‘Belastingdienst erkent: toch sprake van etnisch profilere

11-05-2020 10:28 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim 11.000 mensen met een dubbele nationaliteit zijn door de Belastingdienst strenger gecontroleerd dan andere Nederlanders. De tweede nationaliteit was een officieel selectiecriterium om te bepalen of er een verhoogde kans was op fraude. De Belastingdienst bevestigt dit na onderzoek van RTL Nieuws en Trouw.

Het is voor het eerst dat wordt toegegeven dat tweede nationaliteit bij de fiscus een 'indicator' was en dat onderscheid is gemaakt tussen Nederlandse burgers. Tijdens de toeslagenaffaire was ophef ontstaan over welke persoonsgegevens de Belastingdienst en specifiek de afdeling Toeslagen gebruikt en wat daar precies mee werd gedaan.

Volgens de Belastingdienst is in 2012 een 'risicomodule' ingebouwd die werd gebruikt bij het vaststellen van de voorlopige aanslag. Een van de selectieregels die daarbij werden gebruikt, was tweede nationaliteit. Om welke nationaliteiten het ging, zegt de fiscus niet.

Kamerleden Pieter Omtzigt (CDA) en Renske Leijten (SP) willen opheldering.

-------

schandalig. en natuurlijk willen ze niets kwijt over welke groep ze nu vaker (onnodig) hebben lastig gevallen. ik hoop dat de mensen die hier slachtoffer van geweest zijn een schadevergoeding eisen van de overheid.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 17:58
Als je een uitkering hebt, heb je sowieso geen recht op kinderopvangtoeslag dus onder de gedupeerden van de toeslagenaffaire zaten sowieso geen bijstandsgerechtigden. Dus wederom, leuk verhaal maar open er een eigen topic over. Hier is het offtopic.
Juist wel. Want ook als je een bijstandsuitkering hebt en je re- integreert, bijstandsuitkering en studie ivm geen recht op stufi of bijstandsuitkering en een verplichting tot inburgering heb je recht op Kot. Juist die groep wordt veelvuldig gecontroleerd ongeacht de nationaliteit. Want laag inkomen icm hoge opvanguren is een risico.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 18:02
Waarom zou de Belastingdienst erkennen dat het om etnisch profileren ging als het niet om etnisch profileren ging?

Ik beweer nergens dat er niet op afkomst is geprofileerd? Ik vind alleen dat als uit onderzoek blijkt dat er bij bepaalde groepen Nederlanders een bepaalde fraude bovengemiddeld vaak voorkomt, je prima kan besluiten om die groepen vaker te controleren. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij woonwagenkampen, of bij mensen met een bepaalde postcode. Maar als de groep die is geïdentificeerd toevallig bestaat uit voornamelijk mensen met een dubbele nationaliteit, mag die wetenschap niet gebruikt worden voor extra controles omdat dat discriminatie zou zijn.

Vind ik vreemd.

En ja, een Belastingdienst die zich niet aan de wet houdt, etnisch profileert en persoonsgegevens van mensen - dus ook jij en ik - bewaart zonder reden, daar moeten we wel degelijk wakker van liggen. Of vind jij het geen probleem dat de overheid je zonder reden op allerlei zwarte lijsten plaatst terwijl het enige wat je verkeerd doet je kind naar de crèche brengen is?

Ik vind het een groot probleem als een overheidsinstantie enorme fouten maakt die het leven van mensen verwoesten. Ik heb echter geen moeite met het feit dat de overheid controleert of hun geld wel juist besteed wordt.
Alle reacties Link kopieren
Igoa schreef:
11-05-2020 18:09
En on topic: het is schandelijk dat een overheidsinstantie waaraan wij allen vol vertrouwen een deel van ons inkomen afstaan, er een geheime administratie van A- en B-burgers op na houdt. Er zou een parlementaire enquete moeten worden ingesteld.
Zo, in 3 zinnen precies de kern gevat.

En eens dat er een parlementaire enquete moet worden ingesteld.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-05-2020 18:22
Jij ziet etnisch profileren als een indeling in A en B burgers? Ik neem aan dat in dat geval bij de A burgers het meeste te halen valt?
Als A voor allochtoon staat dan wel. Maar als B voor buitenlander staat dan bij B.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-05-2020 18:30
Ik beweer nergens dat er niet op afkomst is geprofileerd? Ik vind alleen dat als uit onderzoek blijkt dat er bij bepaalde groepen Nederlanders een bepaalde fraude bovengemiddeld vaak voorkomt, je prima kan besluiten om die groepen vaker te controleren. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij woonwagenkampen, of bij mensen met een bepaalde postcode. Maar als de groep die is geïdentificeerd toevallig bestaat uit voornamelijk mensen met een dubbele nationaliteit, mag die wetenschap niet gebruikt worden voor extra controles omdat dat discriminatie zou zijn.

Vind ik vreemd.





Ik vind het een groot probleem als een overheidsinstantie enorme fouten maakt die het leven van mensen verwoesten. Ik heb echter geen moeite met het feit dat de overheid controleert of hun geld wel juist besteed wordt.
Ons geld. De overheid heeft zelf geen geld. Controle is noodzakelijk. Dat eist de samenleving ook.
summerheat wijzigde dit bericht op 11-05-2020 18:33
2.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
11-05-2020 18:28
Juist wel. Want ook als je een bijstandsuitkering hebt en je re- integreert, bijstandsuitkering en studie ivm geen recht op stufi of bijstandsuitkering en een verplichting tot inburgering heb je recht op Kot. Juist die groep wordt veelvuldig gecontroleerd ongeacht de nationaliteit. Want laag inkomen icm hoge opvanguren is een risico.
Says who?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-05-2020 17:58
Zoals de toeslagenaffaire niet relevant is in een topic over etnisch profileren?
Nee, niet relevant omdat 55-plussers in de regel geen recht op KOT hebben omdat ze geen kinderen hebben die van kinderopvang gebruik maken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 18:36
Nee, niet relevant omdat 55-plussers in de regel geen recht op KOT hebben omdat ze geen kinderen hebben die van kinderopvang gebruik maken.
Open er een topic over zou ik zeggen. Dit topic gaat over etnisch profileren.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 18:32
Says who?
In combinatie met geen of nauwelijks gewerkte uren is dat een risico. Je opvanguren zijn aan de gewerkte gekoppeld.
summerheat schreef:
11-05-2020 18:40
In combinatie met geen of nauwelijks gewerkte uren is dat een risico. Je opvanguren zijn aan de gewerkte gekoppeld.
Dan kun je altijd nog een voltijdse studie volgen. Is niet altijd raar hè
Alle reacties Link kopieren
Zelfs nu hier is aangetoond dat etnisch profileren tot fascistoide overheidsstructuren heeft geleid willen mensen nog het gevaar van etnisch profileren niet inzien. Apart en geestelijk armoedig.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-05-2020 18:39
Open er een topic over zou ik zeggen. Dit topic gaat over etnisch profileren.
Nee, dit topic gaat over de toeslagenaffaire en het feit dat de Belastindienst toegeeft daarin etnisch geprofileerd te hebben.

Daar hebben 55 plussers die geen toeslag ontvangen dus geen reet mee te maken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
11-05-2020 18:40
In combinatie met geen of nauwelijks gewerkte uren is dat een risico. Je opvanguren zijn aan de gewerkte gekoppeld.
Dat laatste weet ik uiteraard als werkende ouder, maar het is toch bizar dat als je voldoet aan criteria die de belastingdienst zelf opstelt ineens een risico bent? Je zegt zelf dat mensen kennelijk recht op KOT hebben als ze inburgeren of studeren.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
11-05-2020 18:31
Zo, in 3 zinnen precies de kern gevat.

En eens dat er een parlementaire enquete moet worden ingesteld.
Ja en hoe is het inmiddels met de angstcultuur daar afgelopen? Dat is er ook niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
11-05-2020 18:30
Ik beweer nergens dat er niet op afkomst is geprofileerd? Ik vind alleen dat als uit onderzoek blijkt dat er bij bepaalde groepen Nederlanders een bepaalde fraude bovengemiddeld vaak voorkomt, je prima kan besluiten om die groepen vaker te controleren. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij woonwagenkampen, of bij mensen met een bepaalde postcode. Maar als de groep die is geïdentificeerd toevallig bestaat uit voornamelijk mensen met een dubbele nationaliteit, mag die wetenschap niet gebruikt worden voor extra controles omdat dat discriminatie zou zijn.

Vind ik vreemd.





Ik vind het een groot probleem als een overheidsinstantie enorme fouten maakt die het leven van mensen verwoesten. Ik heb echter geen moeite met het feit dat de overheid controleert of hun geld wel juist besteed wordt.
Jeetje, het is al tig keer herhaald in dit topic. Etnisch profileren werkt juist NIET, integendeel. Elk instantie, deskundige op dat gebied is het daarover eens. Waarom is het zo moeilijk voor jullie te accepteren en worden en weer allerlei vage vergelijkingen gemaakt met verzekeringsmaatschappijen, dikke mensen, postcode enz enz ? :nut:
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
11-05-2020 18:28
Juist wel. Want ook als je een bijstandsuitkering hebt en je re- integreert, bijstandsuitkering en studie ivm geen recht op stufi of bijstandsuitkering en een verplichting tot inburgering heb je recht op Kot. Juist die groep wordt veelvuldig gecontroleerd ongeacht de nationaliteit. Want laag inkomen icm hoge opvanguren is een risico.
En nog een keer... waarom wringen jullie je in allerlei bochten om er iets anders van te maken ?? de belastingdienst heeft ZELF toegegeven dat specifieke nationaliteiten (=etnisch profileren) als selectiecriterium gold. Dus niet ongeacht nationaliteit zoals jij hierboven schrijft.
Alle reacties Link kopieren
gaultier schreef:
11-05-2020 18:47
Dan kun je altijd nog een voltijdse studie volgen. Is niet altijd raar hè
En dan heb je alsnog een laag tot geen inkomen...
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 18:50
Dat laatste weet ik uiteraard als werkende ouder, maar het is toch bizar dat als je voldoet aan criteria die de belastingdienst zelf opstelt ineens een risico bent? Je zegt zelf dat mensen kennelijk recht op KOT hebben als ze inburgeren of studeren.
Nee, jij zei dat mensen met een uitkering géén recht hebben. Ik vulde dat alleen maar aan dat deze mensen vaak iets doen naast de uitkering en daarom recht hebben. Juist datgeen wat ze ernaast doen wordt dan gecontroleerd om recht te hebben.
Alle reacties Link kopieren
kantlijn schreef:
11-05-2020 18:47
Zelfs nu hier is aangetoond dat etnisch profileren tot fascistoide overheidsstructuren heeft geleid willen mensen nog het gevaar van etnisch profileren niet inzien. Apart en geestelijk armoedig.
Echt verbijsterend en eigenlijk verwonderlijk hoe sommigen het presteren om er zelfs iets positiefs van te maken. Iemand schreef dat het juist goed is omdat mensen op deze manier beschermd worden voor hun eigen onwetendheid :facepalm:
anoniem_384751 wijzigde dit bericht op 11-05-2020 19:23
0.49% gewijzigd
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 19:16
En nog een keer... waarom wringen jullie je in allerlei bochten om er iets anders van te maken ?? de belastingdienst heeft ZELF toegegeven dat specifieke nationaliteiten (=etnisch profileren) als selectiecriterium gold. Dus niet ongeacht nationaliteit zoals jij hierboven schrijft.
Ik denk dat dit probleem altijd zal blijven bestaan. Gewoon aard van het beestje.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
11-05-2020 19:08
Ja en hoe is het inmiddels met de angstcultuur daar afgelopen? Dat is er ook niet zomaar.
Oh je bedoelt die enquête van de fnv wat naar 3000 medewerkers is verstuurd (van de 30.000!!) waar slecht 900 mensen op hebben gereageerd?

Het is allom bekend dat juist mensen die ontevreden zijn, dit soort enquêtes invullen. De andere 2100 die niet hebben gereageerd worden niet meegenomen in het 'onderzoek'.
Alle reacties Link kopieren
Het zal wel weer een domme vraag zijn, maar waarom krijgen de mensen zélf die toeslagen in handen? Waarom niet gewoon direct uitbetalen aan de opvangende instantie? Net zoals huurtoeslag, waarom wordt die niet door de overheid direct aan de woningbouwcorporatie overgemaakt? Zodat de huurder zelf alleen nog maar het resterende bedrag per maand hoeft te voldoen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
FlowerBomb19 schreef:
11-05-2020 19:12
Jeetje, het is al tig keer herhaald in dit topic. Etnisch profileren werkt juist NIET, integendeel. Elk instantie, deskundige op dat gebied is het daarover eens. Waarom is het zo moeilijk voor jullie te accepteren en worden en weer allerlei vage vergelijkingen gemaakt met verzekeringsmaatschappijen, dikke mensen, postcode enz enz ? :nut:

Niet iedere instantie is het daarmee eens. Sterker nog, bij de Belastingdienst was het beleid. En niet omdat dat bewezen niet werkt. Het werkt wel, maar het mag niet omdat het discriminerend kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-05-2020 18:49
Nee, dit topic gaat over de toeslagenaffaire en het feit dat de Belastindienst toegeeft daarin etnisch geprofileerd te hebben.

Daar hebben 55 plussers die geen toeslag ontvangen dus geen reet mee te maken.

Tijdens de toeslagenaffaire is boven water gekomen dat de Belastingdienst persoonsgegevens gebruikt die ze niet zouden mogen gebruiken. Er is niet boven water gekomen dat er etnisch is geprofileerd bij de affaire.

En dat verbaast me niks, want ik heb alleen maar roomblanke middenstandsgezinnen in de media voorbij zien komen die hard geraakt waren door deze vreselijke ellende.
pejeka schreef:
11-05-2020 19:23
Het zal wel weer een domme vraag zijn, maar waarom krijgen de mensen zélf die toeslagen in handen? Waarom niet gewoon direct uitbetalen aan de opvangende instantie? Net zoals huurtoeslag, waarom wordt die niet door de overheid direct aan de woningbouwcorporatie overgemaakt? Zodat de huurder zelf alleen nog maar het resterende bedrag per maand hoeft te voldoen.
Het was makkelijker want het het gob regelde de administratie, hield de eigen kosten in en betaalde de rest aan ouders of aan de gastouder. Toen in de tijd kon je daar voor kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven