‘Belastingdienst erkent: toch sprake van etnisch profilere

11-05-2020 10:28 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 11.000 mensen met een dubbele nationaliteit zijn door de Belastingdienst strenger gecontroleerd dan andere Nederlanders. De tweede nationaliteit was een officieel selectiecriterium om te bepalen of er een verhoogde kans was op fraude. De Belastingdienst bevestigt dit na onderzoek van RTL Nieuws en Trouw.

Het is voor het eerst dat wordt toegegeven dat tweede nationaliteit bij de fiscus een 'indicator' was en dat onderscheid is gemaakt tussen Nederlandse burgers. Tijdens de toeslagenaffaire was ophef ontstaan over welke persoonsgegevens de Belastingdienst en specifiek de afdeling Toeslagen gebruikt en wat daar precies mee werd gedaan.

Volgens de Belastingdienst is in 2012 een 'risicomodule' ingebouwd die werd gebruikt bij het vaststellen van de voorlopige aanslag. Een van de selectieregels die daarbij werden gebruikt, was tweede nationaliteit. Om welke nationaliteiten het ging, zegt de fiscus niet.

Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Renske Leijten (SP) willen opheldering.

-------

schandalig. en natuurlijk willen ze niets kwijt over welke groep ze nu vaker (onnodig) hebben lastig gevallen. ik hoop dat de mensen die hier slachtoffer van geweest zijn een schadevergoeding eisen van de overheid.
Alle reacties Link kopieren
*2020* schreef:
11-05-2020 14:52
Er is hier al wel een topic over geweest wiens leven inderdaad verwoest is geweest door dit hele gebeuren. Nee ik noem geen namen.
En er zijn genoeg voorbeelden geweest op nieuws.
Inderdaad. Want het stopte niet met het etnisch profileren, ook is er te hard en eenzijdig ingegrepen als er onregelmatigheden werden ontdekt.
December werd afpakjesmaand genoemd las ik ergens.
Dat is best ziek.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
11-05-2020 14:50
Levens verwoest door extra controle.. Leg dat eens uit?
Sjonge, lees eens een krant of kijk een journaal, dan zou je dit soort dingen allemaal gewoon weten. Staatssecretaris Menno Snel is niet voor niets afgetreden en Rutte en Hoekstra zijn niet voor niets diep door het stof gegaan. Al die mensen krijgen ook een schadevergoeding van de Staat.

Omdat hun levens inderdaad (deels) verwoest zijn door deze affaire.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 15:09
Nee, het is destijds al opgelost en toen heb ik al excuses gehad omdat de Ombudsman betrokken was. En ik heb toen best veel extra geld gekregen omdat elk jaar waarover ik toeslagen kreeg opnieuw berekend werd met daar bovenop een boeterente.

Maar het verklaarde een hoop, want zelfs de mensen op mijn regiokantoor snapten niet waarom ik elke keer een fraudecode op mijn naam kreeg. Maar toen de toeslagenaffaire uitkwam werd een hoop duidelijk want ik was en alleenstaand ouder en had aftrekposten en heb een migratieachtergrond, en dat schijnen alledrie ook criteria in de toeslagenaffaire geweest te zijn.

Ik geloof dus dat de Belastingdienst dit al veel langer deed want mijn situatie speelde van 2007 t/m 2011. Elk jaar weer kreeg ik halverwege het jaar een brief dat uit de gegevens van de Belastingdienst was gebleken dat ik onterecht toeslagen had ontvangen en dat ik het hele jaar terug moest betalen. En dat werd dan verrekend met het jaar waarin ik die brief kreeg, en zo ontstond een enorme kluwen van verrekeningen van verrekeningen van verrekeningen. Op een gegeven moment had ik op papier meer dan 65.000 euro schuld aan de Belastingdienst. En een schuld aan mijn woningbouwvereniging en aan de kinderopvangorganisatie, en aan de zorgverzekering, noem maar op.

Ik ben twee keer bijna ontruimd uit mijn huurhuis en mijn kind werd op een gegeven moment van de BSO gekickt. Ik heb zelfs een zitting voor WSNP gehad waarbij ik het geluk had dat ik een hele lieve rechter had die direct zag dat het probleem bij die belastingschuld lag en die me toen heeft afgewezen voor de WSNP maar wel contact heeft opgenomen met de Ombudsman waar ik de casus al had gemeld.

Doordat ik sowieso op het punt stond te verhuizen loste het probleem met de BSO en mijn verhuurder zich vanzelf op en na mijn verhuizing werd dus door de Ombudsman iemand aangewezen bij de Belastingdienst die vanaf 2005 t/m 2012 inmiddels alles opnieuw moest gaan berekenen en verklaren. En toen bleek inderdaad dat de Belastingdienst fout zat en heb ik volgens mij uit mijn hoofd ruim 5000 euro boeterente van de Belastingdienst gehad.

Pas toen de toeslagenaffaire aan het licht kwam realiseerde ik me dat het geen pech was waardoor toevallig bij mij iets fout gegaan was maar dat ik dus naar ik aanneem onderdeel was van een groter systeem. Want ik had dus precies hetzelfde als al die ouders in de toeslagenaffaire, met dat verschil dat bij mij alle toeslagen steeds teruggevorderd werden en niet alleen de KOT.
Tja, volgens sommigen hier volledig terecht want jij bent blijkbaar een risicogeval. Dit is ‘extra aandacht’ voor de ‘probleemgroepen’ waartoe jij kennelijk behoort :roll:
Ik kreeg laatst, out of the bleu, een brief van de belastingdienst waarin staat dat ik recht had op zorgtoeslag en kindgebonden budget over het jaar 2013 en 2014, maar het niet kreeg. Geen reden verder over het waarom niet...

Ik was totaal verbaasd, want het ging wel om zo'n €1500,-

Ik voldoe aan een aantal van hun criteria voor extra check.

Ik ben de braafste burger die er rondloopt, al 30 jaar aan het werk, en nooit een maand ww of bijstand ontavngen.

Eigenlijk zou ik heel erg boos moeten worden op ze :@
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
11-05-2020 15:54
Ik kreeg laatst, out of the bleu, een brief van de belastingdienst waarin staat dat ik recht had op zorgtoeslag en kindgebonden budget over het jaar 2013 en 2014, maar het niet kreeg. Geen reden verder over het waarom niet...
Misschien kun je maar 5 jaar met terugwerkende kracht aanvragen ofzo?
Wel raar ‘je had er recht op maar nu is het te laat, jammer voor je’
strings-attached schreef:
11-05-2020 14:43
En als je van een bepaalde groep weet dat ze eerder frauderen dan ben je toch gek als je die niet extra controleert.

En het heeft niets met afkomst te maken. Bijstandmoeders worden ook vaker gecontroleerd als ze echt ieder jaar op vakantie gaan of te vaak afspraken afzeggen. Logisch toch.
En de al genoemde te jonge jongens met dure auto's.
Lijkt me allemaal niet meer dan logisch.

Maar het feit dat jij zoiets meteen als discriminatie bestempelt zegt meer over jou dan over de overheid.
Dus je afkomst mag bepalend zijn over hoe vaak en hoe goed je wordt gecontroleerd? Want tja je behoort tot een bepaalde bevolkingsgroep dus dikke pech. En wat is dan de volgende stap? Studeren = risico, Solliciteren= risico, huis kopen = risico, verzekering = risico. Jammer maar je etnische afkomst klopt niet. Heel raar wat jij allemaal zegt.
Het wordt eens tijd dat de belastingdienst een waterdicht systeem ontwikkelt voor IEDEREEN. Ze hebben toen indertijd dit zelf in het leven geroepen. Malafide bureaus die ineens allemaal gekwalificeerd waren tot gob. Geen duidelijke regels en controles. Je was verplicht om via tussenkomst van een gob te werken, waar je als gewone ouder eigenlijk niet wist of deze überhaupt betrouwbaar was. Maar wel in eerste instantie geaccepteerd door de belastingdienst, en een jaar later, weg gob want ze bleken fraudeurs. En alles wat die mensen hebben moeten meemaken (inclusief mijzelf), daar moet men een les uit slaan. Jij hebt geen idee hoe zwaar het is om alles kwijt te raken. Alles waar je zo je best voor hebt gedaan is in een keer weg, puur alleen omdat je achternaam verdacht is. Etnisch profileren is niet goed voor de samenleving en werkt voor geen meter.

En als je moet kiezen tussen bijstandsmoeder met en zonder etnisch achtergrond, dan is het duidelijk wie jij gaat controleren....Terwijl je ze of allebei of dezelfde manier moet controleren of allebei niet. Zo werkt dat volgens mij in Nederland. Of zo hoort het mijns inziens.
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
11-05-2020 15:54
Ik kreeg laatst, out of the bleu, een brief van de belastingdienst waarin staat dat ik recht had op zorgtoeslag en kindgebonden budget over het jaar 2013 en 2014, maar het niet kreeg. Geen reden verder over het waarom niet...

Ik was totaal verbaasd, want het ging wel om zo'n €1500,-

Ik voldoe aan een aantal van hun criteria voor extra check.

Ik ben de braafste burger die er rondloopt, al 30 jaar aan het werk, en nooit een maand ww of bijstand ontavngen.

Eigenlijk zou ik heel erg boos moeten worden op ze :@
Heb je ze niet gevraagd naar de reden? Waarom heb je het toen nooit aangevraagd?
Wintertime16 schreef:
11-05-2020 15:59
Misschien kun je maar 5 jaar met terugwerkende kracht aanvragen ofzo?
Wel raar ‘je had er recht op maar nu is het te laat, jammer voor je’
Ik kreeg het geld wel.
Maar ze gaven als reden op: " je had er wel recht op, maar kreeg het toen niet"

Verder geen uitleg over het waarom ik het destijds niet kreeg.
fashionvictim schreef:
11-05-2020 15:14
Sjonge, lees eens een krant of kijk een journaal, dan zou je dit soort dingen allemaal gewoon weten. Staatssecretaris Menno Snel is niet voor niets afgetreden en Rutte en Hoekstra zijn niet voor niets diep door het stof gegaan. Al die mensen krijgen ook een schadevergoeding van de Staat.

Omdat hun levens inderdaad (deels) verwoest zijn door deze affaire.
Iemand die etnisch profileren goedkeurt heeft een oogkapjes op, dus laat maar.
Serieus denken dat het om extra controle gaat.
Alle reacties Link kopieren
Het extra controleren van mensen met een dubbele nationaliteit, heeft toch niks te maken met "etnisch profileren"? Je controleert dan uitsluitend op het al dan niet hebben van meerdere paspoorten/nationaliteiten en dát is dan het criterium. Etniciteit heeft daar weinig mee te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Porterenee schreef:
11-05-2020 16:06
Ik kreeg het geld wel.
Maar ze gaven als reden op: " je had er wel recht op, maar kreeg het toen niet"

Verder geen uitleg over het waarom ik het destijds niet kreeg.
Oh oké, dan begreep ik je bericht verkeerd. Je kreeg toen het kgb niet terwijl er wel recht was. Maar je krijgt het nu alsnog nu, achteraf dus.
Dat is de herstelbeschikking van de kgb.
Met de kgb is namelijk wat raars. Dit is de enige toeslag die je normaliter niet zelf hoeft aan te vragen omdat de SVB het recht doorgeeft aan de belastingdienst. Dit werkte altijd goed, mits er al een inkomen bekend was omdat er al een andere toeslag liep.

Helaas waren er ook gezinnen die geen toeslagen ontvingen. Er was om die reden geen ( geschat voorschot) inkomen bekend en daarom liep de KGB niet automatisch.
Deze ICT fout wordt nu hersteld.

Dat stukje over je zorgtoeslag is mij niet helemaal duidelijk want dat dien je wel zelf aan te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
11-05-2020 10:40
Het is vreemd dat niet iedereen gecontroleerd wordt in dit digitale tijdperk.

Etnische groepen onderscheiden zich niet alleen door hun achtergrond dus profileren werkt wel degelijk.
Etnisch profileren is verboden. Waardoor onderscheiden zich mensen doot hun achtergrond ?
...
summerheat schreef:
11-05-2020 16:16
Oh oké, dan begreep ik je bericht verkeerd. Je kreeg toen het kgb niet terwijl er wel recht was. Maar je krijgt het nu alsnog nu, achteraf dus.
Dat is de herstelbeschikking van de kgb.
Met de kgb is namelijk wat raars. Dit is de enige toeslag die je normaliter niet zelf hoeft aan te vragen omdat de SVB het recht doorgeeft aan de belastingdienst. Dit werkte altijd goed, mits er al een inkomen bekend was omdat er al een andere toeslag liep.

Helaas waren er ook gezinnen die geen toeslagen ontvingen. Er was om die reden geen ( geschat voorschot) inkomen bekend en daarom liep de KGB niet automatisch.
Deze ICT fout wordt nu hersteld.

Dat stukje over je zorgtoeslag is mij niet helemaal duidelijk want dat dien je wel zelf aan te vragen.

Over het jaar 2011 en 2012 kreeg ik ze wel beide.
Ineens stopte het, terwijl mijn inkomen niet steeg, maar juist daalde door ouderschapsverlof.

Ik heb geen zin om er verder in te duiken, zonde van mijn energie. Ik ben al blij dat ik niet één van de KOT slachtoffers was...
anoniem_397811 wijzigde dit bericht op 11-05-2020 16:26
0.05% gewijzigd
pejeka schreef:
11-05-2020 16:16
Het extra controleren van mensen met een dubbele nationaliteit, heeft toch niks te maken met "etnisch profileren"? Je controleert dan uitsluitend op het al dan niet hebben van meerdere paspoorten/nationaliteiten en dát is dan het criterium. Etniciteit heeft daar weinig mee te maken.

Het gaat niet over huisje in buitenland of zo, dit gaat over kot in Nederland, wat heeft een dubbel paspoort met dit onderwerp te maken?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-05-2020 16:16
Het extra controleren van mensen met een dubbele nationaliteit, heeft toch niks te maken met "etnisch profileren"? Je controleert dan uitsluitend op het al dan niet hebben van meerdere paspoorten/nationaliteiten en dát is dan het criterium. Etniciteit heeft daar weinig mee te maken.
Dat... Plus het feit als het alleen om nationaliteit ging waren er meer dan een miljoen zo gecontroleerd. En dat is niet het geval. De nationaliteit is/was een onderdeel van één van de 80 andere persoonsgevens.
Daar komt een score uit en dat beslist of je gecontroleerd wordt.

Bij die CAF zaken ivm toeslagaffaire die sommige hier aanhalen staat hier compleet los van. Dat ging om kinderopvangorganisaties waar vanuit andere kanalen (GGD, (oud) medewerkers opvang en klanten) signalen binnen kwamen. De opvang en de populatie, oftewel de klanten werden gecontroleerd. Zo werden er facturen gecontroleerd die opgestuurd werden door de klanten en door de opvang.
De meeste, waarvan de kot werd stopgezet had te maken dat burgers geen gegevens opstuurde ondanks meerdere verzoeken of omdat bleek dat er veel minder uren werd afgenomen dan doorgegeven of omdat ze geen contracten konden laten zien. Het is niet allemaal zo simpel als mensen denken.
Ze krijgen nu compensatie omdat ze een stempel 'fraudeur' kregen terwijl vele dat niet waren. Vele waren zelf verkeerd voorgelicht door de kinderopvangorganisatie maar omdat je voor 2014 gewoon zelf verantwoordelijk was voor je toeslag in zaken als deze, is dat ze nu gecompenseerd worden. Dat stempel bracht deze mensen in de problemen. Omdat er hierdoor geen sprake was van een passende afbetalingsregeling maar er desnoods loonbeslag e.d gelegd werd. De mensen die wel alles konden aanleveren (contracten, facturen en bewijs van gewerkte uren of re integratie, inburgering e.d) werd niet de kot stopgezet. Trouwens niet de hele groep wordt gecompenseerd.

Er zijn ook meerder eigenaren van opvangorganisaties veroordeeld of naar het buitenland gevlucht.
summerheat wijzigde dit bericht op 11-05-2020 16:33
8.45% gewijzigd
fashionvictim schreef:
11-05-2020 15:09
Nee, het is destijds al opgelost en toen heb ik al excuses gehad omdat de Ombudsman betrokken was. En ik heb toen best veel extra geld gekregen omdat elk jaar waarover ik toeslagen kreeg opnieuw berekend werd met daar bovenop een boeterente.

Maar het verklaarde een hoop, want zelfs de mensen op mijn regiokantoor snapten niet waarom ik elke keer een fraudecode op mijn naam kreeg. Maar toen de toeslagenaffaire uitkwam werd een hoop duidelijk want ik was en alleenstaand ouder en had aftrekposten en heb een migratieachtergrond, en dat schijnen alledrie ook criteria in de toeslagenaffaire geweest te zijn.

Ik geloof dus dat de Belastingdienst dit al veel langer deed want mijn situatie speelde van 2007 t/m 2011. Elk jaar weer kreeg ik halverwege het jaar een brief dat uit de gegevens van de Belastingdienst was gebleken dat ik onterecht toeslagen had ontvangen en dat ik het hele jaar terug moest betalen. En dat werd dan verrekend met het jaar waarin ik die brief kreeg, en zo ontstond een enorme kluwen van verrekeningen van verrekeningen van verrekeningen. Op een gegeven moment had ik op papier meer dan 65.000 euro schuld aan de Belastingdienst. En een schuld aan mijn woningbouwvereniging en aan de kinderopvangorganisatie, en aan de zorgverzekering, noem maar op.

Ik ben twee keer bijna ontruimd uit mijn huurhuis en mijn kind werd op een gegeven moment van de BSO gekickt. Ik heb zelfs een zitting voor WSNP gehad waarbij ik het geluk had dat ik een hele lieve rechter had die direct zag dat het probleem bij die belastingschuld lag en die me toen heeft afgewezen voor de WSNP maar wel contact heeft opgenomen met de Ombudsman waar ik de casus al had gemeld.

Doordat ik sowieso op het punt stond te verhuizen loste het probleem met de BSO en mijn verhuurder zich vanzelf op en na mijn verhuizing werd dus door de Ombudsman iemand aangewezen bij de Belastingdienst die vanaf 2005 t/m 2012 inmiddels alles opnieuw moest gaan berekenen en verklaren. En toen bleek inderdaad dat de Belastingdienst fout zat en heb ik volgens mij uit mijn hoofd ruim 5000 euro boeterente van de Belastingdienst gehad.

Pas toen de toeslagenaffaire aan het licht kwam realiseerde ik me dat het geen pech was waardoor toevallig bij mij iets fout gegaan was maar dat ik dus naar ik aanneem onderdeel was van een groter systeem. Want ik had dus precies hetzelfde als al die ouders in de toeslagenaffaire, met dat verschil dat bij mij alle toeslagen steeds teruggevorderd werden en niet alleen de KOT.
o_o

Tjee!
Wat een zooitje.

Hoop stress moet dat opleveren om van de éen op andere dag een gigantische schuld aangesmeerd te krijgen.
Ben blij dat je je recht hebt kunnen halen!
Alle reacties Link kopieren
gaultier schreef:
11-05-2020 16:26
Het gaat niet over huisje in buitenland of zo, dit gaat over kot in Nederland, wat heeft een dubbel paspoort met dit onderwerp te maken?
Er is al heel vaak gebleken dat mensen die een dubbele nationaliteit hebben, in Nederland profiteren van allerlei uitkeringen en toeslagen (soms zelfs zonder te werken), terwijl ze in het buitenland grond, onroerend goed of andere zaken bezitten, die ze in Nederland niet opgeven bij de belasting. Zo kan het dus gebeuren dat iemand in Nederland een bijstandsuitkering en alle daaraan gerelateerde toeslagen opstrijkt, terwijl hij in het buitenland (het land van zijn tweede nationaliteit) voor tonnen aan onroerend goed bezit, dat hij echter niet opgeeft in Nederland. Ik vind het logisch dat daarnaar gekeken wordt bij dubbele nationaliteiten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
summerheat schreef:
11-05-2020 16:27
Dat... Plus het feit als het alleen om nationaliteit ging waren er meer dan een miljoen zo gecontroleerd. En dat is niet het geval. De nationaliteit is/was een onderdeel van één van de 80 andere persoonsgevens.
Daar komt een score uit en dat beslist of je gecontroleerd wordt.

Bij die CAF zaken ivm toeslagaffaire die sommige hier aanhalen staat hier compleet los van. Dat ging om kinderopvangorganisaties waar vanuit andere kanalen (GGD, (oud) medewerkers opvang en klanten) signalen binnen kwamen. De opvang en de populatie, oftewel de klanten werden gecontroleerd. Zo werden er facturen gecontroleerd die opgestuurd werden door de klanten en door de opvang.
De meeste, waarvan de kot werd stopgezet had te maken dat burgers geen gegevens opstuurde ondanks meerdere verzoeken of omdat bleek dat er veel minder uren werd afgenomen dan doorgegeven of omdat ze geen contracten konden laten zien. Het is niet allemaal zo simpel als mensen denken.
Ze krijgen nu compensatie omdat ze een stempel 'fraudeur' kregen terwijl vele dat niet waren. Vele waren zelf verkeerd voorgelicht door de kinderopvangorganisatie maar omdat je voor 2014 gewoon zelf verantwoordelijk was voor je toeslag in zaken als deze, is dat ze nu gecompenseerd worden. Trouwens niet de hele groep wordt gecompenseerd.
Er zijn ook meerder eigenaren van opvangorganisaties veroordeeld of naar het buitenland gevlucht.
Niet helemaal waar. Je was grotendeels afhankelijk van het gob die de administratie/registratie en alle documenten regelde. Veel was nog niet duidelijk, ook voor de belastingdienst was het heksensoep. Een gob heeft miljoenen achterover kunnen drukken,(geld wat behoorde tot de ouders en gastouders) en de belastingdienst had het kijken na. Best wel ingenieus als je het zo bekijkt. Geen cent hebben ze van die gob’s terug kunnen pakken. Dit is eigenlijk wat mij nog het meest frustreert. Ze konden alleen de ouders aanpakken, en dat hebben ze ook goed gedaan ook. Er zaten daar echt wel rotte appels tussen hoor, maar die kleine groep heeft het verpest voor de rest van de ouders. Die zgn gob hadden beter gecontroleerd moeten worden. Check die mensen dubbel voordat je ze een vergunning geeft.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 15:14
Sjonge, lees eens een krant of kijk een journaal, dan zou je dit soort dingen allemaal gewoon weten. Staatssecretaris Menno Snel is niet voor niets afgetreden en Rutte en Hoekstra zijn niet voor niets diep door het stof gegaan. Al die mensen krijgen ook een schadevergoeding van de Staat.

Omdat hun levens inderdaad (deels) verwoest zijn door deze affaire.

Dat ging niet om de controle an sich natuurlijk. Met controleren is niets mis; het gaat pas mis als je foutief controleert en zaken vaststelt die nergens op gebaseerd zijn, en dan vervolgens ook nog weigert om de zaken recht te zetten terwijl je weet dat er fouten zijn gemaakt.
pejeka schreef:
11-05-2020 16:31
Er is al heel vaak gebleken dat mensen die een dubbele nationaliteit hebben, in Nederland profiteren van allerlei uitkeringen en toeslagen (soms zelfs zonder te werken), terwijl ze in het buitenland grond, onroerend goed of andere zaken bezitten, die ze in Nederland niet opgeven bij de belasting. Zo kan het dus gebeuren dat iemand in Nederland een bijstandsuitkering en alle daaraan gerelateerde toeslagen opstrijkt, terwijl hij in het buitenland (het land van zijn tweede nationaliteit) voor tonnen aan onroerend goed bezit, dat hij echter niet opgeeft in Nederland. Ik vind het logisch dat daarnaar gekeken wordt bij dubbele nationaliteiten.
Er is ook vaak gebleken dat zgn buitenlandse bedrijven , gewoon werkzaam in Nederland, veel belasting kunnen ontwijken door trucjes. Dan alles belasting/gedupeerden te dichtbij komen, hoppa faillissement en weer verder onder een ander naampje. Daar is veel meer dan tonnen mee gemoeid en zou ook zeer zeker hard aangepakt moeten worden. En dat zijn echt niet alleen mensen met een dubbel paspoort hoor. Zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden.
Plus wat eerder ook al is gezegd, als je bepaalde groepen meer controleert ontdek je ook meer.
Als je moet kiezen, kies dan eerst voor de grote fraudeurs en dan pas de kruimeldieven.
Alle reacties Link kopieren
gaultier schreef:
11-05-2020 16:50
Er is ook vaak gebleken dat zgn buitenlandse bedrijven , gewoon werkzaam in Nederland, veel belasting kunnen ontwijken door trucjes. Dan alles belasting/gedupeerden te dichtbij komen, hoppa faillissement en weer verder onder een ander naampje. Daar is veel meer dan tonnen mee gemoeid en zou ook zeer zeker hard aangepakt moeten worden. En dat zijn echt niet alleen mensen met een dubbel paspoort hoor. Zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden.
Plus wat eerder ook al is gezegd, als je bepaalde groepen meer controleert ontdek je ook meer.
Als je moet kiezen, kies dan eerst voor de grote fraudeurs en dan pas de kruimeldieven.

Je gaat er kennelijk vanuit dat grote fraudeurs niet worden aangepakt omdat de racistische belastingdienst zich liever richt op kruimeldieven met een dubbele nationaliteit. Waarom is dat?
julius schreef:
11-05-2020 16:46
Dat ging niet om de controle an sich natuurlijk. Met controleren is niets mis; het gaat pas mis als je foutief controleert en zaken vaststelt die nergens op gebaseerd zijn, en dan vervolgens ook nog weigert om de zaken recht te zetten terwijl je weet dat er fouten zijn gemaakt.

Juist!
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
11-05-2020 16:27
Dat... Plus het feit als het alleen om nationaliteit ging waren er meer dan een miljoen zo gecontroleerd. En dat is niet het geval. De nationaliteit is/was een onderdeel van één van de 80 andere persoonsgevens.
Daar komt een score uit en dat beslist of je gecontroleerd wordt.

Bij die CAF zaken ivm toeslagaffaire die sommige hier aanhalen staat hier compleet los van. Dat ging om kinderopvangorganisaties waar vanuit andere kanalen (GGD, (oud) medewerkers opvang en klanten) signalen binnen kwamen. De opvang en de populatie, oftewel de klanten werden gecontroleerd. Zo werden er facturen gecontroleerd die opgestuurd werden door de klanten en door de opvang.
De meeste, waarvan de kot werd stopgezet had te maken dat burgers geen gegevens opstuurde ondanks meerdere verzoeken of omdat bleek dat er veel minder uren werd afgenomen dan doorgegeven of omdat ze geen contracten konden laten zien. Het is niet allemaal zo simpel als mensen denken.
Ze krijgen nu compensatie omdat ze een stempel 'fraudeur' kregen terwijl vele dat niet waren. Vele waren zelf verkeerd voorgelicht door de kinderopvangorganisatie maar omdat je voor 2014 gewoon zelf verantwoordelijk was voor je toeslag in zaken als deze, is dat ze nu gecompenseerd worden. Dat stempel bracht deze mensen in de problemen. Omdat er hierdoor geen sprake was van een passende afbetalingsregeling maar er desnoods loonbeslag e.d gelegd werd. De mensen die wel alles konden aanleveren (contracten, facturen en bewijs van gewerkte uren of re integratie, inburgering e.d) werd niet de kot stopgezet. Trouwens niet de hele groep wordt gecompenseerd.

Er zijn ook meerder eigenaren van opvangorganisaties veroordeeld of naar het buitenland gevlucht.
Het is natuurlijk van de zotte dat er via dat soort instrumenten fraude wordt opgespoord. De sociale diensten van Nederland wilden ook zo een puntensysteem toepassen. Dat mogen zij zelf officieel niet, dus huurden ze een bedrijf in om allemaal heel persoonlijke informatie te ontfutselen. In de oproep stond ook gelijk dat als je niet meewerkt je gekort werd op je uitkering. De rechter heeft het inmiddels verboden.
...
julius schreef:
11-05-2020 16:55
Je gaat er kennelijk vanuit dat grote fraudeurs niet worden aangepakt omdat de racistische belastingdienst zich liever richt op kruimeldieven met een dubbele nationaliteit. Waarom is dat?
De belastingdienst heeft niet de capaciteit om de grote fraudeurs goed aan te pakken. Die hebben net zo goed de middelen als de belastingdienst/fiod om ze te slim af te zijn. En nee ik heb geen bron. Ik heb drie situaties meegemaakt waarin de belastingdienst het zelf heeft toegegeven dat er niks aan te doen is.

En ik noem nergens de belastingdienst racistisch, ik zeg alleen dat het controlesysteem van de belastingdienst niet klopt.
julius schreef:
11-05-2020 16:55
Je gaat er kennelijk vanuit dat grote fraudeurs niet worden aangepakt omdat de racistische belastingdienst zich liever richt op kruimeldieven met een dubbele nationaliteit. Waarom is dat?

Omdat nu blijkt dat het een onbetrouwbaar instituut is.
Ze weigeren te vertellen welke dubbele nationaliteiten ze extra checken.

Wedden dat het geen Engelsen, Amerikanen of Belgen zijn, maar Turken, Marokannen en Nigerianen zijn die ze extra checkten.

Ze gaan het ons ook niet openbaren, want dat zorgt voor rumoer in de samenleving.

En we zijn weer terug bij af... de belastingdienst blijft een onbegaanbaar fort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven