Al die herten...
dinsdag 2 oktober 2018 om 13:54
Ik raad je het boek Sapiens aan van Harari, daarin staat onder andere beschreven dat moord en verkrachting juist geen aangeboren neigingen zijn. Sterker nog, de mens onderscheidt zich van andere mensapen doordat ze intensief kunnen samenwerken en neigen naar vaste relaties om kinderen groot te brengen.Snarky schreef: ↑02-10-2018 13:22Vanuit deze zelfde redenering kun je ook moeiteloos moord, geweld, oorlog, onderdrukking en verkrachting goedpraten. Het is gewoon de aard van de mens, de eigen stam moet overleven, het dominante mannetje krijgt de meeste nakomelingen. Gewoon normaal roofapengedrag, heel normaal als je dat leuk vindt, dus lekker doen als je er zin in hebt.
Jagen met primitieve middelen is bovendien bijzonder gevaarlijk, dus je kunt met evenveel gemak stellen dat mensen op vaste plaatsen zijn gaan wonen om niet meer te hoeven jagen. Ze gingen echt niet voor de lol met houten speren onder een mammoet liggen als er betere en veiligere alternatieven waren.
Voor de meeste boswachters en dierenartsen is het afmaken van niet te redden dieren een minder leuk aspect van een veel breder beroep, iets dat nu eenmaal af en toe moet gebeuren.
Maar als je als moderne Nederlander voor je hobby dieren wilt gaan afknallen heb je gewoon een nare neiging tot geweld. Geef dat gewoon toe, en kom niet aan met lulverhalen over natuurbehoud en dierenliefde.
En ja, oorlog en geweld zijn er helaas ook.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
dinsdag 2 oktober 2018 om 13:59
Ik raad je aan om zelf te blijven nadenken en te onderzoeken of je (verkeerd en simplistisch) nagebouwde redeneringen wel kloppen.oudebaas schreef: ↑02-10-2018 13:54Ik raad je het boek Sapiens aan van Harari, daarin staat onder andere beschreven dat moord en verkrachting juist geen aangeboren neigingen zijn. Sterker nog, de mens onderscheidt zich van andere mensapen doordat ze intensief kunnen samenwerken en neigen naar vaste relaties om kinderen groot te brengen.
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:12
Helemaal gemist deze post!oudebaas schreef: ↑02-10-2018 10:32Het komt door de Disneyficatie. Mensen in moderne steden zijn totaal vervreemd van de natuur en daarmee ook van natuurlijke instincten. De natuur is in wezen wreed en onaangenaam. De moderne stadsmens heeft van die natuur een sprookjestuin gemaakt waar louter harmonie zou heersen en waar de diertjes vooral heel lievvvv zijn. Vanuit deze vervreemding van de echte natuur vormem zij dan hun mening.
Disneyficatie, geweldige term!
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:14
Als je een boek bij voorkeur afserveert en daar voor in de plaats daarvan zelf de bekende cliché’s nawauwelt geef je geen blijk van zelf nadenken en onderzoeken.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:17
Uit archeologisch onderzoek blijkt toch echt uit gevonden skeletten dat er voor oude en invalide stamgenoten werd gezorgd. Er zullen vast ook stammen geweest zijn die anders deden. Er moet een enorme diversiteit aan culturen en talen geweest zijn in het paleo- en mesolithicum.
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:20
Gisteren een recensie opgezocht omdat je dat ook al in een ander topic aanraadde, ik had in eerste instantie erg veel zin om het te lezen, maar helaas vond ik een erg slechte recensie over dat boek.https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb47c156/oudebaas schreef: ↑02-10-2018 13:54Ik raad je het boek Sapiens aan van Harari, daarin staat onder andere beschreven dat moord en verkrachting juist geen aangeboren neigingen zijn. Sterker nog, de mens onderscheidt zich van andere mensapen doordat ze intensief kunnen samenwerken en neigen naar vaste relaties om kinderen groot te brengen.
Nu trekt het me toch wat minder om dat boek aan te schaffen, maar misschien moet ik het juist toch lezen?
Ik twijfel.
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:32
Echt joh? Je baseert je hele mensbeeld op één (populair wetenschappelijk) boek dat je blijkbaar maar half hebt begrepen? Al sinds de door jou zo bewonderde prehistorie worden er honderden miljoenen woorden vuilgemaakt aan het doorgronden van de aard van de mens en de natuur, maar jij voelt je na het lezen van één verdeeld ontvangen boekje toegerust om iedereen eens even te gaan uitleggen hoe we echt in elkaar zitten en hoe dat zo gekomen is? En meer dan dat heb je niet nodig om controversieel gedrag te verklaren en goed te praten?
Oké, duidelijk.
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:33
Zullen we ons oordeel van wat normaal gedrag is en wat niet nog maar even opschorten dan?oudebaas schreef: ↑02-10-2018 14:17Uit archeologisch onderzoek blijkt toch echt uit gevonden skeletten dat er voor oude en invalide stamgenoten werd gezorgd. Er zullen vast ook stammen geweest zijn die anders deden. Er moet een enorme diversiteit aan culturen en talen geweest zijn in het paleo- en mesolithicum.
dinsdag 2 oktober 2018 om 14:37
Er is niet zoiets als 'roofapen' waar wij van afstammen. Wij; mensen/primaten/apen, zijn nou eenmaal van oorsprong helemaal geen roofdieren. In het typische homo-sapiëns genen pakket zit helemaal geen 'jagers-instinct'.
Onze verre voorouders hebben geleefd van jagen en verzamelen, maar dat maakt ze nog geen roofdieren. Het waren sociale zoogdieren met een hoog inwikkelde intelligentie waardoor ze met elkaar en met technieken in staat waren te overleven. Het jagen was daarbij onderdeel van een noodzaak en van een overlevingsinstinct, maar vervulde niet een op zichzelf staande jachtlust.
Juist de moderne mens heeft er iets lolligs van gemaakt. Jacht als een op zichzelf staand element als vermaak of sport. Het sprookje wat daarbij verteld wordt; dat het in onze genen zit, dat is Disneyficatie.
dinsdag 2 oktober 2018 om 15:27
Als historicus heb ik wel meer gelezen, onder andere veel literatuur die Harari ook voor zijn boek heeft gebruikt. Veel wat daar staat was mij al bekend. Verder heeft Harari ook posities waar ik mijn twijfels over heb. Maar Harari geeft een goede samenvatting over de huidige staat van het debat over de geschiedenis van de mens.Snarky schreef: ↑02-10-2018 14:32Echt joh? Je baseert je hele mensbeeld op één (populair wetenschappelijk) boek dat je blijkbaar maar half hebt begrepen? Al sinds de door jou zo bewonderde prehistorie worden er honderden miljoenen woorden vuilgemaakt aan het doorgronden van de aard van de mens en de natuur, maar jij voelt je na het lezen van één verdeeld ontvangen boekje toegerust om iedereen eens even te gaan uitleggen hoe we echt in elkaar zitten en hoe dat zo gekomen is? En meer dan dat heb je niet nodig om controversieel gedrag te verklaren en goed te praten?
Oké, duidelijk.
En of jagen controversieel is... wellicht wel bij de gedisneyficeerde sneeuwvlokjesmaatschappij in de (post) industriële steden. En inderdaad, men koopt liever een pakje kant en klaar vlees uit de bio-industrie dan dat men vindt dat een jager ook plezier mag beleven aan een meer diervriendelijke manier van vlees verkrijgen.
dinsdag 2 oktober 2018 om 15:41
Hariri heeft wel een “Rousseau-iaanse” insteek die wel hinderlijk kan zijn. Ik vind wel dat hij de huidige (of die van 2012) stand van zaken van het debat goed verwoordt. Ik zou het kritisch lezen, ook met de punten die in recensies worden aangekaart in je hoofd.shisha schreef: ↑02-10-2018 14:20Gisteren een recensie opgezocht omdat je dat ook al in een ander topic aanraadde, ik had in eerste instantie erg veel zin om het te lezen, maar helaas vond ik een erg slechte recensie over dat boek.https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bb47c156/
Nu trekt het me toch wat minder om dat boek aan te schaffen, maar misschien moet ik het juist toch lezen?
Ik twijfel.
dinsdag 2 oktober 2018 om 15:46
Wat heerlijk simplistisch gesteld en wederom zo'n dooddoener. Als je doden voor de lol niet zo kunt waarderen ben je automatisch een overgevoelig, ver van de natuur staand stadsmens dat ondertussen wel bio-industriegehaktballen,(of een karbonaadje of plofkip, ligt aan de schrijver van de post) naar binnen schuift.
Welk een beperkt voorstellingsvermogen.
Welk een beperkt voorstellingsvermogen.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:04
Je hebt blijkbaar ook heel veel literatuur niet gelezen.oudebaas schreef: ↑02-10-2018 15:27Als historicus heb ik wel meer gelezen, onder andere veel literatuur die Harari ook voor zijn boek heeft gebruikt. Veel wat daar staat was mij al bekend. Verder heeft Harari ook posities waar ik mijn twijfels over heb. Maar Harari geeft een goede samenvatting over de huidige staat van het debat over de geschiedenis van de mens.
En of jagen controversieel is... wellicht wel bij de gedisneyficeerde sneeuwvlokjesmaatschappij in de (post) industriële steden. En inderdaad, men koopt liever een pakje kant en klaar vlees uit de bio-industrie dan dat men vindt dat een jager ook plezier mag beleven aan een meer diervriendelijke manier van vlees verkrijgen.
Ik denk maar zo dat de mensen die onbekommerd bioindustrievlees eten ook niet zo erg zitten met jagen. Hou de hypocrisie even waar die hoort.
En je zit wel heel diep in een gepolariseerde naremensenbubbel als je serieus gelooft dat iedereen die een gezond dier gewoon wil laten doorleven in plaats van het eigenhandig af te knallen een product is van de 'gedisneyficeerde sneeuwvlokjesmaatschappij'. Hoe cynisch kun je zijn.
Ik moet ook de eerste veehouder nog tegenkomen die het doden van zijn dieren als het allerleukste deel van zijn beroep ziet.
Er zijn tegenwoordig gelukkig heel wat meer mensen die die steeds bewuster omgaan met de consumptie van vlees dan mensen die voor de lol op jacht gaan. Je kunt mensen met goede bedoelingen belachelijk maken, maar dat zegt niets over die mensen en van alles over jou. Ik zou ook niet weten waarom je je innerlijke (en niet-bestaande) 'roofaap' zou gaan zitten cultiveren, aangezien die in deze maatschappij geen enkele functie meer heeft. Integendeel. Hoe beschaafder en softer en maatschappij is, hoe veiliger en welvarender, zo kun je overal ter wereld constateren.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:21
Plezierjacht hebben we niet hier in die zin. Wij hebben geen big five.lilalinda schreef: ↑02-10-2018 09:55zolang dieren uit de plezierjacht (het ging om plezierjacht versus natuurbeheer) worden opgegeten, vind ik het prima
maar plezierjacht gaat meestal om de Big 5, en die mensen nemen zo'n giraffe niet mee naar huis
vandaar mijn standpunt, dat dieren schieten voor voedsel voor de mens een hoger doel dient, dan enkel een dier schieten voor het plezier
We hebben hier een quotum van wild lopen. Het is ook niet zo dat als jagers op jacht zijn, ze alles neerschieten wat ze voor hun loop krijgen. Veel laten ze gewoon lopen en vinden ze mooi dat ze dat weer gezien hebben. Van te voren geldt ook altijd een afspraak: zoveel hazen, zoveel fazanten, zoveel konijnen, en meer niet.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:22
En het nederlandse volk is ook niet geschikt voor wolven. Ze zijn hier zo vervreemd van de natuur en van wild en van dieren in het algemeen, dat ze overal moeilijk over gaan doen, na verloop van tijd.polydox schreef: ↑02-10-2018 09:58Er is pas bijgevoederd toen 2/3 na maanden gecrepeerd was. Bijvoederen was geen hoofddoel, maar een tijdelijke oplossing zodat er een structurele oplossing gevonden zou worden. Zelfs nu na de zomer is het gros van de dieren niet in een goede conditie voor de winter. er lopen drachtige vermagerde merries rond. Er zitten daar ook veel te veel ganzen die al het gras voor de grote grazers wegkapen. 30.000-40.000. Als je rekent dat 8 ganzen voor een grote grazer staan, betekent dat het resterende gedeelte grote grazers mogelijk weer een slechte winter tegemoet gaat.
Er wordt vaak iets over wolven geroepen, maar daar is een gebied zoals de Oostvaardersplassen niet geschikt voor.
En het bijvoeren is inderdaad te laat. Ze zullen straks voldoende dieren moeten afschieten EN het overige bestand bij moeten voeren. Want die hebben zich niet kunnen herstellen.
En die koninkpaarden moeten daar weg. Het gebied is eigenlijk niet zo geschikt voor groot wild.
iones wijzigde dit bericht op 02-10-2018 16:42
4.09% gewijzigd
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:24
Dat is niet waar, alleen zien wij hier weinig van.LaFleurNoire schreef: ↑01-10-2018 14:12Wie? De plezierjagers met hun dikke bakken die een voorbijlopend huisdier ook voor de lol een schot hagel meegeven? Zal best. Feit is dat het jagen, op enkele uitzonderingen na, hier in Nederland helemaal niet zo noodzakelijk is. Net zo niet noodzakelijk als in Afrika een leeuw neer knallen.
Mijn opa en schoonvader waren boswachter en jaagden met regelmaat. Vooral konijnen, maar ook vaak herten en runderen. Als de wildstand scheef groeit in een bepaald natuurgebied moet daar iets aan gedaan worden om de balans voor alle aanwezige dieren goed te houden. Weet dus niet waar jij dat feit vandaan haalt.
Overigens ben ik, als vegetariër nota bene, het ook wel eens met het feit dat de afgeschoten dieren verkocht worden voor consumptie. Ultiem scharrelvlees.
Sta er altijd zo van te kijken hoe hypocriet veel vleeseters zijn: biefstuk uit de supermarkt? Heerlijk, maar zodra het van een beest komt wat in beeld is geweest is het ineens verschrikkelijk.
Net als die koe die vorig jaar ontsnapt is op weg naar de slager. Wat was het schandalig dat deze koe geslacht zou worden, beest moest en zou in een prachtige opvang. Wedden dat al die mensen die week genoten hebben van hun hamburgers zonder na te denken over welke koe er op hun bord zou liggen?
Ik heb niets tegen vleeseters, maar ik kan er wel altijd slecht tegen dat zoveel mensen zich zo weinig bewust zijn van wat ze eten.
Dan zie ik liever mensen die bewust en respectvol genieten van een Oostvaardersplassen-hert
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:27
Dat is bij de wet verboden, wist je dat? Dit had je gerust mogen melden bij de jachtopziener of bij de boswachter.
Hier gebeurt het niet.
Ik ken wel drijvers die fazanten bijvoeren in de winter. Maar op hun terrein mag dan ook niet gejaagd worden.
Hier in Nederland hebben we geen plezierjacht. Maar voor de rest ben ik het helemaal met je eens.shisha schreef: ↑02-10-2018 10:05Het feit dat zoiets als plezierjacht kan bestaan geeft al aan dat we het niet uit noodzaak doen.
De moderne mens is een verwend wezen in mijn ogen.
We eten niet omdat we anders van honger zouden omkomen en dat zou eigenlijk altijd het criterium moeten zijn.
We eten voor genot, houden hele bbq's enzovoort.
Het zit in onze hele cultuur, we schrokken en gokken en verspillen er op los, op allerlei gebieden, met een hele grote groep, gewoon omdat het kan en omdat het zo veel leuker is dan al dat zuinige gedoe en als de buurman het doet dan kan ik het net zo goed ook doen want anders helpt wat ik zelf doe toch ook niet.
Het is zo met onze manier van leven vervlochten dat je je ook af zou kunnen vragen wat het nog uitmaakt...wat zou het verschil zijn?
Welk hert moet dan met respect behandeld worden en waarom als tegelijkertijd miljoenen koeien massaal naar het slachthuis gaan?
Het zou inderdaad hypocriet zijn om dan ineens je druk te gaan maken over die paar herten.
En die herten hebben dan in elk geval nog een prettig leven gehad.
Mensen schrokken, zijn hebberig, willen zichzelf niets ontzeggen ten koste van alles. De mensen zouden zich diep moeten schamen eigenlijk.
Je bent verschrikkelijk bekrompen en redeneert als een echte cityslicker die ver van de natuur en van het platteland af staat. Vroeger dacht ik er zelf ook zo bekrompen over. Maar nu woon in tussen de jagers, wordt er hier gejaagd, etc. Ik ben beter op de hoogte.shifty schreef: ↑02-10-2018 10:08Plezierjacht kan ook gewoon in Nederland/Europa. Dat plezierjagers vervolgens iets zinnigs doen met de buit (op eten), wil nog niet zeggen dat ineens hun intentie anders is geworden. Ze gaan gewoon het bos in om dieren dood te schieten omdat ze dat leuk vinden. Niet omdat ze anders honger lijden, niet omdat ze de natuur zo graag willen beheren, niet omdat je andere dieren willen beschermen, niet omdat ze de noodzaak zien, maar gewoon omdat ze dat leuk vinden. Alle andere argumenten zijn 'bijvangst' waarmee ze het voor anderen/zichzelf goedpraten. Maar het blijft natuurlijk gewoon een beetje een gek idee dat iemand het leuk vind om dieren neer te schieten.
Na alle ellende die we gezien hebben op de Oostvaarder plassen zou je nu toch wel in moeten zien dat beheer nodig is.
Het zit juist niet meer in onze instinct om te doden. Tegenwoordig is de mens hypocriet. Schrokt veel vlees uit de bio industrie en wijst naar boeren die tegen die lage kostprijzen hun vee niet naar behoren kunnen behandelen. Wijst naar de jagers omdat die fair en biologische vlees uit de natuur bejagen. Dát is het huidige instinct. Wijzen naar een ander en niet weten waar je over praat. Vroeger bejaagden mensen dieren veel meer dan dat ze nu doen en stonden ze er minder bij stil bij het doden.shifty schreef: ↑02-10-2018 10:44Dat is echt genetische onzin.
Elke jager voelt zich de eerste paar keer dat hij een dier dood schiet rot en moet een behoorlijke persoonlijke grens over om blij te kunnen zijn met een dood dier. DAT zijn je genen die tegen je zeggen dat je niet met leuke dingen bezig bent. En dat is hetgene wat je heel bewust en kunstmatig moet leren negeren omdat DAT je instinct is.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:34
Die feiten van jou kloppen gewoon niet. Ik vind het raar dat jij zo hypocriet bent. Jij doodt het vlees niet. Maar je consumeert het wel. Wat denk je hoe dat vlees in de winkel belandt? Daar worden ook dieren voor gedood! Dieren die het wellicht beroerder hebben gehad dan dieren in het wild. En meer stress.shifty schreef: ↑02-10-2018 10:35Je kan het wel heel persoonlijk blijven maken, maar dat verandert niets aan de feiten. Ik blijf het gewoon raar vinden dat mensen voor hun plezier dieren gaan doodschieten. Mensen die dat een sport noemen. Mensen die dat natuurlijk instinct noemen. Mensen die dat een mooie prestatie vinden. Mensen die een dood dier als trofee zien.
Als jij dat niet raar vindt dan is dat jouw mening, en dat mag ook gewoon jouw mening zijn. Ik vind het alleen vreemd dat je doet alsof dat niet bestaat. Alsof plezierjagers met een 'hoger doel' het bos in wandelen omdat ze voldoen aan de regelgeving? Alsof je dieren doodmaken leuk mag vinden omdat mensen nou eenmaal vlees eten?
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:38
Oh wat zou ik hier graag willen dat je gelijk had! Maar wat je zegt is helaas helemaal niet waar. Mensen hebben al geen empathie met andere mensen als deze ver weg wonen of een andere cultuur hebben. Laat staan met dieren. Kijk eens naar hoe chinezen dieren behandelen, gewoon met de grootste verachting. Galberen, honden martelen alvorens ze te doden.
En kijk hier eens naar dierenhouders, die niet snappen wat ze hun hond aandoen door hem de hele dag in de ren te houden, of het konijn in zijn kleine rothokje, of het paard in zijn eentje in een stal. Staan ze allemaal niet bij stil. Door GEBREK aan verbroedering!
En kijk eens naar vivisectie. Velen achten dat nodig. Die denken niet in zo'n geval 'wat jij niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet'. Nee, die denken aan hun eigen hachje en vinden dat dat vóór gaat. En ze sluiten het ogen voor het feit dat dieren er net zo erg onder lijden.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:40
Dat is puur wat jij er van maakt. Jagers denken heus niet dat het doden van dieren an sich leuk is. Het gaat om andere aspecten, en die zie jij als buitenstaander niet.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:47
Schiet je zelf je ook eigen vlees? Ben je vegetariër of veganist? Heb je huisdieren die je vlees moet voeren? Of kom je gewoon een paar vooroordelen en generalisaties loslaten zonder daar voor jezelf conclusies uit te trekken?iones schreef: ↑02-10-2018 16:34Die feiten van jou kloppen gewoon niet. Ik vind het raar dat jij zo hypocriet bent. Jij doodt het vlees niet. Maar je consumeert het wel. Wat denk je hoe dat vlees in de winkel belandt? Daar worden ook dieren voor gedood! Dieren die het wellicht beroerder hebben gehad dan dieren in het wild. En meer stress.
dinsdag 2 oktober 2018 om 16:54
Voor de heckrunderen ook niet met het korte gras daar.iones schreef: ↑02-10-2018 16:22En het nederlandse volk is ook niet geschikt voor wolven. Ze zijn hier zo vervreemd van de natuur en van wild en van dieren in het algemeen, dat ze overal moeilijk over gaan doen, na verloop van tijd.
En het bijvoeren is inderdaad te laat. Ze zullen straks voldoende dieren moeten afschieten EN het overige bestand bij moeten voeren. Want die hebben zich niet kunnen herstellen.
En die koninkpaarden moeten daar weg. Het gebied is eigenlijk niet zo geschikt voor groot wild.
dinsdag 2 oktober 2018 om 17:31
Bovenstaande gaat precies voor jezelf op: vooroordelen en generalisaties loslaten zonder daar voor jezelf conclusies uit te trekken. Om verder jouw vragen te beantwoorden:
- ik ben geen vegetarier of veganist. Het zou wel bij me passen om vegetarier te zijn, en ik sluit niet uit dat ik dat ooit wordt.
- ik heb huisdieren waaronder katten en honden. En ja, die hebben vlees nodig.
- ik ben zelf geen jager. Heb wel eens overwogen om mijn jachtakte te halen maar ik denk niet dat ik dieren dood zou willen schieten. Ik ga ook niet mee drijven, omdat ik altijd hoop dat het konijn of de haas aan het langste eind trekt. Ik sta aan de kant van de dieren.
dinsdag 2 oktober 2018 om 17:33
iones schreef: ↑02-10-2018 16:34Die feiten van jou kloppen gewoon niet. Ik vind het raar dat jij zo hypocriet bent. Jij doodt het vlees niet. Maar je consumeert het wel. Wat denk je hoe dat vlees in de winkel belandt? Daar worden ook dieren voor gedood! Dieren die het wellicht beroerder hebben gehad dan dieren in het wild. En meer stress.
Mijn feiten kloppen wel, jij verdraaid het tot iets wat ik niet zeg om vervolgens te gaan protesteren tegen wat je net zelf verzonnen hebt.
Mijn bezwaar tegen plezierjacht is niet dat er een dier dood gaat. Mijn bezwaar is dat er een dier voor de lol dood gaat. Ik vind dat ethisch niet verantwoord. Voor het dier maakt het niks uit of het met tegenzin of met veel genoegen omgelegd wordt. Maar ik kijk gewoon anders naar jou als mens als jij voor je lol dieren dood schiet.