Advies AFM - studieschuld registreren bij BKR

22-04-2021 09:16 152 berichten
https://nos.nl/l/2377713

--> deel van het artikel
Studieschulden moeten worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie, vindt de Autoriteit Financiële Markten. Dat moet voorkomen dat mensen een hypotheek krijgen die te hoog is.

De financiële toezichthouder doet de aanbeveling in zijn jaarlijkse wetgevingsbrief, waarin staat welke thema's volgens de AFM wettelijk moeten worden aangepast. Een van de genoemde knelpunten is deze keer de financiële weerbaarheid van huishoudens.

De AFM wijst erop dat huishoudens geregeld in problemen komen doordat ze hun hypotheek niet kunnen betalen. Volgens de AFM hebben veel mensen zulke hoge lasten omdat hypotheekverstrekkers niet op de hoogte zijn van hun studieschuld: uit onderzoek blijkt dat 15 procent van de starters die schuld niet opgeeft bij het aanvragen van een hypotheek.

BKR het meest logisch
Een oplossing kan zijn dat hypotheekverstrekkers automatisch inzage krijgen in de studieschulden van hun klanten en daarom moet er een register komen dat toegankelijk is voor die financiële instellingen, stelt de AFM. Het BKR ligt daarbij het meest voor de hand, "vanwege de aansluiting met de reeds bestaande schuldenregistratie".

Als het voorstel van de AFM wordt overgenomen, dan betekent dat een extra drempel voor starters op de woningmarkt. De regels voor het krijgen van een hypotheek zijn de afgelopen jaren al aangescherpt en de huizenprijzen kenden in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste groei in twintig jaar.
Imo wordt het als starter dan helemaal tot je 45e bij moeder op de bank.
Wat is jullie mening?
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
23-04-2021 15:15
Juist midden jaren tachtig is er grof geïnvesteerd in de woningmarkt, waardoor het vanaf die tijd voor bijna iedereen mogelijk was om een huis te kopen. Sterker nog: dat was het beleid. Mijn ouders hebben in 1989 met koopsubsidie een huis kunnen kopen op 1 modaal inkomen (prijs was destijds rond 70k voor een rijtjeshuis). Juist dat soort subsidieregelingen kwamen er door de grote woningnood eind jaren zeventig/begin tachtig. De excessen kwamen pas medio jaren '90 met volledig aflossingsvrije hypotheken en koopsompolissen. Daarnaast was er nog absurd beleid dat je tot 1997 zelfs rente op consumptieve kredieten kon aftrekken en tot 2001 ook een tweede woning. Het hele verhaal dat vroeger mensen juist eerst sociaal gingen huren moet van een andere generatie zijn.
Juist. Precies dit. Mijn ouders hebben allebei ongeveer een vergelijkbaar beroep als mijn man en ik. Zoiets als allevier middelbare schooldocent.

Het huis wat mijn ouders kochten op 1 salaris in de jaren 80 is voor ons volstrekt onbereikbaar.

En dan heb ik nog geluk dat man en ik nog in de ‘goede’ tijd zelf ook een huis hebben gekocht. Mijn nichtje van half 20 en haar generatie heeft al helemaal dikke pech. Die zou zielsgelukkig zijn met een sociale huurwoning. Dus dat beeld van verwende jeugd die alleen maar luxe willen staat echt mijlenver van de realiteit. De huidige twintigers hebben de slechtste combinatie denkbaar qua studieleningen, huizenmarkt, erfenissen van de economische crisis en nu Corona erbovenop.
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven