1 op 5 hersendoden wakker, maar zitten vast in hun lichaam

02-08-2021 09:40 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1557874 ... un-lichaam

Volgens Britse artsen is dit via een nieuwe soort hersenscan aangetoond.
Ik vraag me af wat dit gaat doen richting donorschap.

Het lijkt me vreselijk als je op deze manier vastzit in je lichaam, en iedereen om je heen denkt dat je er geestelijk ook niet meer bent.
Je hoort van alles over jezelf besproken en beslist worden.
En je kunt niet reageren.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Dat soort verhalen komen voornamelijk uit India. En wat betreft de 13-jarige Amerikaanse jongen die zogenaamd spontaan ontwaakte: die ouders begrepen de uitleg niet. Artsen hadden hem helemaal niet hersendood verklaard maar hadden de ouders verteld dat het niet te zeggen was wanneer en hoe hij uit zijn coma zou komen daar hij ook nog last had van de reanimatie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
02-08-2021 11:15
Doen ze niet, want, hersendood. Alleen spierverslapper.
Dat verschilt per situatie:

https://www.transplantatiestichting.nl/ ... oroperatie
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
02-08-2021 11:09
Het lijkt me in ieder geval een aanbeveling om er toch maar even een narcose in te gooien voor je die organen gaat verwijderen, voor het geval.
Dat is dus mijn zorg richting donors.
Kijk, ik snap heus wel dat zo iemand niet meer bijkomt, en ik zou zelf als ik daar lag ook echt niet in leven gehouden willen worden.
Maar als jij orgaandonor bent, wordt je dus niet verdoofd als ze gaan oogsten.
Ik heb hier heel veel medische artikelen over gelezen (pubmed bijv), om bewuste keuzes te maken in wel of geen toestemming om orgaandonor te zijn.
En het lijkt me ontzettend naar als je dan dus nog wel een vorm van bewustzijn hebt.
Dat is waarom ik schrok van dit bericht.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
Dit is het onderzoek:

https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0075257
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Stukje uit de OP:

“Het lijkt me vreselijk als je op deze manier vastzit in je lichaam, en iedereen om je heen denkt dat je er geestelijk ook niet meer bent.
Je hoort van alles over jezelf besproken en beslist worden.
En je kunt niet reageren.”

Dit is wat anders, locked in syndrom. Daar is ook hersenactiviteit aanwezig en meetbaar
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Dit is zeker geen nieuwe info. Om deze reden heb ik 15 jaar geleden al aangegeven geen donor te willen zijn bij hersendood. Niet omdat ik graag nog jaren opgesloten zit in mijn lichaam maar omdat ik het niet zie zitten dat ze mijn organen verwijderen zonder een vorm van verdoving. Lijkt me nou niet zo een leuke dood.
Alle reacties Link kopieren
Je voelt niks. Je bent dood. Alleen omdat je aan de beademing ligt werken je organen nog.

Als ze de boel uitschakelen om de organen te verwijderen is het echt over en uit.

Mij mogen ze helemaal leeg halen.
Alle reacties Link kopieren
Solveig schreef:
02-08-2021 10:03
Wat wil je dan? Iemand eindeloos laten liggen want ‘misschien krijgt ie alles wel mee’ en wat heeft dat met donorschap te maken? Dan maar geen donor worden omdat je graag nog een paar jaar opgesloten in je lichaam zit?
Als iemand zo slecht is en mogelijk hersendood is/wordt, dan pas kijken we in het register.
Ik heb veel patiënten verpleegd die hersendood waren en ook patiënten die locked in waren. Dat is echt wel een heel verschil.
Het is echt enorm hard werken om een hersendode stabiel te houden tot donatie. En de procedures zijn echt niet niks.
Ik kan me echt niet voorstellen dat als je geen reflexen meer hebt, geen hersenactiviteit meer hebt, geen bloedflow in je brein hebt en niet meer ademt je dan toch alles zou meekrijgen.
En voor de goede orde, bij mensen die zo doodziek zijn dat ze mogelijk hersendood zouden zijn zouden we de behandeling sowieso staken.
Alle reacties Link kopieren
ES1977 schreef:
02-08-2021 14:13
Je voelt niks. Je bent dood. Alleen omdat je aan de beademing ligt werken je organen nog.

Als ze de boel uitschakelen om de organen te verwijderen is het echt over en uit.

Mij mogen ze helemaal leeg halen.
En aan de inotropie en vasopressie. Vaak worden deze mensen chemisch gereanimeerd.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
02-08-2021 10:05
Je was hersendood?
Nee mijn moeder... Lastig om te bedenken dat men een naaste daarmee bedoeld he als je zegt dat je ervaring hebt
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren
Jane_Jetson schreef:
02-08-2021 14:04
Dit is zeker geen nieuwe info. Om deze reden heb ik 15 jaar geleden al aangegeven geen donor te willen zijn bij hersendood. Niet omdat ik graag nog jaren opgesloten zit in mijn lichaam maar omdat ik het niet zie zitten dat ze mijn organen verwijderen zonder een vorm van verdoving. Lijkt me nou niet zo een leuke dood.
Als je hersendood bent voel je dus ook geen pijn meer.
Dat is zelfs één van de criteria voor hersendood.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
De telegraaf heeft een Engelstalig artikel vertaald dat ging over 'vegative state', oftewel vegatieve staat. Helaas gebruikt de telegraaf de verkeerde vertaling in de vorm van hersendood. Dit is een totaal verkeerde vertaling en 2 totaal verschillende situaties.

Inmiddels is de titel ook aangepast.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/155787 ... -te-denken
Trouwens artsen weten helemaal niet wie orgaandonor is en wie niet, pas na de dood of bij hersendood gaan ze daar naar kijken.

En iemand die hersendood is kan geen pijn meer voelen, ze checken dat echt wel allemaal hoor en verklaren je niet zomaar hersendood omdat je niet reageert.

Dat deze fabeltjes nog steeds de ronde doen zeg! :bonk:
cowandchicken schreef:
02-08-2021 11:33
Dat is dus mijn zorg richting donors.
Kijk, ik snap heus wel dat zo iemand niet meer bijkomt, en ik zou zelf als ik daar lag ook echt niet in leven gehouden willen worden.
Maar als jij orgaandonor bent, wordt je dus niet verdoofd als ze gaan oogsten.
Ik heb hier heel veel medische artikelen over gelezen (pubmed bijv), om bewuste keuzes te maken in wel of geen toestemming om orgaandonor te zijn.
En het lijkt me ontzettend naar als je dan dus nog wel een vorm van bewustzijn hebt.
Dat is waarom ik schrok van dit bericht.
Oogsten ook echt…..

Alleen de terminologie al
Alle reacties Link kopieren
Solveig schreef:
02-08-2021 18:44
Oogsten ook echt…..

Alleen de terminologie al
Tja, zo heet het nou eenmaal.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
02-08-2021 18:49
Tja, zo heet het nou eenmaal.
Nou, ik heb de transplantatiecoördinator werkelijkwaar nog nooit over oogsten horen praten. De term die wij gebruiken is organen uitnemen en het team het uitname-team.
Alle reacties Link kopieren
De Universiteit van Nederland heeft hier een interessante aflevering over:[url https://podcastluisteren.nl/ep/De-Unive ... ht-dood-is][/url]

Hersendood blijkt niet altijd even makkelijk vast te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Jane_Jetson schreef:
02-08-2021 14:04
Dit is zeker geen nieuwe info. Om deze reden heb ik 15 jaar geleden al aangegeven geen donor te willen zijn bij hersendood. Niet omdat ik graag nog jaren opgesloten zit in mijn lichaam maar omdat ik het niet zie zitten dat ze mijn organen verwijderen zonder een vorm van verdoving. Lijkt me nou niet zo een leuke dood.
Maar je bent dan al dood. Hersendood = dood. Geloof me, voordat je eenmaal hersendood verklaard wordt, ben je een stuk of tien verschillende onderzoeken verder.

Ik kan overigens het artikel niet lezen maar ik kan ZO kwaad worden om dergelijke artikelen, geschreven door totale nitwits. In coma liggen is NIET hetzelfde als hersendood zijn. En zo heb je weer een hele groep mensen die dit soort domme dingen gelooft en afziet van orgaandonatie. :roll:
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
02-08-2021 18:49
Tja, zo heet het nou eenmaal.
Nee, zo heet het niet. Wordt NOOIT zo genoemd. Jij hebt teveel amerikaanse thrillers gekeken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
cowandchicken schreef:
02-08-2021 18:49
Tja, zo heet het nou eenmaal.
Nou nee hoor, zo respectloos zal niemand in een ziekenhuis orgaandonatie benaderen.
Alle reacties Link kopieren
ES1977 schreef:
02-08-2021 20:45
Nou nee hoor, zo respectloos zal niemand in een ziekenhuis orgaandonatie benaderen.
Vind je dat respectloos?
Ik dacht ook dat ik het weleens heb gehoord, oogsten, maar dat zal dan wrsch niet.
Ik vind het alleen niet respectloos.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-08-2021 21:40
Vind je dat respectloos?
Ik dacht ook dat ik het weleens heb gehoord, oogsten, maar dat zal dan wrsch niet.
Ik vind het alleen niet respectloos.
Ik wel, dat noemen we in het ziekenhuis echt niet oogsten.
Alle reacties Link kopieren
Bij IVF oogsten ze eitjes, vind ik echt net zoiets.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Sun.lover schreef:
02-08-2021 16:38
De telegraaf heeft een Engelstalig artikel vertaald dat ging over 'vegative state', oftewel vegatieve staat. Helaas gebruikt de telegraaf de verkeerde vertaling in de vorm van hersendood. Dit is een totaal verkeerde vertaling en 2 totaal verschillende situaties.

Inmiddels is de titel ook aangepast.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/155787 ... -te-denken
Ik zag het ook.
Het blijft helaas gewoon een sensatiebeluste flutkrant die z'n artikelen door stagiaires laat schrijven die geen Engels snappen... :|
En helaas is het publiek wat hiermee getrokken wordt nou vaak net de groep die zich ook heel gemakkelijk laat beïnvloeden, waardoor er weer indianenverhalen de ronde gaan doen over orgaandonatie enzo.
Ik heb echt zo'n grondige hekel aan de Telegraaf.. :whip:
Guru was weer bezig...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven