Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:rosemetijs schreef op 03 oktober 2015 @ 13:52:

[...]

Dan moeten we er dus voor zorgen dat de opvang in de regio beter geregeld en gefinancierd wordt zodat ze hier niet meer binnen komen.Hoe zie je dat voor je?
Leegstaande panden schijnen ook geld op te leveren, het zijn de investeerders die niet willen dat die panden worden aangepast, niet voor studenten en ook niet voor immigranten.
verba volant, scripta manent.
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 13:52:

[...]

We halen ze wél binnen op het moment dat we ze hier een permanente verblijfsvergunning geven.

Vandaar ook mijn eerder geuite suggestie: focus op relocatie in de eigen regio, desnoods met financiële hulp om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Dat is nog altijd goedkoper (en in veel andere opzichten, o.m. maatschappelijk, voordeliger) dan ze permanent hier te houden.Maar er worden nog helemaal geen permanente verblijfsvergunningen uitgedeeld. Ik ben ook van mening dat de overheid iets moet doen aan de situatie in Syrië, zodat we na deze noodopvang daar een programma kunnen opzetten, zodat de vluchtelingen weer terug kunnen. Maar goed, daar is het nu nog te vroeg voor.
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:51:

Rosered: Nee over die flat heb ik het niet perse maar er zijn meerdere flatgebouwen waarbij het is gebeurd de afgelopen jaren. Mijn mening is wel mijn waarheid en leg mij dan eens uit waarom je in een kantoor gebouw geen gipsen wanden kan plaatsen met een deur erin, waarom je van een toilet echt geen douche kan maken? Want opvang hoeft niet luxe te zijn. Voor de vluchtelingen niet en voor de daklozen ook niet. Een plek waar iemand zichzelf terug kan trekken dat zou voor iedereen heel erg fijn zijn.Er zijn nog genoeg oude kloosters de kamers daarvan werden in het verleden ook wel eens aan studenten verhuurd, en dan kan je wel zeggen ja maar dat strookt niet met hun geloof ,maar dan zeg ik het is kiezen of delen of zo'n kamer en anders maar op straat graag of niet.

[...]

We halen ze wél binnen op het moment dat we ze hier een permanente verblijfsvergunning geven.

Vandaar ook mijn eerder geuite suggestie: focus op relocatie in de eigen regio, desnoods met financiële hulp om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Dat is nog altijd goedkoper (en in veel andere opzichten, o.m. maatschappelijk, voordeliger) dan ze permanent hier te houden.Ik mag toch hopen dat we hier beginnen met een tijdelijke verblijfsvergunning.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:MarianneDavids schreef op 03 oktober 2015 @ 13:54:

Leegstaande panden schijnen ook geld op te leveren, het zijn de investeerders die niet willen dat die panden worden aangepast, niet voor studenten en ook niet voor immigranten.Daar verdienen ze zelfs heel veel op, hier in een nabuurse gemeenten hebben ze maatregelen genomen en geeist dat het word verhuurd tegen een gereduceerde prijs om leegstand te voorkomen of het word onteigend.

[...]

Dan moeten we er dus voor zorgen dat de opvang in de regio beter geregeld en gefinancierd wordt zodat ze hier niet meer binnen komen.

Er is geld zat, Miljarden gaan er naar toe.

Die opvang kan heel goed daar gerealiseerd worden, waar die mensen thuishoren.

Maar ze blijven komen..........
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Rosered: Nee over die flat heb ik het niet perse maar er zijn meerdere flatgebouwen waarbij het is gebeurd de afgelopen jaren. Mijn mening is wel mijn waarheid en leg mij dan eens uit waarom je in een kantoor gebouw geen gipsen wanden kan plaatsen met een deur erin, waarom je van een toilet echt geen douche kan maken? Want opvang hoeft niet luxe te zijn. Voor de vluchtelingen niet en voor de daklozen ook niet. Een plek waar iemand zichzelf terug kan trekken dat zou voor iedereen heel erg fijn zijn.Ik ben geen deskundige, maar heb wel eens een verbouwing van een kantoorpand van dichtbij meegemaakt. Ik kan je zeggen dat wat simpel lijkt, enorm duur is. Het kan dus wel, maar kostenbesparend zal het niet zijn. Ook zijn die panden natuurlijk van iemand; die kun je niet zomaar aan eigendom onttrekken. Er zitten dus nog wel wat haken en ogen aan.
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 13:36:

[...]

Ja maar dat er maar een beperkt aantal huizen beschikbaar zijn komt door een aantal dingen die compleet losstaan van de vluchtelingen. Zoals bijvoorbeeld het (wan)beleid van de overheid, die al jarenlang gaande is. Dat is een ontwikkeling die niet ineens te stoppen is. In mijn ogen hoeft dat niet te betekenen dat er geen vluchtelingen opgevangen kunnen worden.

Het klopt dat het al een langer bestaand probleem is maar nog meer mensen binnen halen die de toch al verstopte woningmarkt nog verder verstoppen is dan toch geen goed idee?

Je kan het niet los zien van elkaar want het aanbod is beperkt dus de vraag nog groter maken is vragen om nog meer problemen.

Rosered: Nee over die flat heb ik het niet perse maar er zijn meerdere flatgebouwen waarbij het is gebeurd de afgelopen jaren. Mijn mening is wel mijn waarheid en leg mij dan eens uit waarom je in een kantoor gebouw geen gipsen wanden kan plaatsen met een deur erin, waarom je van een toilet echt geen douche kan maken? Want opvang hoeft niet luxe te zijn. Voor de vluchtelingen niet en voor de daklozen ook niet. Een plek waar iemand zichzelf terug kan trekken dat zou voor iedereen heel erg fijn zijn.

Omdat een heleboel leegstaande kantoren eigendom zijn van beleggers die dan dus hun geld kwijt raken? Dus die zal je eerst moeten afkopen. Daarna moeten er meerdere aanpassingen gedaan worden, in leegstand is er altijd sprake van achterstallig onderhoud, dat kost geld. Veel kantoren hebben geen ramen die open kunnen, dus alleen kleine ventilatieroosters: niet wenselijk om in te wonen. Ook hebben we in Nederland een bouwbesluit: daar zal aan gehouden moeten worden. Ter bescherming en beveiliging van de bewoners en de omgeving. Dat jij vindt dat dat niet nodig is en dat het allemaal maar gedaan is met wat leidingen omleggen en gipswandjes plaatsen: zo werkt het nou eenmaal niet.

Overigens kost het nog ontzettend veel geld om "wat leidingen om te leggen en gipswandjes te plaatsen".

[...]

Dan moeten we er dus voor zorgen dat de opvang in de regio beter geregeld en gefinancierd wordt zodat ze hier niet meer binnen komen.Daar zijn we nu een beetje laat mee. "Europa" is daar nu naar aan het kijken heb ik begrepen, dus dat kan ook nog wel even duren. Intussen moeten we dealen met de situatie zoals die nu is.

[...]

Vandaar ook mijn eerder geuite suggestie: focus op relocatie in de eigen regio, desnoods met financiële hulp om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Dat is nog altijd goedkoper (en in veel andere opzichten, o.m. maatschappelijk, voordeliger) dan ze permanent hier te houden.Ik krijg nu ineens beelden op mijn netvlies van Syrië....
quote:granny71 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:57:

[...]

Het klopt dat het al een langer bestaand probleem is maar nog meer mensen binnen halen die de toch al verstopte woningmarkt nog verder verstoppen is dan toch geen goed idee?

Je kan het niet los zien van elkaar want het aanbod is beperkt dus de vraag nog groter maken is vragen om nog meer problemen.Nou voorlopig is er nog helemaal geen sprake van dat er vluchtelingen in sociale huurwoningen worden opgevangen. Er is nu nog sprake van een noodsituatie waarbij mensen tijdelijk worden opgevangen en daarna moet er gekeken worden wat een blijvende oplossing is. En of dat dan opvang in een asielzoekerscentrum is, opvang in sociale huurwoningen of in hutjes op de hei is; er is nog niks zeker.
Ja het kost geld ja, maar 500.000 vluchtelingen die gezond zijn kunnen ook wel wat doen. Zelfs ik met 2 motorisch gestoorde linkerhanden en kan nog een gipsen wand plaatsen dus hun zullen dat zeker ook met gemak kunnen. Dan krijg je nog de kosten van het materiaal etc. Panden die van beleggers zijn heb ik het nog niet eens over gehad. Hier bijvoorbeeld zijn er 2 panden van de gemeente die met gemak in aanmerking kunnen komen. Een leegstaand bejaardentehuis en een oud stadhuis. Geld kan schijnbaar toch al niet op voor de vluchtelingen dus nou dan geven de gemeentes maar wat extra's uit en dan zijn de nederlanders ook geholpen.
Over opvang in eigen regio gesproken: 95% van de vluchtelingen zijn opgevangen in de eigen regio, in landen als Turkije, Libanon, Jordanië etc etc.
quote:ronniemitchel schreef op 03 oktober 2015 @ 13:54:

[...]

Er zijn nog genoeg oude kloosters de kamers daarvan werden in het verleden ook wel eens aan studenten verhuurd, en dan kan je wel zeggen ja maar dat strookt niet met hun geloof ,maar dan zeg ik het is kiezen of delen of zo'n kamer en anders maar op straat terug graag of niet.als je nog wat eisen op je zang hebt , was het daar nog niet zo levensbedreigend als dat je laat voorkomen
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 14:03:

Over opvang in eigen regio gesproken: 95% van de vluchtelingen zijn opgevangen in de eigen regio, in landen als Turkije, Libanon, Jordanië etc etc.Die opvanglocaties barsten uit hun voegen en in Turkye wordt het binnenkort winter, ik vraag me af wat dat gaat worden daar met die mensen in een tentje.
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 14:03:

Over opvang in eigen regio gesproken: 95% van de vluchtelingen zijn opgevangen in de eigen regio, in landen als Turkije, Libanon, Jordanië etc etc.

dan kunnen die andere 5% daar gerust nog bij.

Als de EU daar een gezamelijk potje voor maakt , is de overhead ook laag. win win
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 14:02:

Ja het kost geld ja, maar 500.000 vluchtelingen die gezond zijn kunnen ook wel wat doen. Zelfs ik met 2 motorisch gestoorde linkerhanden en kan nog een gipsen wand plaatsen dus hun zullen dat zeker ook met gemak kunnen. Dan krijg je nog de kosten van het materiaal etc. Panden die van beleggers zijn heb ik het nog niet eens over gehad. Hier bijvoorbeeld zijn er 2 panden van de gemeente die met gemak in aanmerking kunnen komen. Een leegstaand bejaardentehuis en een oud stadhuis. Geld kan schijnbaar toch al niet op voor de vluchtelingen dus nou dan geven de gemeentes maar wat extra's uit en dan zijn de nederlanders ook geholpen.Panden die in eigendom zijn van de gemeente zijn ook wat waard. Die staan in de boeken voor een bepaalde waarde en het is heel lastig gebleken om dat op te vangen. Dus ook voor een pand van de gemeente zal er geld moeten uitgegeven worden voordat het uberhaupt als opvangslocatie voor vluchtelingen in aanmerking kan komen.
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:42:

Wat ik bedoel is dat voor vluchtelingen ineens zoveel mogelijk is. Weet je hoeveel daklozen blij zouden zijn met opvang in een kamp? Voor hun is het allemaal niet mogelijk. Alleen voor de vluchtelingen kan van alles gedaan worden.

En qua woonruimte. Mijn oude gemeente is verplicht om jaarlijks 137 statushouders een woning aan te bieden, die status houders hebben urgentie en ja dat wordt wel weer voor 137 anderen langer wachten op een huis of de boot compleet missen.Urgentie krijgen is voor de gewone mens (bijna) onmogelijk dus waarom wel voor statushouders?
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 14:01:

[...]

Nou voorlopig is er nog helemaal geen sprake van dat er vluchtelingen in sociale huurwoningen worden opgevangen. Er is nu nog sprake van een noodsituatie waarbij mensen tijdelijk worden opgevangen en daarna moet er gekeken worden wat een blijvende oplossing is. En of dat dan opvang in een asielzoekerscentrum is, opvang in sociale huurwoningen of in hutjes op de hei is; er is nog niks zeker.Het gaat om asielzoekers die nu nog in AZC's zitten maar wel al een verblijfsvergunning hebben. Als die kunnen doorstromen naar een woning, dan komt er plek vrij in de AZC's voor de nieuwkomers.
quote:Cateautje schreef op 03 oktober 2015 @ 14:05:

[...]

Die opvanglocaties barsten uit hun voegen en in Turkye wordt het binnenkort winter, ik vraag me af wat dat gaat worden daar met die mensen in een tentje.Daar maak ik mij ook ernstig zorgen over. Net als over de waterschaarste in Jordanië.
quote:Cameron10 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:41:

[...]

Ik hoop dat niemand jou gaat shooten want jij uit jouw zorg, tevens mijn zorg, en dat is toch netjes verwoord?

Ik heb het idee dat veel voorstanders denken dat deze moslimmannen, misschien ook wel moslimvrouwen en moslimkinderen, door middel van een cursusje en een powerpointpresentatie over de Nederlandse normen en waarden op andere gedachten gebracht kunnen worden. Danwel dat deze cursus ze ineens gaat overtuigen van het ineens aan gaan kijken van vrouwen, ze de hand schudden en als gelijjkwaardig beschouwen. Ik geloof daar pertinent niet in, deze overtuiging zit m.i. in elke vezel van deze mensen ingebakken. Hoezo zullen ze nu homo's en Joden respecteren als ze dat hun hele leven nog niet hebben gedaan? Ook hier geldt weer; de uitzonderingen daargelaten. Graag wil ik dit vragen aan de mensen die oprecht denken dat de integratie van deze groep moslims wel gaat lukken. Hoe zien jullie dit voor je?

Ik denk ook dat dat een heel groot probleem is, dat is waar ik het meest bang voor ben. Zelfs moslims die hier al heel lang wonen of hier zelfs geboren zijn, denken er vaak nog steeds zo over.

Laatst las ik op een forum (waar vooral jongeren op zitten) een topic van een Marokkaans meisje dat verliefd was op haar (half Marokkaanse) personal trainer. Ze vroeg zich af of ze dit moest laten merken of zo. Maar in plaats van antwoord op haar vraag kwamen er allerlei reacties dat ze een hoer en een slet was dat ze een mannelijke PT had (plus nog veel meer scheldwoorden) en die reacties kwamen gewoon van jonge moslimmannen die hier zijn opgegroeid. Ik schrok daar best wel van.
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:30:

En stel dat Nederland nu in oorlog zou zijn en dat ik met mijn gezin zou moeten vluchten. Dan zouden we dat zeker doen MAAR als de situatie in Nederland dan weer normaal zou zijn dan willen we ook direct weer terug. De vluchtelingen nu die willen dat ook allemaal niet.

ik heb nog ergens hoop dat de echte oorlogsvluchtelingen weer terugwillen zodra het kan.

Terug naar hun roots.

Maar als wij in NL deze mensen nu al zo benaderen dat ze hier voor eeuwig gaan blijven, dan snap ik écht dat ze uiteindelijk hier willen blijven en af en toe eens geld opsturen naar familie die wel weer terug is gegaan.
quote:Cameron10 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:41:

[...]

Ik hoop dat niemand jou gaat shooten want jij uit jouw zorg, tevens mijn zorg, en dat is toch netjes verwoord?

Ik heb het idee dat veel voorstanders denken dat deze moslimmannen, misschien ook wel moslimvrouwen en moslimkinderen, door middel van een cursusje en een powerpointpresentatie over de Nederlandse normen en waarden op andere gedachten gebracht kunnen worden. Danwel dat deze cursus ze ineens gaat overtuigen van het ineens aan gaan kijken van vrouwen, ze de hand schudden en als gelijjkwaardig beschouwen. Ik geloof daar pertinent niet in, deze overtuiging zit m.i. in elke vezel van deze mensen ingebakken. Hoezo zullen ze nu homo's en Joden respecteren als ze dat hun hele leven nog niet hebben gedaan? Ook hier geldt weer; de uitzonderingen daargelaten. Graag wil ik dit vragen aan de mensen die oprecht denken dat de integratie van deze groep moslims wel gaat lukken. Hoe zien jullie dit voor je?

Ik maak me inderdaad zorgen over bovenstaande maar toch heb ik ook nog steeds hoop dat 'we' met de Moslims een keer tot een oplossing gaan komen in Nederland.

Sowieso is dit in het verleden verkeerd aangepakt en het is niet te ontkennen dat er veel problemen zijn tussen moslims en niet-moslims.

Deze verse groep nieuwkomers zou van meet af aan heel duidelijk gemaakt moeten worden hoe het hier werkt. Ja, ook door cursussen met powerpointpresentaties. Maar vooral door deze mensen onmiddellijk deel te gaan laten nemen aan de maatschappij en het ze aan den lijve te laten ondervinden.

Zodra ze zijn geregistreerd en wachten op de uitspraak van hun asielaanvraag meteen als vrijwilliger aan de slag in verzorgingstehuizen, scholen, ziekenhuizen en andere plekken waar we handen te kort komen momenteel.

In die branches hebben ze vaak te maken met vrouwelijke leidinggevers dus dat is meteen een goede manier om te leren dat vrouwen hier net zoveel te vertellen hebben (en soms ook meer als zij je baas is) als mannen.

En zo kunnen we misschien nog vele dingen kunnen bedenken om de asielzoekers duidelijk te maken dat er van de bewoners van Nederland een bijdrage wordt verwacht aan de maatschappij met respect voor ieder individu.

Wie hier niet aan mee wenst te werken, verkleint zijn kansen op een verblijfsvergunnning.

Uiteraard zal bovenstaande veel haken en ogen hebben die ik hier voor het gemak maar even niet benoem maar het lijkt mij het proberen waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven