Billenkoek terug van weg geweest?

17-08-2019 17:00 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Omdat ik het niet terug kan vinden moet ik het doen met de 15 minuten die Nieuwsweekend (Radio 1) vanmorgen aan het onderwerp besteedde.

Een rechter heeft dus geoordeeld dat een corrigerende tik op de billen geen geweld is en dus niet strafbaar.
Deze uitspraak zou dus een opening zijn naar wat meer ruimte voor een pedagogische tik.

Hoogleraar pedagogiek Mischa de Winter erkende dat hij zijn dochter ook een keer een tik voor haar billen had verkocht toen ze - zonder op te letten - de weg op wilde rennen.

TO trapt af:

Ik heb zelf een 2 keer een tik uit gedeeld (iedere dochter een) waarom kan ik me nauwelijks meer herinneren.
Een pedagogische tik is - in mijn ogen - in uitzonderlijke gevallen de oplossing om heel snel ongewenst gedrag te corrigeren of aanstormend gevaar te bezweren (denk hierbij aan verkeer)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 17-08-2019 17:00
Reden: Origineel bericht
0.00% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
19-08-2019 11:02
Het is gewoon een laf zwaktebod.
Laf omdat je zwakkeren niet zou moeten slaan.
Zwaktebod omdat het ook anders kan.
Precies
Alle reacties Link kopieren
Mensen kennen soms hun eigen fysieke kracht niet dus die tik kan wel eens te hard aankomen. Daarom misschien ook wel beter dat het gewoon verboden is.
Alle reacties Link kopieren
Een kind slaan is binnen geen enkele context gerechtvaardigd vind ik. En dat onderscheid tussen een 'corrigerende tik' en 'straffend slaan' is niet te handhaven. Wat de een als een corrigerende tik vindt daar zou ik Veilig Thuis voor inschakelen. Alle vormen van geweld tegen kinderen verbieden en dit ook zo handhaven. De vrouw had geen erge straf hoeven krijgen maar een boete oid had ik beter gevonden ipv haar 'onschuldig' te noemen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-08-2019 08:01
Of gewoon van hen geloven dat elke tik terecht was en dat ze een meer dan prima band met hun ouders hebben.
Ik betwist niet dat jij oprecht vindt dat elke tik die je ooit kreeg terecht was en dat je een uitstekende band met je ouders hebt, maar helaas werkt het niet voor iedereen zo. Ik kan me de twee tikken die ik in mijn jeugd heb gekregen nog zeer levendig herinneren en ik voel me nog steeds ongemakkelijk als ik eraan terugdenk. Ik heb trouwens schatten van ouders en heb een uitstekende band met hen. Maar die tikken, nee, die hadden ze beter niet gegeven.
anoniem_104469 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 14:25
1.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ToosTosti schreef:
19-08-2019 14:21
Een kind slaan is binnen geen enkele context gerechtvaardigd vind ik. En dat onderscheid tussen een 'corrigerende tik' en 'straffend slaan' is niet te handhaven. Wat de een als een corrigerende tik vindt daar zou ik Veilig Thuis voor inschakelen. Alle vormen van geweld tegen kinderen verbieden en dit ook zo handhaven. De vrouw had geen erge straf hoeven krijgen maar een boete oid had ik beter gevonden ipv haar 'onschuldig' te noemen.
Volgens mij is dat onderscheid er ook beter niet. Tuurlijk is het erger als je je kind echt pijn doet, maar ook die zogenaamde corrigerende tikken, die geen of nauwelijks pijn doen, zullen minstens bij sommige kinderen een grote en zeer negatieve indruk maken. Ik was zo'n kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens zelf moeder van drie en kan me de onmacht waarin je eventueel een tik geeft heel goed voorstellen. Maar doelbewust tikken uitdelen, daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.
Die is domweg nooit weg geweest, wat deze of gene wet daar ook over meent te moeten zeggen. Hier in België is het niet verboden bij wet (toegegeven veel soeps is de politiek hier niet, maar dat hebben ze tenminste goed).

Pure kindermishandeling is een ander paar mouwen, maar het al dan niet gebruiken van een pedagogische tik, is een zaak van ouders, niet van de wet, en al zeker niet van een horde politiek correcte geitewollensokken.
Alle reacties Link kopieren
Ik verdenk de mensen die reageren in dit topic ervan dat geslagen worden door een strenge meester of meesteres een sexuele fantasie van ze is.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen krijgen al eeuwenlang tikken en nu is het opeens erg? Ik kreeg ook billekoek als kind, mijn vrienden net zo. Dat is heel anders dan in elkaar rossen.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
21-08-2019 21:28
Kinderen krijgen al eeuwenlang tikken en nu is het opeens erg? Ik kreeg ook billekoek als kind, mijn vrienden net zo. Dat is heel anders dan in elkaar rossen.
Nee, het is altijd al erg geweest. Ik heb nooit billenkoek gehad als kind, en mijn neven, nichten, vriend, en vriend(inn)en ook niet. Ik kan me daarom echt niet voorstellen dat mensen het serieus normaal of nodig vinden. Genoeg mensen die hun kind normaal weten op te voeden zonder dit zwaktebod.
Alle reacties Link kopieren
Jullie schreeuwen zeker ook nooit naar je kind? Blijven altijd zen?
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
21-08-2019 21:28
Kinderen krijgen al eeuwenlang tikken en nu is het opeens erg? Ik kreeg ook billekoek als kind, mijn vrienden net zo. Dat is heel anders dan in elkaar rossen.

En jij bent tenslotte ook een heel evenwichtig persoon geworden.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
21-08-2019 21:53
En jij bent tenslotte ook een heel evenwichtig persoon geworden.
Tuurlijk, ik heb autisme gekregen van billekoek.
Sugar and spice, and everything nice.
Kandijsuiker schreef:
21-08-2019 21:58
Tuurlijk, ik heb autisme gekregen van billekoek.

Oh sorry, ik wist niet dat je ook autistisch bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven