Algemeen vluchtelingentopic

03-10-2015 12:13 3004 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.



-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.



- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.



- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.



Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
quote:yette schreef op 03 oktober 2015 @ 13:25:

Gaat het hier nou over het vluchtelingen onderwerp of over de wijze van discussiëren?



Ik ben voor een internationaal georganiseerde vluchtelingenopvang. Die zou er als volgt uit kunnen zien:

1. Duidelijke communicatie langs de emigrantenroutes over het asielbeleid van de deelnemende landen. Dit om onterechte asielaanvragen te voorkomen.

2. Zo goed mogelijke selectie aan (of zelfs voor!) de poort. Alleen wie door die poort komt, krijgt opvang tot er een definitieve uitspraak is gedaan.

3. Deelnemende landen storten naar ratio een bijdrage in een centrale pot. Vanuit die pot ontvangen landen die asielzoekers opvangen per asielzoeker een bepaald bedrag. Zo worden de financiële lasten gedeeld.

4. liever meer, maar kleinere asielcentra, dan honderden asielzoekers op een hoop.

5. snellere doorstroom naar de maatschappij voor mensen waarvan zonder twijfel vaststaat dat ze vluchtelingen zijn.Een goede post. Mail het naar de Tweede Kamer.
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 13:30:

[...]





Dat is een ontzettend ongelukkig situatie. Maar dan nog: hebben we het hier over 20 gezinnen? 200? Of 2000? Dat maakt nogal een verschil. Ik kan er zo snel niks over vinden (ja de laatste berichten komen uit 2012).

Beroepsmatig ( nu werk ik niet meer) heb ik wel ongeveer 2000 gezinnen zo gezien ja. Je moet ook nagaan dat er per dag ( in mijn oude gemeente dan) rond de 10 a 12 woningen werden ontruimd. 8 van die woningen daar hebben de bewoners zelf onderdak kunnen vinden. De andere 2 a 4 gezinnen/alleenstaanden niet. Tel daar dan bij op dat mensen uit hun huis moeten vluchten voor bijvoorbeeld huiselijk geweld dat zijn er ook meerdere per dag. En dan nog de mensen die wegens andere problemen uit huis worden gezet. Mensen met een psychische stoornis die overlast veroorzaakten of zoals ik net al zei ( maar dat komt woning voor) door een ontploffing in hun flat.



Het zijn er echt veel meer dan je denkt. En de meesten slapen ook niet zichtbaar op straat maar in een auto, op een kampeerterrein in een tentje, slapen de ene nacht bij Klaas en de andere nacht bij Marie. Ook die mensen hebben recht op een woning.
quote:yette schreef op 03 oktober 2015 @ 13:25:

Gaat het hier nou over het vluchtelingen onderwerp of over de wijze van discussiëren?



Ik ben voor een internationaal georganiseerde vluchtelingenopvang. Die zou er als volgt uit kunnen zien:

1. Duidelijke communicatie langs de emigrantenroutes over het asielbeleid van de deelnemende landen. Dit om onterechte asielaanvragen te voorkomen.

2. Zo goed mogelijke selectie aan (of zelfs voor!) de poort. Alleen wie door die poort komt, krijgt opvang tot er een definitieve uitspraak is gedaan.

3. Deelnemende landen storten naar ratio een bijdrage in een centrale pot. Vanuit die pot ontvangen landen die asielzoekers opvangen per asielzoeker een bepaald bedrag. Zo worden de financiële lasten gedeeld.

4. liever meer, maar kleinere asielcentra, dan honderden asielzoekers op een hoop.





5. snellere doorstroom naar de maatschappij voor mensen waarvan zonder twijfel vaststaat dat ze vluchtelingen zijn.En precies dit had al jaren geleden opgezet moeten en kunnen worden, als "Europa" niet had zitten slapen.
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:32:

[...]



Dat doet het dus wel want er zijn maar een heel beperkt aantal huizen beschikbaar dus iemand zal de dupe worden en (nog) langer op een huis moeten wachten.Ja maar dat er maar een beperkt aantal huizen beschikbaar zijn komt door een aantal dingen die compleet losstaan van de vluchtelingen. Zoals bijvoorbeeld het (wan)beleid van de overheid, die al jarenlang gaande is. Dat is een ontwikkeling die niet ineens te stoppen is. In mijn ogen hoeft dat niet te betekenen dat er geen vluchtelingen opgevangen kunnen worden.
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 13:33:

[...]





Nee maar hier spreken we over een tijdelijke situatie, waarbij de woningen in ere herstelt zullen worden. Dat opvang tot die periode moeilijk is, is niet zo gek: het zou een hele slechte woningmarkt zijn als we allemaal huizen voor dit soort rampen leeg hadden staan.Nee die woningen worden niet hersteld. Die worden afgebroken omdat ze niet meer hersteld kunnen worden. En er staat meer dan genoeg panden leeg, of het ook in het bestemmingsplan staat als woonruimte is een ander verhaal. Maar ik ben van mening dat elk pand wel om te bouwen is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 13:36:

[...]





Ja maar dat er maar een beperkt aantal huizen beschikbaar zijn komt door een aantal dingen die compleet losstaan van de vluchtelingen. Zoals bijvoorbeeld het (wan)beleid van de overheid, die al jarenlang gaande is. Dat is een ontwikkeling die niet ineens te stoppen is. In mijn ogen hoeft dat niet te betekenen dat er geen vluchtelingen opgevangen kunnen worden.Dat zegt ook niemand alleen kan je niet de vluchteling voorrang geven op een woning,je mag hier niet discrimineren dus ook de nederlander niet!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 13:36:

[...]





Ja maar dat er maar een beperkt aantal huizen beschikbaar zijn komt door een aantal dingen die compleet losstaan van de vluchtelingen. Zoals bijvoorbeeld het (wan)beleid van de overheid, die al jarenlang gaande is. Dat is een ontwikkeling die niet ineens te stoppen is. In mijn ogen hoeft dat niet te betekenen dat er geen vluchtelingen opgevangen kunnen worden.Als jij maar een half brood per dag hebt waar 10 mensen van moeten eten, doe je er niet wijs aan nog eens 10 mensen binnen te halen die daar óók van moeten eten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:31:

Lostit: Denk jij eens aan de flat die een tijdje geleden is ontploft. Tientallen gezinnen hun woning kwijt, de woningbouwvereniging regelt niets zelfs geen vergoeding of een nieuwe woning, iedereen wijst met een vingertje naar elkaar toe maar die gezinnen zijn nu wel dakloos he? Heeft niets te maken met je huur niet betalen of weten wat er zou gaan gebeuren en dat ze het wel aan hadden zien komen.Maar dat is dan toch eerder wanbeleid van de woningbouwvereniging dan dat het iets met het vluchtelingenprobleem te maken heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:LaMujer schreef op 03 oktober 2015 @ 13:00:

[...]





Ben het vaak met jou eens in deze discussie merk ik, meivogel.

Natuurlijk zien we meestal alleen de excessen breed uitgemeten in de media.

Maar ik maak me ook zorgen over dat Nederland niet in staat zal zijn om deze mensen op een goede en veilige manier op te vangen. Ik heb bar weinig vertrouwen in de instanties en de overheid dat ze dit in goede banen gaan leiden. Verder zie ik vooral veel teleurstelling bij de vluchtelingen over hoe het er hier aan toegaat. Sommigen zijn echt boos alsof ze voor een dure vakantie hebben betaald en de reisorganisatie ze een loer gedraaid heeft. Ook moet ik toegeven dat het feit dat de samenstelling van de vluchtelingengroep voor een groot deel uit moslimmannen bestaat, me zorgen baart.

Maar dat durf ik bijna niet op te schrijven (heb het toch gedaan) want ik voel me wel een beetje een racist als ik dat zeg. En toch is het zo. Ja, ik ben inderdaad bang dat deze mannen niet met respect met vrouwen, homo's en Joden om zullen gaan en dat daar nog veel problemen van gaan komen. Shoot me....



Ik hoop dat niemand jou gaat shooten want jij uit jouw zorg, tevens mijn zorg, en dat is toch netjes verwoord?

Ik heb het idee dat veel voorstanders denken dat deze moslimmannen, misschien ook wel moslimvrouwen en moslimkinderen, door middel van een cursusje en een powerpointpresentatie over de Nederlandse normen en waarden op andere gedachten gebracht kunnen worden. Danwel dat deze cursus ze ineens gaat overtuigen van het ineens aan gaan kijken van vrouwen, ze de hand schudden en als gelijjkwaardig beschouwen. Ik geloof daar pertinent niet in, deze overtuiging zit m.i. in elke vezel van deze mensen ingebakken. Hoezo zullen ze nu homo's en Joden respecteren als ze dat hun hele leven nog niet hebben gedaan? Ook hier geldt weer; de uitzonderingen daargelaten. Graag wil ik dit vragen aan de mensen die oprecht denken dat de integratie van deze groep moslims wel gaat lukken. Hoe zien jullie dit voor je?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Rose, je hebt er eentje terug.
Wat ik bedoel is dat voor vluchtelingen ineens zoveel mogelijk is. Weet je hoeveel daklozen blij zouden zijn met opvang in een kamp? Voor hun is het allemaal niet mogelijk. Alleen voor de vluchtelingen kan van alles gedaan worden.



En qua woonruimte. Mijn oude gemeente is verplicht om jaarlijks 137 statushouders een woning aan te bieden, die status houders hebben urgentie en ja dat wordt wel weer voor 137 anderen langer wachten op een huis of de boot compleet missen.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 13:40:

[...]





Maar dat is dan toch eerder wanbeleid van de woningbouwvereniging dan dat het iets met het vluchtelingenprobleem te maken heeft?De vluchtelingen zijn daar inderdaad geen schuld aan. Maar het is natuurlijk wel zo dat als er maar beperkte middelen zijn (huisvesting, sociale voorzieningen, enz.), door welke oorzaak dan ook, het niet echt handig is nog eens een enorme groep mensen binnen te halen die daar nog eens een extra druk op gaan leggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-10-2015 15:04
Reden: verwijderd ivm discriminatie
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:38:

[...]



Nee die woningen worden niet hersteld. Die worden afgebroken omdat ze niet meer hersteld kunnen worden. En er staat meer dan genoeg panden leeg, of het ook in het bestemmingsplan staat als woonruimte is een ander verhaal. Maar ik ben van mening dat elk pand wel om te bouwen is.Oh je hebt nu ook al bouwkundige kennis? Je wilt niet weten hoe duur herbestemming is, ik heb namelijk wel een bouwkundige opleiding genoten.
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 13:42:

[...]





De vluchtelingen zijn daar inderdaad geen schuld aan. Maar het is natuurlijk wel zo dat als er maar beperkte middelen zijn (huisvesting, sociale voorzieningen, enz.), door welke oorzaak dan ook, het niet echt handig is nog eens een enorme groep mensen binnen te halen die daar nog eens een extra druk op gaan leggen.Idd, er is al niet genoeg voor Nederlanders zelf.
quote:ronniemitchel schreef op 03 oktober 2015 @ 13:39:

[...]



Dat zegt ook niemand alleen kan je niet de vluchteling voorrang geven op een woning,je mag hier niet discrimineren dus ook de nederlander niet!Zo is het ook weer niet precies: vluchtelingen krijgen een urgentieverklaring (of hoe dat tegenwoordig heet) en gemeenten moeten een deel van hun woningen daarvoor beschikbaar houden. Een ander deel gaat naar andere urgent woningzoekenden, en een deel naar "gewone" woningzoekenden. Het is dus niet zo dat alle beschikbare woningen naar vluchtelingen gaan. Wel wordt de druk op de woningmarkt wat groter. Dat is niet leuk als je al lang op een wachtlijst staat, maar het is niet zo dat je helemaal geen kans meer maakt op een woning.
quote:Lostit schreef op 03 oktober 2015 @ 13:43:

[...]





Oh je hebt nu ook al bouwkundige kennis? Je wilt niet weten hoe duur herbestemming is, ik heb namelijk wel een bouwkundige opleiding genoten.Oh je gaat al op de man spelen? Komt omdat je argumenten opraken. Maakt mij niet uit hoor. Maar nee ik heb geen bouwkundige opleiding maar ik ben wel slim genoeg om te weten dat een muurtje van gipsplaten zo rechtop staat, en ik weet ook dat leidingen verlegd kunnen worden. En zo kan een kantoorpand ineens een opvang zijn voor daklozen en/of vluchtelingen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:21:

Rosered: Nee ik heb niet echt bewust gekozen voor deze gemeente. Ik ben hier komen wonen omdat we konden kiezen om weg te gaan uit een flatje 3 hoog achter of kiezen voor een eengezinswoning. in welke gemeente dat zou zijn maakt mij helemaal niets uit. Maar stel dat er hier wel vluchtelingen omgevangen zouden worden dan zou ik daar op tegen zijn en ook zeker protesteren maar dit is Nederland dus dat zou geen enkel nut gehad hebben. En een heel hulpverleningstraject voordat je dakloos wordt? Nee hoor, ik ben " dakloos" geweest. De daklozenopvang, de vrouwenopvang etc daar mocht ik best logeren hoor maar dan moest ik wel eerst minimaal 6 maanden op straat leven. En als je al zo lang op straat leeft dan heb je geen inkomen meer en kan je die 5,70 voor 1 nacht ( dus echt alleen slapen, geen douche, geen maaltijd) niet betalen natuurlijk.



Loszit: Ik kan je verzekeren dat toen ik dakloos werd dat ik mijn leven ook niet zeker was. Waarom werd ik ( en met mij nog duizenden mensen) dan niet geholpen?

Ik ben bijna 3 jaar(!) een dakloze tiener geweest...ik werd eerst dakloos en als ik zelf niet naar jeugdzorg was gelopen, dan had niemand het ooit geweten!...

Je zag het niet aan mij want ik sliep altijd wel ergens, in een schuur, of op een zoldertje. bij een vriendinnetje voor een weekendje...

Louche figuren zat hier in NL trouwens die graag een meisje in de verdommenis willen helpen.

Hulp? ja er was een crisisplekje voor mij in de crisisopvang voor jongeren. van daaruit ben ik op een gegeven moment toch weer op straat gekomen, en zo moest ik dus ZELF heel hard mijn best doen. Hulpverlening was een giller, ik was zo verhard dat ik wel eens tegen een hulpverlener in ging, die vervolgens dan weer de handen van mij aftrok. Hele rapporten werden geschreven, vol leugens omdat ik simpelweg die personen nooit gesproken heb. ik was namelijk druk bezig met OVERLEVEN.



Het stuit mij tegen de borst dat het lijkt alsof het zo goed geregeld is.

Dat is het niet, maar dat zijn de 'stille slachtoffers' die druk aan het overleven zijn.

de mensen in verpleeghuizen, de kinderen in NLse gezinnen onder toezicht. de vrouwen die wegvluchten voor mishandeling. De ouderen,

De mensen met psychische problemen of gewoon de vele gezinnen met geldprolemen.
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:31:

Lostit: Denk jij eens aan de flat die een tijdje geleden is ontploft. Tientallen gezinnen hun woning kwijt, de woningbouwvereniging regelt niets zelfs geen vergoeding of een nieuwe woning, iedereen wijst met een vingertje naar elkaar toe maar die gezinnen zijn nu wel dakloos he? Heeft niets te maken met je huur niet betalen of weten wat er zou gaan gebeuren en dat ze het wel aan hadden zien komen.Had je het over de flat in Diemen vorig jaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 03 oktober 2015 @ 13:46:

[...]



Oh je gaat al op de man spelen? Komt omdat je argumenten opraken. Maakt mij niet uit hoor. Maar nee ik heb geen bouwkundige opleiding maar ik ben wel slim genoeg om te weten dat een muurtje van gipsplaten zo rechtop staat, en ik weet ook dat leidingen verlegd kunnen worden. En zo kan een kantoorpand ineens een opvang zijn voor daklozen en/of vluchtelingen!



Nee hoor, mijn argumenten raken niet op. En daarnaast hoef ik deze discussie niet te winnen. Ik heb namelijk ook geen vinger in de pap bij de overheid.



Maar jouw mening is ook geen waarheid.
quote:pejeka schreef op 03 oktober 2015 @ 13:42:

[...]





De vluchtelingen zijn daar inderdaad geen schuld aan. Maar het is natuurlijk wel zo dat als er maar beperkte middelen zijn (huisvesting, sociale voorzieningen, enz.), door welke oorzaak dan ook, het niet echt handig is nog eens een enorme groep mensen binnen te halen die daar nog eens een extra druk op gaan leggen.Maar we halen ze niet binnen; ze komen binnen. Ooit hebben we met zijn allen afgesproken dat vluchtelingen welkom moeten zijn. Misschien omdat we vanuit ons eigen verleden weten hoe nodig dat kan zijn?
Rosered: Nee over die flat heb ik het niet perse maar er zijn meerdere flatgebouwen waarbij het is gebeurd de afgelopen jaren. Mijn mening is wel mijn waarheid en leg mij dan eens uit waarom je in een kantoor gebouw geen gipsen wanden kan plaatsen met een deur erin, waarom je van een toilet echt geen douche kan maken? Want opvang hoeft niet luxe te zijn. Voor de vluchtelingen niet en voor de daklozen ook niet. Een plek waar iemand zichzelf terug kan trekken dat zou voor iedereen heel erg fijn zijn.
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 13:49:

[...]





Maar we halen ze niet binnen; ze komen binnen. Ooit hebben we met zijn allen afgesproken dat vluchtelingen welkom moeten zijn. Misschien omdat we vanuit ons eigen verleden weten hoe nodig dat kan zijn?Dan moeten we er dus voor zorgen dat de opvang in de regio beter geregeld en gefinancierd wordt zodat ze hier niet meer binnen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 03 oktober 2015 @ 13:49:

[...]





Maar we halen ze niet binnen; ze komen binnen. Ooit hebben we met zijn allen afgesproken dat vluchtelingen welkom moeten zijn. Misschien omdat we vanuit ons eigen verleden weten hoe nodig dat kan zijn?



We halen ze wél binnen op het moment dat we ze hier een permanente verblijfsvergunning geven.



Vandaar ook mijn eerder geuite suggestie: focus op relocatie in de eigen regio, desnoods met financiële hulp om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Dat is nog altijd goedkoper (en in veel andere opzichten, o.m. maatschappelijk, voordeliger) dan ze permanent hier te houden.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:happy-daddy schreef op 03 oktober 2015 @ 13:23:

De russen zijn in elk geval op de juiste weg.

Zij helpen assad in de strijd tegen de terroristen. Nu wij (eu) nog.



Doen de russen dat uit eigen belang : zeker

Helpt de VS de "gematigde"terrorist uit eigen belang : zeker



Daar sta ik helemaal achter.

Maar dat riep ik 3 topics geleden ook al



Teer puntje hier Daddy.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven