Advies AFM - studieschuld registreren bij BKR

22-04-2021 09:16 152 berichten
https://nos.nl/l/2377713

--> deel van het artikel
Studieschulden moeten worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie, vindt de Autoriteit Financiële Markten. Dat moet voorkomen dat mensen een hypotheek krijgen die te hoog is.

De financiële toezichthouder doet de aanbeveling in zijn jaarlijkse wetgevingsbrief, waarin staat welke thema's volgens de AFM wettelijk moeten worden aangepast. Een van de genoemde knelpunten is deze keer de financiële weerbaarheid van huishoudens.

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld: uit onderzoek blijkt dat 15 procent van de starters die schuld niet opgeeft bij het aanvragen van een hypotheek.

BKR het meest logisch
Een oplossing kan zijn dat hypotheekverstrekkers automatisch inzage krijgen in de studieschulden van hun klanten en daarom moet er een register komen dat toegankelijk is voor die financiële instellingen, stelt de AFM. Het BKR ligt daarbij het meest voor de hand, "vanwege de aansluiting met de reeds bestaande schuldenregistratie".

Als het voorstel van de AFM wordt overgenomen, dan betekent dat een extra drempel voor starters op de woningmarkt. De regels voor het krijgen van een hypotheek zijn de afgelopen jaren al aangescherpt en de huizenprijzen kenden in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste groei in twintig jaar.
Imo wordt het als starter dan helemaal tot je 45e bij moeder op de bank.
Wat is jullie mening?
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 11:46
Nou, dan koop je later, wanneer je wel afgelost hebt. Of je laat de schuld gewoon meenemen en het wordt in mindering gebracht op het te lenen bedrag.

Ik heb zelf geen koophuis en begrijp het probleem niet zo, maar ik realiseer me dat het iedereens droom is.
Huur je in de sociale sector? Dan inderdaad, lekker blijven zitten. Maar vanaf het moment dat de meeste studenten gaan werken komen zij al niet meer in aanmerking voor sociale huur en tel daar de enorme inschrijftijden nog maar boven op. Het is natuurlijk een rotte gedachte dat je iedere maand 300-400 euro aan huur betaalt die je had kunnen sparen als je hetzelfde type huis had kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
22-04-2021 11:09
Dit is nooit beloofd want het heeft altijd al invloed op de hypotheek. Je moet het namelijk gewoon melden.
Jawel: https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/ ... o-koophuis

Er was met de banken afgesproken dat de schuld minder meegerekend zou worden zodat ze evenveel konden lenen als de lichting voor hen (bijzondere maatregel, maar ala). Maar beloofd is het.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 11:46
Nou, dan koop je later, wanneer je wel afgelost hebt. Maar begin 30, dan heb je al 10 jaar af zitten lossen. Of je laat de schuld gewoon meenemen en het wordt in mindering gebracht op het te lenen bedrag.

Ik heb zelf geen koophuis en begrijp het probleem niet zo, maar ik realiseer me dat het iedereens droom is.
Dan betaal je vast ook geen €1000+ per maand aan huur. Reken eens uit wat het met je financiën zou doen als dat wel zou moeten. Zonder huurtoeslag uiteraard. Kan je dan nog sparen?
Dat is namelijk de realiteit voor veel starters.
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 11:30
Je hoeft niet meteen na je studie te kopen. Eerst een beetje carrière maken en salaris opbouwen en gaandeweg steeds sneller aflossen met verhoogde bedragen. Dan kun je er ruim binnen de 15 jaar vanaf zijn. Kopen als je eind 20, begin 30 bent is toch prima?

Natuurlijk, wie van huis uit meer meekrijgt zal sneller kunnen kopen, maar verschil zal er altijd zijn. Maar ook wie in de min start wegens een studieschuld kan met een baan (die je toch al moet hebben als je wil kopen) toch prima versneld aflossen?
Hoe dan?

Even een voorbeeldje: mijn huur in de stad was rond €1000 op mijn 30e voor een 2-kamer appartement in een kansenwijk, aflossing DUO rond €300, dan heb je nog wat andere vaste lasten:
gwl, €100
internet €50
belastingen €40
telefoon €20
boodschappen €250
kleding, uitjes, kapot apparaat, cadeaus €100
Zorgverzekering €100
Andere verzekeringen €30
Totaal rond €700

Dan heb je dus geen auto en geen spaarruimte opgenomen. Dan moet je dus minimaal €2500 bruto verdienen om überhaupt uit je vaste lasten te komen. Maar sparen is wel zo wijs om in ieder geval tegenvallers op te kunnen vangen. Bij €3000 bruto zit je pas op €2400 netto dus ook dan schiet het nog niet op. Hoe wil je dan versneld aflossen??
CriticalProblem schreef:
22-04-2021 11:50
Huur je in de sociale sector? Dan inderdaad, lekker blijven zitten. Maar vanaf het moment dat de meeste studenten gaan werken komen zij al niet meer in aanmerking voor sociale huur en tel daar de enorme inschrijftijden nog maar boven op. Het is natuurlijk een rotte gedachte dat je iedere maand 300-400 euro aan huur betaalt die je had kunnen sparen als je hetzelfde type huis had kunnen kopen.
Ik huur vrije sector, ik kom bepaald niet in aanmerking voor sociale huur of toeslagen. Maar inderdaad geen torenhoge huur, zeker niet voor centrum Amsterdam.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 11:59
1.03% gewijzigd
Tadderak30 schreef:
22-04-2021 11:54
Hoe dan?

Even een voorbeeldje: mijn huur in de stad was rond €1000 op mijn 30e voor een 2-kamer appartement in een kansenwijk, aflossing DUO rond €300, dan heb je nog wat andere vaste lasten:
gwl, €100
internet €50
belastingen €40
telefoon €20
boodschappen €250
kleding, uitjes, kapot apparaat, cadeaus €100
Zorgverzekering €100
Andere verzekeringen €30
Totaal rond €700

Dan heb je dus geen auto en geen spaarruimte opgenomen. Dan moet je dus minimaal €2500 bruto verdienen om überhaupt uit je vaste lasten te komen. Maar sparen is wel zo wijs om in ieder geval tegenvallers op te kunnen vangen. Bij €3000 bruto zit je pas op €2400 netto dus ook dan schiet het nog niet op. Hoe wil je dan versneld aflossen??
Je start misschien niet op €3.000 bruto, maar je salaris neemt toch toe naarmate je langer werkt.
anoniem_402201 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 11:58
0.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje onzinnig. Wel braaf studieschulden opgegeven trouwens.

Maar sorry, je kunt 5 jaar probleemloos de afbetaling stopzetten als je dat wil. Als mensen in die 5 jaar niet hun financiën op de rit kunnen krijgen en/of het huis verkopen is er wel meer aan de hand met het budget dan die studieschuld alleen, als je ‘t mij vraagt.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Is het niet weer de zoveelste politieke belofte die verbroken gaat worden? Het zou geen invloed hebben bij het verkrijgen van een hypotheek.

Als ze die arme ex-studenten willen beschermen tegen de hoge woonlasten, dan moeten ze goedkope huurwoningen bouwen waar studenten gedurende de looptijd van hun afbetalingstermijn kunnen wonen.

De realiteit is nu dat ze veel lagere woonlasten krijgen doordat ze dat veel te dure huis kopen. Dáár zit het probleem.
Wat is er mis met eerst huren ?

Sowieso. Jonge stellen willen direct alles. Dik salaris. Groot huis. Verre reizen .. ook als starter Soms moeten mensen leren om met minder genoegen te nemen. En gewoon vanaf 0 opbouwen. Ik begon ook niet met koopwoning en alles nieuw.

Mensen zijn te verwend.
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
22-04-2021 12:12
Wat is er mis met eerst huren ?

Sowieso. Jonge stellen willen direct alles. Dik salaris. Groot huis. Verre reizen .. ook als starter Soms moeten mensen leren om met minder genoegen te nemen. En gewoon vanaf 0 opbouwen. Ik begon ook niet met koopwoning en alles nieuw.

Mensen zijn te verwend.
Denk je nou echt dat dat het probleem hiermee is? Jonge stellen willen vooral kopen om goedkoper te kunnen wonen, niet om het kopen. En al die andere 'wensen' die je hier nu noemt is ten eerste een generalisering, en ten tweede niet relevant voor het stukje actualiteit wat hier nu ter discussie staat.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 11:56
Je start misschien niet op €3.000 bruto, maar je salaris neemt toch toe naarmate je langer werkt.
Mensen starten gemiddeld niet op 3000euro he. 2200-2500euro als startsalaris is gebruikelijk na een WO-opleiding. En ja dat groeit ieder jaar wel iets. Dus je mag blij zijn als je op 3000euro zit op je 30e. Dan kun je met alle wil van de wereld toch niet in 10 jaar van je schuld af zijn?
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
22-04-2021 12:12
Wat is er mis met eerst huren ?

Sowieso. Jonge stellen willen direct alles. Dik salaris. Groot huis. Verre reizen .. ook als starter Soms moeten mensen leren om met minder genoegen te nemen. En gewoon vanaf 0 opbouwen. Ik begon ook niet met koopwoning en alles nieuw.

Mensen zijn te verwend.
Niks mis mee. Wel dat je vaak minimaal 1000euro per maand mag neerleggen voor een 2-kamerappartement of 1300euro voor 3-kamers. Dan mag je je kinderwens uitstellen tot je ruim in de dertig bent.
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
22-04-2021 12:12
Wat is er mis met eerst huren ?

Sowieso. Jonge stellen willen direct alles. Dik salaris. Groot huis. Verre reizen .. ook als starter Soms moeten mensen leren om met minder genoegen te nemen. En gewoon vanaf 0 opbouwen. Ik begon ook niet met koopwoning en alles nieuw.

Mensen zijn te verwend.
Dit is er op dit moment mis met huren:
https://cdn.nos.nl/image/2020/09/07/673 ... 2x864a.jpg

De situatie van een aantal jaar geleden is totaal niet meer vergelijkbaar met de situatie van nu
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
Mensen zouden sowieso veel beter over hun financiën moeten nadenken. En zich realiseren dat je vaak keuzes hebt. Lenen klinkt altijd zo makkelijk, en een studie schuld wordt gezien als een makkelijke lening. Maar het blijft een lening.

Lenen voor een studie kan zeker heel zinvol zijn. Maar maximaal bij DUO lenen omdat het zo makkelijk is, zodat je op vakantie kan gaan, een duurdere/grotere kamer kan huren, etc, dat zijn keuzes waar mensen veel bewuster mee moeten om gaan.

Ook bij het kopen van een huis wordt vaak gekeken naar wat je maximaal kan lenen, en bij dat bedrag een huis gekocht. In 2004 wilde ik niet maximaal lenen, de bank vond het maar heel raar dat we geen hogere hypotheek afsloten zodat we een duurder huis konden kopen of ons huis meer konden verbouwen (keuken, badkamer, etc) Ik heb altijd geleerd alleen daarvoor te lenen wanneer het echt niet anders kan. Ondertussen hebben wij de hypotheek voor een heel groot deel afgelost. En dat is echt een fijn gevoel, geen rust. We kunnen het nu met veel minder geld in de maand doen.

Denk dus goed na voordat je een handtekening zet. Niet alleen hoeveel geld heb ik nu te besteden, maar ook hoeveel gaat me dit in het totaal kosten. En stel het inkomen wordt minder (werkeloosheid, ziekte, kinderen, scheiding, etc) kan ik de hypotheek dan nog betalen?

Heel verstandig dat studieschulden worden geregistreerd. En dan natuurlijk niet de originele schuld maar wat er nu nog openstaat en hoeveel minder bestedingsruimte je daardoor hebt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
PienterePookje schreef:
22-04-2021 12:12
Wat is er mis met eerst huren ?

Sowieso. Jonge stellen willen direct alles. Dik salaris. Groot huis. Verre reizen .. ook als starter Soms moeten mensen leren om met minder genoegen te nemen. En gewoon vanaf 0 opbouwen. Ik begon ook niet met koopwoning en alles nieuw.

Mensen zijn te verwend.
Je kunt praktisch nauwelijks meer huren.

Ik ben geen starter, maar na mijn scheiding bezig geweest met huizen. Hypotheekaflossing werd 540 euro in de maand, nog zonder belastingvoordeel gerekend. Helaas niet tijdig een intentieverklaring gekregen.
Sociale huur was de gemiddelde wachttijd in mijn regio 8 jaar.
Particulier mocht niet, huur zat rond de 1200 euro, moest bruto het viervoudige verdienen en een contract voor onbepaalde tijd hebben.
Heb uiteindelijk anderhalf jaar zwart in het huis van een kennis gewoond voor 800 euro per maand, na 3 jaar noodgedwongen met mijn ex samen te wonen omdat er gewoon niks was. Nu een sociale huurwoning voor 620. Nog steeds duurder dan de hypotheek was.

Voor de kinderen weet ik het straks ook niet. Ik zag eerder een reactie van jou dat je pas op jezelf moet als je het kunt betalen. Maar ik denk dat ik het na hun 18e ook niet meer kan betalen om ze nog5thuis te houden. De toeslagen worden gestopt zodra ze 18 zijn volgens mij? En geen idee hoe ik van licht benedenmodaal 4 personen moet onderhouden in mijn eentje, want van een beetje studentenwerk zie ik nog niet hoe ze zich hier schuldenvrij uit gaan krijgen. Maar je kunt moeilijk je eigen kind op straat zetten. Hopelijk een kamertje ergens te vinden als ze gaan studeren en dan maar zien...
PienterePookje schreef:
22-04-2021 12:12
Wat is er mis met eerst huren ?

Sowieso. Jonge stellen willen direct alles. Dik salaris. Groot huis. Verre reizen .. ook als starter Soms moeten mensen leren om met minder genoegen te nemen. En gewoon vanaf 0 opbouwen. Ik begon ook niet met koopwoning en alles nieuw.

Mensen zijn te verwend.
Tuurlijk.
Huren, dat kost hier 1750 per maand. Dan heb je uiteraard geen groot huis, gewoon een rijtjeshuis van 120 m2 o.i.d. Wil je datzelfde huis kopen, dan zou het je aan maandlasten ongeveer 1000 euro kosten. Maar dat geeft niet: je wil immers niet meteen alles, als starter. Dus ga je je lening aflossen. Dat kan in 35 jaar. Al die tijd staat dat ook bij de BKR, tot het volledig afgelost is. Dus volgens dat schema kun je zo rond je 55e dat felbegeerde huis kopen. Maar, dat huis dat nu 400.000 euro kost, wordt wel elk jaar 5 tot 10% duurder. En je huur wordt in de tussentijd uiteraard ook elk jaar een beetje duurder.
Maar laten we ze vooral veroordelen, die starters die in tegenstelling tot de mensen die hen afzeiken wél een gigantisch bedrag hebben moeten lenen om te kunnen studeren.
Alle reacties Link kopieren
PienterePookje schreef:
22-04-2021 12:12
Wat is er mis met eerst huren ?

Sowieso. Jonge stellen willen direct alles. Dik salaris. Groot huis. Verre reizen .. ook als starter Soms moeten mensen leren om met minder genoegen te nemen. En gewoon vanaf 0 opbouwen. Ik begon ook niet met koopwoning en alles nieuw.

Mensen zijn te verwend.
Mijn leeftijdsgenoten zijn helemaal niet verwend, maar willen wel graag na op kamers te hebben gewoond als student zijnde kunnen doorstromen naar een normale woning. Maar die zijn er niet. Eerst een kamer huren zoals door iemand anders werd gesuggereerd is ook niet echt meer een optie. Er is al schaarste onder studenten, kamer(tjes) van 700-800 euro per maand zijn tegenwoordig geen uitzondering meer in deze stad en belangrijker nog: je moet ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling om voor de meeste kamers en studio's in aanmerking te komen. In de vrije sector is een huur van 1000 euro per maand dus wel een uitzondering (meestal hoger) en moet je daarnaast vaak 3,5 of 4 keer de maandhuur verdienen om überhaupt in aanmerking te komen. Sociale huur zijn de wachtlijsten zo lang dat je tegen de tijd dat je aan de beurt bent waarschijnlijk teveel verdient. Er is dus een heleboel mis met huren. Ik kan er heel slecht tegen om in mijn omgeving ook van mensen die 20 jaar geleden zijn afgestudeerd te horen dat je als starter maar gewoon niet zo verwend moet zijn en genoegen moet nemen met minder. Makkelijk praten als je je hele studietijd een basisbeurs hebt gekregen en daarna kon instappen op een woningmarkt (huur of koop) die niet zo overspannen was als deze. Het enige wat ik en mijn leeftijdsgenoten willen is niet na onze studietijd terug naar onze ouders hoeven omdat er geen andere opties zijn, is dat dan echt zo verwend?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-04-2021 12:33
Mensen zouden sowieso veel beter over hun financiën moeten nadenken. En zich realiseren dat je vaak keuzes hebt. Lenen klinkt altijd zo makkelijk, en een studie schuld wordt gezien als een makkelijke lening. Maar het blijft een lening.

Lenen voor een studie kan zeker heel zinvol zijn. Maar maximaal bij DUO lenen omdat het zo makkelijk is, zodat je op vakantie kan gaan, een duurdere/grotere kamer kan huren, etc, dat zijn keuzes waar mensen veel bewuster mee moeten om gaan.
Je gaat uit van een keuze. Alsof die er altijd is en alsof studenten maximaal lenen om op vakantie te gaan...

Heb je enig idee wat studeren kost?

Collegegeld + boeken = 300 euro per maand, kamer = 400-500euro per maand (en dan hebben we het niet over Amsterdam of Utrecht), eten/drinken/leven/kleding/tegenvallers = 250 euro per maand, verzekeringen (inclusief zorgtoeslag) 70 euro per maand, telefoon 15-20 euro per maand en heeeeel misschien 1x per jaar op vakantie a 50euro per maand. Totaal: 1150 euro. Als je niets van je ouders krijgt dan heb je dus een lening nodig om naast fulltime studeren en werken het gat te vullen. Laat je 600 euro per maand verdienen met werken (en dan werk je niet weinig) dan leen je dus nog 550-600 euro bij. Laten we uitgaan van een studieduur van 5 jaar (omdat vertraging, overstap of onderzoeksmaster niet ongebruikelijk zijn) dan is dat dus al een lening van bijna 35.000euro. Afhankelijk van het stelsel scheelt het je zo 33.000 - 65000 euro aan leencapaciteit op je hypotheek.
PienterePookje schreef:
22-04-2021 09:25
Lenen is lenen. Dus terecht registratie en terecht dat het meegenomen moet worden. Je moet toch terug betalen en dat drukt op je lasten.

En ja. Dat is vervelend voor de starters. Ik begon als starter op een studenten kamertje. Heb jaren gehuurd en later pas gekocht.

Misschien dat men dat iets beter gaat nadenken voordat ze de studiefinanciering op maximaal zetten? Alleen op kamers gaan wonen als ze het daadwerkelijk kunnen betalen. Stappen en reizen van geld wat ze zelf verdienen ipv lenen via duo.

Maak onderscheid in lenen voor collegegeld en boeken, dit deel dan met rente 0 en niet registreren , zodat iedereen kan studeren maar maak het bijlenen duurder en registreer dit dan wel. Dan maak je de stap naar lenen hoger en beseffen mensen wellicht beter dat ze daadwerkelijk LENEN

Onderscheid tussen noodzakelijk en niet noodzakelijk. Je moet niet op kamers tenzij je reisafstand meer is dan bijvoorbeeld 1,5 uur.

Veel studenten leven echt met yolo instellingen en studeren af met 60K schuld.
Dat is echt niet zo. Op de universiteit en zelfs het hbo heb je zeer regelmatig lessen verspreid over de week en dag. Bijvoorbeeld maandag van 9-11 college en van 15-17 of zelfs 's avonds. Als je elke dag 2 uur reistijd hebt voor een paar uur les is dat echt heel vervelend en lastig i.c.m. bijvoorbeeld een bijbaan en er is ook niet altijd een goede studieplek ter overbrugging beschikbaar. Daarnaast is het een voorbereiding op zelfstandigheid, mis je een deel van het sociale leven etc. als je niet op kamers gaat, omdat je bijvoorbeeld altijd de laatste trein terug moet, in het weekend niet gratis reist etc.
hamerhaai schreef:
22-04-2021 12:33


Lenen voor een studie kan zeker heel zinvol zijn. Maar maximaal bij DUO lenen omdat het zo makkelijk is, zodat je op vakantie kan gaan, een duurdere/grotere kamer kan huren, etc, dat zijn keuzes waar mensen veel bewuster mee moeten om gaan.
Ik studeer weer en heb dus veel contact met jonge studenten. Ik kom vrijwel niemand tegen die leent, omdat het zo makkelijk is. Wel veel studenten die niet genoeg kunnen werken en verdienen naast hun studie om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Zeker nu met covid zitten veel studenten zonder baan. Daarvoor was het ook al lastig, wil je nominaal afstuderen. Collegegeld is al 2143 euro, boeken zijn tussen de 40 en 100 euro per stuk per cursus, boodschappen, evt. sportvereniging, huur, telefoon, kleding. Je bent zo vrij veel kwijt en dan heb je bijvoorbeeld als je mazzel hebt voor 500 euro een minikamertje. Studenten die huur of een toelage oid van hun ouders krijgen zijn in de minderheid (in mijn omgeving). Op het hbo waren trouwens veel studenten die niet verder konden studeren, omdat ze dat financieel niet konden dragen. Ik vind dat best kwalijk. En ook het idee wat heerst over studenten en lenen. De meeste mensen met een mening hierover (ik incluis voor ik weer ging studeren) kregen in ieder geval nog 'gratis' zo'n 350 euro per maand.
Madelief65 schreef:
22-04-2021 12:54
Mijn leeftijdsgenoten zijn helemaal niet verwend, maar willen wel graag na op kamers te hebben gewoond als student zijnde kunnen doorstromen naar een normale woning. Maar die zijn er niet. Eerst een kamer huren zoals door iemand anders werd gesuggereerd is ook niet echt meer een optie. Er is al schaarste onder studenten, kamer(tjes) van 700-800 euro per maand zijn tegenwoordig geen uitzondering meer in deze stad en belangrijker nog: je moet ingeschreven staan bij een onderwijsinstelling om voor de meeste kamers en studio's in aanmerking te komen. In de vrije sector is een huur van 1000 euro per maand dus wel een uitzondering (meestal hoger) en moet je daarnaast vaak 3,5 of 4 keer de maandhuur verdienen om überhaupt in aanmerking te komen. Sociale huur zijn de wachtlijsten zo lang dat je tegen de tijd dat je aan de beurt bent waarschijnlijk teveel verdient. Er is dus een heleboel mis met huren. Ik kan er heel slecht tegen om in mijn omgeving ook van mensen die 20 jaar geleden zijn afgestudeerd te horen dat je als starter maar gewoon niet zo verwend moet zijn en genoegen moet nemen met minder. Makkelijk praten als je je hele studietijd een basisbeurs hebt gekregen en daarna kon instappen op een woningmarkt (huur of koop) die niet zo overspannen was als deze. Het enige wat ik en mijn leeftijdsgenoten willen is niet na onze studietijd terug naar onze ouders hoeven omdat er geen andere opties zijn, is dat dan echt zo verwend?
Appartementen delen doen ook veel jong werkenden. Dan is vrije sector best te doen.
novaviva schreef:
22-04-2021 13:19
Appartementen delen doen ook veel jong werkenden. Dan is vrije sector best te doen.
Moet je meestal wel 3 a 4 keer netto de huur verdienen en telt het inkomen van een partner niet of voor de helft mee én mag je lang niet altijd als huisgenoten samen huren.
AnAppleADay schreef:
22-04-2021 11:09
Dit is nooit beloofd want het heeft altijd al invloed op de hypotheek. Je moet het namelijk gewoon melden.
Volgens mij is dat wel altijd gezegd dat ze het niet willen.

In het begin was het ook zo dat er simpelweg niet naar werd gevraagd. Studieschulden telden niet mee. Maar we leggen de norm steeds hoger. En gek genoeg helpt het niets als we kijken naar de ontwikkeling van de waarde van woningen.

Omdat er simpelweg te weinig woningen zijn.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
22-04-2021 13:19
Appartementen delen doen ook veel jong werkenden. Dan is vrije sector best te doen.
Begrijp ik hieruit dat ik samen met mijn vriend bij jou mag komen wonen? We willen dan uiteraard ook op het huurcontract zodat je ons bij het eerste beste conflict er niet meteen uit kan zetten.
Of is privacy en een plek voor jezelf dan opeens wel belangrijk?
Zoals verwacht loopt alles anders
Wici schreef:
22-04-2021 13:31
Begrijp ik hieruit dat ik samen met mijn vriend bij jou mag komen wonen? We willen dan uiteraard ook op het huurcontract zodat je ons bij het eerste beste conflict er niet meteen uit kan zetten.
Of is privacy en een plek voor jezelf dan opeens wel belangrijk?
En met je kleine kinderen straks. Of kun je op je 25e nog zeker niks kopen, maar op je 30e ineens wel? Gesteld dat die lening dan nog 30 jaar verder loopt en de huizen weer stevig duurder zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven