Al die herten...

30-09-2018 22:11 256 berichten
die nu worden afgeschoten in de Oostvaarderplassen, wat gebeurt daar eigenlijk mee? Ik vind een stuk je wild op z’n tijd namelijk erg lekker en ben benieuwd of ze binnenkort in mooie stukken vlees bij de speciaalslager in de vitrine liggen.
oudebaas schreef:
01-10-2018 15:25
Veel van het geschotenwild wordt niet door de jagers opgegeten maar komt terecht in de handel. De jagers verdienen er ook niet aan trouwens.
Verder hebben jagers ook een actieve beheertaak, deze is gekoppeld aan de jachtvergunning. Het is niet alleen er op los knallen, het is ook veel werk doen dat ook door boswachters en natuurbeheerders wordt gedaan.

Mee eens, maar ik vind dat wel een belangrijk en essentieel onderscheid. Je kan natuurbeheerder zijn en je kan voor je lol gaan jagen. Dat zijn voor mij niet dezelfde (soort) personen.
shifty schreef:
01-10-2018 15:29
Dat is natuurlijk onzin en totaal niet wat ik zeg.

Maar goed, Jij vindt het dus normaal dat mensen voor hun lol beesten gaan doodschieten omdat er nou eenmaal vlees wordt gegeten. Ik denk daar anders over.
Dat is wel waar het op neer komt als die dieren ook voor vlees worden geconsumeerd. Maar goed, je mag helemaal niet zo maar jagen in Nederland. Dat mag enkel tijdens het seizoen, enkel op bepaalde dieren en buiten het seizoen enkel in opdracht van bosbeheer.

De meeste jagers hier in NL jagen niet volgens jouw stelling om gewoon iets dood te schieten. Het is ook veel leuker om met groot kaliber op dingen die goed kapot kunnen gaan te schieten. Jagers vinden de jacht leuk vanwege meerdere factoren, en dat kun je gewoon niet los van elkaar zien. Zoals oudebaas al zei, het zijn natuur nerds.

En voor iemand die meteen zegt dat ik onzin praat, doe je dat zelf ook behoorlijk met jouw samenvatting van wat ik zou gezegd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Had TO zich eigenlijk verheugd op een reltopic en gaat dat nu mis??
strikjemetstippels schreef:
01-10-2018 15:37
Dat is wel waar het op neer komt als die dieren ook voor vlees worden geconsumeerd. Maar goed, je mag helemaal niet zo maar jagen in Nederland. Dat mag enkel tijdens het seizoen, enkel op bepaalde dieren en buiten het seizoen enkel in opdracht van bosbeheer.

De meeste jagers hier in NL jagen niet volgens jouw stelling om gewoon iets dood te schieten. Het is ook veel leuker om met groot kaliber op dingen die goed kapot kunnen gaan te schieten. Jagers vinden de jacht leuk vanwege meerdere factoren, en dat kun je gewoon niet los van elkaar zien. Zoals oudebaas al zei, het zijn natuur nerds.

En voor iemand die meteen zegt dat ik onzin praat, doe je dat zelf ook behoorlijk met jouw samenvatting van wat ik zou gezegd hebben.

Ik gebruik jouw eigen stelling m.b.t. wat je gezegd hebt, dus wat dat betreft ben ik blij dat het zelf ook onzin vindt.
Wat laat jij je kennen, ongelooflijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet gewoon niet zo goed wat de mensen willen.
Natuur zonder beheer kan niet in dit te drukke land. De taferelen die ik vorig jaar zag, zware ontbering en verhongering was een grote en grove schande. Een trage lijdensweg met de dood tot gevolg moet je niet willen. Soms kan dat voorkomen in de natuur, maar dan moeten de dieren een KANS hebben om te vechten.
Dat hebben ze hier niet met al die hekken er om heen.

Dus moet je beheren.
Ik zie geen andere optie dan afschot. Je kunt geen herten vangen en ergens anders uitzetten. En als je bij gaat voeren, komen er hoe dan ook steeds meer herten bij, de druk op één gebied wordt zo groot dat het gebied zich nooit meer kan herstellen en daar is al sprake van .

Ze stuk voor stuk voorbehoedmiddelen toedienen zie ik ook niet zitten. Ik denk dat afschot een korte dood is, en beter dan laten verhongeren. En aangezien mensen tóch vlees eten, dan is dit tenminste het eerlijkste vlees dat je kunt krijgen.
strikjemetstippels schreef:
01-10-2018 15:41
Wat laat jij je kennen, ongelooflijk.

Leg mij maar uit waarom je dat vind hoor.
shifty schreef:
01-10-2018 15:42
Leg mij maar uit waarom je dat vind hoor.
je gaat totaal niet in op wat mensen die overduidelijk wél jagers kennen en zelf wellicht ook jagen, en blijft maar door zeuren over dat het allemaal psychopaten zijn.

En dan legt iemand het uit, en is het enige waar jij zo kinderachtig en vals nichterig op reageert een mini zinnetje is met zo'n lalalalalala-gehalte.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
01-10-2018 15:36
Mee eens, maar ik vind dat wel een belangrijk en essentieel onderscheid. Je kan natuurbeheerder zijn en je kan voor je lol gaan jagen. Dat zijn voor mij niet dezelfde (soort) personen.
In Nederland is de natuurbeheertaak gekoppeld aan de jachtakte.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
01-10-2018 15:36
Mee eens, maar ik vind dat wel een belangrijk en essentieel onderscheid. Je kan natuurbeheerder zijn en je kan voor je lol gaan jagen. Dat zijn voor mij niet dezelfde (soort) personen.
mensen die voor hun lol jagen, gaan naar Afrika de Big 5 schieten.
Dat zijn niet de wildbeheerders die in Nederland een te veel aan eenden en fazanten schieten, dat is niks aan
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-10-2018 15:48
mensen die voor hun lol jagen, gaan naar Afrika de Big 5 schieten.
Dat zijn niet de wildbeheerders die in Nederland een te veel aan eenden en fazanten schieten, dat is niks aan
Precies! Daarnaast zullen jagers in Nederland niet snel een te veel schieten. Want dan snijden ze zichzelf in de vingers. Als je dieren uitroeit, dan kun je er nooit meer op jagen want dan zijn ze er simpelweg niet meer.
Daarom hanteren de jagers altijd een quotum en dit is naar aanleiding van tellingen. Want tellen = slechts observeren, beperkt met de ogen. Dus niet met schieten. En dat is wat jagers óók doen.

Ik snap ook niet dat mensen jagers hier in Nederland verwarren met figuren die in Afrika voor de lol en status dieren dood gaan schieten.
Zazamaenade schreef:
01-10-2018 13:08
Ik snap je wel hoor, de OP is volgens mij expres wat provocerend 'lippen-aflikkend' geschreven om een discussie op te roepen.
Jij begrijpt het.
strikjemetstippels schreef:
01-10-2018 15:44
je gaat totaal niet in op wat mensen die overduidelijk wél jagers kennen en zelf wellicht ook jagen, en blijft maar door zeuren over dat het allemaal psychopaten zijn.

En dan legt iemand het uit, en is het enige waar jij zo kinderachtig en vals nichterig op reageert een mini zinnetje is met zo'n lalalalalala-gehalte.

Ik ga daar wel degelijk op in. In meerdere posts als antwoord op Oudebaas bijvoorbeeld. Ik geef ook duidelijk aan waar ik het verschil maak tussen jacht als natuurbeheer (noodzaak) en jacht voor de lol (plezierjacht). Nergens scheer ik alle jagers over één kam.

Jij legt het vervolgens niet uit, je vergoelijkt plezierjacht en stelt dat als ik plezierjacht afkeur ik ook geïndustrialiseerd vlees niet zou moeten eten. Als jij dat een legitieme koppeling vind, dan vindt jij het omgedraaide daarvan: wel plezierjacht omdat er toch ook geïndustrialiseerd vlees wordt gegeten, ook legitiem. Dat gaf ik aan maar dat vindt je dan weer onzin. Waar ik het dan mee eens bent omdat ik die koppeling (die ik niet gemaakt heb, maar jij wel) inderdaad ook onzin vind. Meer kan ik er niet van maken.

Daarnaast ben ik ook niet degene die het persoonlijk maakt met woorden als 'zeuren, psychopaten, laf, kinderachtig, vals, nichterig'
Alle reacties Link kopieren
Gaat TO zelf ook nog wat toevoegen?
Alle reacties Link kopieren
fotoroid schreef:
01-10-2018 16:58
Gaat TO zelf ook nog wat toevoegen?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Patroon van deze TO is geloof ik : een stuk rood vlees in de arena gooien en terugtreden.

Wel bizar, wat betreft de Oostvaardersplassen : vanaf vandaag heeft dat gebied de officiële status van Nationaal Park, 'Nieuw Land' (samen met oa de Marker Wadden).
Daar was al een tijd sprake van, de promo-video was ook allang klaar, maar nu wordt het in het nieuws gebracht. Men hoopt ook op extra toerisme.
https://nos.nl/artikel/2252929-flevolan ... -park.html
https://www.youtube.com/watch?v=k15VX_qq_ho

Leuk, die beelden van kuddes herten en paarden :roll:
nounou
shifty schreef:
01-10-2018 16:35
Ik ga daar wel degelijk op in. In meerdere posts als antwoord op Oudebaas bijvoorbeeld. Ik geef ook duidelijk aan waar ik het verschil maak tussen jacht als natuurbeheer (noodzaak) en jacht voor de lol (plezierjacht). Nergens scheer ik alle jagers over één kam.
Plezierjacht bestaat niet in Nederland, ook al probeert Marianne Thieme het elke keer weer.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-10-2018 18:25
Plezierjacht bestaat niet in Nederland, ook al probeert Marianne Thieme het elke keer weer.

Voor zover mij bekend mag je, ook in Nederland, gewoon puur voor je lol een stukje gaan jagen. Gewoon omdat je dat leuk vindt en omdat je daar plezier in hebt. Natuurlijk is dat gebonden aan regels en voorschriften, onder andere dat je verplicht om iets te doen met je buit; opeten bijvoorbeeld. Dan heet het 'benutten' en niet nutteloos jagen, wat dan weer door jagers met veel plezier als argument wordt gebruikt om te zeggen dat plezierjacht niet bestaat in Nederland.

Maar corrigeer me als ik het verkeerd zeg.
shifty schreef:
01-10-2018 18:56
Voor zover mij bekend mag je, ook in Nederland, gewoon puur voor je lol een stukje gaan jagen. Gewoon omdat je dat leuk vindt en omdat je daar plezier in hebt. Natuurlijk is dat gebonden aan regels en voorschriften, onder andere dat je verplicht om iets te doen met je buit; opeten bijvoorbeeld. Dan heet het 'benutten' en niet nutteloos jagen, wat dan weer door jagers met veel plezier als argument wordt gebruikt om te zeggen dat plezierjacht niet bestaat in Nederland.

Maar corrigeer me als ik het verkeerd zeg.
Ah ja, dus voor jou is het alleen natuurbeheer als je dat hert jankend en vol gewetenswroeging naar God helpt.

Daarnaast mag je bepaald niet "zomaar omdat je er zin in hebt" gaan jagen. Je hebt een akte nodig en het beheer van een jachtveld. Komt echt veel bij kijken. Je mag echt niet zomaar het veld in lopen en een beetje gaan schieten.
anoniem_182948 wijzigde dit bericht op 01-10-2018 19:03
14.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
01-10-2018 18:56
Voor zover mij bekend mag je, ook in Nederland, gewoon puur voor je lol een stukje gaan jagen. Gewoon omdat je dat leuk vind en omdat je daar plezier in hebt. Natuurlijk is dat gebonden aan regels en voorschriften, onder andere dat je verplicht om iets te doen met je buit; opeten bijvoorbeeld. Dan heet het 'benutten' en niet nutteloos jagen, wat dan weer door jagers met veel plezier als argument wordt gebruikt om te zeggen dat plezierjacht niet bestaat in Nederland.

Maar corrigeer me als ik het verkeerd zeg.
Echt niet! Jij bent totaal niet op de hoogte van de regelgeving. Dat is duidelijk te merken. Elk stuk bosgebied of jachtgebied is van een instantie of van iemand. Op het platteland is veel land van boeren. En dan heb je nog landschap overijssel of welke provincie ook, of je hebt natuurmonumenten. En die spelen daar de baas. Die bepalen wie er daar mag jagen. En die weten ook hoeveel wild er ter plaatse rond lopen om het afschot quotum te bepalen.

Op het platteland zijn er plaatselijke bewoners die samen een jachtclubje vormen. En die staan meer "geweren" toe als er mensen bij mogen, maar die moeten daar dan wel wonen. En uiteraard hun jachtakte hebben.
In Duitsland ligt dat geloof ik weer anders. Maar dat gaat ook op uitnodiging.

Verder mag je alleen jagen van 15 oktober tot ik geloof 15 december. Dat is dus maar beperkt.
Als je je jachtakte hebt gehaald, en daar gaat veel leerstof aan vooraf dus het moet je echt wel interesseren, en je moet dan ook goed geoefend hebben met kleiduiven schieten (en dat is meestal niet om de hoek dus daar moet je ook nog kilometers voor rijden) dan moet je ook nog een vergunning aanvragen voor je geweer. Als je die vergunning hebt, komt de politie bij je thuis controleren of je een goed afgesloten kluis hebt die verankerd zit aan de muur.
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
01-10-2018 18:56
Voor zover mij bekend mag je, ook in Nederland, gewoon puur voor je lol een stukje gaan jagen. Gewoon omdat je dat leuk vindt en omdat je daar plezier in hebt. Natuurlijk is dat gebonden aan regels en voorschriften, onder andere dat je verplicht om iets te doen met je buit; opeten bijvoorbeeld. Dan heet het 'benutten' en niet nutteloos jagen, wat dan weer door jagers met veel plezier als argument wordt gebruikt om te zeggen dat plezierjacht niet bestaat in Nederland.

Maar corrigeer me als ik het verkeerd zeg.
Je mag voor de lol jagen, maar aan dat recht om te jagen zijn veel verplichtingen verbonden. Zo moet je ook aan natuurbeheer doen, tellingen verrichten en je strikt aan de, door de minister vastgestelde, quota houden. De meeste tijd die de jager doorbrengt in het gebied waar hij of zij een jachtrecht heeft wordt doorgebracht zonder geweer.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat, wanneer je een jachtvergunning hebt, en wanneer het jachtseizoen er is.
Van de site van de jagersvereniging en van de 'Faunabeheereenheden' word ik niet direct concreet iets wijzer.
Mag je inderdaad met wat anderen die ook een jachtvergunning hebben afspreken : aanstaande zaterdag gaan we een hazendrijfjacht doen ?
https://www.jagersvereniging.nl/jagen/d ... azenjacht/
nounou
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-10-2018 19:02
Ah ja, dus voor jou is het alleen natuurbeheer als je dat hert jankend en vol gewetenswroeging naar God helpt.

Daarnaast mag je bepaald niet "zomaar omdat je er zin in hebt" gaan jagen. Je hebt een akte nodig en het beheer van een jachtveld. Komt echt veel bij kijken. Je mag echt niet zomaar het veld in lopen en een beetje gaan schieten.


Dat is geen correctie van wat ik zeg, dat is vragen welke gedachte ik er bij heb.

Ik zeg dat je uiteraard aan allerlei regels moet voldoen, maar dat als je daar aan voldoet dat je gewoon voor je plezier kan gaan jagen. En dat doen die plezierjagers dan ook, die gaan voor hun plezier jagen. Niet vanuit een morele overtuiging. Als dat zo is dan hebben we het toch gewoon over plezierjacht?
shifty schreef:
01-10-2018 19:08
Ik zeg dat je uiteraard aan allerlei regels moet voldoen, maar dat als je daar aan voldoet dat je gewoon voor je plezier kan gaan jagen. En dat doen die plezierjagers dan ook, die gaan voor hun plezier jagen. Niet vanuit een morele overtuiging. Als dat zo is dan hebben we het toch gewoon over plezierjacht?
Nee, want jagen gebeurt niet vanuit het oogpunt dat het zo lekker is om konijntjes af te knallen, maar om de wildstand te beheren. Daar zit een morele overtuiging achter over het beheer van de natuur.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-10-2018 19:15
Nee, want jagen gebeurt niet vanuit het oogpunt dat het zo lekker is om konijntjes af te knallen, maar om de wildstand te beheren. Daar zit een morele overtuiging achter over het beheer van de natuur.
Nu is het wel zo dat degenen die een jachtakte willen halen en daar alle cursussen en examens voor afleggen dit doen omdat ze het wildbeheer en de jacht een plezierige bezigheid vinden. Daar is natuurlijk niks mis mee.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
shifty schreef:
01-10-2018 19:08
Dat is geen correctie van wat ik zeg, dat is vragen welke gedachte ik er bij heb.

Ik zeg dat je uiteraard aan allerlei regels moet voldoen, maar dat als je daar aan voldoet dat je gewoon voor je plezier kan gaan jagen. En dat doen die plezierjagers dan ook, die gaan voor hun plezier jagen. Niet vanuit een morele overtuiging. Als dat zo is dan hebben we het toch gewoon over plezierjacht?

Wanneer ik lees over de hazendrijfjacht, in de link hierboven, lees ik toch ook echt een beschrijving van plezierjacht. Weliswaar ingeperkt door allerlei regels, mitsen en maren, maar wel jagen voor het plezier en voor het genot van het eten van haas.
Dat laatste (het eten) lijkt me niet per definitie verkeerd, maar andere wezens doden voor je plezier vind ik echt weerzinwekkend.
Betogen over natuurliefde en hoe belangrijk het faunabeheer is om schade te voorkomen aan oogsten en ongelukken op verkeerswegen komen dan toch wat schijnheilig op mij over.
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven