Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.



- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.



- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.



Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam & Community Manager VIVA



Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Assad wil nu gaan praten met de rebellengroepen om een akkoord te sluiten om samen tegen IS te strijden. Dit alles op aanraden van Poetin.



Poetin: 'Assad is klaar voor gesprek met Syrische rebellen'

De Syrische president Bashar al-Assad is klaar om te gaan praten met rebellen die open staan voor een gesprek. Rusland dringt er bij de rebellen op aan om met Assad te praten.



Dat zei de Russische president Vladimir Poetin donderdag tijdens een persconferentie in Sotsji. Hij stelt wel dat 'oprechte interesse' vanuit de rebellen een voorwaarde is voor een constructief gesprek, meldt persbureau Reuters.

Spanningen



Assad was eerder deze week in Moskou bij Poetin. Hij zou toen hebben gezegd dat hij in gesprek wil met rebellen. Volgens Poetin is niet alleen de opmars van het islamitisch extremisme, onder meer van terreurbeweging Islamitische Staat (IS), de oorzaak van het conflict in Syrië, maar ook interne spanningen.



De twee presidenten zouden over een politieke oplossing hebben gepraat. Ze zouden het erover eens zijn dat de Russische militaire aanwezigheid in Syrië de goede omstandigheden gaat scheppen voor vooruitgang in het land. Poetin benadrukt dat de rebellen wel bereid moeten zijn om tegen IS te blijven vechten.
quote:Jennifer1972 schreef op 23 oktober 2015 @ 10:37:

Weet hier trouwens iemand of het waar is dat raadsleden, wethouders en burgemeester er financieel op vooruitgaan (qua salaris) bij de komst van een AZC?

Iemand zei dat, zie 3e filmpje bij dit topic:

http://www.geenstijl.nl/m ... ergadering_warzone_s.html

"De burgemeester 630,93 euro per maand, wethouders 409,66 en raadsleden 320 euro"

Waar haalt hij deze specifieke bedragen vandaan?



Als dit klopt, dat is dan toch geen democratie? Degenen die ja of nee moeten zeggen krijgen extra geld bij een ja?

En nee, ik geloof dit niet automatisch omdat iemand het zegt en/of omdat dat filmpje op geenstijl staat, daarom wil ik juist graag weten of het klopt of niet.

Vind ik toch veel belangrijker als een uitgejoelde mevrouw, hoe vervelend ook voor haar, maar dat is mijn punt: we focussen ons op de aso's en de inhoudelijke discussie raakt ondergesneeuwd.

Geen idee of dat zo is..

Gemeenten zelf wel die krijgen geloof ik per vluchteling/asielzoeker betaald voor de opvang.
quote:Superhuisvrouw schreef op 23 oktober 2015 @ 09:47:

Wat is er mis mee? Als het maar democratisch en zonder geweld is. Extreem linkse AFA zie je ook overal zelfs bij de anti zwarte pieten demonstraties.En die linkse extremisten zijn zoals bekend uit het verleden veel geweldadiger.Rara aanslagen op Jan Maat .http://www.telegraaf.nl/b ... _motief_moordenaar__.html



Dat kan hier ook gebeuren. Maar wethouders die bedreigingen ontvangen is wel ok?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 10:42:

[...]



Geen idee of dat zo is..

Gemeenten zelf wel die krijgen geloof ik per vluchteling/asielzoeker betaald voor de opvang.



Natuurlijk, en dat is ook begrijpelijk, de gemeente maakt natuurlijk ook kosten.

Maar maandelijkse salarisverhogingen vind ik toch heel wat anders.
quote:Jennifer1972 schreef op 23 oktober 2015 @ 10:44:

[...]





Natuurlijk, en dat is ook begrijpelijk, de gemeente maakt natuurlijk ook kosten.

Maar maandelijkse salarisverhogingen vind ik toch heel wat anders.Geen idee of dat van die maandelijkse salarisverhoging waar is..
quote:duistercontinent schreef op 23 oktober 2015 @ 10:42:

[...]





http://www.telegraaf.nl/b ... _motief_moordenaar__.html



Dat kan hier ook gebeuren. Maar wethouders die bedreigingen ontvangen is wel ok?

Nee dat is niet oké en van bedreigingen moet aangifte worden gedaan.

Altijd.!
http://www.telegraaf.nl/b ... gemeester_bedreigd__.html

Bedreiger burgemeester opgepakt

ROSMALEN -



Een 39-jarige man uit Rosmalen is opgepakt in zijn woning omdat hij burgemeester Ton Rombouts op Facebook met de dood heeft bedreigd vanwege een asielzoekerscentrum.



De Bossche burgemeester Ton Rombouts De Bossche burgemeester Ton Rombouts Foto: Jos van Leeuwen



Dat heeft een politiewoordvoerder bevestigd aan Den Bosch Dichtbij. De man had een reactie geschreven onder een artikel over de komst van het asielzoekerscentrum op de locatie Coudewater.



'Iemand voor mij machinegeweer incl 800 kogels in de aanbieding??? Door het vorige azc durfden mijn moeder en vele anderen in hintham niet eens boodschappen meer te gaan doen vanwege overlast bij de winkels daar. Blijkbaar niets geleerd.... Burgemeester Rombouts kan maar beter onderduiken. Als een van mijn dierbaren op een of andere manier slachtoffer wordt van dat tuig ruim ik hem op!!', schreef de verdachte.



Naar aanleiding van de bedreiging stelde de politie een onderzoek in, waardoor de dreiger snel in beeld kwam. Hij is donderdagavond rond 20.30 uur opgepakt in zijn woning in Rosmalen en zit vast voor verder onderzoek.

-----



Mooi, weer een malloot opgepakt voor bedreiging.
Alle reacties Link kopieren
quote:Superhuisvrouw schreef op 23 oktober 2015 @ 09:47:

Wat is er mis mee? Als het maar democratisch en zonder geweld is. Extreem linkse AFA zie je ook overal zelfs bij de anti zwarte pieten demonstraties.En die linkse extremisten zijn zoals bekend uit het verleden veel geweldadiger.Rara aanslagen op Jan Maat .



Er is wat mij betreft wel wat mis met mensen die een inspraakavond bezoeken in gemeente waar ze geen direct belang hebben. Ook al gedragen ze zich normaal, ze nemen wel tijd weg van mensen die het echt over hun eigen gemeente willen hebben. Ook zullen deze mensen de discussie veel meer algemeen maken, terwijl het juist over die specifieke gemeente zou moeten gaan. Het kan best dat een AZC in een bepaalde gemeente minder handig is dan in een andere. Bij dergelijke discussies heb je niks aan mensen die pertinent tegen alle AZC's zijn, hoe beschaafd ze zich ook gedragen. Die mensen hebben denk ik zat andere beschaafde middelen om protest aan te tekenen en hoeven toch geen inspraakavonden van andere gemeentes te misbruiken?

En als het niet beschaafd gaat is het natuurlijk helemaal duidelijk dat je niets bij een inspraakavond te zoeken hebt. Inwoner of niet.

Ik denk ook niet dat het verstandig is om er een wedstrijdje van te maken "welke extremisten de ergste zijn".
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 10:46:

[...]



Geen idee of dat van die maandelijkse salarisverhoging waar is..



Ik weet niet of bestuurders betaald krijgen naar inwonersaantal? Hoe meer mensen in een gemeente hoe meer geld?

Als het een bonus is om een AZC erdoor te drukken dan is het wel een slechte zaak natuurlijk.
quote:Crimson schreef op 23 oktober 2015 @ 11:00:

[...]





Ik weet niet of bestuurders betaald krijgen naar inwonersaantal? Hoe meer mensen in een gemeente hoe meer geld?

Als het een bonus is om een AZC erdoor te drukken dan is het wel een slechte zaak natuurlijk.Dat zou idd een heel slechte zaak zijn maar zoals ik al zei ik heb echt geen idee hoe dit allemaal zit en of het waar is wat in dat filmpje wordt beweerd.
Als chaos in EU aanhoudt, zijn ergste scenario's niet uit te sluiten

door Afshin Ellian | 23 okt 2015

Het gebrek aan slagvaardigheid van de Europese Unie bij het bewaken van de buitengrenzen is buitengewoon zorgwekkend. Chaos leidt tot machtsverlies, en dan zijn zelfs zeer somber stemmende scenario's niet uit te sluiten.

De instroom van migranten stort de Europese Unie in een crisis. Het solidariteitsbeginsel staat onder druk. Lidstaten zijn niet meer bereid om solidair te zijn met elkaar, terwijl dit beginsel de ultieme grondslag is van de Europese samenwerking.

Het gebrek aan solidariteit heeft geleid tot een migratiecrisis. Lidstaten zijn zelfs niet bereid om voldoende manschappen ter beschikking te stellen voor het bewaken van de buitengrenzen van de Unie, wat door bondskanselier Angela Merkel in het Duitse parlement aan de orde werd gesteld. Dat is exact de oorzaak van deze crisis.

http://www.elsevier.nl/Bu ... 035W/?masterpageid=158493
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 11:08:

[...]



Dat zou idd een heel slechte zaak zijn maar zoals ik al zei ik heb echt geen idee hoe dit allemaal zit en of het waar is wat in dat filmpje wordt beweerd.En hoe komen we daar achter?
quote:Jennifer1972 schreef op 23 oktober 2015 @ 11:10:

[...]





En hoe komen we daar achter? Wat ik denk te weten is dat steden 40 euro per vluchteling per dag krijgen, maar dat de burgemeester ook geld voor zichzelf zou krijgen is mij niet bekend. Lijkt me ook stug.
quote:Jennifer1972 schreef op 23 oktober 2015 @ 11:10:

[...]





En hoe komen we daar achter?

Niet denk ik..

Om eerlijk te zijn zou het mij niet verbazen als het wél zo is om zo de burgervaders een beetje te pushen om toch die opvang er zoveel mogelijk door te drammen maar goed wat ik al zei geen idee of het ook echt zo is..
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 23 oktober 2015 @ 11:09:

Als chaos in EU aanhoudt, zijn ergste scenario's niet uit te sluiten

door Afshin Ellian | 23 okt 2015

Het gebrek aan slagvaardigheid van de Europese Unie bij het bewaken van de buitengrenzen is buitengewoon zorgwekkend. Chaos leidt tot machtsverlies, en dan zijn zelfs zeer somber stemmende scenario's niet uit te sluiten.

De instroom van migranten stort de Europese Unie in een crisis. Het solidariteitsbeginsel staat onder druk. Lidstaten zijn niet meer bereid om solidair te zijn met elkaar, terwijl dit beginsel de ultieme grondslag is van de Europese samenwerking.

Het gebrek aan solidariteit heeft geleid tot een migratiecrisis. Lidstaten zijn zelfs niet bereid om voldoende manschappen ter beschikking te stellen voor het bewaken van de buitengrenzen van de Unie, wat door bondskanselier Angela Merkel in het Duitse parlement aan de orde werd gesteld. Dat is exact de oorzaak van deze crisis.

http://www.elsevier.nl/Bu ... 035W/?masterpageid=158493Dit is het nadeel van die losse EU die we nu hebben met allemaal landen die eigenlijk vooral alles zelf willen beslissen. Als het echt moeilijk wordt werkt dat niet en kunnen ze dat niet. De EU moet gewoon de regie nemen en zoals ze streng zijn geweest voor Griekenland nu streng zijn voor alle lidstaten. Iedereen draagt gewoon zijn deel bij en geen gezeur en gemaar meer.
Het heeft te maken met het inwoners aantal van de betreffende gemeente, zie een overzicht hieronder het zijn wel de cijfers van 2010.

Klasse Aantal inwoners - Bezoldiging

1 Tot en met 8.000 ¤ 5.747,72

2 8.001-14.000 ¤ 6.323,09

3 14.001-24.000 ¤ 6.894,16

4 24.001-40.000 ¤ 7.457,79

5 40.001-60.000 ¤ 8.018,17

6 60.001-100.000 ¤ 8.626,59

7 100,001-150.000 C 9.098,26

8 150.001-375.000 ¤ 9.691,95

9 375.001 en meer C 10.325,86



Het kan zo zijn dat met de komst van een azc het inwonersaantal een klassse omhooggaat en dat daardoor de bezoldiging van de burgemeester ook. Het lijkt me wat vergezocht om aan te nemen dat het van invloed zou zijn om al dan niet een azc te vestigen in de betreffende gemeente.

quote:Jennifer1972 schreef op 23 oktober 2015 @ 10:37:

Weet hier trouwens iemand of het waar is dat raadsleden, wethouders en burgemeester er financieel op vooruitgaan (qua salaris) bij de komst van een AZC?

Iemand zei dat, zie 3e filmpje bij dit topic:

http://www.geenstijl.nl/m ... ergadering_warzone_s.html

"De burgemeester 630,93 euro per maand, wethouders 409,66 en raadsleden 320 euro"

Waar haalt hij deze specifieke bedragen vandaan?



Als dit klopt, dat is dan toch geen democratie? Degenen die ja of nee moeten zeggen krijgen extra geld bij een ja?

En nee, ik geloof dit niet automatisch omdat iemand het zegt en/of omdat dat filmpje op geenstijl staat, daarom wil ik juist graag weten of het klopt of niet.

Vind ik toch veel belangrijker als een uitgejoelde mevrouw, hoe vervelend ook voor haar, maar dat is mijn punt: we focussen ons op de aso's en de inhoudelijke discussie raakt ondergesneeuwd.
quote:Crimson schreef op 23 oktober 2015 @ 11:20:

[...]





Dit is het nadeel van die losse EU die we nu hebben met allemaal landen die eigenlijk vooral alles zelf willen beslissen. Als het echt moeilijk wordt werkt dat niet en kunnen ze dat niet. De EU moet gewoon de regie nemen en zoals ze streng zijn geweest voor Griekenland nu streng zijn voor alle lidstaten. Iedereen draagt gewoon zijn deel bij en geen gezeur en gemaar meer.Dat is 1 kant maar de andere kant is dat de meeste vluchtelingen helemaal niet in landen als Slovenië etc willen zitten die willen zo'n beetje allemaal naar de top 3 landen Duitsland,Nederland,Zweden.
Alle reacties Link kopieren
quote:2-12 schreef op 23 oktober 2015 @ 11:21:

Het heeft te maken met het inwoners aantal van de betreffende gemeente, zie een overzicht hieronder het zijn wel de cijfers van 2010.

Klasse Aantal inwoners - Bezoldiging

1 Tot en met 8.000 ¤ 5.747,72

2 8.001-14.000 ¤ 6.323,09

3 14.001-24.000 ¤ 6.894,16

4 24.001-40.000 ¤ 7.457,79

5 40.001-60.000 ¤ 8.018,17

6 60.001-100.000 ¤ 8.626,59

7 100,001-150.000 C 9.098,26

8 150.001-375.000 ¤ 9.691,95

9 375.001 en meer C 10.325,86



Het kan zo zijn dat met de komst van een azc het inwonersaantal een klassse omhooggaat en dat daardoor de bezoldiging van de burgemeester ook. Het lijkt me wat vergezocht om aan te nemen dat het van invloed zou zijn om al dan niet een azc te vestigen in de betreffende gemeente.



[...]

bedankt! Is dat weer opgehelderd en blijkt het filmpje dus vooral stemmingmakerij.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 11:24:

[...]



Dat is 1 kant maar de andere kant is dat de meeste vluchtelingen helemaal niet in landen als Slovenië etc willen zitten die willen zo'n beetje allemaal naar de top 3 landen Duitsland,Nederland,Zweden.Dat willen moet er natuurlijk dan wel vanaf. Je wordt als vluchteling ergens geplaatst en that's it. Daarna niet meer een grens over naar een ander land. Verder denk ik dat armere landen via de EU geld zouden moeten krijgen voor goede opvang. Een soort verdeelsleutel die kijkt naar welvaart, inwonersaantal en ruimte in een land en aan de hand daarvan bepaald hoeveel vluchtelingen er opgevangen moeten worden en hoeveel geld daarvoor extra meekomt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crimson schreef op 23 oktober 2015 @ 11:24:

[...]





bedankt! Is dat weer opgehelderd en blijkt het filmpje dus vooral stemmingmakerij.Vind je? Het feit blijft dat ze er allemaal financieel op vooruit gaan (al snap ik waarom en dat het geen rechtstreekse omkoperij van de COA is ). Dus om het nu meteen weer weg te zetten als stemmingmakerij is wel weer heel makkelijk. Een "ja" zorgt voor salarisverhoging....dit kan hun stem wél beïnvloeden.
quote:Crimson schreef op 23 oktober 2015 @ 11:24:

[...]





bedankt! Is dat weer opgehelderd en blijkt het filmpje dus vooral stemmingmakerij.

Mwah stemmingmakerij?

Ik denk dat het toch echt bij een aantal en misschien wel een flink aantal van de burgemeesters meespeelt in het wel/niet een azc/noodopvang er doordrammen.

En ik geef ze ergens geen ongelijk ook nog,ook burgemeesters zijn geen filantropen.
Alle reacties Link kopieren
quote:duistercontinent schreef op 23 oktober 2015 @ 10:42:

[...]





http://www.telegraaf.nl/b ... _motief_moordenaar__.html



Dat kan hier ook gebeuren. Maar wethouders die bedreigingen ontvangen is wel ok?Nee bedreigen is nooit ok. Of dat nou van links of rechts komt. Wilders wordt al jaren bedreigd daar hoor je Pechthold en Roemer anders ook niet over.
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 11:29:

[...]



Mwah stemmingmakerij?

Ik denk dat het toch echt bij een aantal en misschien wel een flink aantal van de burgemeesters meespeelt in het wel/niet een azc/noodopvang er doordrammen.

En ik geef ze ergens geen ongelijk ook nog,ook burgemeesters zijn geen filantropen.Hoe kunnen dat een flink aantal van de burgemeesters zijn?
quote:2-12 schreef op 23 oktober 2015 @ 11:34:

[...]



Hoe kunnen dat een flink aantal van de burgemeesters zijn?Omdat zo'n beetje geen enkele gemeente intussen meer uitgezonderd van (nood)opvang is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jennifer1972 schreef op 23 oktober 2015 @ 11:28:

[...]





Vind je? Het feit blijft dat ze er allemaal financieel op vooruit gaan (al snap ik waarom en dat het geen rechtstreekse omkoperij van de COA is ;) ). Dus om het nu meteen weer weg te zetten als stemmingmakerij is wel weer heel makkelijk. Een "ja" zorgt voor salarisverhoging....dit kan hun stem wél beïnvloeden.



Het zijn gewoon regels die gelden. Ik vind het ook wel logisch dat een burgemeester meer betaald krijgt naarmate de gemeente groter wordt. Moet je dan zeggen dat die verhoging niet geldt omdat het asielzoekers zijn? Verder denk ik dat zo'n burgemeester veel gedoe krijgt met de komst van een AZC wat wat mij betreft de verhoging van salaris extra rechtvaardigt.

Om deze situatie te presenteren als "burgemeester krijgt loonsverhoging door komst AZC" vind ik wel een vorm van stemmingmakerij. Ook al is het dus waar. Zou er ook in de krant staan: "burgemeester krijgt salarisverhoging door komst nieuwe bejaardenflat"? Als het een normaal gevolg is van geldende regels is het toch helemaal geen nieuws?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven