: 20 september 2010 11:14

Laatst gewijzigd: 20 september 2010 11:22

ALKMAAR - Bij vrouwen die werk en privésituaties combineren, ervaart 85 procent regelmatig stress. Onderzoek van Vitango onder ruim 300 vrouwen tussen de 20 en 49 jaar heeft dit uitgewezen.

© ThinkstockDagelijkse oorzaken van stress zijn een combinatie van werk en thuissituaties. Eén op de vijf vrouwen geeft aan in de afgelopen drie maanden gestrest te zijn geweest op het werk. Dit kwam vooral door belangrijke gesprekken met collega's. Overwerk was bij 11 procent een reden tot stress.

Thuis waren de grootste stressfactoren gebroken nachten (16 procent), belangrijke beslismomenten (13 procent) en moeilijke situaties met een partner (12 procent).

Situaties

Naast alle dagelijkse stressmomenten zijn er ook bijzondere situaties waardoor vrouwen gestrest raken. Een gezinsuitbreiding veroorzaakt bij 12 procent stress, trouwen 11 procent, scheiden 7 procent, een lange tijd op reis 6 procent en een nieuwe baan is bij 5 procent van de vrouwen een bron van stress.

Ondanks dat 85 procent van de vrouwen regelmatig gestrest is, vindt 80 procent zich succesvol wanneer ze de stress-situatie onder controle heeft.

Bron: nu.nl

Zo raar vind ik het niet.

Wat je toch allemaal geacht wordt te doen en te zijn.

(denk fulltime aan het werk, huis op orde, sportief, slank, goed in je vel, vriendinnen, familie en dan alles goed georganiseerd liefst ook voor je partner. Om over eventuele kindern nog maar niet te spreken)

Nu kan je natuurlijk zeggen daar moet je je niets van aan trekken maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan.

Hoe ervaren jullie dat?
quote:Lizzl schreef op 21 september 2010 @ 09:38:

Even offtopic.... nu ik je hier tref, w00t... Wie is dat op jouw avatar? Eerst dacht ik Jim Morrison, toen heel even Michael Jackson (), maar weet echt niet wie het is...... (gewoon benieuwd)

Nou, Thijs Willekes dus. Maar daar was je al achter, zie ik

Haske leuke vent en hij past idd wel goed bij je andere nominees; een genie op zijn gebied.

All hail the Thijs!

Precies wat je zegt.... speaking for yourself. Voor jou werkt het, maar heel veel mensen ervaren het als een last en dan is er wel sprake van 'teveel willen' om maar in het plaatje te passen.Ik vind het vreemd dat werken, kinderen, vrienden en een vrijetijdsbesteding hebben als "te veel willen" betiteld wordt. En ik zie ook niet in welk plaatje dat zou moeten passen. Veel vrouwen vinden het moederschap fijn. Werkende moeders zijn happier dan niet werkende moeders, volgens diverse onderzoeken waar ik nu even de links niet van ga zoeken, van sociale contacten en hobbies / sport wordt de mensch ook blij, dus als je alle vier hebt/doet, kan het eigenlijk niet beter.
Precies w00t.

Het enige ingewikkelde kan zijn de logistiek van zaken.

Maar daar heb je proffessionals voor. Of gewoon een vent.
DAARom!

Ik heb eerder de indruk dat vrouwen gestresst raken omdat ze zich kritiek van anderen aantrekken, of alvast anticiperen op eventuele kritiek en daarover gaan lopen malen.
Anders is het wel als je dingen moét.

Bijv alleenouderen.

Maar zo een gemiddelde Nederlandse vrouw met 2,5 dag werk voor de extra's en 1,7 kind om voor te zorgen die op school zitten en 7,8 aardappeltjes per dag te schillen... ik zie niet.
quote:iris1969 schreef op 20 september 2010 @ 21:02:

Ik ook Nien, ik maak schoon wanneer ik wil, eet wanneer ik wil, drink wanneer ik wil en slaap wanneer ik wil. Alleen mijn banen zorgen nog voor enige regelmaat .Hier sluit ik me volledig bij aan!
Vergeten te zeggen dat ik ook 40 uur in de week werk.
Ik ben gestressd omdat ik zo naar de tandarts moet voor mijn verstandskies... Telt dat ook?
quote:triaspolitica schreef op 20 september 2010 @ 15:16:

[...]

Helemaal mee eens. Ik moet mezelf soms gewoon verdedigen dat ik mijn vaste baan heb opgezegd omdat ik van de kinderen wil genieten zolang ze nog klein zijn: "Je hebt een HBO-opleiding, zonde! Je laat heel veel geld liggen!".

Natuurlijk heeft die stap financiele consequenties en heb ik het geluk dat mijn partner genoeg verdient, maar ik zou het in andere gevallen ook gedaan hebben. Het heeft mij een hoop stress gescheeld. Dan maar geen nieuwe auto, maar een tweedehands, dan maar 1 keer per jaar op vakantie, ipv 3 keer.

het is net als met eten: niet en- en, maar of- of ja, want met twee inkomens heeft iedereen een dure auto en gaat 3x per jaar met vakantie
Later is nu
quote:Maja82 schreef op 20 september 2010 @ 14:14:

[...]

Dat vind ik dus een houding om misselijk van te worden.

Waarom laat 'men' dit gebeuren.

Waarom leven zoveel mensen voor een ander of erger leven zelf niet?

Waarom zou je jezelf een continue negatief stressleven opleggen?

Wanneer roep jij stop? Voor dat je lichaam het doet?

Van je ergeren aan andere mensen, daar wordt je gestresst van!

Dus als iemand zegt "suchs is life", dan moet je daar niet gelijk misselijk van worden dus.. maar aannemen dat het bij die persoon zo is
Later is nu
quote:jaap schreef op 21 september 2010 @ 09:58:

[...]

Hmmm. Vervolgens wordt het in dat huis van die man een zooitje, kan hij niks meer vinden als hij het urgent nodig heeft, en raakt hij dáárdoor gestresst. Wat is je punt?

Als het bij mij in huis een zootje is kan niemand iets vinden, behalve ik .

Gisteren mijn kamer opgeruimd, voelt toch wel goed, zo'n opgeruimde kamer! Nu moet ik alleen nog even stofzuigen en er met een stofdoek doorheen.
quote:w00t schreef op 21 september 2010 @ 10:24:

Ik heb eerder de indruk dat vrouwen gestresst raken omdat ze zich kritiek van anderen aantrekken, of alvast anticiperen op eventuele kritiek en daarover gaan lopen malen.Daarom zitten ze ook en masse op het Viva forum. Gegarandeerd iemand te vinden die niet te beroerd is om even wat kritiek te hebben zodat je je stressniveau weer wat kan opladen
quote:w00t schreef op 21 september 2010 @ 10:24:

DAARom!

Ik heb eerder de indruk dat vrouwen gestresst raken omdat ze zich kritiek van anderen aantrekken, of alvast anticiperen op eventuele kritiek en daarover gaan lopen malen.

Indruk........

Hoe kom je aan die 'indruk'? En hoe kwam je ertoe om daar over na te gaan denken? Hoe belangrijk is dit voor jou, of de toekomst van onze maatschappij?
Sorry jaap, hier heb ik geen tijd voor.

[...]

Precies wat je zegt.... speaking for yourself. Voor jou werkt het, maar heel veel mensen ervaren het als een last en dan is er wel sprake van 'teveel willen' om maar in het plaatje te passen.Als je het als een last ervaart, wil je het toch niet?
quote:triaspolitica schreef op 20 september 2010 @ 15:16:

[...]

Helemaal mee eens. Ik moet mezelf soms gewoon verdedigen dat ik mijn vaste baan heb opgezegd omdat ik van de kinderen wil genieten zolang ze nog klein zijn: "Je hebt een HBO-opleiding, zonde! Je laat heel veel geld liggen!".

Natuurlijk heeft die stap financiele consequenties en heb ik het geluk dat mijn partner genoeg verdient, maar ik zou het in andere gevallen ook gedaan hebben. Het heeft mij een hoop stress gescheeld. Dan maar geen nieuwe auto, maar een tweedehands, dan maar 1 keer per jaar op vakantie, ipv 3 keer.

het is net als met eten: niet en- en, maar of- of

Ik vind dat je een realistische, verstandige en bovenal een bewuste keuze gemaakt hebt. ik denk dat je daardoor een prettiger mens kunt zijn voor jezelf en je omgeving, en vooral een prettigere moeder.

Gewoon prioriteiten stellen.

quote:nessemeisje schreef op 20 september 2010 @ 18:03:

[...]

Soms irritant, maar ik kan hem niet mijn stress gaan opleggen, ligt tenslotte grotendeels aan mezelf. Ik ben zo langzamerhand Truus de Mier aan het worden.

Want inderdaad: je moet eigenlijk best veel. terwijl je er ook voor kunt kiezen om er schijt aan te hebben.

Ik vind het wel heel goed van je dat je dit onderkent.

quote:Dhelia schreef op 20 september 2010 @ 20:35:

[...]

Jaaaahaaa.... en mannen willen dat niet dan?

Ik moet hier even over nadenken.

Ik denk dat mannen prioriteiten stellen en hun eisen bijstellen (lager). Het zijn vooral vrouwen (en dat lees je ook terug in dit topic) die ook nog het huis spic en span erbij willen hebben liggen en hun programma tjokvol boeken.

Maar soms zijn er (in mijn ogen verstandige) uitzonderingen:

quote:elninjoo schreef op 20 september 2010 @ 20:59:

[...]

Ik heb er idd schijt aan. M'n huis is er voor mij, ik niet voor m'n huis. Als ik op de bank plof voor de tv met 'n biertje geniet ik optimaal van mijn huisje. Dit is ook precies zoals ik zelf redeneer. Ik wil niet het slaafje van mijn huis zijn, het huis is er voor mij.
quote:Sorcha_ schreef op 21 september 2010 @ 18:13:

[...]

Als het bij mij in huis een zootje is kan niemand iets vinden, behalve ik .

Gisteren mijn kamer opgeruimd, voelt toch wel goed, zo'n opgeruimde kamer! Nu moet ik alleen nog even stofzuigen en er met een stofdoek doorheen.

Yep, me too. Maar ik ben dan ook een echte ADD-er...

Op het oog is er geen structuur. MAar voor mij wel.
quote:iones schreef op 21 september 2010 @ 22:05:

Dit is ook precies zoals ik zelf redeneer. Ik wil niet het slaafje van mijn huis zijn, het huis is er voor mij.

Ik las hier op het forum ooit de opmerking: "We kunnen er niet allebei verzorgd uitzien, het is of het huis, of ik!"

Helemaal mee eens en dus ook met bovenstaande quote.

Ik heb op het moment alleen stress omdat ik morgen de uitslag van een MRI-hersenen en bloedonderzoek krijg en omdat ik allerlei irritante vage gezondheidsklachten heb.

Verder laat ik me niet door "de maatschappij" of de media voorschrijven dat ik van alles zou moeten: carriere maken, een droomhuwelijk, huis spic en span, goede moeder zijn, sociaal doen, sporten... In reclames zie je ook vaak dat vrouwen daar zo druk mee bezig zouden zijn. Niet mijn ding, in ieder geval. Als ik geen zin heb in koken, plof ik ook op de bank met een pizza.
Een droomhuwelijk? Wat is dat??
Dat wat ik heb.
En ik niet, want mijn vriend en ik wonen samen.
quote:kjong schreef op 22 september 2010 @ 23:07:

Dat wat ik heb.Dromen jij en je man dan veel over je huwelijk?
quote:Donkeyshot schreef op 20 september 2010 @ 13:16:

[...]

Ik denk dat mannen minder stress hebben omdat ze zich minder druk maken. Een man die moe van zijn werk komt ploft op de bank en kruipt achter zijn krant, of hij gaat zappen ofzo. En hij belt de pizzaboer.

Een vrouw ziet dat het thuis een zootje is en ze gaat opruimen, eten koken en dat soort dingen. Geen ontspanning dus.Ik raak juist ontspannen van opruimen. En eten koken.
quote:salle schreef op 20 september 2010 @ 12:44:

Nou ik herken het wel....Niet

In mijn vriendenkring allemaal halverwege de dertig eind dertig, begin veertig, 2 of meer kinderen, verantwoordelijke functies, relatie, familie, vrienden, clubjes etc.

Bijna al mijn vriendinnen zijn de afgelopen 2 jaar tijdelijk of langdurig uitgevallen op werk. Including me...Geen van mijn vriendinnen/vrienden zijn tijdelijk of langdurig uitgevallen op werk. Toch een "generatie verschilletje?"
quote:Dee_ schreef op 24 september 2010 @ 02:18:

Geen van mijn vriendinnen/vrienden zijn tijdelijk of langdurig uitgevallen op werk. Toch een "generatie verschilletje?"Nou, ik weet het niet hoor. Meer een omgevingsverschilletje denk ik. In mijn omgeving (begin/half dertig, twee of meer kinderen, verantwoordelijke banen) ken ik ook geen vrouwen (of mannen for that matter) die langer dan door een griepje zijn uitgeschakeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven