Altijd rekening houden met gevoelens van minderheden?

04-07-2020 13:30 1148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Actueel door schrijfster Rowling

De schrijfster van Harrie Potter lag onder vuur na een vrij onschuldige tweet, ze schreef dat je mensen die menstrueren VROUW noemt (vrij vertaald)

Afbeelding

Direct felle reacties want " ze beledigde" transgenders

Storm van kritiek na tweets J.K. Rowling over seksuele identiteit en transgenders
https://www.linda.nl/trending-op-twitte ... ansgender/

Afbeelding

Omdat in Nederland 1% van de mensen twijfelt over zijn geslacht man / vrouw hangen er in sommige toiletten dit soort bordjes een urinoir voor mannen die zich vrouw voelen want het kan kwetsend zijn voor een man die zich vrouw voelt naar een mannen toilet te moeten.

Afbeelding

We hebben het over nog geen 1% van de bevolking.


Cijfers SCP :
Volgens een onderzoek van het SCP uit 2017 heeft 0,6% van de mannen en 0,2% van de vrouwen problemen met het eigen geboortegeslacht.[11] Een rapport van de Rutgers Stichting uit 2018 zegt dat 0,6 tot 0,7% van de Nederlandse volwassenen en middelbare scholieren transgendergevoelens hebben

Ik heb dit voorbeeld genomen omdat het door de Tweet van Schrijver J.K. Rowling actueel is maar uiteraard zijn er vele voorbeelden van kleine groepen die amok maken omdat ze zich gekwetst voelen.



TO trapt af:

Kwetsen en gekwetst worden hoort nu eenmaal bij het leven en als je een gezond gestel hebt kan je dat van je afschudden en relativeren.
Een samenleving hoeft niet in alle gevallen rekening te houden met kleine groepen mensen die hun eisen kenbaar maken en als mensen zich gekwetst voelen is dat vervelend maar geen groot probleem.


Hans Teeuwen legt het heel goed uit:
https://www.youtube.com/watch?v=jvkshYLyi1k


De poll heb ik expres een beetje zwart - wit gemaakt.

De samenleving hoeft niet met iedereen rekening te houden, soms heb je gewoon pech.

Totaal aantal stemmen: 253

1) Eens (83%)
2) Oneens (15%)
3) Anders toelichting in de draad (3%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 14:12
Binnenkort hebben we alleen nog maar gemengde kleedkamers in zwembaden. Ben je dan nog van mening dat dat prima is, omdat we rekening moeten houden met minderheden?
Gewoon, allemaal hokjes? Prima toch.
Ja, ik ben van mening dat het prima is omdat we rekening moeten houden met iedereen.
Wat eten we vanavond?
poldervrouw schreef:
04-07-2020 14:15
Helemaal niets.. Het woord vrouw zegt alleen maar iets over het geslacht dat je bent (of gaat worden) .. Ik ga toch echt niet zeggen " mensen die menstrueren" wat een kolder.

Als je een transvrouw bent dan kan je niet menstrueren maar ben je wel een vrouw, dus vrouw dekt prima de lading.
eensch
julius schreef:
04-07-2020 14:06
Je begrijpt het issue niet. Een man die vroeger een vrouw was maar nu een piemel heeft, is een man. Niemand die zal zeggen: flikker op uit het mannentoilet.

Het gaat om degenen die zich zeggen te IDENTIFICEREN als vrouw, of man, maar overduidelijk een ander geslacht hebben.

En zoals eerder gesteld hebben mannen geen problemen met vrouwen op 'hun' toilet, maar als een vrouw een enge creep in de vrouwentoilet tegen komt en zegt dat ie weg moet gaan, maar hij zegt dat ie zich identificeert als vrouw, dan mag hij dus gewoon in die toilet blijven.

En dat is op zn zachts gezegd bijzonder.
Ja ik heb hierop ook gereageerd. Ik weet hier ook geen antwoord op.
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
04-07-2020 14:16
Precies. Er wordt angst gecreëerd voor iets dat helemaal geen issue is. En laten we niet doen alsof mannen dit nodig hebben om vrouwen te misbruiken, want daar vinden ze toch wel iets op. Het is ook niet geheel toevallig dat deze 'zorgen' uit de koker van conservatieve christelijke politici komen (die doorgaans niet zo begaan zijn met vrouwenrechten, laten we wel wezen, behalve als het ze uitkomt).

https://psmag.com/magazine/how-social-b ... -bathrooms




Ik zou me vreselijk ongemakkelijk vinden als er gemengde kleedkamers komen.
En ik weet zeker dat heel veel mannen maar vooral vrouwen dat ook vinden.

De reden dat vrouwen zich apart omkleden is omdat ze zich ongemakkelijk voelen als vrouw tussen mannen en dat snap ik, jij toch ook hoop ik?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:06
Precies

Je hoeft je samenleving niet anders in te richten omdat mannen denken dat ze vrouw zijn etc.
Dan nemen ze maar de WC waar ze biologisch thuis horen.
Precies. Heb je een piemel dan ben je een man en ga je naar het herentoilet, ook al voel je je een vrouw. En visa versa. Gewoon niet zo moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:09

Denk jij dat er veel vrouwen zijn die zich oncomfortabel voelen als de wc's voor vrouwen ook door mannen worden bezocht.
Ja. Die aparte wc's zijn er gekomen voor vrouwen hun veiligheid, omdat er helaas mannen zijn die zich niet kunnen gedragen. Niet omdat de dames dan lekker lippenstift kunnen uitwisselen.

Transmannen die gekleed zijn als vrouw, zijn wat mij betreft uiteraard welkom in het damestoilet, maar er is geen eenduidig antwoord op wat goed is en wat niet.
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:08
Simpel

Als je biologisch man bent met baard, geslachtsdeel etc. dan meld je je bij de WC waar een mannetje op staat.
Hoe je je voelt is weinig relevant voor die 2/3 minuten dat je moet plassen.
Zijn er mensen die zich als vrouw identificeren maar toch een baard hebben?

Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dan al als travestiet gekleed zijn en dan komt het een stuk minder 'bedreigend' over als je ze op het vrouwentoilet treft.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 14:12
Binnenkort hebben we alleen nog maar gemengde kleedkamers in zwembaden. Ben je dan nog van mening dat dat prima is, omdat we rekening moeten houden met minderheden?
Oh wauw, kan ik eindelijk eens kijken of er bij sommige mensen echt maar een heel klein piemeltje over blijft nadat er een stuk afgehaald is uit oertijderige overtuigingen.

Wie gaat dit geloven, als jongens onder elkaar tegenwoordig in onderbroek onder de douche staan?

Mijn zoon werd in de brugklas nog net niet gelyncht vanwege überhaupt gaan douchen na de gymles.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Kissie30 schreef:
04-07-2020 14:20
Precies. Heb je een piemel dan ben je een man en ga je naar het herentoilet, ook al voel je je een vrouw. En visa versa. Gewoon niet zo moeilijk doen.
Okay maar zodra die piemel eraf is moet je naar de vrouwenwc anders wordt het verwarrend! Maar wie gaat controleren wie wat in z'n broek heeft zitten? Jeetje wat een probleem. Ik voel me al onveilig als ik erover nadenk, ik houd het voortaan wel op.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:19
Gewoon, allemaal hokjes? Prima toch.
Ja, ik ben van mening dat het prima is omdat we rekening moeten houden met iedereen.

Ik ben ook groot voorstander van het rekening houden met iedereen. Ik vind zaken als vrouwenzwemmen omdat de mannen niet willen dat andere mannen hun vrouw zien, dan ook prima.

En dan komt er straks opeens een man die zich identificeert als vrouw, en die moet dan gewoon mee mogen zwemmen. Dat wordt nog eens een leuke discussie over minderheden.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:20
Ik zou me vreselijk ongemakkelijk vinden als er gemengde kleedkamers komen.
En ik weet zeker dat heel veel mannen maar vooral vrouwen dat ook vinden.

De reden dat vrouwen zich apart omkleden is omdat ze zich ongemakkelijk voelen als vrouw tussen mannen en dat snap ik, jij toch ook hoop ik?
Wat heeft dat te maken met mijn post? Ik zei niets over kleedkamers. Je denigrerende toontje is dan ook niet echt gepast.

Ik wil me niet eens bij andere vrouwen omkleden, omdat ik uberpreuts ben. Heeft alleen niets met transfobie van doen. Gewoon lekker iedereen in z'n eigen hokkie, net als op de plee graag. En of er in het hokje naast me een man, vrouw, of nonbinary zijn/haar/hun ding doet, boeit me niks. Zo duidelijk?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-07-2020 14:21
Zijn er mensen die zich als vrouw identificeren maar toch een baard hebben?

Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dan al als travestiet gekleed zijn en dan komt het een stuk minder 'bedreigend' over als je ze op het vrouwentoilet treft.

Ik ken meerdere vrouwen met hirsutisme en "dus" baardgroei...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:19
Gewoon, allemaal hokjes? Prima toch.
Ja, ik ben van mening dat het prima is omdat we rekening moeten houden met iedereen.


In een sportschool?
Allemaal kleine hokjes ipv gemakkelijke kleedkamers man / vrouw omdat een enkeling zich zich bijvoorbeeld vrouw in een mannenlichaam voelt en niet met zijn mannenlichaam in de vrouwenkleedkamer mag?

We hoeven NIET met iedereen rekening te houden.

Die persoon kan zich ook aanpassen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
04-07-2020 14:21
Ja. Die aparte wc's zijn er gekomen voor vrouwen hun veiligheid, omdat er helaas mannen zijn die zich niet kunnen gedragen. Niet omdat de dames dan lekker lippenstift kunnen uitwisselen.

Transmannen die gekleed zijn als vrouw, zijn wat mij betreft uiteraard welkom in het damestoilet, maar er is geen eenduidig antwoord op wat goed is en wat niet.

En vrouwen die gekleed zijn als man moeten dan naar de mannenoilet?
Alle reacties Link kopieren
Help me even verder met het argument 'vrouwenwc's waar geen mannen mogen komen, zijn veiliger voor vrouwen.' Hoe gaat dat werken?

Er komt een enge man een wc binnen, daar zijn allemaal vrouwen en die voelen zich niet prettig met die kennelijke perv die binnen is geglipt. In de huidige situatie wijzen de dames de engerd op het bordje: alleen voor vrouwen, en het probleem is opgelost.
Maar binnenkort, als we toestaan dat mannen die zich vrouw voelen ook naar een vrouwenwc kunnen, gaat de kwaadwillende gek dan zeggen: nee nee dames, want ik identificeer me ook als vrouw, dus ik mag hier gewoon komen. En gaat verder met z'n snode plannen, wat die dan ook maar zijn.

En dat is een probleem, en gelukkig omdat er nu vrouwen en mannen wc's zijn, hebben we dat nu niet.

Nee, het is mij helemaal duidelijk.
Lijkt me realistisch.
makreel wijzigde dit bericht op 04-07-2020 14:26
0.12% gewijzigd
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
04-07-2020 14:21
Oh wauw, kan ik eindelijk eens kijken of er bij sommige mensen echt maar een heel klein piemeltje over blijft nadat er een stuk afgehaald is uit oertijderige overtuigingen.

Wie gaat dit geloven, als jongens onder elkaar tegenwoordig in onderbroek onder de douche staan?

Mijn zoon werd in de brugklas nog net niet gelyncht vanwege überhaupt gaan douchen na de gymles.

Dan heb je nog geluk dat ie niet echt werd gelyncht. Hij moet rekening houden met de minderheden. Heb je em wel goed opgevoed verder?
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 14:22
Ik ben ook groot voorstander van het rekening houden met iedereen. Ik vind zaken als vrouwenzwemmen omdat de mannen niet willen dat andere mannen hun vrouw zien, dan ook prima.

En dan komt er straks opeens een man die zich identificeert als vrouw, en die moet dan gewoon mee mogen zwemmen. Dat wordt nog eens een leuke discussie over minderheden.

Hahahahahaha hij is goed gevonden.

Geniaal :heart:

Ja dan mag een man met baard die zich vrouw voelt bij het vrouwenzwemmen melden.

Ik ben benieuwd hoe dat afloopt :rofl:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
makreel schreef:
04-07-2020 14:24
Er komt een enge man een wc binnen, daar zijn allemaal vrouwen en die voelen zich niet prettig met die kennelijke perv die binnen is geglipt. In de huidige situatie wijzen de dames de engerd op het bordje: alleen voor vrouwen, en het probleem is opgelost.
Maar binnenkort, als we toestaan dat mannen die zich vrouw voelen ook naar een vrouwen kunnen, gaat de kwaadwillende gek dan zeggen: nee nee dames, want ik identificeer me ook als vrouw, dus ik mag hier gewoon komen. En gaat verder met z'n snode plannen, wat die dan ook maar zijn.

En dat is een probleem, en gelukkig omdat er nu vrouwen en mannen wc's zijn, hebben we dat nu niet.

Nee, het is mij helemaal duidelijk.
Lijkt me realistisch.
hahaha ja echt he? Dit gebeurt me wekelijks. Wel heel grappig dat mensen die geen rekening willen houden met trans individuen omdat het een kleine minderheid is, dit soort supervergezochte scenario's bedenken om hun punt te maken. Als iemand eng doet dan stuur je hem weg of zoek je een bewaker lijkt me?
Murrmurr schreef:
04-07-2020 14:22
Okay maar zodra die piemel eraf is moet je naar de vrouwenwc anders wordt het verwarrend! Maar wie gaat controleren wie wat in z'n broek heeft zitten? Jeetje wat een probleem. Ik voel me al onveilig als ik erover nadenk, ik houd het voortaan wel op.
Volgens mij is de piemel nooit het 1e wat er af gaat. Zo iemand is dan wrs voor de rest ook al redelijk getransformeerd. En waarom zou je je onveilig voelen? Je kunt toch gewoon naar het toilet passend bij je geslacht?!
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:24
Help me even verder met het argument 'vrouwenwc's waar geen mannen mogen komen, zijn veiliger voor vrouwen.' Hoe gaat dat werken?

Er komt een enge man een wc binnen, daar zijn allemaal vrouwen en die voelen zich niet prettig met die kennelijke perv die binnen is geglipt. In de huidige situatie wijzen de dames de engerd op het bordje: alleen voor vrouwen, en het probleem is opgelost.
Maar binnenkort, als we toestaan dat mannen die zich vrouw voelen ook naar een vrouwenwc kunnen, gaat de kwaadwillende gek dan zeggen: nee nee dames, want ik identificeer me ook als vrouw, dus ik mag hier gewoon komen. En gaat verder met z'n snode plannen, wat die dan ook maar zijn.

En dat is een probleem, en gelukkig omdat er nu vrouwen en mannen wc's zijn, hebben we dat nu niet.

Nee, het is mij helemaal duidelijk.
Lijkt me realistisch.




Als ze nu een man in de vrouwentoilet ophoud roep de je de uitbater en die mikt hem er uit.

Als je accepteert dat een man die zich vrouw voelt naar het damestoilet mag kan iedereen er in zonder dat de uitbater kan ingrijpen, die kan toch niet controleren hoe jij je voelt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Kissie30 schreef:
04-07-2020 14:28
Volgens mij is de piemel nooit het 1e wat er af gaat. Zo iemand is dan wrs voor de rest ook al redelijk getransformeerd.
Dat is mijn punt. Je weet niet eens wat voor geslacht iemand heeft en eigenlijk heb je er niks mee te maken. Als iemand zich vrouw voelt mag zij van mij zelf kiezen. Als het druk is bij de vrouwen ga ik soms naar een mannenwc, waar hebben we het over.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-07-2020 14:24
Help me even verder met het argument 'vrouwenwc's waar geen mannen mogen komen, zijn veiliger voor vrouwen.' Hoe gaat dat werken?

Er komt een enge man een wc binnen, daar zijn allemaal vrouwen en die voelen zich niet prettig met die kennelijke perv die binnen is geglipt. In de huidige situatie wijzen de dames de engerd op het bordje: alleen voor vrouwen, en het probleem is opgelost.
Maar binnenkort, als we toestaan dat mannen die zich vrouw voelen ook naar een vrouwenwc kunnen, gaat de kwaadwillende gek dan zeggen: nee nee dames, want ik identificeer me ook als vrouw, dus ik mag hier gewoon komen. En gaat verder met z'n snode plannen, wat die dan ook maar zijn.

En dat is een probleem, en gelukkig omdat er nu vrouwen en mannen wc's zijn, hebben we dat nu niet.

Nee, het is mij helemaal duidelijk.
Lijkt me realistisch.
Dit.

Ook zo bijzonder dat mensen zich hier ineens druk over gaan maken, maar als het gaat om daadwerkelijke problemen die vrouwen hebben, het seksuele geweld waar ze mee te maken dat overwegend door cismannen wordt gepleegd, dat genuanceerd moet worden of dat gezegd moet worden dat metoo doorslaat.

Ik zeg bijzonder, maar ik bedoel "om te kotsen".
hollebollegijs schreef:
04-07-2020 14:29
Als je accepteert dat een man die zich vrouw voelt naar het damestoilet mag kan iedereen er in zonder dat de uitbater kan ingrijpen, die kan toch niet controleren hoe jij je voelt.
Nee het gaat erom dat die hypothetische transvrouw dan automatisch andere vrouwen wil betasten en lastigvallen. Met als onderliggend idee dat mannen dat nou eenmaal willen als ze in een vrouwenruimte komen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
04-07-2020 14:03
Behalve dan dat jij zegt dat er Nederlands zou moeten staan, omdat iedereen kan zeggen: ik ben Nederlands. Maar dat kan in de huidige situatie dus net zo goed.
Nederlandse heeft nog de extra eigenschap dat daarmee ook een Nederlandse vrouw wordt aangeduid.
Nederlands heeft niet zo'n geslachtsbepaling.
Voor die reden zeg ik dat Nederlands gebruikt zou moeten worden.
Met als bonus een letter minder op de ID-kaart.
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
04-07-2020 14:18
Ik denk dat veel mensen het niet met haar denkbeelden over de trans community eens zullen zijn. Maar het is toch van de zotten dat haar agentschap andere auteurs verliest en mensen haar gaan cancelen? Haar personages zijn toch niet ineens transfoob? Waarom kunnen we het niet gewoon over dingen oneens zijn zonder er zo'n drama van te maken (HELP een afwijkende mening)
Het gaat snel, maar ik wilde hier nog wat op zeggen Murr, omdat ik me wel enigszins hierin kan vinden: ik snap best dat er 'drama' om gemaakt wordt, en voor mij heeft ze ook echt wel afgedaan, maar ik vind niks van mensen die haar boeken, de films, en whatever nog geweldig vinden en ik ga dat zeker ook niet actief becommentariëren. Ik denk niet dat ik nog naar de Fantastic Beasts films ga (die vond ik ook bagger) maar Wizarding World of Harry Potter, kom maar door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven