Barbaars bewind COA

18-09-2011 21:21 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
DEN HAAG - Binnen het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heerst een compleet verziekte sfeer. Bestuursvoorzitter Nurten Albayrak zou er een schrikbewind voeren en wordt door medewerkers een despoot en zonnekoningin genoemd.

Dat meldt de NOS die met verschillende (oud-)medewerkers sprak. Volgens hen wordt er onnodig veel gemeenschapsgeld uitgegeven.

Als gevolg van de verziekte bedrijfscultuur zijn er sinds de aanstelling van Albayrak in 2004 al twintig directeuren vertrokken. Een meerderheid zou onvrijwillig of uit onvrede zijn weggegaan.

Audi A8

Ook is er veel iritatie over de wijze waarop de bestuursleden omgaan met gemeenschapsgeld. Zo bestelde Albayrak, die een jaarsalaris van 273.000 euro opstrijkt, in 2006 een dure Audi A8 toen haar vorige auto vervangen moest worden. Volgens de richtlijnen van het ministerie is deze auto te duur. De afbestelling kostte 14.800 euro.

Daarnaast wordt er volgens medewerkers veel te veel geld uitgegeven aan consultants en de afkoop van vertrekkende topmensen. Vorige maand nog moest het COA 55.000 euro betalen aan een oud-lid van de Raad van Bestuur, dat volgens de kantonrechter bij zijn ontslag onjuist behandeld was.

Medewerkers zouden de misstanden al eerder aan de orde hebben gesteld bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en afgelopen voorjaar bij de Raad van Toezicht van het COA, die onder leiding staat van VVD-coryfee Loek Hermans. Die noodkreten vonden geen gehoor.

'Daadkrachtig leiderschap'

Albayrak laat aan de NOS weten zich totaal niet te herkennen in de aantijgingen. Volgens haar heeft het COA "een stevige en een daadkrachtige leiderschapsstijl nodig, die zich laat kenmerken door transparantie, besluitvaardigheid en mensgerichtheid." Ze ontkent dat er klachten zijn binnengekomen over haar bestuursstijl.

Het grote verloop onder de directeuren wijt ze aan het krimpen van de organisatie.

Minister Gerd Leers voor Immigratie en Asiel wilde niet reageren omdat het de bedrijfsvoering betreft. Dat is de zaak van de Raad van Toezicht, aldus zijn woordvoerder.

Verbaast me dat dit nu pas naar boven komt. Was 7 jaar geleden al zo. Het is triest om te lezen, juist omdat veel medewerkers in het veld hun werk met veel passie doen en de `Top` er een zooitje van maakt. Ook niets nieuws, maar als je dan de reacties op telegraaf.nl ziet, wordt je hart ook wel koud van binnen.
Werkte je er?
Yep, ooit, ongeveer toen N.A. aan de bak kwam...
Het is ronduit bizar dat ook hier weer iemand ruim boven de Balkenendenorm betaald krijgt.

Je wordt echt zo moe van al die PVDA'ers die een grote mond hebben over topsalarissen en dan zodra zij zelf de kans krijgen belachelijke bedragen incasseren.
Ga de telegraaf -site maar niet lezen, word ik alleen maar kwaad van vermoed ik. Zeker veel reacties van: sluiten, geldkraan dicht, linkse hobby en stelletje zakkenvullers :(

Heeft N.A. de boel echt zo eigenhandig lopen verzieken?
Uuuh, volgens mij is zij niet van de PvdA (itt haar nicht)
Wij hebben de vertegenwoordigers van het COA massaal uitgejouwd tijdens een demonstratie TEGEN de komst van asielzoekers in onze gemeente. WIJ hebben lekker gewonnen en de leugenaars van deze organisatie mochten afdruipen. Laat ze die organisatie maar snel opdoeken, niemand zit te wachten op wat ze je gemeente door de strot proberen te duwen onder 't mom van 'het valt allemaal reuze mee'
Ja Hekje, zoiets. En dat krijg je met vriendjespolitiek etc. Maar zij was wel eng ja. Kon heel mooi praten maar zei niets en houdt het denk ik op die kwaliteit nu al heel lang uit. Zij is ooit voor mij één van de redenen geweest om weg te gaan
Dit is toch niet typisch PVDA?

Volgens vangen er wel meer topbedragen ongeacht hun politieke kleur.

Wat betreft het beleid, schandalig als dit al jaren het geval is en er zijn nooit maatregelen genomen.

De reacties op Telegraaf zijn triest, weer wordt afkomst erbij gehaald.

Als die vrouw niet functioneert moet ze daar op afgerekend worden en niet vanwege haar Turkse komaf. Echt heel triest.
quote:elninjoo schreef op 18 september 2011 @ 21:36:

Wij hebben de vertegenwoordigers van het COA massaal uitgejouwd tijdens een demonstratie TEGEN de komst van asielzoekers in onze gemeente. WIJ hebben lekker gewonnen en de leugenaars van deze organisatie mochten afdruipen. Laat ze die organisatie maar snel opdoeken, niemand zit te wachten op wat ze je gemeente door de strot proberen te duwen onder 't mom van 'het valt allemaal reuze mee'Wees er maar trots op
Ik heb er ook ooit gewerkt. Er ging toen een directeur weg, die een afscheidsreceptie in een schouwburg had wat ongeveer 7 duizend gulden kostte. Asielzoekers waten niet uitenodigd, toen hebben wij (personeel) ermaar een stuk of dertig meegenomen naar het afscheid :-)
Ja Phoolan, dat was wat he? (eind jaren 90 begin jaren 2000?) Maar je herkent je wel in het gegeven dat veel medewerkers wel heel toegewijd zijn toch?
quote:VotesforLeo schreef op 18 september 2011 @ 21:45:

Ja Phoolan, dat was wat he? (eind jaren 90 begin jaren 2000?) Maar je herkent je wel in het gegeven dat veel medewerkers wel heel toegewijd zijn toch?Klopt! En inderdaad, toegewijd en vaak met de rug tegen de muur helaas..
Maar was er dan geen raad van bestuur?

Of een of andere controllerend orgaan/ instantie?
Ja, dat was het allerergste, met de rug tegen de muur en geen steun van Rijswijk.

Lees trouwens net dat er door de PvdA een spoeddebat is aangevraagd over de misstanden
quote:VotesforLeo schreef op 18 september 2011 @ 21:37:

[...]

Wees er maar trots op

yep, wij blij in elk geval

en gewoon alleen al 't feit dat die lui met stalen gezicht het publiek voor zitten te liegen en feiten en onderzoeken tegenspreken
quote:_Morena_ schreef op 18 september 2011 @ 21:50:

Maar was er dan geen raad van bestuur?

Of een of andere controllerend orgaan/ instantie?Ja, zeker een RvToezicht en de overheid natuurlijk. Maar de kloof tussen `in het land` en Rijswijk is groot. Ik ben mensen tegengekomen die beleid moesten maken voor de asielzoeker zelf en zijn-haar leefomgeving maar nog nooit een centrum van binnen had gezien. Tsja...ernstig. En leven op een OC of AZC is echt geen luxe hoor, zoals veel mensen denken
Ik hoop dat het wat oplevert
Raad van toezicht bedoel ik idd.

Nou hopelijk wordt er nu wel wat meegedaan, want ik denk dat journalisten nu alleen maar dieper zullen gaan wroeten.
Ik heb gewerkt op een AZC voor het COA, lang geleden weliswaar maar het COA is een organisatie die genukt gaat onder voortsurende beleidsveranderingen vanuit de politieke situatie. Dat maak de organisatie enorm dynamisch in ontwikkeling en dat maakt het werken daar niet altijd heel makkelijk.

Maar het mensenwerk dat ik daar deed is me altijd bij gebleven, en daar ben ik dan trots op.
..popcorn?
quote:_Morena_ schreef op 18 september 2011 @ 21:58:

Raad van toezicht bedoel ik idd.

Nou hopelijk wordt er nu wel wat meegedaan, want ik denk dat journalisten nu alleen maar dieper zullen gaan wroeten.Denk dat het tegen gaat vallen. Schijnt nu uitgebreid in NOS/journaal te zijn
Maar misschien is mijn oude COA het neiuwe COA niet meer he.. maar daar kunnen de aselzoekers an sich niets aan doen..
..popcorn?
pfff ipad toetsen maken my typgestoord!
..popcorn?
Haha Nola verder alles goed?
haha nou als die gekke toetsen de mijn vingers goed zouden volgen wel.. volgens mij ga ik te snel hahaha
..popcorn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven