Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 12:44:

[...]

En wat heeft dat met die vluchtelingen te maken?Een onbeperkte instroom van vluchtelingen die blijvend een beroep doen op onze sociale voorzieningen en daaraan nooit iets hebben bijgedragen, hollen het systeem uit. Hoe moeilijk is dat om te begrijpen. Als je 100 euro hebt en dat door 50 moet delen, dan hou je minder over dan dat je dat bedrag door 5 deelt.
Het besluit om oorlogsvluchtelingen binnen te laten is al genomen in 1951, toe zijn er verdragen getekend. Men heeft er in de loop der jaren niet bij stil gestaan om die verdragen aan de huidige tijd aan te passen, das blijkt niet slim, maar goed, het is zoals het is.

Er wordt al jaren gesproken over de vergrijzing en dat straks het zo erg is dat maar een klein deel van de bevolking moet werken om het grootste deel in leven te houden. Die vluchtelingen zijn over het algemeen jong bloed en die hebben we nodig om straks de plaatsen in te nemen van de mensen die dan allemaal vergrijst zijn. Het is een kwestie van demografie, men denkt aan de toekomst, juist om de situatie te voorkomen dat we met een hand vol mensen de massa aan ouderen moeten voeden.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 12:39:

[...]

Okay, een hek om heel Europa. En dan?

Controle aan de grens met Turkije. Controle over het water en boten terug duwen. Zorgen voor fatsoenlijke opvang en perspectieven in de regio. Aanmeldcentra in de regio zodat mensen daar een asielaanvraag kunnen doen en we de echte, zwakkere groepen oorlogsvluchtelingen verdeeld over Europa kunnen opvangen.

Maar dat vraagt geld, mankracht lef en visie en daar ontbreekt het Europa aan.
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 12:47:

[...]

Een onbeperkte instroom van vluchtelingen die blijvend een beroep doen op onze sociale voorzieningen en daaraan nooit iets hebben bijgedragen, hollen het systeem uit. Hoe moeilijk is dat om te begrijpen. Als je 100 euro hebt en dat door 50 moet delen, dan hou je minder over dan dat je dat bedrag door 5 deelt.Zie mijn post hierboven
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 oktober 2015 @ 12:50:

[...]

Controle aan de grens met Turkije. Controle over het water en boten terug duwen. Zorgen voor fatsoenlijke opvang en perspectieven in de regio. Aanmeldcentra in de regio zodat mensen daar een asielaanvraag kunnen doen en we de echte, zwakkere groepen oorlogsvluchtelingen verdeeld over Europa kunnen opvangen.

Maar dat vraagt geld, mankracht lef en visie en daar ontbreekt het Europa aan.Dat vraagt veel meer geld en menskracht dan de huidige situatie.
quote:pruttel schreef op 21 oktober 2015 @ 12:37:

[...]

Jij zou dat niet doen?

Ik begrijp die mensen wel, dat als ze de kans krijgen ze die aangrijpen. Dat wil nog niet zeggen dat we die kansen dan maar moeten bieden.

Ik denk trouwens dat als ik naar het Midden-Oosten vlucht, ik geen enkele kans geboden krijg. Zeer waarschijnlijk zijn alle grenzen daar dan op slot.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 12:50:

[...]

Zie mijn post hierbovenDat kulverhaal over die vergrijzing neem ik echt niet serieus. In een link die ik vorige week hier plaatste, wordt uiteengezet waarom de vluchtelingen de vergrijzing niet gaan oplossen. Lees het maar eens terug. Je schrikt ervan hoe slecht de Syriërs het hier doen, net zoals de overige niet-westerse allochtonen die hier binnenkomen.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 12:51:

[...]

Dat vraagt veel meer geld en menskracht dan de huidige situatie.En dat baseer je op?
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 12:53:

[...]

Dat kulverhaal over die vergrijzing neem ik echt niet serieus. In een link die ik vorige week hier plaatste, wordt uiteengezet waarom de vluchtelingen de vergrijzing niet gaan oplossen. Lees het maar eens terug. Je schrikt ervan hoe slecht de Syriërs het hier doen, net zoals de overige niet-westerse allochtonen die hier binnenkomen.Stond laatst ook een heel artikel van in het NRC dacht ik deze vluchtelingenstroom de vergrijzing niet gaat oplossen,integendeel zelfs..
quote:rosemetijs schreef op 21 oktober 2015 @ 12:44:

[...]

Hele mooie leegstaande kazerne daar waar heel wat mensen opgevangen kunnen worden..

Dat ze daar geen vluchtelingen willen logisch want laten we eerlijk zijn er zullen maar weinig wijken zijn die er wél op zitten te wachten.Vorige week zat mijn moeder bij me in de auto. We reden langs een gebouw en ze zei: "kijk, daar komen binnenkort de vluchtelingen". Verder geen woord erover vuil gemaakt. Ik heb ook nog niets gehoord over protesten ertegen. De plaatselijke gemoederen worden momenteel vooral bezig gehouden door de komst van een grote supermarkt in de woonwijk. Men vreest voor een aanzuigende werking voor bewoners uit andere wijken, met als gevolg drukte en parkeeroverlast
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 12:49:

Het besluit om oorlogsvluchtelingen binnen te laten is al genomen in 1951, toe zijn er verdragen getekend. Men heeft er in de loop der jaren niet bij stil gestaan om die verdragen aan de huidige tijd aan te passen, das blijkt niet slim, maar goed, het is zoals het is.

Er wordt al jaren gesproken over de vergrijzing en dat straks het zo erg is dat maar een klein deel van de bevolking moet werken om het grootste deel in leven te houden. Die vluchtelingen zijn over het algemeen jong bloed en die hebben we nodig om straks de plaatsen in te nemen van de mensen die dan allemaal vergrijst zijn. Het is een kwestie van demografie, men denkt aan de toekomst, juist om de situatie te voorkomen dat we met een hand vol mensen de massa aan ouderen moeten voeden.

De vergrijzing is iets waar we gewoon doorheen moeten. Dat los je niet op door deze asielzoekers. Sterker nog, dan is de kans groot dat er weer een piek in de bevolkingspiramide komt en stel je het vergrijzingsprobleem alleen maar uit.

De oplossing voor het vergrijzingsprobleem zou deels door migratie opgelost kunnen worden maar dan met echte geschoolde migranten die hier kunnen werken. Niet door 70.000 getraumatiseerde asielzoekers per jaar (die ook nog gezinshereniging willen) die hier grotendeels een beroep gaan doen op het al heel ver uitgerekte sociale vangnet.
quote:rosemetijs schreef op 21 oktober 2015 @ 12:58:

[...]

Stond laatst ook een heel artikel van in het NRC dacht ik deze vluchtelingenstroom de vergrijzing niet gaat oplossen,integendeel zelfs..De link staat ergens in dit topic.
quote:meivogel schreef op 21 oktober 2015 @ 12:29:

[...]

Ook vluchtelingenwerk, samen met allerlei andere deskundigen waarschuwen hier al jaren voor. Blindheid en ontkenning kan de regering zeker verweten worden, maar Wilders was niet de enige die dit aan zag komen.

Met jou eens dat niet alleen Wilders dit aan zag komen. Toch werd er niks met deze kennis gedaan, wat dat betreft hadden ze ietsjes meer naar Wilders moeten luisteren.

Ik irriteer mij zwaar aan al die politici die nu maar roepen:' ja, het is een noodsituatie, we moeten er het beste van maken'. Net alsof het niet hun schuld is dat het nu zo droevig geregeld is met de opvang, het registreren wat enorm achter loopt. Asielstatussen zouden in 8dagen zo goed als geregeld kunnen worden, zo ook de mensen die geen recht hebben op asiel zouden al binnen 8 dagen bekend kunnen zijn.

Nu komen ze vanmorgen met cijfers van vooral de nareizigers...man oh man, ook die nog inderdaad. En ja natuurlijk zijn dat dus vooral de Syriërs en Eritreeers.
quote:meivogel schreef op 21 oktober 2015 @ 13:00:

[...]

Vorige week zat mijn moeder bij me in de auto. We reden langs een gebouw en ze zei: "kijk, daar komen binnenkort de vluchtelingen". Verder geen woord erover vuil gemaakt. Ik heb ook nog niets gehoord over protesten ertegen. De plaatselijke gemoederen worden momenteel vooral bezig gehouden door de komst van een grote supermarkt in de woonwijk. Men vreest voor een aanzuigende werking voor bewoners uit andere wijken, met als gevolg drukte en parkeeroverlast Dat zou zomaar eens waar kunnen zijn als het een mooie grote supermarkt wordt.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 oktober 2015 @ 12:55:

[...]

En dat baseer je op?

Europa is een continent, geen provincie, dus dat hek wordt wel heel erg lang en dat moet ook door menskracht neergezet worden. Dan heb je de ambtenaren die gesetteld moeten worden net buiten oorlogsgebied, dat kost een hoop geld, daar moeten onderkomens voor gebouwd worden. Er moeten daar vluchtelingenkampen worden gebouwd. Als er mensen naar Europa mogen komen en geen geld hebben voor het vliegtuig, dan kost dat ook geld. Dan komt er hier toch ook noodopvang en AZC's, dat veranderd niets.

Het enige dat je er mee opschiet is dat de Albanezen, Kosovaren en Serviërs er uit gefilterd worden en dat kan nu ook, alleen duurt dat net iets langer.
quote:Ikbenanoniem schreef op 21 oktober 2015 @ 13:00:

[...]

De vergrijzing is iets waar we gewoon doorheen moeten. Dat los je niet op door deze asielzoekers. Sterker nog, dan is de kans groot dat er weer een piek in de bevolkingspiramide komt en stel je het vergrijzingsprobleem alleen maar uit.

De oplossing voor het vergrijzingsprobleem zou deels door migratie opgelost kunnen worden maar dan met echte geschoolde migranten die hier kunnen werken. Niet door 70.000 getraumatiseerde asielzoekers per jaar (die ook nog gezinshereniging willen) die hier grotendeels een beroep gaan doen op het al heel ver uitgerekte sociale vangnet.

Ik ben het het met je eens dat die piek hoe dan ook komt, alleen later, maar ik heb daar geen invloed op, al zou ik het willen. Dit is het demografieverhaal en ik kan er niets anders van maken.

Ik denk ook dat de reden dat Syriërs het hier zo slecht doen is omdat ze volop de kans krijgen om het slecht te doen. Als je bijvoorbeeld in Amerika aankomt dan word je uitgelegd hoe het allemaal werkt enn dan moet je zelf een leven opbouwen, dat wordt hier uit handen genomen, men hoeft niets, dus doet men niets. Eigen schuld dikke bult.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 12:39:

[...]

Okay, een hek om heel Europa. En dan?

Hekken, Mobiele eenheid, waterkannonnen we gaan het allemaal krijgen.

Iedereen heeft inmiddels wel in de gaten dat Midden-Oosten en delen van Afrika aan het leeglopen zijn.

Het gaat alleen al om een paar duizend mensen per dag via de Balkanroute en het houd niet op.

Het maatschappelijk draagvlak is in bijna alle landen verdwenen, zelfs in Zweden begint de bevolking te morren.

Dan moet je iets gaan doen in de vorm van dichte grenzen en bijvoorbeeld opvangkampen op Kos en Lesbos waar migranten de vervelende boodschap krijgen

Dat ze NIET verder kunnen reizen.

Tot nu toe zijn de migranten gewend geweest dat geweld en er mee dreigen in de meeste landen genoeg is om de grenzen op te krijgen de verbazing zal groot zijn als dat een keer niet meer lukt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:bungaa schreef op 21 oktober 2015 @ 13:01:

[...]

Met jou eens dat niet alleen Wilders dit aan zag komen. Toch werd er niks met deze kennis gedaan, wat dat betreft hadden ze ietsjes meer naar Wilders moeten luisteren.

Ik irriteer mij zwaar aan al die politici die nu maar roepen:' ja, het is een noodsituatie, we moeten er het beste van maken'. Net alsof het niet hun schuld is dat het nu zo droevig geregeld is met de opvang, het registreren wat enorm achter loopt. Asielstatussen zouden in 8dagen zo goed als geregeld kunnen worden, zo ook de mensen die geen recht hebben op asiel zouden al binnen 8 dagen bekend kunnen zijn.

Nu komen ze vanmorgen met cijfers van vooral de nareizigers...man oh man, ook die nog inderdaad. En ja natuurlijk zijn dat dus vooral de Syriërs en Eritreeers.Helemaal met je eens. Het is net als de hierboven genoemde vergrijzingsgolf. Ook zoiets wat je natuurlijk helemáál niet kon zien aankomen. En dat ze nu allerlei kunstgrepen moeten uithalen, kunnen ze natuurlijk ook niets aan doen
quote:Pientjexxxx schreef op 21 oktober 2015 @ 12:53:

[...]

Dat kulverhaal over die vergrijzing neem ik echt niet serieus. In een link die ik vorige week hier plaatste, wordt uiteengezet waarom de vluchtelingen de vergrijzing niet gaan oplossen. Lees het maar eens terug. Je schrikt ervan hoe slecht de Syriërs het hier doen, net zoals de overige niet-westerse allochtonen die hier binnenkomen.Een mooi rapportje over immigranten en vergrijzing, een oudje maar nog steeds van kracht.

http://www.cpb.nl/persber ... fectief-tegen-vergrijzing
quote:hollebollegijs schreef op 21 oktober 2015 @ 13:11:

[...]

Hekken, Mobiele eenheid, waterkannonnen we gaan het allemaal krijgen.

Iedereen heeft inmiddels wel in de gaten dat Midden-Oosten en delen van Afrika aan het leeglopen zijn.

Het gaat alleen al om een paar duizend mensen per dag via de Balkanroute en het houd niet op.

Het maatschappelijk draagvlak is in bijna alle landen verdwenen, zelfs in Zweden begint de bevolking te morren.

Dan moet je iets gaan doen in de vorm van dichte grenzen en bijvoorbeeld opvangkampen op Kos en Lesbos waar migranten de vervelende boodschap krijgen

Dat ze NIET verder kunnen reizen.

Tot nu toe zijn de migranten gewend geweest dat geweld en er mee dreigen in de meeste landen genoeg is om de grenzen op te krijgen de verbazing zal groot zijn als dat een keer niet meer lukt.

Precies, nu houden ze een paar baby's omhoog in weer en wind en hoppa, ze worden er weer ingelaten.

En dan is het hard om de poort dicht te houden,maar het zal een keer gebeuren dat de poort dicht blijft.

Het zal wel moeten,alleen al om vluchtelingen de boodschap duidelijk te maken dat het geen zin heeft om richting de EU te gaan.
quote:Cateautje schreef op 21 oktober 2015 @ 13:08:

[...]

Ik ben het het met je eens dat die piek hoe dan ook komt, alleen later, maar ik heb daar geen invloed op, al zou ik het willen. Dit is het demografieverhaal en ik kan er niets anders van maken.

Ik denk ook dat de reden dat Syriërs het hier zo slecht doen is omdat ze volop de kans krijgen om het slecht te doen. Als je bijvoorbeeld in Amerika aankomt dan word je uitgelegd hoe het allemaal werkt enn dan moet je zelf een leven opbouwen, dat wordt hier uit handen genomen, men hoeft niets, dus doet men niets. Eigen schuld dikke bult.Dat komt mede door onze sociale voorzieningen die heel riant zijn in vergelijking tot de VS. Als je een djellaba draagt dan word je niet of nauwelijks gekort als je een bijstandsuitkering hebt, terwijl geen bedrijf je aanneemt. Dat soort dingen hoef je in de VS niet te proberen.
quote:cijfernerd schreef op 21 oktober 2015 @ 13:17:

[...]

Precies, nu houden ze een paar baby's omhoog in weer en wind en hoppa, ze worden er weer ingelaten.

En dan is het hard om de poort dicht te houden,maar het zal een keer gebeuren dat de poort dicht blijft.

Het zal wel moeten,alleen al om vluchtelingen de boodschap duidelijk te maken dat het geen zin heeft om richting de EU te gaan.Ze staan daar ook echt in weer en wind met die kinderen hè.
quote:bungaa schreef op 21 oktober 2015 @ 13:15:

[...]

Een mooi rapportje over immigranten en vergrijzing, een oudje maar nog steeds van kracht.

http://www.cpb.nl/persber ... fectief-tegen-vergrijzingDuidelijk:

Arbeidsmigratie op grote schaal is geen effectief middel om de financiële gevolgen van de vergrijzing te verlichten. Ook voor de arbeidsmarkt vallen geen positieve effecten te verwachten van arbeidsmigratie op grote schaal. Wel kan beperkte arbeidsmigratie gunstig zijn voor de arbeidsmarkt.

Van arbeidsmigratie op grote schaal zijn geen belangrijke gunstige effecten te verwachten voor het inkomen van de reeds aanwezige bevolking of voor de collectieve financiën. Als de sociaal-economische kenmerken van immigranten gemiddeld overeenkomen met de thans in Nederland aanwezige niet-westerse immigranten, is er zelfs sprake van een negatief effect op de collectieve financiën.
De bouw ziet de vluchtelingen graag komen: Bouw rekent op miljardenomzet door komst asielzoekers

Bouw rekent op miljardenomzet door komst asielzoekers

Terwijl de politiek met de handen in het haar zit door de grote hoeveelheid asielzoekers, zien bouwbedrijven ze handenwrijvend komen. De sector die de afgelopen jaren in zwaar weer verkeerde, verwacht de komende jaren flink te verdienen dankzij de nieuwkomers.

Volwaardige permanente woningen die veel langer staan zijn beter en op termijn ook veel goedkoper

Taco van Hoek, directeur EIB.

Zo'n 5 miljard euro extra omzet krijgt de bouw de komende vijf jaar dankzij de vluchtelingen, berekent het Economisch Instituut voor de Bouw. Het instituut keek naar het aantal extra huishoudens dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst verwacht door de vluchtelingenstroom. Op basis daarvan zijn er de komende jaren ongeveer 50 duizend extra woningen nodig, bouwvakkers hebben daar 28 duizend manjaren werk aan.

Met een beetje mazzel lossen de vluchtelingen in één klap de woningnood en de crisis in de bouw voor ons op.
quote:meivogel schreef op 21 oktober 2015 @ 13:20:

[...]

Ze staan daar ook echt in weer en wind met die kinderen hè.Natuurlijk is dat ook ontzettend zielig en daarom moet het ook een halt toegeroepen worden en moet het vanaf het punt vanwaar ze vertrekken al heel duidelijk zijn dat het geen enkele zin heeft om de tocht te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven