Anti semitisme in Europa

13-12-2017 14:27 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Enkele voorbeelden van de afgelopen maand van het anti semitisme in Europa. In Jinek vertelde de zoon van de Joodse eigenaar van het restaurant dat ze al jaren veel last hebben van gespuug en gescheld. Ik ga er vanuit dat zij niet de enige Joden in Europa zijn die dit zo ervaren.

Het zal er in de toekomst niet minder op worden (immigratie uit het midden-oosten). Waarom wordt er zo weinig aandacht aan besteed in de media? Dit moet toch groot worden opgepakt? In het verleden is het ook eens helemaal misgegaan en het lijkt die kant weer op te gaan. Er zit in ieder geval een stijgende lijn in het anti-semitisme (geweld) @(

Buschauffeur weigert Joden
https://wnl.tv/2017/12/13/buschauffeur- ... onderzoek/

Aanslag op Zweedse synagoge
https://www.ad.nl/buitenland/arrestatie ... ~a0e36ec5/

Aanslag op Joods restaurant in Amsterdam
https://nos.nl/artikel/2206390-man-met- ... am-in.html
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik maak me hier ook zorgen over. Ik las van het zomer een boek over onderwijs in Frankrijk & een aantal artikelen over dit boek. Een van de zaken die me is bijgebleven is dat de directeur van een school Joodse kinderen die zich aanmelden niet kom accepteren als leerlingen omdat hij wist dat ze gepest zouden worden en waarschijnlijk erger. Die kinderen konden beter naar een speciale joodse school of naar een openbare school in een andere buurt.
Dit betrof een school met een meerderheid van moslim leerlingen/
Een deel van het antisemitisme komt ook zeker uit die hoek.
Daarnaast heersen ook in extreem-rechtste kringen dit soort sentimenten nog steeds.
Maar vanuit welke hoek dan ook, het is enorm problematisch en zorgelijk.
Ik vind dat ieder één die een ander lastig valt of zich schuldig maakt aan een strafbaar feit flink gestraft moet worden.

Ik vind dat ieder mens dat hier mee te maken krijgt, een even grote slachtoffer.

Als we mensen gaan onderverdelen in groepen en de ene vindt dat die meer beschermd moet worden en de ander roept "Ja, maar.." is de gelijkheid zoek.

Tot welk groep iemand ook behoort, we zijn allemaal op de eerste plaats "mens", en dat is het enige wat moet meetellen in een rechtsstaat.
jezebellebel schreef:
13-12-2017 18:13
Ik vind dat ieder één die een ander lastig valt of zich schuldig maakt aan een strafbaar feit flink gestraft moet worden.

Ik vind dat ieder mens dat hier mee te maken krijgt, een even grote slachtoffer.

Als we mensen gaan onderverdelen in groepen en de ene vindt dat die meer beschermd moet worden en de ander roept "Ja, maar.." is de gelijkheid zoek.

Tot welk groep iemand ook behoort, we zijn allemaal op de eerste plaats "mens", en dat is het enige wat moet meetellen in een rechtsstaat.

+1
julius schreef:
13-12-2017 15:43
Die groepen zijn zelf vaak ook zo intolerant als de neten.

Dus? Ik vind het verkeerd en griezelig om mensen als groep te zien. Niet alle joden zijn hetzelfde, ook alle moslims niet.
Laten we proberen iedereen als mens te zien en voor alle mensen zijn vervolging, discriminatie en uitsluiting even erg..
Intolerantie komt overal voor, intolerantie voor andere geloven, voor homo's, noem maar op.
Alleen antisimetisme noemen vind ik onvolledig.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
13-12-2017 15:34
Zaza, wellicht kunnen ze er op de basisschool, ongeacht geloofsstroming, al meer aandacht aan besteden door onder andere Anne Frank te verplichten? En als het redelijk te doen is wat betreft afstand: het Anne Frank-huis?

Verplichten zal niks helpen. Onderstaande jongeren zou je toch echt niet in het Anne-Frank huis willen hebben.

https://youtu.be/Ac_AXVq3qVk Ik wil ze gelijk prikken.
LOEP ME MAAR aub.
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 15:24
Ik heb het in mijn dagelijkse lespraktijk regelmatig over antisemitisme en de Holocaust. Ik weet er veel van, grenzend aan het griezelige. Alsnog komt het nog regelmatig voor dat ik iets lees dat zo vergaand naar is en zo ongelooflijk intens onmenselijk wreed. Mijn vertrouwen in de goedheid van alle mensen heeft er een flinke deuk door opgelopen. Je kunt op geen enkele wijze voorspellen wie goed en wie fout zijn. Mensen zijn in bijzondere situaties tot ernstige wreedheden in staat.

Die wetenschap is niet prettig. Maar op de een of andere manier moeten we die kennis wel bewaren. We denken dat we fatsoenlijk zijn, maar beschaving is maar een flinterdunne laag.
Helemaal mee eens!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Een discussie zonder einde.


https://youtu.be/JnyBuUVr4ts Heftige discussie tussen moslim en joden | Pauw gemist
LOEP ME MAAR aub.
jezebellebel schreef:
13-12-2017 18:13
Ik vind dat ieder één die een ander lastig valt of zich schuldig maakt aan een strafbaar feit flink gestraft moet worden.

Ik vind dat ieder mens dat hier mee te maken krijgt, een even grote slachtoffer.

Als we mensen gaan onderverdelen in groepen en de ene vindt dat die meer beschermd moet worden en de ander roept "Ja, maar.." is de gelijkheid zoek.

Tot welk groep iemand ook behoort, we zijn allemaal op de eerste plaats "mens", en dat is het enige wat moet meetellen in een rechtsstaat.
En zo is het.

Zoals mijn vader zaliger altijd zei: "Geloof, huidskleur, het is onzinnig om je beter te voelen dan een ander. We gaan allemaal naar de wc en uiteindelijk allemaal dood." En gelijk had ie.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
13-12-2017 15:34
Zaza, wellicht kunnen ze er op de basisschool, ongeacht geloofsstroming, al meer aandacht aan besteden door onder andere Anne Frank te verplichten? En als het redelijk te doen is wat betreft afstand: het Anne Frank-huis?
Wat ik me altijd afvraag : waarom is alles zo gefocust op Anne Frank ? Natuurlijk is het een belangrijk verhaal, en was ze een leeftijdgenoot, maar er zijn toch zoveel meer verhalen ?
Zo'n verhaal van Jules Schelvis, Sobibor-overlevende, en alle andere verhalen, worden die ook verteld op de lagere of middelbare scholen ?
nounou
Ik denk dat Anne Frank toegankelijk is. Op voorhand weet je al wat er gaat gebeuren, maar je leest eigenlijk alleen maar over een opgroeiend meisje in de oorlog. Een doodgewoon kind, zoals vele andere kinderen. Ik weet nog dat juist het gewone an haar dageboek zo'n indruk maakte op me als kind.

Ik weet niet of Jules Schelvis wordt behandeld op middelbare scholen. Op de lagere school van mijn kinderen in ieder geval niet. Daar schrokken ze zich al een hoedje toen mijn acht jaar oude zoon Anne Frank wilde lezen en dat uit mijn boekenkast had gepakt. Het zat in zijn schooltas en daar bleef het volgens de leerkracht. Veel te jong! Veel te nare geschiedenis! Paniek! En dat voor een calvinistisch christelijk buurtschooltje.
hollebollegijs schreef:
13-12-2017 18:01
Het probleem is dat we jarenlang NIET in debat zijn gegaan met deze mensen.
Hierdoor werd het complete speelveld - internet - weggegeven aan de tegenstander, de revisionisten.

Pas de laatste jaren komt er -online - wat tegengas (o.a. door de Anne Frankstichting)
http://holocausteducatie.nl/holocauston ... holocaust/

Maar ik vrees dat het online te laat is, het is er vergeven van de revisionisten die ontzettend geloofwaardig overkomen en grote invloed hebben op de jeugd.
Eens. Er zitten heel nare types bij, die hun leugens verpakken in een soort semi-wetenschap. Met de volgers van dat soort types kun je niet eens in gesprek meer, die zijn compleet gehersenspoeld.
Het doet me telkens weer afvragen waarom zo veel mensen zo graag een bepaalde groep de schuld willen geven van al het onheil in de wereld.
jezebellebel schreef:
13-12-2017 18:13
Ik vind dat ieder één die een ander lastig valt of zich schuldig maakt aan een strafbaar feit flink gestraft moet worden.

Ik vind dat ieder mens dat hier mee te maken krijgt, een even grote slachtoffer.

Als we mensen gaan onderverdelen in groepen en de ene vindt dat die meer beschermd moet worden en de ander roept "Ja, maar.." is de gelijkheid zoek.

Tot welk groep iemand ook behoort, we zijn allemaal op de eerste plaats "mens", en dat is het enige wat moet meetellen in een rechtsstaat.
Er is, in de geschiedenis, geen stelselmatige vervolging geweest van grote Oost-Groningse blondines. Geen propagandamateriaal om ons voor te stellen als kindereters, geen pogroms, geen door de staat uitgevoerde vernietiging. Dat maakt dat de grote Oost-Groningse blondines nog steeds beschermd moeten worden door de wet, maar we zijn als groep niet kwetsbaar. Individueel is iedereen slachtoffer, maar wanneer het slachtofferschap ligt aan het "lidmaatschap" van een bepaalde groep, is het wel degelijk relevant die groep ook te beschermen.
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 19:42
Eens. Er zitten heel nare types bij, die hun leugens verpakken in een soort semi-wetenschap. Met de volgers van dat soort types kun je niet eens in gesprek meer, die zijn compleet gehersenspoeld.
Het doet me telkens weer afvragen waarom zo veel mensen zo graag een bepaalde groep de schuld willen geven van al het onheil in de wereld.
Ik vraag me dat ook al jare af en ben wel tot wat hersenspinsels gekomen, maar nog niet tot een bevredigend antwoord. Ik denk dat het makkelijker is om een groep de schuld te geven van alle ellende dan naar naar jezelf te kijken. Een soort "mij treft geen blaam". Ook denk ik dat het Joodse volk historisch gezien altijd een makkelijke zondebok is geweest en het daardoor makkelijk is om ze van alles en nog wat te verwijten.

Wellicht is het veiliger om binnen je eigen -wellicht beperkte- denkkaders te blijven en vooral naar anderen te wijzen. Gewoon om jezelf beter te voelen dan een ander. Heel onzeker vind ik dat. Niets geeft zoveel vrijheid als je eigen gedachtes onder de loep te nemen en te concluderen dat je het niet eens bent of was met (vroegere) zelf. Ik ben alleen bang dat een hoop mensen bang zijn om kritisch naar zichzelf te kijken, maar vooral kritisch naar een ander willen (!) kijken.

Zoiets? Ik weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 19:42
Eens. Er zitten heel nare types bij, die hun leugens verpakken in een soort semi-wetenschap. Met de volgers van dat soort types kun je niet eens in gesprek meer, die zijn compleet gehersenspoeld.
Het doet me telkens weer afvragen waarom zo veel mensen zo graag een bepaalde groep de schuld willen geven van al het onheil in de wereld.
Ik denk dat het omgedraaid is, ze adoreren Hitler en het Derde Rijk en willen de grootste misdaad van dit regiem "wegpoetsen"
Het is ook vaak geen gehele ontkenning maar ontkennen van getallen, gaskamers etc.
Veel gelezen is: Oke er waren kampen maaaaaaar die waren niet gericht op vernietiging , ja er kwamen mensen om maaaaaaar bla, bla, bla

En inderdaad semi- wetenschappelijk, met een beperkte kennis van de Holocaust en WIKIpedia red je het niet in een discussie.
Ik las laatst dat er een Nederlandse revisionist veroordeeld was die afgestudeerd is in geschiedenis.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik durf mijn David ster niet te laten zien als ik in Europa ben, vooral niet in Belgie en Nederland. Heb zoveel kwade blikken naar mij gezien.. als ze de ster niet zien en mijn Bijbelse naam niet weten, dan ben ik gewoon Hollands, blond, groene ogen etc....
Anti semitisme was er altijd, ook voor Hitler, alleen heeft hij nu een nieuw jasje, het Anti Israelisme.
Demonstaties waar dood aan alle Joden wordt geroepen (Ik versta Arabisch) of ingooien van ruiten van een Joods restaurant, of aanslagen op Joodse scholen (Toulouse) Joodse winkels (Hyperkasher, Parijs) hebben vrijwel altijd te maken met anti Israel en alles wat er in het Midden Oosten afspeelt.
Persoonlijk voel ik mij in Israel veel meer welkom dan in Nederland, hoewel ik in NL geboren ben, en ironish genoeg voel ik mij in Israel, in Jeruzalem notabene, veiliger dan in Amsterdam waar ik af en toe bang ben om Hebreeuws te praten enz... we leven in een gekke wereld, en ik ervaar aanvallen op synagoges even erg als aanvallen op moskeeen en kerken. Ik heb veel gezien in mijn stad, van een terreuraanslag in een synagoge waar biddende mensen waren neergestoken in November 2014, tot graffiti op kerken in de Oude Stad.... ik raak daar erg overstuur van.
Ik vind het jammer dat een Joodse religieuze man bang is om met zijn keppel te lopen in Amsterdam, omdat hij misschien aangevallen kan worden door mensen die het niet eens zijn met de Israelische regering, terwijl hij misschien zelf ook oneens is en mensen in Israel zelf zijn het ook niet altijd eens met onze regering.

Ik kan ook de andere kant van het verhaal geven, als Israelische ben ik ooit een keer als vuil behandeld door Joodse Nederlandse mensen en in Israel zie ik hoe grof sommige Joodse toeristen doen dan heb ik soms echt zoiets van "geen wonder dat iedereen ons haat". maar dat is mijn sarcastische hoofd :)
Alle reacties Link kopieren
Oja, Holocaust deniers kan ik niks mee.
Mijn grootmoeder heeft Auschwitz overleefd en mijn opa was 4 jaar in gevangenschap in Cyprus. Hun hele familie is vergast: hun ouders, broers en zussen, neefjes en nichtjes, babies.
Ik ben derde generatie en ik heb alsnog last van deze trauma. Sommige reacties op Facebook of Twitter zijn zo grof en mensen die kwaad zijn op Israel pakken de Holocaust er vaak bij, Mijn "hobbie" is altijd op deze mensen te antwoorden en het verhaal van mijn familie te vertellen. Soms heb ik echt mensen zien veranderen, sommige wisten echt niet wat er toen was gebeurd.
Anderen gaan gewoon op "report user" :)
Heftig Amaury. Je verhaal maakt indruk op me. Ik hoop dat je de ontkenners kunt bereiken met wat jouw familie mee heeft moeten maken en met hetgeen jij nog meemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Mejuffrouwmuis schreef:
13-12-2017 21:59
Heftig Amaury. Je verhaal maakt indruk op me. Ik hoop dat je de ontkenners kunt bereiken met wat jouw familie mee heeft moeten maken en met hetgeen jij nog meemaakt.
Dank je wel :) Ik probeer het altijd en soms lukt het ook!
amaury schreef:
13-12-2017 21:45
Ik durf mijn David ster niet te laten zien als ik in Europa ben, vooral niet in Belgie en Nederland. Heb zoveel kwade blikken naar mij gezien.. als ze de ster niet zien en mijn Bijbelse naam niet weten, dan ben ik gewoon Hollands, blond, groene ogen etc....
Anti semitisme was er altijd, ook voor Hitler, alleen heeft hij nu een nieuw jasje, het Anti Israelisme.
Demonstaties waar dood aan alle Joden wordt geroepen (Ik versta Arabisch) of ingooien van ruiten van een Joods restaurant, of aanslagen op Joodse scholen (Toulouse) Joodse winkels (Hyperkasher, Parijs) hebben vrijwel altijd te maken met anti Israel en alles wat er in het Midden Oosten afspeelt.
Persoonlijk voel ik mij in Israel veel meer welkom dan in Nederland, hoewel ik in NL geboren ben, en ironish genoeg voel ik mij in Israel, in Jeruzalem notabene, veiliger dan in Amsterdam waar ik af en toe bang ben om Hebreeuws te praten enz... we leven in een gekke wereld, en ik ervaar aanvallen op synagoges even erg als aanvallen op moskeeen en kerken. Ik heb veel gezien in mijn stad, van een terreuraanslag in een synagoge waar biddende mensen waren neergestoken in November 2014, tot graffiti op kerken in de Oude Stad.... ik raak daar erg overstuur van.
Ik vind het jammer dat een Joodse religieuze man bang is om met zijn keppel te lopen in Amsterdam, omdat hij misschien aangevallen kan worden door mensen die het niet eens zijn met de Israelische regering, terwijl hij misschien zelf ook oneens is en mensen in Israel zelf zijn het ook niet altijd eens met onze regering.

Ik kan ook de andere kant van het verhaal geven, als Israelische ben ik ooit een keer als vuil behandeld door Joodse Nederlandse mensen en in Israel zie ik hoe grof sommige Joodse toeristen doen dan heb ik soms echt zoiets van "geen wonder dat iedereen ons haat". maar dat is mijn sarcastische hoofd :)
*Foetsie*
anoniem_354848 wijzigde dit bericht op 14-12-2017 18:53
25.85% gewijzigd
vrouwjagersma schreef:
13-12-2017 19:46
Er is, in de geschiedenis, geen stelselmatige vervolging geweest van grote Oost-Groningse blondines. Geen propagandamateriaal om ons voor te stellen als kindereters, geen pogroms, geen door de staat uitgevoerde vernietiging. Dat maakt dat de grote Oost-Groningse blondines nog steeds beschermd moeten worden door de wet, maar we zijn als groep niet kwetsbaar. Individueel is iedereen slachtoffer, maar wanneer het slachtofferschap ligt aan het "lidmaatschap" van een bepaalde groep, is het wel degelijk relevant die groep ook te beschermen.
Ik denk dat wanneer je mensen in groepen verdeelt en mensen gaan ruziën over wie het nou zwaarder heeft en wie meer beschermd zou moeten worden van die groepen dat je de ander alleen maar bozer maakt en het gevoel van onrecht alleen maar voedt.

Als iedereen terecht staat voor zijn eigen daden, dan heb je het recht dat zegeviert. Anders heb je meningen en visies.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er niet zo zeer om wie het zwaarder is of wie meer beschermd zou moeten worden. Iedereen die bedreigd wordt zou bescherming moeten krijgen.
Maar er is wel degelijk een verschil tussen iemand uitschelden gewoon omdat die persoon net op je pad komt en je een slechte dag hebt & iemand uitschelden omdat het een Jood is. Niet dat het eerste niet fout is. Natuurlijk. Maar bij dat tweede komt er nog een andere dimensie bij. Die van haat tegen de groep om wat voor reden dan ook.
En beiden moeten bestraft worden maar de implicaties van haat tegen een bepaalde groep mensen vanwege hun ras/religie gaan verder.
Anti-antisemitism is enorm zorgelijk en het is inderdaad verbazingwekkend dat als je bij sommig mensen wat dieper graaft er opeens een enorme hoeveelheid vooroordelen tegen Joden te voorschijn komt.
Alle reacties Link kopieren
Elza84 schreef:
13-12-2017 15:26
Wat bedoel je hiermee: het is niet alsof de joden hier extra problemen mee ondervinden??
Dat we niet moeten gaan pretenderen alsof het discrimineren van de de ene minderheid erger is dan het discrimineren van een andere minderheid.

Daarmee wijken we af van het werkelijke probleem, namelijk het onderscheid maken op basis van religie etniciteit, huidskleur etc. ongeacht welke van deze het is.
Alle reacties Link kopieren
Walgelijk hoe sommige mensen met elkaar om gaan tegenwoordig. Pas nog dat joodse restaurant dat vernield werdt door een immigrant met een palestijnse vlag. Huiveringwekkend! Politieagenten stonden er bij en keken er naar!!
Valia_1 schreef:
14-12-2017 01:56
En beiden moeten bestraft worden maar de implicaties van haat tegen een bepaalde groep mensen vanwege hun ras/religie gaan verder.
Dat is racisme, Art. 137c Sr. Hoef ik verder niet te weten of het een Jood is, een Chinees of een Spaghettimonsteraanhanger.

Blijf het ironish vinden om onderscheid te maken in het strafbaar stellen van onderscheid maken.
gerdacampo schreef:
14-12-2017 03:33
Walgelijk hoe sommige mensen met elkaar om gaan tegenwoordig. Pas nog dat joodse restaurant dat vernield werdt door een immigrant met een palestijnse vlag. Huiveringwekkend! Politieagenten stonden er bij en keken er naar!!
Politie kon pas ingrijpen als ze zeker wisten dat hij geen explosieven bij zich had. Begrijpelijk, maar zag er inderdaad raar uit hoe ze stonden met hun handen in de zij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven