Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.



- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.



- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.



Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam & Community Manager VIVA



Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 22 oktober 2015 @ 23:41:

[...]



De manier waarop die ambtenaren met die mensen omgaan. De wijze van werken. Vanuit mezelf snap ik niet dat daar mensen voor te vinden zijn, maar het leven zelf heeft me geleerd nergens meer van op te kijken.



Ik vind dat de medewerkers goed uitleg gaven.

Bijvoorbeeld.

Er was een man bij,die niet kon bewijzen dat hij gesolliciteerd had.

De medewerker heeft hem duidelijk gemaakt dat hij in Nederland was, en dat alles aantoonbaar moest zijn.

Een visitekaartje van een bedrijf was al genoeg geweest,meen ik.

Hij werd terecht 30% gekort.
quote:Cateautje schreef op 22 oktober 2015 @ 23:45:

Die Bild, is net zoiets als de Telegraaf hè?ja
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 23:47:

[...]





Zegt een meneer. Het is geen feit het is de uitspraak van een uitkeringsgerechtigde die van mening is dat hij bewust wordt vernederd.In de docu die een paar dagen geleden werd uitgezonden kwam hij ook, meer uitgebreid, aan het woord, dit artikel is vrij summier.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 22 oktober 2015 @ 23:49:

[...]





In de docu die een paar dagen geleden werd uitgezonden kwam hij ook, meer uitgebreid, aan het woord, dit artikel is vrij summier.dat kan maar jij stelt dat mensen bewust worden vernederd. Uit dit artikel blijkt dat niet. het is een eenzijdig verhaal zonder wederhoor
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 23:50:

[...]



dat kan maar jij stelt dat mensen bewust worden vernederd. Uit dit artikel blijkt dat niet. het is een eenzijdig verhaal zonder wederhoorDat stelt het onderhavige artikel maar ik ben het er zeker mee eens, ik heb meerdere keren mensen begeleid in een uitkeringstraject, mocht soms niet eens bij een gesprek aanwezig zijn, zelfs bij iemand die helemaal op was van de zenuwen (na het overlijden van haar man die haar met een torenhoge schuld achterliet) en nauwelijks een woord kon uitbrengen.
verba volant, scripta manent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 23:50:

[...]



dat kan maar jij stelt dat mensen bewust worden vernederd. Uit dit artikel blijkt dat niet. het is een eenzijdig verhaal zonder wederhoorJe zou eens naar de praat moeten luisteren van Martin Struyvenberg, de wethouder sociale zaken van Rotterdam, dat is echt een wakkerschuddertje.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 22 oktober 2015 @ 23:56:

[...]





Dat stelt het onderhavige artikel maar ik ben het er zeker mee eens, ik heb meerdere keren mensen begeleid in een uitkeringstraject, mocht soms niet eens bij een gesprek aanwezig zijn, zelfs bij iemand die helemaal op was van de zenuwen (na het overlijden van haar man die haar met een torenhoge schuld achterliet) en nauwelijks een woord kon uitbrengen.



Ik ben als vrijwillger ook een keer mee geweest op gesprek,dat is zelfs wettelijk toegestaan.

Een bijstandsconsulent mag dit niet weigeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 oktober 2015 @ 23:50:

[...]



dat kan maar jij stelt dat mensen bewust worden vernederd. Uit dit artikel blijkt dat niet. het is een eenzijdig verhaal zonder wederhoor

Onderaan het artikel vindt je een link.

Onderzoek is nog bezig, ik ben benieuwd wat er uit komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:cijfernerd schreef op 23 oktober 2015 @ 00:04:

[...]





Ik ben als vrijwillger ook een keer mee geweest op gesprek,dat is zelfs wettelijk toegestaan.

Een bijstandsconsulent mag dit niet weigeren.Dat heb ik dan ook goed duidelijk gemaakt, sommige bijstandsconsulenten voelen zich almachtig. De dreiging met een oud kantoorgenoot volstond, één en ander werd "prettig" geregeld.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 22 oktober 2015 @ 23:45:

Die Bild, is net zoiets als de Telegraaf hè?Ordinaire sensatie zuchtige kranten. Dat er nog lezers voor zijn.
quote:Cateautje schreef op 22 oktober 2015 @ 23:56:

[...]



Je zou eens naar de praat moeten luisteren van Martin Struyvenberg, de wethouder sociale zaken van Rotterdam, dat is echt een wakkerschuddertje.Ik weet het niet, mijn punt was dat je op basis van een krantenartikel geen statement kan maken in zijn algemeenheid, iets wat hier steeds gebeurt. Wat er wel of niet gaande is in bijstandsland in Rotterdam weet ik niet
quote:Superhuisvrouw schreef op 23 oktober 2015 @ 00:20:

[...]





Ordinaire sensatie zuchtige kranten. Dat er nog lezers voor zijn.Ben je inmiddels al verder met je genealogisch onderzoek naar de naam Abresch?
Kijk aan: ik zeg doen.



http://nos.nl/artikel/2064508-evp-wil-n ... rdrag.html



Het bieden van dezelfde sociale voorzieningen als de inwoners van het gastland is volgens Buma niet meer vol te houden. "Dat gaat de daadkracht van de verzorgingsstaat te boven."
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 06:26:

Kijk aan: ik zeg doen.



http://nos.nl/artikel/2064508-evp-wil-n ... rdrag.html



Het bieden van dezelfde sociale voorzieningen als de inwoners van het gastland is volgens Buma niet meer vol te houden. "Dat gaat de daadkracht van de verzorgingsstaat te boven."En wat te denken van draagkracht?
verba volant, scripta manent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 23 oktober 2015 @ 02:40:

[...]



Ik weet het niet, mijn punt was dat je op basis van een krantenartikel geen statement kan maken in zijn algemeenheid, iets wat hier steeds gebeurt. Wat er wel of niet gaande is in bijstandsland in Rotterdam weet ik niet



Ik heb ook tijdenlang mensen met een uitkering begeleid. Naast alle geweldige dingen die er ook gebeuren en goede ambtenaren (90% denk ik), ook enge machtswellustelingen meegemaakt.

Hier is hier een onderzoek gaande naar een groot reintegratietraject waar mensen inderdaad werden vernederd en er zeker sprake was van machtsmisbruik.

De ombudsman is er mee bezig en het project is nu onder toezicht.

Dus helaas gebeuren er wel dingen.



En wat Marianne davids mee heeft gemaakt heb ik ook mogen ervaren.

Een consulent die meende verslavingsbehandeling dmv korten op uitkering te mogen geven bij zo verslaafde man dat zomaar afkicken levensgevaarlijk was.

Man zat op de crisis en zij bedreigde hem met intrekken uitkering die maand. 'dan ben je echt in crisis als je je huis kwijtraakt. Je hebt me gewoon in de maling genomen en dat ga je merken'.

ZE nam het hem kwalijk dat hij in crisis was gekomen en wellicht haar achterlijke begeleiding uit zou komen.

Man heeft inderdaad alle 'kortingen' teeuggekregen en mens is ontslagen.

Een medewerkster die een fout had gemaakt waardoor een alleenstaande moeder maanden geen geld had gekregen.

En zat te liegen over niet ingeleverde spullen (ik kende het type en had het persoonlijk gefaxt en langsgebracht en kopieën meegenomen), en daarna dat het toch wel gek was dat veel gesprekken over kwijtgeraakte spullen gingen, aan wie lag dat dan ?

Toen ik uiteindelijk ertussen kwam stond ze op, en deed een hand voor mijn mond.

(ik zat daar als professional van een andere instelling).

En begon te gillen en te krijsen dat ik maar een dagje haar werk.moest komen doen, geen oordeel! Geen oordeel!

Cliente zat er verbijsterd naast en mijn hele lipstick naar de klote.

Er kwam beveiliging bij en toen konden waren we binnen 5 minuten klaar.

Zij zou het dezelfde dag nog herstellen en volgende dag spoedbetaling doen.

Cliente gaf me een zakdoekje om mijn lippenstift te herstellen en buiten rolden we om van het lachen.

Enzovoort, kan er een boek over schrijven.

Die mensen zijn zwaar overvraagd en niet iedereen kan de druk aan.
http://www.telegraaf.nl/b ... _reizen_avonden_af__.html

Extreemrechts reist inspraakavonden af

door Alexander Bakker en Wessel Wit

Amsterdam -



Inspraakavonden over de komst van asielzoekers, worden regelmatig bijgewoond door demonstranten van buitenaf.



Boze burgers roeren zich tijdens een bewonersbijeenkomst in de Rotterdamse wijk IJsselmonde over de komst van een tijdelijk asielzoekerscentrum. Lang niet alle aanwezigen zouden uit de wijk zelf komen. De extreemrechtse beweging NVU zegt dat ze hun leden dergelijke bijeenkomsten laat bezoeken. Boze burgers roeren zich tijdens een bewonersbijeenkomst in de Rotterdamse wijk IJsselmonde over de komst van een tijdelijk asielzoekerscentrum. Lang niet alle aanwezigen zouden uit de wijk zelf komen. De extreemrechtse beweging NVU zegt dat ze hun leden dergelijke bijeenkomsten laat bezoeken. Foto: ANP



Wanneer gemeenten bijeenkomsten voor de tal van bezorgde of zelfs boze buurtbewoners organiseren, blijken daar ook tegenstanders op af te komen die niet in de buurt wonen.



Constant Kusters, leider van de omstreden extreemrechtse Nederlandse Volks-Unie (NVU), geeft toe dat NVU-leden dergelijke bijeenkomsten bezoeken ook al zijn die niet in hun eigen gemeente. „Iedereen met een mening zou die moeten kunnen verkondigen, of je nu uit de buurt komt of niet. Het is een open democratie. Wij doen alles om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk asielzoekerscentra komen, op een legale en vreedzame mani



--------------



Tijd dat de gemeente inspraakavonden doen alleen voor de inwoners van die plaatsen, en van te voren melden wie er komen op de avonden. Buitenstaanders als NVU leden blijven maar thuis in Purmerend.( waar de meeste nvu leden wonen)
quote:-RoseRed- schreef op 23 oktober 2015 @ 08:34:

http://www.telegraaf.nl/b ... _reizen_avonden_af__.html

Extreemrechts reist inspraakavonden af

door Alexander Bakker en Wessel Wit

Amsterdam -



Inspraakavonden over de komst van asielzoekers, worden regelmatig bijgewoond door demonstranten van buitenaf.



Boze burgers roeren zich tijdens een bewonersbijeenkomst in de Rotterdamse wijk IJsselmonde over de komst van een tijdelijk asielzoekerscentrum. Lang niet alle aanwezigen zouden uit de wijk zelf komen. De extreemrechtse beweging NVU zegt dat ze hun leden dergelijke bijeenkomsten laat bezoeken. Boze burgers roeren zich tijdens een bewonersbijeenkomst in de Rotterdamse wijk IJsselmonde over de komst van een tijdelijk asielzoekerscentrum. Lang niet alle aanwezigen zouden uit de wijk zelf komen. De extreemrechtse beweging NVU zegt dat ze hun leden dergelijke bijeenkomsten laat bezoeken. Foto: ANP



Wanneer gemeenten bijeenkomsten voor de tal van bezorgde of zelfs boze buurtbewoners organiseren, blijken daar ook tegenstanders op af te komen die niet in de buurt wonen.



Constant Kusters, leider van de omstreden extreemrechtse Nederlandse Volks-Unie (NVU), geeft toe dat NVU-leden dergelijke bijeenkomsten bezoeken ook al zijn die niet in hun eigen gemeente. „Iedereen met een mening zou die moeten kunnen verkondigen, of je nu uit de buurt komt of niet. Het is een open democratie. Wij doen alles om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk asielzoekerscentra komen, op een legale en vreedzame mani



--------------



Tijd dat de gemeente inspraakavonden doen alleen voor de inwoners van die plaatsen, en van te voren melden wie er komen op de avonden. Buitenstaanders als NVU leden blijven maar thuis in Purmerend.( waar de meeste nvu leden wonen)Dit is de Telegraaf hoor. Niet alles geloven wat de Telegraaf zegt toch?? Of geloof je dit bericht wel?
quote:-RoseRed- schreef op 23 oktober 2015 @ 08:34:

http://www.telegraaf.nl/b ... _reizen_avonden_af__.html

Extreemrechts reist inspraakavonden af

door Alexander Bakker en Wessel Wit

Amsterdam -



Inspraakavonden over de komst van asielzoekers, worden regelmatig bijgewoond door demonstranten van buitenaf.



Boze burgers roeren zich tijdens een bewonersbijeenkomst in de Rotterdamse wijk IJsselmonde over de komst van een tijdelijk asielzoekerscentrum. Lang niet alle aanwezigen zouden uit de wijk zelf komen. De extreemrechtse beweging NVU zegt dat ze hun leden dergelijke bijeenkomsten laat bezoeken. Boze burgers roeren zich tijdens een bewonersbijeenkomst in de Rotterdamse wijk IJsselmonde over de komst van een tijdelijk asielzoekerscentrum. Lang niet alle aanwezigen zouden uit de wijk zelf komen. De extreemrechtse beweging NVU zegt dat ze hun leden dergelijke bijeenkomsten laat bezoeken. Foto: ANP



Wanneer gemeenten bijeenkomsten voor de tal van bezorgde of zelfs boze buurtbewoners organiseren, blijken daar ook tegenstanders op af te komen die niet in de buurt wonen.



Constant Kusters, leider van de omstreden extreemrechtse Nederlandse Volks-Unie (NVU), geeft toe dat NVU-leden dergelijke bijeenkomsten bezoeken ook al zijn die niet in hun eigen gemeente. „Iedereen met een mening zou die moeten kunnen verkondigen, of je nu uit de buurt komt of niet. Het is een open democratie. Wij doen alles om ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk asielzoekerscentra komen, op een legale en vreedzame mani



--------------



Tijd dat de gemeente inspraakavonden doen alleen voor de inwoners van die plaatsen, en van te voren melden wie er komen op de avonden. Buitenstaanders als NVU leden blijven maar thuis in Purmerend.( waar de meeste nvu leden wonen)

Mee eens. Laat mensen zich maar legitimeren bij binnenkomst, net als op het stembureau. Sta je niet op de inwonerslijst, dan kom je er niet in.



Dan krijgen andere mensen ook de kans om fatsoenlijk met elkaar te praten over asielzoekers. Die extreem rechtse mafklappers denken dat ze de tegenstanders een dienst bewijzen maar ze verhinderen een echt debat en polariseren de zaak nog verder.
quote:Ikbenanoniem schreef op 23 oktober 2015 @ 08:50:

[...]



Mee eens. Laat mensen zich maar legitimeren bij binnenkomst, net als op het stembureau. Sta je niet op de inwonerslijst, dan kom je er niet in.



Dan krijgen andere mensen ook de kans om fatsoenlijk met elkaar te praten over asielzoekers. Die extreem rechtse mafklappers denken dat ze de tegenstanders een dienst bewijzen maar ze verhinderen een echt debat en polariseren de zaak nog verder.En sta je wél op de inwonerslijst en misdraag je je dan ga je per direct de zaal uit.
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 08:54:

[...]



En sta je wél op de inwonerslijst en misdraag je je dan ga je per direct de zaal uit.Inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat er bij de gemeentes waar een AZC gaat komen niet voldoende tijd is om zo'n inspraakavond te organiseren en daarbij iedere omwonende een persoonlijke uitnodiging te sturen. Ik zit regelmatig bij vergaderingen (over héél andere zaken maar soms wel erg gevoelig) maar dan weet ik ruim van tevoren wie er bij die vergaderingen aanwezig zijn en namens welke bewonersorganisaties/VvE's. Met de komst van al die AZC's worden mensen overvallen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er mis mee? Als het maar democratisch en zonder geweld is. Extreem linkse AFA zie je ook overal zelfs bij de anti zwarte pieten demonstraties.En die linkse extremisten zijn zoals bekend uit het verleden veel geweldadiger.Rara aanslagen op Jan Maat .
quote:MarianneDavids schreef op 23 oktober 2015 @ 09:28:

Ik vermoed dat er bij de gemeentes waar een AZC gaat komen niet voldoende tijd is om zo'n inspraakavond te organiseren en daarbij iedere omwonende een persoonlijke uitnodiging te sturen. Ik zit regelmatig bij vergaderingen (over héél andere zaken maar soms wel erg gevoelig) maar dan weet ik ruim van tevoren wie er bij die vergaderingen aanwezig zijn en namens welke bewonersorganisaties/VvE's. Met de komst van al die AZC's worden mensen overvallen.

Ja in het begin waarschijnlijk wel maar het kan nu als gemeente toch geen verrassing meer zijn..

Ik ben zelf een tijdje geleden ook naar zo´n inspraakavond geweest en dat was toch best georganiseerd hoor en verliep ook tamelijk rustig.

Er was ook politie bij aanwezig en ik vind dus dat als mensen zich zo asociaal gedragen als daar in Steenbergen is gebeurd dat de politie gewoon moet kunnen en mogen ingrijpen en dergelijke figuren de zaal uit moeten mogen knikkeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 23 oktober 2015 @ 09:52:

[...]



Ja in het begin waarschijnlijk wel maar het kan nu als gemeente toch geen verrassing meer zijn..

Ik ben zelf een tijdje geleden ook naar zo´n inspraakavond geweest en dat was toch best georganiseerd hoor en verliep ook tamelijk rustig.

Er was ook politie bij aanwezig en ik vind dus dat als mensen zich zo asociaal gedragen als daar in Steenbergen is gebeurd dat de politie gewoon moet kunnen en mogen ingrijpen en dergelijke figuren de zaal uit moeten mogen knikkeren.



Inderdaad, vantevoren de regels duidelijk maken (geen spreekkoren, mensen laten uitspreken) en bij niet opvolgen: er uit.

Dan hadden de rustige en nette voor- en tegenstanders hun zegje kunnen doen.

Nu is het weer makkelijk: tegenstanders zijn per definitie aso's en dom en kunnen daarom fijn genegeerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Weet hier trouwens iemand of het waar is dat raadsleden, wethouders en burgemeester er financieel op vooruitgaan (qua salaris) bij de komst van een AZC?

Iemand zei dat, zie 3e filmpje bij dit topic:

http://www.geenstijl.nl/m ... ergadering_warzone_s.html

"De burgemeester 630,93 euro per maand, wethouders 409,66 en raadsleden 320 euro"

Waar haalt hij deze specifieke bedragen vandaan?



Als dit klopt, dat is dan toch geen democratie? Degenen die ja of nee moeten zeggen krijgen extra geld bij een ja?

En nee, ik geloof dit niet automatisch omdat iemand het zegt en/of omdat dat filmpje op geenstijl staat, daarom wil ik juist graag weten of het klopt of niet.

Vind ik toch veel belangrijker als een uitgejoelde mevrouw, hoe vervelend ook voor haar, maar dat is mijn punt: we focussen ons op de aso's en de inhoudelijke discussie raakt ondergesneeuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven