Altijd rekening houden met gevoelens van minderheden?

04-07-2020 13:30 1148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Actueel door schrijfster Rowling

De schrijfster van Harrie Potter lag onder vuur na een vrij onschuldige tweet, ze schreef dat je mensen die menstrueren VROUW noemt (vrij vertaald)

Afbeelding

Direct felle reacties want " ze beledigde" transgenders

Storm van kritiek na tweets J.K. Rowling over seksuele identiteit en transgenders
https://www.linda.nl/trending-op-twitte ... ansgender/

Afbeelding

Omdat in Nederland 1% van de mensen twijfelt over zijn geslacht man / vrouw hangen er in sommige toiletten dit soort bordjes een urinoir voor mannen die zich vrouw voelen want het kan kwetsend zijn voor een man die zich vrouw voelt naar een mannen toilet te moeten.

Afbeelding

We hebben het over nog geen 1% van de bevolking.


Cijfers SCP :
Volgens een onderzoek van het SCP uit 2017 heeft 0,6% van de mannen en 0,2% van de vrouwen problemen met het eigen geboortegeslacht.[11] Een rapport van de Rutgers Stichting uit 2018 zegt dat 0,6 tot 0,7% van de Nederlandse volwassenen en middelbare scholieren transgendergevoelens hebben

Ik heb dit voorbeeld genomen omdat het door de Tweet van Schrijver J.K. Rowling actueel is maar uiteraard zijn er vele voorbeelden van kleine groepen die amok maken omdat ze zich gekwetst voelen.



TO trapt af:

Kwetsen en gekwetst worden hoort nu eenmaal bij het leven en als je een gezond gestel hebt kan je dat van je afschudden en relativeren.
Een samenleving hoeft niet in alle gevallen rekening te houden met kleine groepen mensen die hun eisen kenbaar maken en als mensen zich gekwetst voelen is dat vervelend maar geen groot probleem.


Hans Teeuwen legt het heel goed uit:
https://www.youtube.com/watch?v=jvkshYLyi1k


De poll heb ik expres een beetje zwart - wit gemaakt.

De samenleving hoeft niet met iedereen rekening te houden, soms heb je gewoon pech.

Totaal aantal stemmen: 253

1) Eens (83%)
2) Oneens (15%)
3) Anders toelichting in de draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:01
Waarom mag iemand niet naar de wc waar zij of hij graag naartoe zou willen gaan?
Waarom moeten er aparte mannen en vrouwen wc's zijn? En niet gewoon: wc's?


Dat kan ook dan moet je algemene WC's maken.
Maar het heeft natuurlijk wel een reden waarom we begonnen zijn met vrouwen en mannen WC's

Hoe gemakkelijk voel jij je als vrouw als je je in een bar dancing door een groep mannen heen moet worstelen op weg naar de toilet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
04-07-2020 14:02
Juistem.
Als je de beledigde partij niet bent hou dan gewoon je klep.
Jk Rowling kan lekker comfortabel van alles roepen over hoe transgenders zich maar moeten voelen, net als to, maar die mening is allang dominant geweest, welbekend.
We WETEN dat de meeste mensen zich gedragen en zijn zoals hun geboren gender, de hele wereld is daarop ingericht, oud nieuws.
Het is een teken van ontwikkeling als je openstaat voor nieuwe zaken, helemaal als het jou als persoon niks kost.
Wat kan het een cis man schelen dat een man met een net nieuwe piemel naast hem wil plassen, wat kan het mij schelen dat iemand die zichzelf geen sexe vindt hebben hetzelfde toilet als ik gebruik? En fijn dat er bordjes voor hangen, scheelt veel gedoe als er een vrouw met een baard naar het toilet wil.
En de kosten die voor de bordjes etc ervoor gemaakt worden zijn peanuts, helemaal in vergelijking met het geld dat gaat naar cis heterofestijnen zoals het koningshuis.
Hier ben ik het HELEMAAL mee eens.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zin om lekker olie op het vuur te gooien met wat kwetsende opmerkingen over minderheidsgroeperingen:

Chinezen zijn geel
Roodharigen hebben rood haar
Dikzakken hebben overgewicht
Turken spreken Turks
Marokkanen hebben Marokkaanse roots
Nederlanders fietsen
Afrikanen zijn bruin of zwart
Italianen eten pasta

Als ik nog groepen vergeten ben spijt me dat, dat is niet kwetsend bedoeld.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik eis een piemel zodat ik eindelijk in de vrije natuur kan pissen zonder op te moeten passen dat ik mijn schoenen en (onder) broek niet onderspat.

Ik eis dat ChristineLeDuc stopt met het verkopen van lingeriesetjes waar een vrouw met een vrouwelijke lichaamsvorm niet in past.

Maar ja, ik heb het maar te doen met mijn lijf en deze wereld.

Met hoeveel gevoeligheden kan een mens nog rekening houden? Ik kan ieders wens/voorkeur respecteren, maar ik verwacht dan ook respect voor MIJ als persoon terug.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:01
Waarom mag iemand niet naar de wc waar zij of hij graag naartoe zou willen gaan?
Waarom moeten er aparte mannen en vrouwen wc's zijn? En niet gewoon: wc's?
Rowling geeft aan dat zij zich, met een misbruikverleden, daarbij niet veilig voelt.

Geen idee hoe dat op te lossen, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:02
Is dit wat je bedoelt met 'geen rekening willen houden met'?
Precies

Je hoeft je samenleving niet anders in te richten omdat mannen denken dat ze vrouw zijn etc.
Dan nemen ze maar de WC waar ze biologisch thuis horen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
04-07-2020 13:50
Ik denk dat het een kwestie is van evenwicht zoeken. Eerst zaten we aan de ene kant, en werd er vrijwel geen rekening gehouden met gevoeligheden, nu slaan we een beetje door naar de andere kant, en wordt ieder woord op een schaaltje gewogen. Vermoedelijk eindigen we ergens in het midden, en vinden we een vorm waarin vrijwel iedereen zicht prettig(er) zal voelen. Uitschieters naar beide kanten zullen er altijd wel blijven.
Hier kan ik me ook wel in vinden, dat maakt het ook lastig om het kaf van het koren te scheiden.

Ik ben persoonlijk erg teleurgesteld in Rowling omdat ze echt meerdere transfobische uitspraken heeft gedaan, en haar wens om in retrospect haar boeken diverser en inclusiever te maken vind ik echt waardeloos (het is wat het is, je hebt het destijds zo geschreven, ga dan nu niet ineens verzinnen dat die en die homoseksueel was :roll: ).

Gaat dit me ervan weerhouden de boeken nog eens te lezen en de wizarding world of Harry Potter te bezoeken? Hell no.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
04-07-2020 14:02
Juistem.
Als je de beledigde partij niet bent hou dan gewoon je klep.
Jk Rowling kan lekker comfortabel van alles roepen over hoe transgenders zich maar moeten voelen, net als to, maar die mening is allang dominant geweest, welbekend.
We WETEN dat de meeste mensen zich gedragen en zijn zoals hun geboren gender, de hele wereld is daarop ingericht, oud nieuws.
Het is een teken van ontwikkeling als je openstaat voor nieuwe zaken, helemaal als het jou als persoon niks kost.
Wat kan het een cis man schelen dat een man met een net nieuwe piemel naast hem wil plassen, wat kan het mij schelen dat iemand die zichzelf geen sexe vindt hebben hetzelfde toilet als ik gebruik? En fijn dat er bordjes voor hangen, scheelt veel gedoe als er een vrouw met een baard naar het toilet wil.
En de kosten die voor de bordjes etc ervoor gemaakt worden zijn peanuts, helemaal in vergelijking met het geld dat gaat naar cis heterofestijnen zoals het koningshuis.

Je begrijpt het issue niet. Een man die vroeger een vrouw was maar nu een piemel heeft, is een man. Niemand die zal zeggen: flikker op uit het mannentoilet.

Het gaat om degenen die zich zeggen te IDENTIFICEREN als vrouw, of man, maar overduidelijk een ander geslacht hebben.

En zoals eerder gesteld hebben mannen geen problemen met vrouwen op 'hun' toilet, maar als een vrouw een enge creep in de vrouwentoilet tegen komt en zegt dat ie weg moet gaan, maar hij zegt dat ie zich identificeert als vrouw, dan mag hij dus gewoon in die toilet blijven.

En dat is op zn zachts gezegd bijzonder.
redbulletje schreef:
04-07-2020 13:48
Die heksenjachten tegenwoordig tegen mensen die iets zeggen wat volgens de waan van de dag niet politiek correct is vind ik trouwens verwerpelijk.
Dit dus. Word echt niet goed van dit geneuzel. Ben je man en voel je je vrouw? (of andersom), dan is dat ongetwijfeld heftig. Gelukkig zijn er in Nederland genoeg mogelijkheden om hiermee geholpen te worden, psychisch, mentaal, hormonaal en fysiek. Prachtig dat dat er is en dat je ook daadwerkelijk van man tot vrouw kunt worden en andersom. Voor die paar gevallen die zich onzijdig voelen (of juist man én vrouw), is er ook voldoende hulp/zorg. In ieder geval mentaal/psychisch als ze met zichzelf in de knoop zitten. En voor de praktische situaties in de samenleving, zoals een openbaar toilet... Kies er gewoon eentje uit, klaar. Als je toch al zo worstelt met je identiteit ontleen je deze écht niet aan zoiets een genderneutraal openbaar toilet. Los daarvan, iedereen die menstrueert is een vrouw punt. Misschien officieel ook nog een meisje, of een man-in-wording... maar dat is in beide gevallen dan kwestie van tijd. Doe niet zo moeilijk.

Overigens, iemand zei hier dat niemand erover viel toen NS zijn "beste meneer/mevrouw" verruilde voor "beste reiziger", maar dat heeft tot behoorlijk wat commotie geleid. Uiteraard weer flink polariserend. NS heeft deze wijziging toen zelf met persberichten naar buiten gebracht, de media pikte het op en de vermoeiende discussie had weer even een podium. Ik denk als NS hier überhaupt niet actief over gecommuniceerd had, en gewoon was overgeschakeld naar "beste reiziger", het mogelijk niemand echt was opgevallen.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
04-07-2020 14:05
Rowling geeft aan dat zij zich, met een misbruikverleden, daarbij niet veilig voelt.

Geen idee hoe dat op te lossen, trouwens.




Simpel

Als je biologisch man bent met baard, geslachtsdeel etc. dan meld je je bij de WC waar een mannetje op staat.
Hoe je je voelt is weinig relevant voor die 2/3 minuten dat je moet plassen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
julius schreef:
04-07-2020 14:06
Je begrijpt het issue niet. Een man die vroeger een vrouw was maar nu een piemel heeft, is een man. Niemand die zal zeggen: flikker op uit het mannentoilet.

Het gaat om degenen die zich zeggen te IDENTIFICEREN als vrouw, of man, maar overduidelijk een ander geslacht hebben.

En zoals eerder gesteld hebben mannen geen problemen met vrouwen op 'hun' toilet, maar als een vrouw een enge creep in de vrouwentoilet tegen komt en zegt dat ie weg moet gaan, maar hij zegt dat ie zich identificeert als vrouw, dan mag hij dus gewoon in die toilet blijven.

En dat is op zn zachts gezegd bijzonder.
Maar hoe vaak zal zoiets gebeuren? Ik heb het nog nooit meegemaakt in heel mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:01
Een man die menstrueert is gewoon een vrouw .
Die die persoon zich anders noemt is prima maar het is en blijft een vrouw
Nee, gewoon nee.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:03
Dat kan ook dan moet je algemene WC's maken.
Maar het heeft natuurlijk wel een reden waarom we begonnen zijn met vrouwen en mannen WC's

Hoe gemakkelijk voel jij je als vrouw als je je in een bar dancing door een groep mannen heen moet worstelen op weg naar de toilet.
Dat is wat er ook gebeurt. Bij gemeente Amsterdam bijvoorbeeld zijn er allemaal algemene wc's.
Dat is het idee van genderneutrale toiletten he.

En hoe ongemakkelijk ik me voel? Eh, dat hangt ervan af hoe nodig ik moet plassen denk ik.

Denk jij dat er veel vrouwen zijn die zich oncomfortabel voelen als de wc's voor vrouwen ook door mannen worden bezocht, ook als ze eruit zien en zich identificeren als een vrouw? Of denk je dat vrouwen zich over het algemeen zich ongemakkelijk voelen als er een genderneutrale wc is waar ze naartoe kunnen?

Met dit soort topics denk ik dat je je eigenlijk druk maakt over iets anders, zoals in je openingsverhaal ook staat: dat je rekening moet houden met mensen die maar een minderheid vormen. En dat je daar dus eigenlijk niet zoveel zin in hebt en dat je het nut er niet van inziet. Maar eigenlijk gaat het over iets anders, namelijk: waarom kunnen die minderheidsgroepjes hun zin doordrukken in onze maatschappij, waar alles ons al is afgenomen en je mag niet eens meer grappen maken over zwarte piet en met m'n dieselauto mag ik het centrum niet meer in en roken van e-sigaretten is zelfs al verboden en wat is het volgende.
Wat eten we vanavond?
Murrmurr schreef:
04-07-2020 13:52
Dank! Ja dat is een heel vaak gehoord argument, en beetje onzin mijn inziens. Maar ik lees niet echt dat ze zegt dat transvrouwen een gevaar zijn, meer dat ze graag de vrouwenwc's gescheiden houdt.
Eerlijk is eerlijk las ik het ook met oog voor veiligheid. Elke perv kan nu zeggen: ik identificeer me als dame, en zo binnendringen in kleedkamers en toiletten als we niet opletten. Ik las er niet in dat ze transmensen perse een gevaar vindt, meer mensen die ervan profiteren dat er geen aparte plekken voor meiden en dames zijn.

Al las ik laatst wel een verhaal uit de us over een trans jongen wiens feministische moeder in een beweging zit. Die beweging gelooft dat vrouwen 'gered' moeten worden van trans willen zijn, omdat dit voorkomt uit haat naar vrouwen in deze maatschappij
Meisjes willen in die theorie liever een man zijn omdat de maatschappij nu eenmaal vriendelijker voor mannen dan vrouwen is. Dat meisje moest naar een kamp om haar vrouwzijn te leren omarmen, doet nu alsof ze een soort lesbische tomboy is zolang ze thuis moet wonen en blijft stiekem stug met de behandeling doorgaan.
Heel triest verhaal maar het wordt wel degelijk als gevaar gezien.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:08
Simpel

Als je biologisch man bent met baard, geslachtsdeel etc. dan meld je je bij de WC waar een mannetje op staat.
Hoe je je voelt is weinig relevant voor die 2/3 minuten dat je moet plassen.
En dat bepaal jij?
Wat eten we vanavond?
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar JK Rowling zei niks verkeerds.

Men is compleet doorgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
04-07-2020 14:08
Maar hoe vaak zal zoiets gebeuren? Ik heb het nog nooit meegemaakt in heel mijn leven.

Het maakt niet heel veel uit of jij het wel of niet hebt meegemaakt; het is de situatie waar Rowling op doelt als ze zegt dat 'trans'vrouwen een gevaar kunnen zijn voor vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:09
En dat bepaal jij?



Ja dat lees je toch ;)
Er staat trouwens een vraagteken in mijn OP

Moet je rekening houden met????

Ik vind in dit geval niet.

Een transman die zich vrouw voelt maar er uitziet als man red zich prima op de mannen toilet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:09
Dat is wat er ook gebeurt. Bij gemeente Amsterdam bijvoorbeeld zijn er allemaal algemene wc's.
Dat is het idee van genderneutrale toiletten he.

En hoe ongemakkelijk ik me voel? Eh, dat hangt ervan af hoe nodig ik moet plassen denk ik.

Denk jij dat er veel vrouwen zijn die zich oncomfortabel voelen als de wc's voor vrouwen ook door mannen worden bezocht, ook als ze eruit zien en zich identificeren als een vrouw? Of denk je dat vrouwen zich over het algemeen zich ongemakkelijk voelen als er een genderneutrale wc is waar ze naartoe kunnen?

Met dit soort topics denk ik dat je je eigenlijk druk maakt over iets anders, zoals in je openingsverhaal ook staat: dat je rekening moet houden met mensen die maar een minderheid vormen. En dat je daar dus eigenlijk niet zoveel zin in hebt en dat je het nut er niet van inziet. Maar eigenlijk gaat het over iets anders, namelijk: waarom kunnen die minderheidsgroepjes hun zin doordrukken in onze maatschappij, waar alles ons al is afgenomen en je mag niet eens meer grappen maken over zwarte piet en met m'n dieselauto mag ik het centrum niet meer in en roken van e-sigaretten is zelfs al verboden en wat is het volgende.

Binnenkort hebben we alleen nog maar gemengde kleedkamers in zwembaden. Ben je dan nog van mening dat dat prima is, omdat we rekening moeten houden met minderheden?
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:06
Precies

Je hoeft je samenleving niet anders in te richten omdat mannen denken dat ze vrouw zijn etc.
Dan nemen ze maar de WC waar ze biologisch thuis horen.

Eens.
julius schreef:
04-07-2020 14:10
Het maakt niet heel veel uit of jij het wel of niet hebt meegemaakt; het is de situatie waar Rowling op doelt als ze zegt dat 'trans'vrouwen een gevaar kunnen zijn voor vrouwen.
Theoretisch zou het kunnen dat een man zich als transgender voordoet met de intentie om vrouwen lastig te vallen. Dat is waar.
julius schreef:
04-07-2020 13:52
Het gaat om degenen die zich identificeren als een geslacht dat ze niet hebben. Een man die zich identificeert als vrouw, zou naar de vrouwentoilet moeten mogen, ook al zijn ze niet aan de hormonen en uiterlijk gewoon 100% een man.

Ja dit, slechte ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 13:38
Maar wat is er dan mis met het woord vrouw?
Helemaal niets.. Het woord vrouw zegt alleen maar iets over het geslacht dat je bent (of gaat worden) .. Ik ga toch echt niet zeggen " mensen die menstrueren" wat een kolder.

Als je een transvrouw bent dan kan je niet menstrueren maar ben je wel een vrouw, dus vrouw dekt prima de lading.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
04-07-2020 14:08
Maar hoe vaak zal zoiets gebeuren? Ik heb het nog nooit meegemaakt in heel mijn leven.
Precies. Er wordt angst gecreëerd voor iets dat helemaal geen issue is. En laten we niet doen alsof mannen dit nodig hebben om vrouwen te misbruiken, want daar vinden ze toch wel iets op. Het is ook niet geheel toevallig dat deze 'zorgen' uit de koker van conservatieve christelijke politici komen (die doorgaans niet zo begaan zijn met vrouwenrechten, laten we wel wezen, behalve als het ze uitkomt).

https://psmag.com/magazine/how-social-b ... -bathrooms
Ik denk dat veel mensen het niet met haar denkbeelden over de trans community eens zullen zijn. Maar het is toch van de zotten dat haar agentschap andere auteurs verliest en mensen haar gaan cancelen? Haar personages zijn toch niet ineens transfoob? Waarom kunnen we het niet gewoon over dingen oneens zijn zonder er zo'n drama van te maken (HELP een afwijkende mening)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven