Al die herten...

30-09-2018 22:11 256 berichten
die nu worden afgeschoten in de Oostvaarderplassen, wat gebeurt daar eigenlijk mee? Ik vind een stuk je wild op z’n tijd namelijk erg lekker en ben benieuwd of ze binnenkort in mooie stukken vlees bij de speciaalslager in de vitrine liggen.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-10-2018 19:15
Nee, want jagen gebeurt niet vanuit het oogpunt dat het zo lekker is om konijntjes af te knallen, maar om de wildstand te beheren. Daar zit een morele overtuiging achter over het beheer van de natuur.

Wat bedoel je met 'morele overtuiging over het beheer van de natuur' ?
Het lijkt mij dat je doelstellingen kunt hebben over het beheer van de natuur, wat wenselijk is voor een bepaald gebied.
Dat is beleid. Dan kun je dat beleid uitvoeren en daar kan de jacht een rol in spelen.
Wat hebben morele overtuigingen ermee te maken ?
nounou
Aan zo'n hazendrijfjacht moet ook een beheerplan ten grondslag liggen.

Shifty en Zaza, jullie zijn veganist ik aan? Want die karbonaadjes in de supermarkt liggen er ook voor het genot, en die melk waar de kaas op je brood van is gemaakt - voor het genot - daarvoor is ook een kalf bij de moeder weggehaald. (ja, ook bij biologische/vegetarische kaas!)
oudebaas schreef:
01-10-2018 12:30
Die actievoerders willen dat ze worden bijgevoederd. Wat ze niet beseffen is dat er dan op den duur een overbevolking ontstaat.
Die overbevolking is er al. En laten we wel wezen: het is natuurlijk ook een belachelijk idee om Wilde Natuur te willen maken. Contradictio in terminis en zo, dat gaat nooit goed. Zeker niet als je die natuur maakt in een land waar ze al helemaal in de stress schieten als er één predator per ongeluk zonder paspoort de grens over komt gewandeld.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-10-2018 19:33
Aan zo'n hazendrijfjacht moet ook een beheerplan ten grondslag liggen.

Shifty en Zaza, jullie zijn veganist ik aan? Want die karbonaadjes in de supermarkt liggen er ook voor het genot, en die melk waar de kaas op je brood van is gemaakt - voor het genot - daarvoor is ook een kalf bij de moeder weggehaald. (ja, ook bij biologische/vegetarische kaas!)

Nee, ik ben geen veganist, niet eens vegetariër meer (wel lang geweest). Ik ben niet tegen het eten van dieren, ik eet wel alleen biologisch vlees en voornamelijk biologische zuivel. Voor mij is het meer een noodzakelijk kwaad, dieren eten, al kan ik er ook van genieten.
Ik vind het eerlijk gezegd een wat vals argument 'je bent veganist, zeker'. Alsof er alleen zeer goed en zeer fout is in deze discussie, moreel gezien.
Zoals gezegd, ik vind het doden van dieren voor je eigen genot echt niet oké. Voor mij zijn dieren wezens met een eigen reden van bestaan, los van wat wij mensen er aan nut of last van hebben.
nounou
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-10-2018 19:33
Aan zo'n hazendrijfjacht moet ook een beheerplan ten grondslag liggen.

Shifty en Zaza, jullie zijn veganist ik aan? Want die karbonaadjes in de supermarkt liggen er ook voor het genot, en die melk waar de kaas op je brood van is gemaakt - voor het genot - daarvoor is ook een kalf bij de moeder weggehaald. (ja, ook bij biologische/vegetarische kaas!)

Nee hoor en ik wil ook niet beweren dat je roomser moet zijn dan de paus. Ik snap ook best de hypocrisie erachter. Ik geniet ook gewoon van een lekker stukje vlees en ik realiseer me ook dat daarvoor een dier heeft moeten sterven. En toch zou ik zelf moeite hebben om een kip de nek om te draaien. IK vind het niet leuk dat er een dier voor sterft en dat is niet hypocriet.

Ik vind het wel/ook hypocriet dat plezierjagers allerlei redenen bedenken waarom het toch zo verantwoord is dat ze jagen, terwijl het ze daar helemaal niet om te doen is; ze vinden jagen gewoon leuk.

En ik vind het dan op mijn beurt weer een beetje apart dat iemand het leuk vind om dieren neer te schieten voor de lol. Dus ja het gaat er mij om wat je motivatie is. Ik denk ook dat iedere jager zich over een grens heen heeft moet zetten om een dier te doden. Dus dat jagen in ons DNA zit vind ik maar een zwak excuus; dierenliefde zit veel sterker in ons DNA.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
01-10-2018 19:33
Aan zo'n hazendrijfjacht moet ook een beheerplan ten grondslag liggen.

Shifty en Zaza, jullie zijn veganist ik aan? Want die karbonaadjes in de supermarkt liggen er ook voor het genot, en die melk waar de kaas op je brood van is gemaakt - voor het genot - daarvoor is ook een kalf bij de moeder weggehaald. (ja, ook bij biologische/vegetarische kaas!)
Dieren gebruiken als voedingsmiddel of hulpmiddel om aan voedingsmiddelen te komen is iets heel anders dan dieren afschieten voor de lol.

En wat dat beheerplan betreft: leuk als plezierjagers zich daar netjes aan houden maar het blijft plezierjacht.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom oordelen over de zogenaamd plezierjacht, als je zelf vlees eet? Hoe denk je dat die dieren gedood zijn? Ook met een stressvolle rit naar een slachthuis waar ze veelal en massa op een rij geslacht worden.

Dan kun je beter beschoten worden in een bos. Scheelt toch wat stress.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-10-2018 20:01
Maar waarom oordelen over de zogenaamd plezierjacht, als je zelf vlees eet? Hoe denk je dat die dieren gedood zijn? Ook met een stressvolle rit naar een slachthuis waar ze veelal en massa op een rij geslacht worden.

Dan kun je beter beschoten worden in een bos. Scheelt toch wat stress.
Vooropgesteld, dat ik vlees eten wel doe, maar liefst niet zou doen (jaja hypocriet), maar vlees als eten, dient een hoger doel, dan doden voor de lol
Laat ik het proberen anders te verwoorden wat ik bedoel met een vergelijking:

Ik kan de noodzaak van het hebben van een leger begrijpen alhoewel ik fanatiek voorstander ben van 'praten tot je een ons weegt' om conflicten op te lossen. Ik kan ook best begrijpen dat mensen het echt heel leuk kunnen vinden om in het leger te zitten. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat als je in het leger zit, je mensen neer moet schieten, uiteraard binnen strengen regels, voorwaarden en richtlijnen.

Maar als je het leger in gaat omdat je het leuk vind om mensen neer te schieten gaat ik toch anders naar je kijken. Ook al zou dat voor het uiteindelijke resultaat geen verschil maken en ook al is dat hypocriet als ik van een ander verlang dat ie hetzelfde doet als de situatie daar om vraagt. Maar ja, ik vind er iets mis mee als je dat leuk vind ja.
iones schreef:
01-10-2018 20:01
Maar waarom oordelen over de zogenaamd plezierjacht, als je zelf vlees eet? Hoe denk je dat die dieren gedood zijn? Ook met een stressvolle rit naar een slachthuis waar ze veelal en massa op een rij geslacht worden.

Dan kun je beter beschoten worden in een bos. Scheelt toch wat stress.
Daar heb je zeker een punt. ik eet liever een kippetje dat vrolijk over het erf heeft lopen tokken dan zo'n zielig plofbeest. Maar dat maakt niet dat ik mensen die voor hun plezier beesten afschieten beter ga begrijpen of zo. Ik bedoel, koop dan een stapel kleiduiven als het je daarom gaat.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk, hertenbiefstuk, wildzwijnfilet, pompoenen, cantharelllen.
De herfst is voor mij hét culinaire seizoen.

Wat je schiet, dat moet je eten, hebben we zoon al jong geleerd. Die ene keer dat zijn rietpijl in een half vergaan duivenkarkas in de struiken landde, moesten we hem echt tegenhouden. Hij wilde hem al pakken om op te eten. (kleuter)

Hij was als kleuter ook heel boos op opa, toen die een gevangen vis terug zette in de sloot. Je moest hem toch opeten? Waarom zou je hem anders vangen?

Plezierjacht en sportvisserij zijn dus niet aan zoon besteed.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
01-10-2018 20:06
Vooropgesteld, dat ik vlees eten wel doe, maar liefst niet zou doen (jaja hypocriet), maar vlees als eten, dient een hoger doel, dan doden voor de lol
Ook als de dieren uit het wild een waardiger leven hebben gehad en minder stress? Dan denk ik er toch anders over dan jij.

En waarom niet consumeren wat je afschiet? Wat is daar mis mee? Het is verspilling om dat niet te doen.
En denk eens aan al dat wild waar er dan te veel van komt. Kijk, natuurlijk zijn er te veel mensen, er is sprake van overbevolking.
Maar te veel wild leidt tot meer honger, meer zwerven, en meer overlijden door verkeer. Want het is nú al zo dat er jaarlijks méér wild omkomt door verkeer, dan door afschot. Daar mogen mensen dan wel eens even over nadenken als ze in hun auto stappen en tegen jacht zijn.
Zazamaenade schreef:
01-10-2018 19:50
Ik vind het eerlijk gezegd een wat vals argument 'je bent veganist, zeker'. Alsof er alleen zeer goed en zeer fout is in deze discussie, moreel gezien.
Zoals gezegd, ik vind het doden van dieren voor je eigen genot echt niet oké. Voor mij zijn dieren wezens met een eigen reden van bestaan, los van wat wij mensen er aan nut of last van hebben.
Er worden ook (veel!) dieren gedood voor jouw genot. Dus hoezo is mijn argument ineens vals?
lilalinda schreef:
01-10-2018 20:06
Vooropgesteld, dat ik vlees eten wel doe, maar liefst niet zou doen (jaja hypocriet), maar vlees als eten, dient een hoger doel, dan doden voor de lol
Die jagers doden ook niet voor de lol, maar uit oogpunt van natuurbeheer en voedsel. Dus wat is je punt?
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
02-10-2018 09:51
Die jagers doden ook niet voor de lol, maar uit oogpunt van natuurbeheer en voedsel. Dus wat is je punt?
lees even de hele discussie
het ging om plezierjacht versus natuurbeheer
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
01-10-2018 21:15
Ook als de dieren uit het wild een waardiger leven hebben gehad en minder stress? Dan denk ik er toch anders over dan jij.

zolang dieren uit de plezierjacht (het ging om plezierjacht versus natuurbeheer) worden opgegeten, vind ik het prima
maar plezierjacht gaat meestal om de Big 5, en die mensen nemen zo'n giraffe niet mee naar huis

vandaar mijn standpunt, dat dieren schieten voor voedsel voor de mens een hoger doel dient, dan enkel een dier schieten voor het plezier
oudebaas schreef:
01-10-2018 12:30
Die actievoerders willen dat ze worden bijgevoederd. Wat ze niet beseffen is dat er dan op den duur een overbevolking ontstaat. In een natuurlijke situatie worden herten ook bejaagd, maar dan door roofdieren en wat er teveel bijkomt zal ook in een natuurlijke situatie verhongeren als ze niet door beren of wolven worden verscheurd.
Er is pas bijgevoederd toen 2/3 na maanden gecrepeerd was. Bijvoederen was geen hoofddoel, maar een tijdelijke oplossing zodat er een structurele oplossing gevonden zou worden. Zelfs nu na de zomer is het gros van de dieren niet in een goede conditie voor de winter. er lopen drachtige vermagerde merries rond. Er zitten daar ook veel te veel ganzen die al het gras voor de grote grazers wegkapen. 30.000-40.000. Als je rekent dat 8 ganzen voor een grote grazer staan, betekent dat het resterende gedeelte grote grazers mogelijk weer een slechte winter tegemoet gaat.
Er wordt vaak iets over wolven geroepen, maar daar is een gebied zoals de Oostvaardersplassen niet geschikt voor.
zeeuwsmeisje1981 schreef:
02-10-2018 09:51
Die jagers doden ook niet voor de lol, maar uit oogpunt van natuurbeheer en voedsel. Dus wat is je punt?

Dat is juist het punt. We hadden het juist over jagers die wel voor de lol dieren dood schieten.
oudebaas schreef:
01-10-2018 15:47
In Nederland is de natuurbeheertaak gekoppeld aan de jachtakte.
Ik kom uit een buitengebied. Daar kweekten de jagers fazanten om die 1x per jaar uit te zetten. Dan werden ze een weekje aan hun lot overgelaten in het 'wild' en daarna afgeknald.
Puik staaltje natuurbeheer.
Het feit dat zoiets als plezierjacht kan bestaan geeft al aan dat we het niet uit noodzaak doen.

De moderne mens is een verwend wezen in mijn ogen.
We eten niet omdat we anders van honger zouden omkomen en dat zou eigenlijk altijd het criterium moeten zijn.
We eten voor genot, houden hele bbq's enzovoort.

Het zit in onze hele cultuur, we schrokken en gokken en verspillen er op los, op allerlei gebieden, met een hele grote groep, gewoon omdat het kan en omdat het zo veel leuker is dan al dat zuinige gedoe en als de buurman het doet dan kan ik het net zo goed ook doen want anders helpt wat ik zelf doe toch ook niet.

Het is zo met onze manier van leven vervlochten dat je je ook af zou kunnen vragen wat het nog uitmaakt...wat zou het verschil zijn?
Welk hert moet dan met respect behandeld worden en waarom als tegelijkertijd miljoenen koeien massaal naar het slachthuis gaan?

Het zou inderdaad hypocriet zijn om dan ineens je druk te gaan maken over die paar herten.
En die herten hebben dan in elk geval nog een prettig leven gehad.
iones schreef:
01-10-2018 15:42
Ik weet gewoon niet zo goed wat de mensen willen.
Natuur zonder beheer kan niet in dit te drukke land. De taferelen die ik vorig jaar zag, zware ontbering en verhongering was een grote en grove schande. Een trage lijdensweg met de dood tot gevolg moet je niet willen. Soms kan dat voorkomen in de natuur, maar dan moeten de dieren een KANS hebben om te vechten.
Dat hebben ze hier niet met al die hekken er om heen.

Dus moet je beheren.
Ik zie geen andere optie dan afschot. Je kunt geen herten vangen en ergens anders uitzetten. En als je bij gaat voeren, komen er hoe dan ook steeds meer herten bij, de druk op één gebied wordt zo groot dat het gebied zich nooit meer kan herstellen en daar is al sprake van .

Ze stuk voor stuk voorbehoedmiddelen toedienen zie ik ook niet zitten. Ik denk dat afschot een korte dood is, en beter dan laten verhongeren. En aangezien mensen tóch vlees eten, dan is dit tenminste het eerlijkste vlees dat je kunt krijgen.
Eens. Wat mij betreft hadden ze ook alle heckrunderen er uit kunnen halen en alle konicks. Deze dan herhuisvesten. Dan konden de herten deze ronde ellende bespaard blijven qua schieten en was er meer tijd om voor volgend jaar verder naar oplossingen te kijken.
lilalinda schreef:
02-10-2018 09:55
zolang dieren uit de plezierjacht (het ging om plezierjacht versus natuurbeheer) worden opgegeten, vind ik het prima
maar plezierjacht gaat meestal om de Big 5, en die mensen nemen zo'n giraffe niet mee naar huis

vandaar mijn standpunt, dat dieren schieten voor voedsel voor de mens een hoger doel dient, dan enkel een dier schieten voor het plezier

Plezierjacht kan ook gewoon in Nederland/Europa. Dat plezierjagers vervolgens iets zinnigs doen met de buit (op eten), wil nog niet zeggen dat ineens hun intentie anders is geworden. Ze gaan gewoon het bos in om dieren dood te schieten omdat ze dat leuk vinden. Niet omdat ze anders honger lijden, niet omdat ze de natuur zo graag willen beheren, niet omdat je andere dieren willen beschermen, niet omdat ze de noodzaak zien, maar gewoon omdat ze dat leuk vinden. Alle andere argumenten zijn 'bijvangst' waarmee ze het voor anderen/zichzelf goedpraten. Maar het blijft natuurlijk gewoon een beetje een gek idee dat iemand het leuk vind om dieren neer te schieten.
shifty schreef:
02-10-2018 10:01
Dat is juist het punt. We hadden het juist over jagers die wel voor de lol dieren dood schieten.
Als ze beter schieten dan sommige lui bij SBB heb ik er geen probleem mee.
Alle reacties Link kopieren
Κιττεηs schreef:
02-10-2018 10:03
Ik kom uit een buitengebied. Daar kweekten de jagers fazanten om die 1x per jaar uit te zetten. Dan werden ze een weekje aan hun lot overgelaten in het 'wild' en daarna afgeknald.
Puik staaltje natuurbeheer.
dat is al jaren verboden hoor
Mocht je het merken, direct politie bellen
Even 1000 herten afschieten. Vraag me wel af hoe ze dat gaan doen. Lijkt me een behoorlijk slagveld. Stressloos?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven