Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Even ter geruststelling voor de paniekjes hier:

https://infogr.am/vluchtelingen_deel_1

Wat je moet weten.als je een praatje over vluchtelingen begint.
Pfff, ik weet nog niet precies waar ik sta in het hele vluchtelingendebat. Ik vind dat deze mensen hulp verdienen, maar vind dan ook dat we onze best moeten doen om ze fatsoenlijk te laten integreren zodat ze kunnen gaan bijdragen aan de samenleving. En dat kan in mijn ogen niet wanneer je ze met honderden in een gebouw stopt om een soort mini-dorp te gaan vormen.

Ik merk wel dat ik de sfeer rondom de discussie beangstigend vind. Al die demonstraties, waarbij de boel steeds grimmiger en agressiever lijkt te worden.

In Enschede was afgelopen weekend een aangekondigde demonstratie. De gemeente en politie hebben weten te voorkomen dat deze uit de hand liep. En nu is er vandaag een ambtenaar van de gemeente zwaar mishandeld (6x gestoken) bij het terrein waar het AZC moet komen.

Nieuwsbericht neergestoken ambtenaar

Is dat dan hoe we hiermee omgaan? Je krijgt de kans om te demonstreren, om je stem te laten horen, om argumenten uit te zetten. Er wordt van die gelegenheid voornamelijk gebruik gemaakt om te rellen. De burgemeester besluit de demonstratie eerder te stoppen om erger te voorkomen, en vervolgens voelen de demonstranten zich 'niet gehoord'.

En dan nu al fysiek geweld? Erg verdrietig..
quote:vruchtgebruik schreef op 02 november 2015 @ 14:34:

Wat je moet weten.als je een praatje over vluchtelingen begint.

Ik ben bijna rustig. Het is natuurlijk mooi dat opvangkosten een schijntje zijn op de Nederlandse begroting. Maar daarin zit natuurlijk de bulk van de kosten van de opvang van asielzoekers niet inbegrepen.

Daarom zou ik nu graag nog de plaatjes zien met daarop de totale kosten voor gezondheidszorg, onderwijs, uitkeringen, toeslagen en huisvesting van asielzoekers buiten de azc's die hier van vanaf 1990 al binnen zijn.
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan!
quote:laylalala schreef op 02 november 2015 @ 14:41:

Pfff, ik weet nog niet precies waar ik sta in het hele vluchtelingendebat. Ik vind dat deze mensen hulp verdienen, maar vind dan ook dat we onze best moeten doen om ze fatsoenlijk te laten integreren zodat ze kunnen gaan bijdragen aan de samenleving. En dat kan in mijn ogen niet wanneer je ze met honderden in een gebouw stopt om een soort mini-dorp te gaan vormen.

Ik merk wel dat ik de sfeer rondom de discussie beangstigend vind. Al die demonstraties, waarbij de boel steeds grimmiger en agressiever lijkt te worden.

In Enschede was afgelopen weekend een aangekondigde demonstratie. De gemeente en politie hebben weten te voorkomen dat deze uit de hand liep. En nu is er vandaag een ambtenaar van de gemeente zwaar mishandeld (6x gestoken) bij het terrein waar het AZC moet komen.

Is dat dan hoe we hiermee omgaan? Je krijgt de kans om te demonstreren, om je stem te laten horen, om argumenten uit te zetten. Er wordt van die gelegenheid voornamelijk gebruik gemaakt om te rellen. De burgemeester besluit de demonstratie eerder te stoppen om erger te voorkomen, en vervolgens voelen de demonstranten zich 'niet gehoord'.

En dan nu al fysiek geweld? Erg verdrietig..Zonder het geweld goed te willen praten, denk ik dat het goed is dat je ook kijkt naar de oorzaak van het geweld. De indruk die ik heb van dergelijke bijeenkomsten is dat je inderdaad je zegje mag doen, maar dat het daar dan ook meteen bij blijft. Dat leidt op den duur tot onvrede.
Dat het leidt tot onvrede dat kan en mag maar iemand fysiek aanvallen mag nooit!!!!! Dan kan je alles wel goed praten onder het mom van: ja dit kan niet maar het is wel begrijpelijk want..... Slechte zaak!
quote:lurkert schreef op 02 november 2015 @ 15:20:

Dat het leidt tot onvrede dat kan en mag maar iemand fysiek aanvallen mag nooit!!!!! Dan kan je alles wel goed praten onder het mom van: ja dit kan niet maar het is wel begrijpelijk want..... Slechte zaak!Misschien moet jij mijn eerste zin even iets beter te lezen.
Ik heb jouw eerste zin heel goed gelezen, daarom juist
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 13:54:

[...]

De huur wordt alvast voor ze ingehouden op de uitkering he. Voor sommige mensen staat dat gelijk aan versobering. Die kunnen niet bedenken dat de zak met geld die ze uiteindelijk krijgen gewoon dezelfde omvang heeft.

Dat zou voor iedereen met een uitkering een goede zaak zijn. Net zoals het inhouden van de zorgpremie en eventueel een voorschot voor energie en water. Dat zijn eerste levensbehoeften die je altijd moet betalen. Zorgpremie zou wat mij betreft voor werkenden ook gelijk met het salaris verrekend moeten worden. Nu zijn er nog altijd teveel wanbetalers.

Wel een beetje offtopic.
quote:vruchtgebruik schreef op 02 november 2015 @ 14:34:

Wat je moet weten.als je een praatje over vluchtelingen begint.Iemand anders kwam ook al met die link of was jij dat ook? Het verblijf bij het COA is maar tijdelijk, het gaat om het aantal dat hier blijft en doorstroomt naar een huurwoning. De informatie in het linkje is behoorlijk vertekend.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 15:02:

[...]

Zonder het geweld goed te willen praten, denk ik dat het goed is dat je ook kijkt naar de oorzaak van het geweld. De indruk die ik heb van dergelijke bijeenkomsten is dat je inderdaad je zegje mag doen, maar dat het daar dan ook meteen bij blijft. Dat leidt op den duur tot onvrede.iedereen die geweld gebruik diskwalificeert zichzelf en is niet meer serieus te nemen.
quote:lurkert schreef op 02 november 2015 @ 15:45:

Ik heb jouw eerste zin heel goed gelezen, daarom juist Bijzondere conclusie trek jij daar dan uit.

En dan nu al fysiek geweld? Erg verdrietig..Schandalig is dit. En dit gedrag van mensen die bang zeggen te zijn van de "toestroom aan testosteronbommen". Ze vormen zelf een gevaar voor de samenleving en schamen zich daar niet eens voor
quote:Pientjexxxx schreef op 02 november 2015 @ 15:52:

[...]

Iemand anders kwam ook al met die link of was jij dat ook? Het verblijf bij het COA is maar tijdelijk, het gaat om het aantal dat hier blijft en doorstroomt naar een huurwoning. De informatie in het linkje is behoorlijk vertekend.Vertekend? Zeg maar gerust bij lange na bewust onvolledig. Als je inzicht zou hebben in de werkelijke kosten van al die gezelligheid dan staat het huilen je nader dan het lachen. En dan heb ik het niet over vreugdetranen.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 15:57:

[...]

Bijzondere conclusie trek jij daar dan uit. Ik bedoel hiermee dat heel vaak in zulke situaties mensen beginnen met de zin: zonder het geweld goed te praten en dan vervolgens met iets komen dat het dus niet goed te praten is maar wel begrijpelijk is, misschien heb ik dat bij jou verkeerd begrepen, in dat geval sorry.
quote:sabbaticalmeds schreef op 02 november 2015 @ 15:57:

iedereen die geweld gebruik diskwalificeert zichzelf en is niet meer serieus te nemen.

Dan zijn we het in ieder geval ergens over eens.

Hopelijk geldt dat overigens ook voor de mensen die betrokken zijn bij opstootjes binnen azc's.
quote:lurkert schreef op 02 november 2015 @ 16:02:

Ik bedoel hiermee dat heel vaak in zulke situaties mensen beginnen met de zin: zonder het geweld goed te praten en dan vervolgens met iets komen dat het dus niet goed te praten is maar wel begrijpelijk is, misschien heb ik dat bij jou verkeerd begrepen, in dat geval sorry.

Geeft niet, ik moet eigenlijk sorry zeggen. Ik ga er gelijk weer met gestrekt been in. Dat is nergens voor nodig.

Ik probeerde alleen te zeggen dat er sprake is van een aanleiding. Net zoals je bijvoorbeeld binnen azc's kans op knokkerij hebt als je Christenen en Moslims en homoseksuele mensen gemengd opvangt. Je kunt er dan gewoon op wachten dat het een keer mis gaat.
[quote]gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 16:06:

[...]

Geeft niet, ik moet eigenlijk sorry zeggen. Ik ga er gelijk weer met gestrekt been in. Dat is nergens voor nodig.

Ik probeerde alleen te zeggen dat er sprake is van een aanleiding. Net zoals je bijvoorbeeld binnen azc's kans op knokkerij hebt als je Christenen en Moslims en homoseksuele mensen gemengd opvangt. Je kunt er dan gewoon op wachten dat het een keer mis gaat.[/quote

Ik ben het niet helemaal met je eens maar begrijp wat je bedoelt. Het is i.i.g. jammer dat er iemand de dupe van wordt die gewoon zijn werk doet.
Mensen raken gefrustreerd, omdat ze hun land bedreigd zien worden. En het grootste deel van de Nederlanders voelt het zo, maar heeft niets te vertellen omdat ze in Den Haag toch hun eigen gang gaan. Dat praat geweld absoluut niet goed, maar ik vind wel dat er meer naar de mensen in dit land geluisterd moet worden.
quote:pamelacourson schreef op 02 november 2015 @ 16:14:

Mensen raken gefrustreerd, omdat ze hun land bedreigd zien worden. En het grootste deel van de Nederlanders voelt het zo, maar heeft niets te vertellen omdat ze in Den Haag toch hun eigen gang gaan. Dat praat geweld absoluut niet goed, maar ik vind wel dat er meer naar de mensen in dit land geluisterd moet worden.Dat klopt, dat gebeurt nu nog niet. En zolang dat niet gebeurt, kun je er zeker van zijn dat iets dergelijks opnieuw gebeurd of zelfs nog verder escaleert. Kijk maar wat er in Duitsland gebeurd. Het zou mij niet verbazen dat dat een voorbode is van wat ons te wachten staat.

En dan nu al fysiek geweld? Erg verdrietig..Volgens mij is het nog niet zeker of deze steekpartij te maken heeft met het azc.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:pamelacourson schreef op 02 november 2015 @ 16:14:

En het grootste deel van de Nederlanders voelt het zo

Wat een onzin. Omdat jij een angsthaas bent, wil nog niet zeggen dat het merendeel van de Nederlanders dat is. Dan waren we echt een laf volkje en dan zouden we het kalifaat met open armen moeten ontvangen ja.

Ik kan zo kwaad worden om dat onnozele generaliseren. Ik ben ook een gewone Nederlander en ik zie het gevaar van het opvangen van vluchtelingen niet. Het is ons eerder gelukt. Ons isoleren als EU-land zie ik wel als gevaar. Net als het merendeel van de Nederlanders ben ik namelijk wél afhankelijk van Europa en heb ik geen zin in Wilders.
quote:gewiekst schreef op 02 november 2015 @ 16:20:

Dat klopt, dat gebeurt nu nog niet. En zolang dat niet gebeurt, kun je er zeker van zijn dat iets dergelijks opnieuw gebeurd of zelfs nog verder escaleert. Kijk maar wat er in Duitsland gebeurd. Het zou mij niet verbazen dat dat een voorbode is van wat ons te wachten staat.Ik vind dat zo dom klinken. Moeten de tegenstanders van Wilders eens doen, dat hij kan wachten op een aanslag vanwege de uitlatingen die hij doet...
quote:Francelle schreef op 02 november 2015 @ 16:31:

[...]

Volgens mij is het nog niet zeker of deze steekpartij te maken heeft met het azc.

Klopt, daar worden nog geen uitspraken over gedaan en dat wordt nog onderzocht. Daar heb je gelijk in.

Het verband wordt natuurlijk gelegd omdat het heeft plaatsgevonden op de plek waar het AZC moet komen en waar afgelopen weekend die demonstratie plaatsvond waar erg veel haat tegen de gemeente is geuit.

Nu deed iemand de gemeente op diezelfde plek zijn werk en wordt zijn gezicht bewerkt met een stanleymes.

En ik snap ook niet helemaal waarom mensen zich niet gehoord voelen. Ze hebben uitgebreid de kans gehad om betogingen te houden. Ze hebben zaterdag de hele ochtend de ruimte gekregen om hun argumenten aan te dragen. En vervolgens moet dit worden afgebroken omdat mensen niet in staat blijken om dit zonder geweld en agressie te doen.

Democratie betekent niet dat je altijd je zin krijgt. Ik ben het ook niet altijd eens met de beslissingen die genomen worden, maar de volksvertegenwoordiging heeft nou eenmaal het recht om naar mijn argumenten te luisteren en dan alsnog te besluiten voor iets waar ik tegen ben. Zo werkt het nou eenmaal. En op de totale populatie van Enschede was het geen grote demonstratie (zeker niet als je bedenkt dat een deel van de demonstranten volgens de geruchten niet kwamen om te demonstreren, maar om 'knokploeg' te spelen tegen de duitse extreem rechte bezoekers die waren aangekondigd).

Kennelijk zijn er dan toch niet zoveel mensen tegen..
quote:laylalala schreef op 02 november 2015 @ 16:42:

[...]

Klopt, daar worden nog geen uitspraken over gedaan en dat wordt nog onderzocht.

Het verband wordt natuurlijk gelegd omdat het heeft plaatsgevonden op de plek waar het AZC moet komen en waar afgelopen weekend die demonstratie plaatsvond waar erg veel haat tegen de gemeente is geuit.

..

Ik lees elders weer dat het gaat om iets met Jeugdzorg

In dit stadium in speculeren gewoon zinloos.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:--Dinges-- schreef op 02 november 2015 @ 16:37:

[...]

Wat een onzin. Omdat jij een angsthaas bent, wil nog niet zeggen dat het merendeel van de Nederlanders dat is. Dan waren we echt een laf volkje en dan zouden we het kalifaat met open armen moeten ontvangen ja.

Ik kan zo kwaad worden om dat onnozele generaliseren. Ik ben ook een gewone Nederlander en ik zie het gevaar van het opvangen van vluchtelingen niet. Het is ons eerder gelukt. Ons isoleren als EU-land zie ik wel als gevaar. Net als het merendeel van de Nederlanders ben ik namelijk wél afhankelijk van Europa en heb ik geen zin in Wilders.

Eens. (Wat iets anders is als: "de deuren wijd openzetten en half Afrika hier uitnodigen". Voor de duidelijkheid zet ik het er maar even bij.)

Ik zie zelf heel andere gevaren: TTip bijvoorbeeld, dat de verhoudingen in de wereld nog schever maakt dan ze al zijn. Maar in dat topic zie je nauwelijks iemand reageren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven