Abortuswet Amerika

15-05-2019 12:29 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verbaas me erover dat er nog geen topic over is. In deze tijd nog een anti abortuswet in het moderne westen, zelfs na verkrachting. En de arts die je wel zou helpen kan 10 jaar krijgen...
die ik wilde bestaat al...
Wittelamp schreef:
15-05-2019 15:35
Kijk, dit bedoel ik. Als mannen moesten bevallen hadden ze allang de vrije keus gehad over hóe ze dat doen.

Zo geïndoctrineerd en verbolgen als jij nu op mij reageert (terwijl ik alleen een vrije keuze propageer!), zo zeker weten ook die anti-abortuslui in Alabama dat ze het bij het rechte eind hebben.
Je propageert geen vrije keuze, je zegt dat pijnstilling en geplande keizersnedes de norm zouden moeten zijn. Vrije keuze is er namelijk allang in Nederland. Gelukkig wel échte vrije keuze en niet vrije keuze zoals in Amerika waar een geplande keizersnede zo onderhand opgedrongen wordt omdat het wel planbaar moet zijn wanneer je verlof neemt van je baan waar je ieder moment ontslagen kunt worden.
Wittelamp schreef:
15-05-2019 15:36
vindt jij. Net zoals mensen in Alabama vinden dat je prima een ongewenste zwangerschap kan uitdragen. Het gaat erom dat je de keuze moet hebben.

Lastig hè, om door je eigen culturele waardes heen te kijken?
Eh nee, het is gewoon een feit dat het herstel van een keizersnede veel zwaarder is dan van een vaginale bevalling.
B
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:41
0.00% gewijzigd
Mik* schreef:
15-05-2019 15:51
Je propageert geen vrije keuze, je zegt dat pijnstilling en geplande keizersnedes de norm zouden moeten zijn. Vrije keuze is er namelijk allang in Nederland. Gelukkig wel échte vrije keuze en niet vrije keuze zoals in Amerika waar een geplande keizersnede zo onderhand opgedrongen wordt omdat het wel planbaar moet zijn wanneer je verlof neemt van je baan waar je ieder moment ontslagen kunt worden.


Eh nee, het is gewoon een feit dat het herstel van een keizersnede veel zwaarder is dan van een vaginale bevalling.
Nou, zo heb ik dat niet ervaren hoor. Eerste geboren met nagenoeg geplande keizersnede ivm stuigligging en na vaginale bevalling bij de tweede bijna 2 L bloed verloren. Vond het herstel vrijwel gelijk.
Wittelamp schreef:
15-05-2019 15:54
In NL is totaal geen vrije keuze, de vaginale bevalling wordt ie opgedrongen, pijnstilling ontraden. Als je geen medische indicatie hebt moet je zelf betalen om in het ziekenhuis te bevallen en zonder specifieke indicatie krijg je in NL nooit een keizersnee op verzoek.
Ik ben vandaag uitgerekend en dat is niet mijn ervaring. Pijnstilling kun je gewoon in je bevalplan laten opnemen als je dat wil en zo wordt dat ook gezegd door de verloskundige. En als je pijnstilling wil is dat genoeg indicatie om in het ziekenhuis te bevallen zonder de eigen bijdrage. Keizersnee op verzoek weet ik niet, iedereen uit mijn zwangerschapsclubje probeerde een keizersnede te vermijden, ook die bij de oudste al een keizersnede gehad hadden.
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
15-05-2019 16:06
Ik ben vandaag uitgerekend en dat is niet mijn ervaring. Pijnstilling kun je gewoon in je bevalplan laten opnemen als je dat wil en zo wordt dat ook gezegd door de verloskundige. En als je pijnstilling wil is dat genoeg indicatie om in het ziekenhuis te bevallen zonder de eigen bijdrage. Keizersnee op verzoek weet ik niet, iedereen uit mijn zwangerschapsclubje probeerde een keizersnede te vermijden, ook die bij de oudste al een keizersnede gehad hadden.
pijnstilling krijg je echt bijna niet in NL.
en ik heb erom gesmeekt tijdens de bevalling van mijn oudste, niet gekregen.
was een 10 uur durende weeënstorm.
wij slapen nooit.
Wittelamp schreef:
15-05-2019 15:36
vindt jij. Net zoals mensen in Alabama vinden dat je prima een ongewenste zwangerschap kan uitdragen. Het gaat erom dat je de keuze moet hebben.

Lastig hè, om door je eigen culturele waardes heen te kijken?
Je zegt net dat ik mocht kiezen?
Nou, ik kies een natuurlijke bevalling boven een keizersnede.
En ik kies niet voor pijnstilling omdat dat negatieve effecten heeft op de baby.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
15-05-2019 16:09
pijnstilling krijg je echt bijna niet in NL.
en ik heb erom gesmeekt tijdens de bevalling van mijn oudste, niet gekregen.
was een 10 uur durende weeënstorm.
ik mocht gewoon pijnstilling hoor toen ik het vroeg (alleen was baby sneller dan de anesthesist met de ruggeprik, dus heb het niet gekregen)
valentinamaria schreef:
15-05-2019 16:09
pijnstilling krijg je echt bijna niet in NL.
en ik heb erom gesmeekt tijdens de bevalling van mijn oudste, niet gekregen.
was een 10 uur durende weeënstorm.
Daarin is Nederland dan weer een derdewereldland. In veel westerse landen is pijnstilling inmiddels toch wel standaard?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-05-2019 16:28
Daarin is Nederland dan weer een derdewereldland. In veel westerse landen is pijnstilling inmiddels toch wel standaard?
lig je daar pijn te lijden in een sjieke kraamkliniek.
met een enorme tv op je kamer, maar na 22 uur geen anesthesist meer te bekennen, dus geen pijnstilling.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
15-05-2019 15:01
Je snapt niet dat er nog geen voor de vrouw veilig doe-het-zelf-middel is uitgevonden wat vrouwen vaginaal in kunnen brengen om een abortus op te wekken.

Dat is er wel. Het heet misoprostol (verkrijgbaar onder verschillende merknamen). Miso kan alleen of met mifepristone gebruikt worden. De slagingskans voor de combinatie is hoger, maar mife is niet overal geregistreerd. Abortus door middel van miso of miso/mife het medical or medicine abortion (in tegenstelling tot surgical abortion). Omdat miso een middel is tegen maagzweren is het in meer landen verkrijgbaar.

Medical abortion is alleen mogelijk voor eerste trimester want daarna wordt de slagingskans te klein en het risico te groot voor de vrouw.

In veel landen is miso over the counter verkrijgbaar voor thuisgebruik. In sommige andere landen kan het alleen verstrekt worden door een abortuskliniek of een healthcare provider, al dan niet voor thuisgebruik of voor gebruik ter plekke in de kliniek.
-Darkside- schreef:
15-05-2019 16:22
Je zegt net dat ik mocht kiezen?
Nou, ik kies een natuurlijke bevalling boven een keizersnede.
En ik kies niet voor pijnstilling omdat dat negatieve effecten heeft op de baby.
Kán hebben.
valentinamaria schreef:
15-05-2019 16:09
pijnstilling krijg je echt bijna niet in NL.
en ik heb erom gesmeekt tijdens de bevalling van mijn oudste, niet gekregen.
was een 10 uur durende weeënstorm.
Weer lekker zwart wit. Jouw ervaring staat niet gelijk aan de ervaring van alle andere bevallende vrouwen. Ik heb pijnstilling gekregen en dat ging vrij gemakkelijk. Het zal vast per ziekenhuis of misschien per regio of verloskundige verschillen.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
15-05-2019 16:35
Weer lekker zwart wit. Jouw ervaring staat niet gelijk aan de ervaring van alle andere bevallende vrouwen. Ik heb pijnstilling gekregen en dat ging vrij gemakkelijk. Het zal vast per ziekenhuis of misschien per regio of verloskundige verschillen.
ik lag in het ziekenhuis wat bekendstaat als het beste voor geboortezorg in NL.
hebben ze zelfs de bronzen smiley voor ontvangen....het hoogst haalbare.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Het past in de Culture Wars die in de VS woeden. In Amerika bestaan er twee culturen die elkaar steeds minder verdragen. Aan de ene kant is er de moderne, Westerse, kosmopolitische, liberale cultuur met tolerantie en het streven naar gelijke rechten voor vrouwen, mannen, homo’s, hetero’s en mensen met verschillende afkomsten en kleuren. Aan de andere kant is er een zeer conservatieve stroming die erg naar binnen is gekeerd en de meeste aspecten van de moderniteit verwerpen. Zij vinden zaken als abortus, homoseksualiteit en globalisme maar cultuurmarxistische abberaties. Wetenschap wordt door hen vaak verworpen.
Ondanks het feit dat de liberals in de meerderheid zijn is het kiesstelsel in het voordeel van de conservatieven. Ook in Alabama is door Gerrymandering (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kiesrechtgeografie) een zeer sterke Republikeinse meerderheid in de staatssenaat gekozen, veel meer dan bij eerlijke verkiezingen gebeurd zou zijn.

Abortus is, samen met klimaat, wapenverkoop en immigratie, hét onderwerp waarop de culture wars worden uitgevochten.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
valentinamaria schreef:
15-05-2019 16:38
ik lag in het ziekenhuis wat bekendstaat als het beste voor geboortezorg in NL.
hebben ze zelfs de bronzen smiley voor ontvangen....het hoogst haalbare.
Best bizar. Maar dat maakt natuurlijk nog niet dat jouw ervaring de enige mogelijkheid is.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
15-05-2019 13:51
Ze schieten elkaar dood of gaan voor lange tijd de gevangenis in.
Gevangenissen zijn daar toch een verdienmodel?
Kassa!
Alabama heeft per inwoner de meeste gevangenen van de VS. En de VS is wereldwijd al koploper met het aantal gevangenen. Het strafrecht is daar volledig zijn doel voorbijgeschoten en puur een instrument geworden om zwarten kansarmen die niet in het sprookje van de American Dream passen weg te werken zodat de droom niet verstoord wordt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
15-05-2019 16:42
Best bizar. Maar dat maakt natuurlijk nog niet dat jouw ervaring de enige mogelijkheid is.
het was verder ook niet levensbedreigend ofzo.

veel erger is het om ergens te wonen waar geen verloskunde afdeling meer in de buurt is.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn vergeten de wet af te maken; men zou de verwekker van de ongewenste baby moeten verplichten om alle, maar dan ook echt alle, kosten op te hoesten om het kind groot te brengen. Echt 100%, geen bijdrage van de moeder ook al heeft ze zelf toestemming gegeven tot onbeschermde seks. Op die manier worden mannen ook eens verantwoordelijk gesteld. Wedden dat abortus niet alleen als de sodemieter weer wordt toegestaan, maar dat het zelfs afdwingbaar wordt? Want stel je toch eens voor dat je als man zo behandeld wordt.

Bijkomend voordeel is dat dan ook mannen heel goed gaan opletten op het gebruik van anticonceptie.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
15-05-2019 17:06
Ze zijn vergeten de wet af te maken; men zou de verwekker van de ongewenste baby moeten verplichten om alle, maar dan ook echt alle, kosten op te hoesten om het kind groot te brengen. Echt 100%, geen bijdrage van de moeder ook al heeft ze zelf toestemming gegeven tot onbeschermde seks. Op die manier worden mannen ook eens verantwoordelijk gesteld. Wedden dat abortus niet alleen als de sodemieter weer wordt toegestaan, maar dat het zelfs afdwingbaar wordt? Want stel je toch eens voor dat je als man zo behandeld wordt.

Bijkomend voordeel is dat dan ook mannen heel goed gaan opletten op het gebruik van anticonceptie.
Je kunt in de VS altijd alimentatie aanvragen van de vader. Er zijn maar weinig redenen (zelfs niet persoonlijk faillisement) waarmee je daar onderuit komt. Desondanks, er is veel armoede en van iemand die niets heeft kun je ook niets krijgen, natuurlijk.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
15-05-2019 16:09
pijnstilling krijg je echt bijna niet in NL.
en ik heb erom gesmeekt tijdens de bevalling van mijn oudste, niet gekregen.
was een 10 uur durende weeënstorm.
Echt? Ik had het in mijn bevalplan staan dat ik graag pijnstilling wilde als ik erom vroeg en ze kwamen om het half uur kijken hoe het ermee was. Niemand die het me uit m'n hoofd heeft proberen te praten. Anesthesisten moeten daar tegenwoordig ook 24 uur per dag voor beschikbaar zijn (en ja, natuurlijk gaat een spoedoperatie voor, maar dat is logsich).

Dat je een keizersnede niet zo maar op aanvraag krijgt is an sich ook niet zo gek; natuurlijk kun je bij een vaginale bevalling ook nare complicaties oplopen en kan het herstel van een keizersnede een peulenschil zijn, maar over het algemeen is het risicovoller en het herstel pittiger, dus dat je daarover op zijn minst een gesprek met een arts krijgt lijkt me geen slechte zaak.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Volgende stap wel zijn dat vrouwen verplicht worden om zoveel mogelijk te baren. En zo niet: werkkamp of zo.
Morgenstond_ schreef:
15-05-2019 16:34
Kán hebben.
Genoeg reden voor mij om het niet te willen.
Mag dat ook?
Alle reacties Link kopieren
Pro life...yeah right.

Maar als je daar als kind ongeneeslijk ziek wordt, kan je zonder rijke ouders de pleuris krijgen.. Verschrikkelijk hypocriet.

Ik ben ontzettend blij dat ik in Nederland woon en sta ook nog steeds 100% achter mijn keuze om een aantal jaren in de abortushulpverlening te hebben gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat mijn reactie een zeer gevoelig punt is en het kan onbedoeld overkomen als schoffering. Dit is echter niet mijn bedoeling en biedt ik op voorhand mijn excuses aan.

Wat is mis in het gehele verhaal, ongeacht of dit in Amerika of Nederland is, heeft betrekking op het kindje met ernstige afwijkingen en/of slechte levensverwachting waardoor de vraag rijst of het kindje een voor hem/haar menswaardig leven mogelijk is.
Heeft in zo'n situatie zo'n kindje niet het onuitgesproken recht niet geboren te hoeven worden? Immers, het leed en verdriet, het overlijden van een kind is heel moeilijk te dragen, de levenslange zorg en wie draagt de zorg als jij als ouder(s) dan niet meer kunnen, de forse financiele aderlatingen wat betreft de gezondheidszorg en onderwijs in de VS.........

Ik ben persoonlijk geen voorstander van abortus. Echter in bepaalde situaties, zoals hierboven - incest - verkrachting of als het leven van de moeder in gevaar is, het mogelijk zou moeten zijn om een zwangerschap af te breken.

Zonder een oordeel te willen geven, ongewenste zwangerschappen zijn in een aantal gevallen te voorkomen zodat abortus niet nodig is. Het is dan m.i. ook een terecht en logisch gevolg dat het in maatschappij bespreekbaar(der) wordt.

Amerika is zeer preuts als het gaat om sexuele voorlichting en religie heeft een flinke vinger in zowel het dagelijks leven en de politiek. Zij heeft enerzijds een zeer vrije wetgeving met aan de andere kant een strak keurslijf. Enkel de tijd zal leren wat goed is.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
15-05-2019 12:57
Helaas neemt de steun voor legale abortus ook in Nederland steeds verder af. Ik schrik er af en toe wel van als ik mijn leeftijdsgenoten hoor praten. "Dat je geen geld hebt voor een kind wil niet zeggen dat je hem moet vermoorden!" Of: "dan had je beter op moeten letten!" Er is ook in Nederland veel (voor)oordeel over abortus.

Helaas heb je gelijk.

Maar dat zijn weer tendensen, de wal keert het schip.


Dat zal je in de VS ook zien, je krijgt abortus toerisme, illegale klinieken etc.
Mensen vergeten vaak hoe we aan dit soort verworvenheden komen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven