Algemeen vluchtelingentopic deel 6

12-02-2016 19:34 3104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3

Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4

Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Pejeka zegt dat alle nieuwe asielzoekers voor 70-80% in de bijstand terecht komen. Dat is dus pertinent onjuist. De cijfers zijn zorgwekkend, dat heb ik ook gezegd, maar haar percentages kloppen niet. Bijna 7 op de 10 is overigens ook minder dan 70%, maar wellicht bekijk ik het te academisch.

Daarnaast zie ik die bijstandsval niet als een statisch gegeven: ik vind dat je als overheid wel verplichtingen mag stellen aan asielzoekers, ook in het verrichten van werk.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 19:45:

Pejeka zegt dat alle nieuwe asielzoekers voor 70-80% in de bijstand terecht komen. Dat is dus pertinent onjuist. De cijfers zijn zorgwekkend, dat heb ik ook gezegd, maar haar percentages kloppen niet. Bijna 7 op de 10 is overigens ook minder dan 70%, maar wellicht bekijk ik het te academisch.

Daarnaast zie ik die bijstandsval niet als een statisch gegeven: ik vind dat je als overheid wel verplichtingen mag stellen aan asielzoekers, ook in het verrichten van werk.

Moet dat werk er wel zijn.

Er staan 650000 nederlanders aan de kant.

Een groot deel van de huidige statushouders zal nooit aan het werk komen.

Vooral in het noorden, kiezen werkgevers liever voor eigen mensen.

Bijna 7 op de 10 is overigens ook minder dan 70%, maar wellicht bekijk ik het te academisch.

Pejeka zit er niet zo heel erg ver naast als dat je zou willen.
Ik las gisteren in Die Welt een interview met vluchtelingen die in Idomeni zitten. Daar was een Syrische man die twee vrouwen had met in totaal tien kinderen en een elfde op komst. Die wilden graag doorreizen naar Duitsland. Jij vindt dat geen "groot" gezin? Nog afgezien van het polygamische huwelijk.
quote:Medina schreef op 05 maart 2016 @ 19:49:

[...]

Pejeka zit er niet zo heel erg ver naast als dat je zou willen.Wat ik wil doet niet ter zake, het lijkt me verstandig alleen kloppende cijfers te gebruiken: zoals gezegd zijn die al ernstig genoeg.

De overheid zou wel willen, maar dan zeggen ze dat ze trauma's hebben omdat ze gevlucht zijn en niet kunnen werken. Dan geef je ze maar een ontheffing van de sollicitatieplicht, want je kunt er niks mee.

Voor degenen die wel willen werken: doordat ze over het algemeen slecht Nederlands spreken, laag opgeleid zijn en weinig/geen werkervaring hebben, zijn ze niet gewild bij werkgevers. Je zou werkgevers moeten betalen om die mensen in dienst te nemen. Dat kun je voor een beperkte periode doen, bijv. met een werkgeverscheque, maar niet 30 jaar lang.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 19:54:

[...]

Wat ik wil doet niet ter zake, het lijkt me verstandig alleen kloppende cijfers te gebruiken: zoals gezegd zijn die al ernstig genoeg.Het lijkt mij verstandig om mensen om niet op de puntjes te gaan zitten muggenziften. Bijna 7 op de 10, dan moet je alleen maar stil zijn, omdat Pejeka er niet zo ver naast zit.
quote:liubi schreef op 05 maart 2016 @ 19:50:

Ik las gisteren in Die Welt een interview met vluchtelingen die in Idomeni zitten. Daar was een Syrische man die twee vrouwen had met in totaal tien kinderen en een elfde op komst. Die wilden graag doorreizen naar Duitsland. Jij vindt dat geen "groot" gezin? Nog afgezien van het polygamische huwelijk.

Een gezin met 11 kinderen is een groot gezin, maar dit is een anekdote. Uit cijfers van het cbs blijkt dat het gemiddeld kindertal in allochtone gezinnen de laatste decennia alleen maar is afgenomen. Ook asielzoekersgezinnen krijgen in Nederland veel minder kinderen. Dat betekent niet dat alle mensen weinig kinderen krijgen, maar het gaat om gemiddeldes.

Grote gezinnen vind je nog vaak in de biblebelt, overigens. Interessant leesvoer: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bev ... 456-wm.htm
dubbel
quote:Medina schreef op 05 maart 2016 @ 19:56:

[...]

Het lijkt mij verstandig om mensen om niet op de puntjes te gaan zitten muggenziften. Bijna 7 op de 10, dan moet je alleen maar stil zijn, omdat Pejeka er niet zo ver naast zit.

Wat een bijzondere wijze van discussiëren. Ze zit er naast en ik zeg daar iets van. Je kunt me natuurlijk ook gewoon negeren.

Het hoeft ook niet altijd betaald werk te zijn. Ik ben groot voorstander van de tegenprestatie voor een uitkering (en weer: ik ben lang niet zo links als men hier denkt). De mensen die wel dichtbij de arbeidsmarkt staan, vinden op die manier sneller hun plek. De mensen die niet kunnen of willen werken, moeten zo wel deelnemen aan de maatschappij. Het is wellicht wat paternalistisch, maar in onze gemeente werkt het, met een heel andere doelgroep, in zijn algemeenheid best redelijk.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 19:59:

[...]

Wat een bijzondere wijze van discussiëren. Ze zit er naast en ik zeg daar iets van. Je kunt me natuurlijk ook gewoon negeren.

Het hoeft ook niet altijd betaald werk te zijn. Ik ben groot voorstander van de tegenprestatie voor een uitkering (en weer: ik ben lang niet zo links als men hier denkt). De mensen die wel dichtbij de arbeidsmarkt staan, vinden op die manier sneller hun plek. De mensen die niet kunnen of willen werken, moeten zo wel deelnemen aan de maatschappij. Het is wellicht wat paternalistisch, maar in onze gemeente werkt het, met een heel andere doelgroep, in zijn algemeenheid best redelijk.Als het alleen maar onbetaald werk is,de uitkering komt wel uit de zakken van de belastingbetaler.
@Barbara, ik meende laatst gelezen te hebben dat men in de omgeving van het grootste asielzoekerscentrum meer politie wilde hebben. Maar volgens jou is alles koek en ei en heb je er geen 'last' van. Hoe zit dat?
quote:cijfernerd schreef op 05 maart 2016 @ 20:06:

[...]

Als het alleen maar onbetaald werk is,de uitkering komt wel uit de zakken van de belastingbetaler.Dat is waar. Maar weet je, cijfernerd, er zijn zoveel dingen die ik meebetaal waar ik het niet mee eens ben. Ik zie wel iets in een herverdeling van uitgaven van het kabinet, maar ja, heel veel andere mensen vinden gevechtsvliegtuigen en onderzeeërs wel zinnig. Daarnaast moet het streven altijd naar betaald werk zijn, hoe onwaarschijnlijk dat in bepaalde gevallen dan mag zijn.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 19:33:

Is het al weer bijna tijd voor verzonnen cijfers? Ik lees alweer dingen over vermeende grote gezinnen en interessante percentages. Moet ik nog zeggen dat het geboortecijfer van allochtonen alleen maar afgenomen is? De cijfers van voormalig asielzoekers in de bijstand zijn ook echt anders dan Pejeka hier stelt. Zorgwekkend nog steeds, maar deze percentages kloppen niet.

Ik denk zeer zeker dat PEJEKA gelijk gaat krijgen.

Nu beland 50% in de bijstand

.

.

http://www.consultancy.nl ... igt-2-tot-3-miljoen-banen

.

Volgens een rapport van Deloitte verdwijnen miljoenen banen door robotisering

Door automatisering en robotisering verdwijnen er de komende jaren tussen de 2 à 3 miljoen banen. Met name de MBO doelgroep zal hard worden geraakt, blijkt uit een prognose van Deloitte.

.

Nu Is dit misschien wat erg kort door de bocht maar banen opleveren doet het zeer zeker niet.

.

Nederlandse cijfers heb ik nog niet maar die zullen niet veel afwijken van de Zweedse

Nederland krijgt er heel veel ongeschoolde arbeidskrachten bij.

.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:liubi schreef op 05 maart 2016 @ 20:08:

@Barbara, ik meende laatst gelezen te hebben dat men in de omgeving van het grootste asielzoekerscentrum meer politie wilde hebben. Maar volgens jou is alles koek en ei en heb je er geen 'last' van. Hoe zit dat?

We hebben nu heel veel politie. Ik heb nog steeds geen last, maar dat kan ook zijn omdat ik gewoon geluk heb. Nu de politie er is, is de gemiddelde bewoner van TA er wel achter gekomen dat die agenten er niet alleen zijn om op asielzoekers te passen. Even snel je auto op een invalidenparkeerplaats zetten omdat je een pakje camel wil halen, is er niet meer bij. Onlangs werd iemand aan de kant gezet omdat hij mijn fietsende dochter gevaarlijk inhaalde. Het dorp wordt ontegenzeggelijk veiliger, maar ik hoor het eerste gemopper al

Ik heb overigens ook altijd het idee gehad dat de winkeldiefstal die er was, vooral op het conto van jongemannen van ondefinieerbare Oost-Europese herkomst geschreven kon worden. TA is een grensdorp en grenzen zijn altijd wat rafelig. Het centrum heeft daarnaast een aanzuigende werking op merkwaardig volk. Maar een gewone Eritreese, Somalische of Syrische huisvader steelt in het algemeen niet, dat wordt ook wel door winkelpersoneel bevestigd.
@hbg: het verdwijnen van werk voor ongeschoold en lager geschoold personeel is echt een probleem. Niet alleen voor asielzoekers, maar voor heel Nederland. We lijken hier het idee te hebben dat iedereen een bepaald niveau kan halen. Dat is niet zo. Het is de wereldvreemdheid van de overheid, denk ik: bijna allemaal opgegroeid in bevoorrechte milieus. Sommige mensen komen niet verder dan lts zwakstroom. Dat zijn geen achterlijke malloten, dat zijn gewoon mensen. In onze huidige economie lijkt dat nog wel eens vergeten te worden.
quote:Medina schreef op 05 maart 2016 @ 19:34:

[...]

En dan zogenaamd gaan scheiden om twee aparte uitkeringen te krijgen.Ik denk dat dat niet werkt. Zogenaamd scheiden betekent ook dat één van de twee zelfstandige woonruimte moet hebben, woonruimte is schaars.
verba volant, scripta manent.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 19:58:

[...]

Een gezin met 11 kinderen is een groot gezin, maar dit is een anekdote. Uit cijfers van het cbs blijkt dat het gemiddeld kindertal in allochtone gezinnen de laatste decennia alleen maar is afgenomen. Ook asielzoekersgezinnen krijgen in Nederland veel minder kinderen. Dat betekent niet dat alle mensen weinig kinderen krijgen, maar het gaat om gemiddeldes.

Grote gezinnen vind je nog vaak in de biblebelt, overigens. Interessant leesvoer: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bev ... 456-wm.htm

De gezinnen van de nieuwkomers die nu binnenkomen (Syriërs) zijn gemiddeld een stuk groter dan het doorsnee autochtone gezin. Dit is nog niet meegenomen met jouw CBS-statistieken.

Daarnaast vind ik het naïef om te denken dat al die nieuwkomers zitten te springen om een laagbetaalde baan. (Veel meer zit er niet in met een lage opleiding en een slechte beheersing van het Nederlands.) Van een uitkering met alle toeslagen en toeters en bellen houd je vaak meer over dan van je zuurverdiende salaris. In veel culturen is het juist een teken van welvaart en luxe dat je niet hoeft te werken voor je geld, maar dat je dat zomaar krijgt. Waarom zou je dan als asielzoeker met een status in Nederland gaan werken? In Nederland zijn we met een totaal andere arbeidsethos groot gebracht. We bekijken veel te veel zaken m.b.t. immigranten vanuit onze achtergrond en cultuur en trekken daardoor verkeerde conclusies.

Nog een kleine aanvulling v.w.b. die statistiekcijfers. Onder werk hebben, valt ook het hebben van een héél klein baantje van enkele uren per week. Baantjes waar je dus gewoon een uitkering bij moet hebben en geen baan waarvan je je eigen broek kunt ophouden. Ik noem dat geen werk, maar meer bezigheidstherapie.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 20:16:

@hbg: het verdwijnen van werk voor ongeschoold en lager geschoold personeel is echt een probleem. Niet alleen voor asielzoekers, maar voor heel Nederland. We lijken hier het idee te hebben dat iedereen een bepaald niveau kan halen. Dat is niet zo. Het is de wereldvreemdheid van de overheid, denk ik: bijna allemaal opgegroeid in bevoorrechte milieus. Sommige mensen komen niet verder dan lts zwakstroom. Dat zijn geen achterlijke malloten, dat zijn gewoon mensen. In onze huidige economie lijkt dat nog wel eens vergeten te worden.

Dat is ook een probleem en daarom denk ik dat PEJEKA cijfermatig gelijk gaat krijgen.

Het zijn toch voornamelijk laag geschoolde arbeidskrachten die arriveren en zelfs al hebben ze een diploma dan is er nog een taalbarrière en andere gelijkwaardigheid van diploma's

Engeland, Canada en de VS doen het anders, zogenaamd heel genereus "nodigen ze mensen uit" tja geloof me, een afwashulp uit Aleppo hoeft niet thuis te blijven voor de post, de apotheker kan wel een brief op de mat verwachten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Zodra mensen in Nederland wonen, krijgen ze minder kinderen. Dat is vooralsnog met elke instromer gebeurd en dat is een redelijke voorspeller voor nieuwe instromers.

Ik denk helemaal niet dat iedereen graag een laagbetaalde baan wil. Ik wil zelf ook geen laagbetaalde baan. Maar het is soms geen kwestie van willen, maar van moeten. Ik ken het verzet tegen werken maar al te goed: als de bijstand voldoende is voor alles wat jij belangrijk vindt, dan is de prikkel om te gaan werken niet bepaald sterk. In die gevallen mag je als overheid, vind ik, best een extra prikkel geven.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 20:35:

Zodra mensen in Nederland wonen, krijgen ze minder kinderen. Dat is vooralsnog met elke instromer gebeurd en dat is een redelijke voorspeller voor nieuwe instromers.

Ik denk helemaal niet dat iedereen graag een laagbetaalde baan wil. Ik wil zelf ook geen laagbetaalde baan. Maar het is soms geen kwestie van willen, maar van moeten. Ik ken het verzet tegen werken maar al te goed: als de bijstand voldoende is voor alles wat jij belangrijk vindt, dan is de prikkel om te gaan werken niet bepaald sterk. In die gevallen mag je als overheid, vind ik, best een extra prikkel geven.

Dat is een economisch dilemma, het gat tussen uitkering en laag betaalde baan moet zo groot zijn dat werken loont.

Tot zover is iedereen het wel met elkaar eens, maar hoe vergroot je dit "gat"

VVD oplossing = verlaag de uitkeringen

PVDA oplossing = verhoog het minimum loon

Nu valt het ver buiten de doelstelling van dit topic maar aan beide methodes kleven voor en nadelen.

Een goed antwoord is denk ik niet mogelijk.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 20:35:

In de praktijk is het heel moeilijk om mensen die niet willen werken te dwingen. Bij statushouders is het zelfs nog veel moeilijker dan bij autochtonen en allochtonen die hier al langer zijn. Er wordt nauwelijks gekort en als er al eens gekort wordt dan is dat hooguit tijdelijk en minimaal.

Vrouwen die in lange gewaden met hoofddoeken rondlopen, komen sowieso nooit aan een baan. Zelfs een baan als schoonmaakster wordt lastig als je van top tot teen ingepakt een vloertje moet soppen.

Voorlopig hebben de nieuwkomers die nu binnen komen bijna allemaal bovengemiddeld grote gezinnen, dus voorlopig moeten er miljarden aan te pas komen om iedereen te huisvesten, onderhouden en te scholen. Om nog over alle problemen die daarna nog eens zullen komen maar niet te spreken.
De nieuwkomers in TA zijn niet gekleed zoals jij beschrijft, dat scheelt al iets.

Nu ja, ik denk dat we beter kunnen kijken naar de mogelijkheden de situatie te veranderen, in plaats van er lijdzaam in te berusten dat het toch allemaal misloopt. Noem het pro-actieve naïviteit.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 21:04:

De nieuwkomers in TA zijn niet gekleed zoals jij beschrijft, dat scheelt al iets.

Nu ja, ik denk dat we beter kunnen kijken naar de mogelijkheden de situatie te veranderen, in plaats van er lijdzaam in te berusten dat het toch allemaal misloopt. Noem het pro-actieve naïviteit.

Dan mogen die vrouwen misschien de straat niet op van hun man, want op foto's van het AZC in Ter Apel zie ik wel degelijk vrouwen in de kledij die ik beschrijf.

Volgens mij is er de afgelopen jaren al van alles geprobeerd om de situatie te veranderen. Maar als het ons zelfs bij de zoveelste generatie Marokkanen die hier al vele jaren woont niet lukt dan zie ik niet hoe het dan wel gaat lukken bij de huidige instroom van moslims uit culturen die haaks op de onze staan.
quote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 21:04:

Er wordt ook hard gewerkt.

Hoorde Rutte in de radio uitzending van "Met het oog op morgen"

De EU gaat niets doen aan de hekken op de grens van Macedonië het gaat er echt naar toe dat de EU bepaalt wie asiel krijgt en waar hij / zij heengaat.

Hij noemde 40% van de migranten economische die in ieder geval Griekenland niet uit hoeven of het moet terug zijn naar het thuisland.

Zelfs Merkel toetert hetzelfde.

Wie had dit vorig jaar september durven dromen toen Wir-schaffen-das Merkel Europa zonder overleg een opvangplaats maakte voor het halve Midden Oostenquote:barbaracartland schreef op 05 maart 2016 @ 21:04:

Nu ja, ik denk dat we beter kunnen kijken naar de mogelijkheden de situatie te veranderen, in plaats van er lijdzaam in te berusten dat het toch allemaal misloopt. Noem het pro-actieve naïviteit.Niet eens, ga maar eens op Heumensoord kijken, ik werk er vlak bij, ze lopen regelmatig voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven