Billenkoek terug van weg geweest?

17-08-2019 17:00 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Omdat ik het niet terug kan vinden moet ik het doen met de 15 minuten die Nieuwsweekend (Radio 1) vanmorgen aan het onderwerp besteedde.

Een rechter heeft dus geoordeeld dat een corrigerende tik op de billen geen geweld is en dus niet strafbaar.
Deze uitspraak zou dus een opening zijn naar wat meer ruimte voor een pedagogische tik.

Hoogleraar pedagogiek Mischa de Winter erkende dat hij zijn dochter ook een keer een tik voor haar billen had verkocht toen ze - zonder op te letten - de weg op wilde rennen.

TO trapt af:

Ik heb zelf een 2 keer een tik uit gedeeld (iedere dochter een) waarom kan ik me nauwelijks meer herinneren.
Een pedagogische tik is - in mijn ogen - in uitzonderlijke gevallen de oplossing om heel snel ongewenst gedrag te corrigeren of aanstormend gevaar te bezweren (denk hierbij aan verkeer)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 17-08-2019 17:00
Reden: Origineel bericht
0.00% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ikkuz schreef:
17-08-2019 17:03
Ik heb het tweede gestemd.
Ik heb er jarenlang trauma's van gehad. Mijn band was ook slecht met mijn vader hierdoor. Ik was altijd bang, het voelde heel erg vernederend, ik voelde mij onbegrepen en ik vind het mishandeling. Die band is nooit 100% goed meer geweest tussen mijn vader en mij.
Hier idem.
.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
17-08-2019 17:08
Dat ging dan vermoedelijk niet om een - incidentele - tik op de billen.

Dit inderdaad.

Ik heb ook gerust wel eens een tik gehad, maar nooit fysieke verwondingen of trauma’s aan overgehouden.
Ik snap de discussie, want waar ligt de grens? Maar zeggen dat je het als volwassene maar met je mond op moet lossen is ook onzin. Ik heb naardere herinneringen aan wat er tegen me gezegd is, dan aan de tikken die ik heb gehad.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg vaak genoeg een tik en ik had het elke keer verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
17-08-2019 17:23
Mijn kinderen zijn nog nooit hysterisch geweest en ik heb ze nooit geslagen. Ik loste het gewoon met mijn mond op. Je hoeft niet te slaan om autoritair over te komen op een kind dat zich misdraagt. Tenminste, ik niet. En hoezo mis jij dat dan? Het gaat jou niks aan hoe anderen hun kinderen opvoeden. Als jij je aan hun gedrag ergert is dat eerder jouw probleem.
Het maakt niet uit hoe je het oplost met je kinderen, dat is jouw keuze. Mét Redbulletje ben ik van mening dat een draai om de oren echt geen trauma's veroorzaakt. Uiteraard moet het niet ontaarden in genadeloze pakken rammel. Dat gaat veel en veel te ver.

En wat je laatste zin betreft: als jouw kinderen zich misdragen en daardoor anderen hinderen of overlast aandoen, is dat niet het probleem van die ander, maar JOUW probleem. Het is JOUW verantwoordelijkheid dat je kinderen zich dusdanig gedragen dat een ander daar geen overlast van heeft.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
17-08-2019 18:03
Het maakt niet uit hoe je het oplost met je kinderen, dat is jouw keuze. Mét Redbulletje ben ik van mening dat een draai om de oren echt geen trauma's veroorzaakt. Uiteraard moet het niet ontaarden in genadeloze pakken rammel. Dat gaat veel en veel te ver.

En wat je laatste zin betreft: als jouw kinderen zich misdragen en daardoor anderen hinderen of overlast aandoen, is dat niet het probleem van die ander, maar JOUW probleem. Het is JOUW verantwoordelijkheid dat je kinderen zich dusdanig gedragen dat een ander daar geen overlast van heeft.
Eens.
Je klinkt als een knuffelouder die alles maar goed vind van je kind onder het mom van “het is maar een kind” terwijl ook een kind zich gewoon moet (en kan gedragen)
Alle reacties Link kopieren
Ik sla ons kind niet. Ik ben veel geslagen vroeger door mijn moeder. Lichamelijke pijn deed me niet zo veel maar ik vond het heel heel erg vernederend . Ik heb mijn moeder er echt om gehaat . Ik hield ook heel veel van haar en zag het ook als haar onmacht maar ik ben het nooit vergeten. Ze is al een tijd dood maar ik denk er nog wel eens aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap serieus niet dat mensen beweren dat ze niks hebben overgehouden aan af en toe een tik un hun jeugd, dus dat een tik niet zo erg is.
Het feit dat je een tik niet zo erg vindt heb je daar dus aan overgehouden, oftewel een verstoord beeld van wat normaal is.

Ik ben vroeger geslagen, niet vaak, wel altijd onterecht (in mijn ogen). Heb daar echt wel wat aan overgehouden, ook omdat die tikken voortkwamen uit onmacht. Zoals alle tikken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Gaat dus om eigen kinderen tikken. Iemand wel eens een mep terugverkocht?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-08-2019 18:20
Ik snap serieus niet dat mensen beweren dat ze niks hebben overgehouden aan af en toe een tik un hun jeugd, dus dat een tik niet zo erg is.
Het feit dat je een tik niet zo erg vindt heb je daar dus aan overgehouden, oftewel een verstoord beeld van wat normaal is.

Ik ben vroeger geslagen, niet vaak, wel altijd onterecht (in mijn ogen). Heb daar echt wel wat aan overgehouden, ook omdat die tikken voortkwamen uit onmacht. Zoals alle tikken.
Ik heb af en toe best een draai om mijn oren gekregen en terugkijkend, had ik ze allemaal verdiend. Kinderen kunnen je het bloed onder de nagels vandaan halen. Hard geslagen ben ik nooit, maar elke tik die ik heb gekregen (en dat was echt geen dagelijks gebeuren) was van harte verdien, geïncasseerd en ik leerde ervan.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-08-2019 17:58
Dit inderdaad.

Ik heb ook gerust wel eens een tik gehad, maar nooit fysieke verwondingen of trauma’s aan overgehouden.
Ik snap de discussie, want waar ligt de grens? Maar zeggen dat je het als volwassene maar met je mond op moet lossen is ook onzin. Ik heb naardere herinneringen aan wat er tegen me gezegd is, dan aan de tikken die ik heb gehad.
Eens, dat heeft mij meer op een negatieve manier gevormd dan de twee keer dat ik een pak voor mijn broek heb gekregen.
een tik uit paniek is iets anders dan billenkoek.
een tik uit paniek betekent dat de ouder controle kwijt is, machteloos is, daarom is het een niet effectieve methode.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
17-08-2019 17:35
Bij snel en effectief handelen denk ik niet aan een corrigerende tik maar aan verplaatsen, iets afpakken o.i.d.


Een kind verplaatsen gaat sneller dan een aanstormende bus.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Heldens schreef:
17-08-2019 17:23
Het gaat jou niks aan hoe anderen hun kinderen opvoeden. Als jij je aan hun gedrag ergert is dat eerder jouw probleem.

Ah, mijn favoriete soort ouder. Even terzijde: welke restaurants, pretparken en vakantieoorden gaan jij en je kinderen zoal heen? En op welke dagen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-08-2019 18:24
een tik uit paniek is iets anders dan billenkoek.
een tik uit paniek betekent dat de ouder controle kwijt is, machteloos is, daarom is het een niet effectieve methode.

Controle kwijt zijn gebeurd, is onderdeel van opvoeden in combinatie met mens zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-08-2019 18:20
Ik snap serieus niet dat mensen beweren dat ze niks hebben overgehouden aan af en toe een tik un hun jeugd, dus dat een tik niet zo erg is.
Het feit dat je een tik niet zo erg vindt heb je daar dus aan overgehouden, oftewel een verstoord beeld van wat normaal is.

Ik ben vroeger geslagen, niet vaak, wel altijd onterecht (in mijn ogen). Heb daar echt wel wat aan overgehouden, ook omdat die tikken voortkwamen uit onmacht. Zoals alle tikken.

Van wat jij normaal vindt.

Als ik een tik kreeg was dat heel beheerst, op de gang, niet als uiting van frustratie of woede maar als (aangekondigde) correctie.
Dat ik direct tijdens een voorval spontaan een tik in mijn gezicht kreeg is 1x voorgekomen, en daar had m’n moeder zelf nog het meest last van, dat ze haar woede op dat moment niet had kunnen beheersen.
Dus nee, geen trauma’s hier.

Soms kon ik niet stoppen met huilen om iets en dan werden er dingen gezegd die ik nu nog hoor. 100x liever had ik op die momenten gewoon een tik gehad.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 17-08-2019 18:28
0.37% gewijzigd
.
Hoe geef je eigenlijk een draai om iemands oren?
Ik heb mijn dochter 1 keer een tik op haar achterste verkocht nadat ik jarenlang had gewaarschuwd dat keihard op mijn kont slaan pijn doet. Het was niet hard, maar ze heeft het nooit meer weer gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk heeft een tik uit paniek een andere oorzaak dan een doelgerichte tik. Effect is wel hetzelfde. Je hebt geweld nodig om je punt te maken. Ik ben tegen het legaliseren van geweld tegen kinderen. Zou de uitspraak van de rechter wel willen lezen, zit vaak nuance in. En ook benieuwd wat er in eventueel hoger beroep van gezegd zou worden. Volgens mij is doelbewust iedere vorm van geweld verboden. Omdat het een glijdende schaal is. Want hoe vaak mag een tik dan? En hoe hard? Plus natuurlijk het principiële punt. Je hebt geen recht om een ander te slaan. Ook een kind niet.
interessant artikel

https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... slecht.htm
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-08-2019 18:22
Ik heb af en toe best een draai om mijn oren gekregen en terugkijkend, had ik ze allemaal verdiend. Kinderen kunnen je het bloed onder de nagels vandaan halen. Hard geslagen ben ik nooit, maar elke tik die ik heb gekregen (en dat was echt geen dagelijks gebeuren) was van harte verdien, geïncasseerd en ik leerde ervan.
En je hebt er duidelijk wat aan overgehouden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
17-08-2019 18:20
Ik snap serieus niet dat mensen beweren dat ze niks hebben overgehouden aan af en toe een tik un hun jeugd, dus dat een tik niet zo erg is.
Het feit dat je een tik niet zo erg vindt heb je daar dus aan overgehouden, oftewel een verstoord beeld van wat normaal is.
In mijn jeugd was een tik ook echt heel normaal. En dan heb ik het over de corrigerende tik op je vingers als je ergens aan zat, of een pets voor je billen als je het echt veel te bont had gemaakt. (Die laatste werd dus zeer zelden uitgedeeld).

In de jeugd van mijn ouders was een hengst voor je kop nog heel normaal en sloegen leerkrachten je met een lineaal of draaiden ze je oor om als je met ze mee moest lopen om een straf in ontvangst te nemen.

Wat normaal is, is door de jaren heen verschoven. En persoonlijk vind ik dat ook een hele goede ontwikkeling.

Maar dat betekent niet dat je opeens een heel verstoorde kijk op het leven hebt als je de normen en waarden uit jouw jeugd toen normaal vond, want dat was ook gewoon normaal in die tijd.

Overigens ben ik zelf heel jong uit huis gegaan toen een zwaar overspannen ouder doordraaide en me in elkaar timmerde. Ik wist dus echt wel wat “acceptabel” was en wat niet, ook al werd ik opgevoed in de tijd dat de corrigerende tik nog acceptabel was.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 17-08-2019 18:34
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-08-2019 18:28
Van wat jij normaal vindt.

Als ik een tik kreeg was dat heel beheerst, op de gang, niet als uiting van frustratie of woede maar als (aangekondigde) correctie.
Dat ik direct tijdens een voorval spontaan een tik in mijn gezicht kreeg is 1x voorgekomen, en daar had m’n moeder zelf nog het meest last van, dat ze haar woede op dat moment niet had kunnen beheersen.
Dus nee, geen trauma’s hier.

Soms kon ik niet stoppen met huilen om iets en dan werden er dingen gezegd die ik nu nog hoor. 100x liever had ik op die momenten gewoon een tik gehad.
Dat er ook heel foute dingen gezegd (kunnen) worden maakt niet dat een tik ineens door de beugel kan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik vind het een lastige. Ik heb vroeger wel eens een pak rammel gekregen terwijl dat vaak niet terecht was en dat heeft wel wat sporen nagelaten. Jaren later heeft mijn moeder wel eens toegegeven dat ze daarin fouten heeft gemaakt maar die sporen wis je niet zomaar uit. Niet dat ik echt mishandeld ben trouwens.

Eigenlijk vind ik dat een corrigerende tik moet kunnen in noodgevallen maar wat valt onder een corrigerende tik? Wat is een noodgeval en wat kan echt niet door de beugel?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
17-08-2019 18:25
Een kind verplaatsen gaat sneller dan een aanstormende bus.
Wat?

Je stelt je een kind voor op het pad van een aanstormende bus en om het te redden geef je een tik? Enige wat ik uit je zin met de context kan halen.
Alle reacties Link kopieren
Dat het vroeger normaal was heb ik geen boodschap aan. Ik ben tegen gebruik van geweld in welke vorm ook. Dus zeker tegenover mijn kinderen. Ik kan begrijpen dat mensen soms echt de controle verliezen, maar dat maakt het niet ineens moreel juist. Al veroordeelt de rechter je misschien niet. Hier is het slaan van mijn kinderen echt nooit maar dan ook nooit nodig geweest tot nu toe. Dat ben ik van plan zo te houden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven