Bizar! Persfotograaf en vriendin aangevallen met shovel

20-04-2021 18:34 145 berichten
Persfotograaf voorlopig niet aan het werk na aanval met shovel: 'Ik had er gelijk een naar gevoel bij’

De persfotograaf die met zijn vriendin gisteravond aangevallen werd door omstanders in Lunteren is overal beurs. ,,Alles doet pijn.” De auto van de fotograaf werd opzettelijk in de sloot geduwd met een shovel toen hij op een vermeende autobrand af kwam en vervolgens ook nog op de kop gegooid. Twee mannen zijn aangehouden en zitten nog vast.

Meerdere 112-fotografen kwamen maandag rond 22.20 uur op een melding af van een autobrand op de Krommehoekseweg in Lunteren, in het buitengebied van Ede. Zes á zeven omstanders reageerden vervolgens gelijk zeer fel op hun aanwezigheid en hebben doelbewust geweld gepleegd tegen de persfotograaf en zijn vriendin.

Melding over een autobrand
De auto ligt ondersteboven in de sloot nadat een shovel de persfotograaf opzettelijk heeft aangereden in Lunteren.
De auto ligt ondersteboven in de sloot nadat een shovel de persfotograaf opzettelijk heeft aangereden in Lunteren.

Persfotograaf [...], die niet met zijn achternaam in de krant wil omdat hij zich bedreigd voelt, kwam met zijn vriendin van het ziekenhuis vandaan, toen hij een melding kreeg over een autobrand. ,,Toen we aankwamen was de brandweer er ook al. Ik heb de auto geparkeerd in de berm en ben uitgestapt om foto’s te maken. Toen werd ik al snel bedreigd. Ik had er ook al gelijk een naar gevoel bij.’’

[...] vertelt hoe hij weer in zijn auto gaat zitten en 112 belt. ,,Omdat ze mij aan het bedreigen waren en omdat ik mij belemmerd voelde in mijn persvrijheid. Ik stond namelijk gewoon op de openbare weg. Toen zag ik twee personen wegrennen. Ik dacht omdat ik 112 belde. De politie zou een auto langs sturen.’’

Felle lampen komen dichterbij
Toen ie dichterbij kwam zag ik ineens dat het een shovel was, die recht op ons af kwam
Daarna ziet [...] in de verte felle lampen op zich af komen. ,,Ik had er geen erg in. Ik dacht dat het gewoon een auto was of zo. Toen ie dichterbij kwam zag ik ineens dat het een shovel was, die recht op ons af kwam.’’

Op dashcambeelden die [...] heeft gemaakt is inderdaad te zien dat de shovel richting de auto komt en vervolgens zijn bak onder de auto zet en de auto tientallen meters naar achteren duwt. Ondertussen raakt de vriendin van [...] licht in paniek: ,,Schat, ik ga er uit. Echt waar. Ik vind het doodeng!’’ [...] maant zijn vriendin te blijven zitten.

Slaan met gele stokken
De auto wordt neergezet. Onderwijl belt [...] de politie weer. Dan komen er meerdere mannen met gele, stalen stokken aan. Vermoedelijk om normaal gesproken een hek mee te maken, maar zij beginnen er mee op de auto in te rammen.

,,Ze sloegen de vooruit kapot. Er rende weer iemand naar de shovel. Die kwam vol gas op ons af en ramde ons. We belandden op de kop in de sloot.’’ Op de beelden is te zien hoe de shovel inderdaad met een flinke vaart aan komt rijden en de auto omver kiepert. [...] en zijn vriendin schreeuwen het uit met doodsangst in hun stem. De politie is nog aan de telefoon en het enige wat het tweetal kan roepen is: ,,Politie! Lunteren. Sneeeeel!’’

Beeld op zwart
Het beeld van de dashcam gaat dan op zwart. Maar ook in het geheugen van [...] valt dan een gat, vertelt hij. ,,We hadden nog geen riem om, dus we lagen tegen het plafond van de auto. De ramen stonden nog half open en ik zie iemand staan en schrik. Maar als ik goed kijk, zie ik dat het een brandweerman is.’’

[...] en zijn vriendin raken bekneld in de auto die ondersteboven ligt. Ze moeten door de brandweer worden ontzet, de auto wordt opengeknipt. Twee opgeroepen ambulances controleren [...] en zijn vriendin ter plekke op verwondingen, maar het lijkt ogenschijnlijk mee te vallen. Ze hoeven in ieder geval niet mee naar het ziekenhuis.

Overal pijn
De volgende dag is [....] overal beurs. ,,Alles doet pijn. Ik heb een hele strip pijnstillers genomen en nog doet het zeer. Mijn rug, mijn nek, benen en voet. Ik heb wat beschadigingen door glas op mijn rug. Mijn vriendin heeft gisteravond nog gedoucht, maar die haalt nu nog stukjes glas uit het haar.’’

Eenmaal uit de auto geknipt herkent [...] een van zijn belagers. Die staat met de politie te praten. Hij wijst de man aan als verdachte. De politie heeft maandagavond twee verdachten aangehouden. ,,Waarvan één in ieder geval de shovel heeft bestuurd’’, zegt [...]. Hij heeft aangifte gedaan wegens doodslag of poging tot moord. De politie bevestigt dinsdagmiddag dat de bestuurder van de shovel inderdaad is aangehouden. Hij zit net als een tweede omstander, die twee andere persfotografen bedreigde, nog vast. De verdachten worden vandaag verhoord. Het onderzoek is in volle gang.


Verder lezen:
https://www.ad.nl/binnenland/persfotogr ... ~a0168cbd/

Op de pagina van het AD kun je ook een videofragmentje bekijken van het incident wat opgenomen is met de dashcam.
Heel erg dit en ik vraag me af waarom de fotograaf aangevallen is? En waar kwam die shovel vandaan?? Echt wat een gekkies maar ik vrees dat ze waarschijnlijk niet meer zullen krijgen dan een boete en taakstraf hiervoor, wat eigenlijk poging tot moord is.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-04-2021 20:31
Reden: Privacy !
5.87% gewijzigd
Mensen die hier begrip voor kunnen hebben zijn niet goed in hun hoofd
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
20-04-2021 22:41
Dus je klikt op een topic maar wil het niet over het topic onderwerp hebben maar over iets generieker omdat JIJ dat interessanter vind?? :nut:
God wat een fatsoensnormen.
Voor dit gedrag is vast ook een Engelse term.

Vertel dan maar waar jij graag de discussie in dit topic over zou willen voeren... Een nieuwsdump met vijftig berichten erachteraan over hoe erg het wel niet is, maar blijkbaar kom jij ook niet verder dan mijn mening belachelijk te maken.
permafrost wijzigde dit bericht op 20-04-2021 22:48
5.89% gewijzigd
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Journalisten zijn doorgaans op een ronduit irritante, aan het asociale grenzende manier aanwezig als er iets vervelends gebeurd is, omdat dat nu eenmaal nieuwswaardig is.

Ik kan me een ontslagronde herinneren bij een bedrijf waar ik werkte, honderden mensen met een "kleine" baan, veel in de 40-50 en kostwinners kregen in één keer centraal ontslag aangezegd. Toen ze van slag, sommigen huilend naar buiten liepen zat de pers en de lokale omroep er meteen bovenop, "Zult u de laatste maand nog met plezier uitwerken? Zult u de laatste maand nog met plezier uitwerken? Zult u de laatste maand nog met plezier uitwerken?".

De pers heeft het recht aanwezig te zijn in de openbare ruimte en soms ook daarbuiten. Wat je er ook van vindt, ze zijn essentieel voor de vrije nieuwsgaring en moeten vrijelijk hun werk kunnen doen. Als burgers ze weg kunnen sturen als het ze niet zint, wat is dan de volgende stap, kan de politie ze dan wegsturen bij rellen of een demonstratie?
permafrost schreef:
20-04-2021 22:47
Vertel dan maar waar jij graag de discussie in dit topic over zou willen voeren... Een nieuwsdump met vijftig berichten erachteraan over hoe erg het wel niet is, maar blijkbaar kom jij ook niet verder dan mijn mening belachelijk te maken.
Waar ik het over wil hebben is het topiconderwerp. Gek hè?! :there:

Jouw MENING is niet belachelijk. Sterker nog, ik lees dat veel mensen het juist met jou eens zijn over het niet mogen publiceren van alle soorten beeldmateriaal.
Jouw GEDRAG in dit topic is echter wel belachelijk en laat een gebrek aan fatsoensnormen zien.
Alle reacties Link kopieren
Champoo schreef:
20-04-2021 22:48
Journalisten zijn doorgaans op een ronduit irritante, aan het asociale grenzende manier aanwezig als er iets vervelends gebeurd is, omdat dat nu eenmaal nieuwswaardig is.

Ik kan me een ontslagronde herinneren bij een bedrijf waar ik werkte, honderden mensen met een "kleine" baan, veel in de 40-50 en kostwinners kregen in één keer centraal ontslag aangezegd. Toen ze van slag, sommigen huilend naar buiten liepen zat de pers en de lokale omroep er meteen bovenop, "Zult u de laatste maand nog met plezier uitwerken? Zult u de laatste maand nog met plezier uitwerken? Zult u de laatste maand nog met plezier uitwerken?".

Dit is inderdaad wat ik bedoel. Je kunt het journalisten niet verbieden maar het is invasief en journalistiek niet bijster relevant dus eigenlijk zouden beschaafde en competente journalisten zich niet van dergelijke vragen moeten bedienen.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
20-04-2021 22:55
Waar ik het over wil hebben is het topiconderwerp. Gek hè?! :there:

begin dan maar met het formuleren van een zinvolle mening.



Jouw GEDRAG in dit topic is echter wel belachelijk en laat een gebrek aan fatsoensnormen zien.

want?
permafrost wijzigde dit bericht op 20-04-2021 23:03
32.19% gewijzigd
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
20-04-2021 18:39
Ik was echt even niet goed van dat filmpje.
Ik hoop dat ze worden vervolgd voor poging tot doodslag.
Ja eens. Je kan het niet met iemand zijn actie eens zijn (persfoto's maken) maar om dan zo overtrokken reageren is echt absurd. Verschrikkelijk.
Ik wil er niet aan denken wat haar verwondingen hadden kunnen zijn als ze wel was uitgestapt. :@@:

Die man had een rode vlek voor zijn ogen..
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
20-04-2021 22:56
Dit is inderdaad wat ik bedoel. Je kunt het journalisten niet verbieden maar het is invasief en journalistiek niet bijster relevant dus eigenlijk zouden beschaafde en competente journalisten zich niet van dergelijke vragen moeten bedienen.

Dat mag je vinden. Ik ben desondanks best blij met het feit dat we in dit land actieve en onderzoekende journalisten hebben ondanks dat ze soms invasief zijn en zelf bepalen wat ze relevant vinden.
Alle reacties Link kopieren
Champoo schreef:
20-04-2021 23:03
Dat mag je vinden. Ik ben desondanks best blij met het feit dat we in dit land actieve en onderzoekende journalisten hebben ondanks dat ze soms invasief zijn en zelf bepalen wat ze relevant vinden.
Zeker, alleen zou een journalist van zichzelf eigenlijk moeten snappen dat wanneer hij in zo'n situatie vragen gaat stellen of mensen "nog een maand met plezier zullen werken", dat pulpniveau is en de samenleving meer schaadt dan opbrengt.
I’m not a big fish, William. I’m Moby Dick.
Snoesje666 schreef:
20-04-2021 19:58
Waarom moesten er "meerdere persfotografen" naartoe?
Was eentje niet genoeg?

Met een grote bek en een kaartje blèren dat je "persfotograaf" bent, geeft je geen voorrechten om massaal het mooiste plaatje (en een paar tientjes) te willen scoren.

Een shovel is dan misschien weer wat overdone, okee.
Maar als mensen je vragen om op te hoepelen en je doet dat niet, dan is er blijkbaar duidelijker taal nodig.

Tokkie alert.
Snoesje666 schreef:
20-04-2021 20:20
Ik heb inmiddels het filmpje gezien. Ze gaan inderdaad te ver.

Een shovel dwars op de weg zetten en daarmee verkeer tegenhouden had kunnen volstaan.

Dan nog vind ik dat zo'n fotograaf gewoon op moet hoepelen als hem/haar dat gevraagd wordt.

Gelukkig niet zeg. Persvrijheid enzo.
3Tomaten schreef:
20-04-2021 21:12
Dus dan word er één foto van een auto-ongeluk gemaakt, en die word voortaan bij alle artikelen over verkeersongelukken geplaatst?
Of wil je misschien een tekenaar, zoals ze in de rechtbank wel gebruiken, zodat we voortaan een soort strip-krant krijgen?

Het nieuws gaat over wat er op dat moment gebeurd is.
Blijkbaar is dat voor jou allemaal hetzelfde, ongeluk hier, oorlog daar, wat is het verschil, maar persoonlijk zie en hoor ik graag de correcte informatie over elke specifieke gebeurtenis.
Jij moet per se een foto van de desbetreffende auto? Wat heb je daar aan? Dat begrijp ik gewoon echt totaal niet. Morgen ben je het toch weer vergeten. De impact voor degene op de foto (eventueel) is vele malen groter. Gevalletje baten-lasten overweging? Ik vind het sowieso niet interessant dat er op de plaatselijke snelweg een ongeluk is gebeurd. Wat is dat voor “nieuws.” Lekker boeiend. Laat staan dat er uitgebreid foto’s worden gemaakt door de plaatselijke hobbyfanaat die erop kickt. Nee dankje. Laat de slachtoffers het lekker uitzoeken met de hulpverlening zonder al dat gezeik.
Alle reacties Link kopieren
permafrost schreef:
20-04-2021 23:11
Zeker, alleen zou een journalist van zichzelf eigenlijk moeten snappen dat wanneer hij in zo'n situatie vragen gaat stellen of mensen "nog een maand met plezier zullen werken", dat pulpniveau is en de samenleving meer schaadt dan opbrengt.

Ja, het zijn doorgaans zich wat onbescheiden en irritant opstellende mensen. Maar het is wel belangrijk dat ze het nieuws kunnen brengen, ook voor de mensen zelf en daarvoor hebben ze een reactie nodig.

Geen aandacht, geen verontwaardiging dus is er ook geen druk voor een (in dit geval) beter sociaal plan.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
20-04-2021 20:25
Moet de politie en brandweer ook ophoepelen als hen dat gevraagd word door een stelletjes aso’s met stok?
Nou, dat gebeurt helaas ook steeds vaker. Ofwel, dat wordt niet gevraagd, maar ze worden bedreigd, met stenen bekogeld. Er zijn wijken waar ambulances niet meer heengaan zonder politiebegeleiding.
Lollypop68 schreef:
20-04-2021 23:19
Jij moet per se een foto van de desbetreffende auto? Wat heb je daar aan? Dat begrijp ik gewoon echt totaal niet. Morgen ben je het toch weer vergeten. De impact voor degene op de foto (eventueel) is vele malen groter. Gevalletje baten-lasten overweging? Ik vind het sowieso niet interessant dat er op de plaatselijke snelweg een ongeluk is gebeurd. Wat is dat voor “nieuws.” Lekker boeiend. Laat staan dat er uitgebreid foto’s worden gemaakt door de plaatselijke hobbyfanaat die erop kickt. Nee dankje. Laat de slachtoffers het lekker uitzoeken met de hulpverlening zonder al dat gezeik.
Ik vind het wel belangrijk om te weten wat er bij mij in de buurt gebeurt, dus die lokale krantjes kijk ik wel even door ja, en een foto geeft gelijk een goed beeld van de situatie (de ernst van het ongeluk en de plek waar het gebeurt is)
Hoeft niet met slachtoffers er op, maar dat zie ik in de krantjes hier ook eigenlijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
Even online rond gezocht: die gele stokken waarmee die lui sloegen, dat zijn kalverdrijfstokken.
En het stuk weg waar dit alles gebeurde ligt direct naast het bedrijf van een veehandelaar.
Dat bevestigt wel weer fijn alle vooroordelen over dat soort volk.
nounou
Ik heb zelf trouwens wel eens zitten kijken naar een filmpje van een brandende auto, die in de fik was gestoken omdat een tasjesdief van de tas afmoest.
Nou was die tas van mij, dus ik was eigenlijk wel blij toen dat filmpje opdook, was toch weer een stukje extra bewijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het niet meer terugvinden maar dacht ergens gelezen te hebben dat de auto helemaal niet (meer?) in brand stond. Ik vraag me af wat die gasten te verbergen hebben en hoop eigenlijk dat er een dikke wietplantage of zoiets wordt opgerold ter plaatse...
Zazamaenade schreef:
20-04-2021 23:55
Even online rond gezocht: die gele stokken waarmee die lui sloegen, dat zijn kalverdrijfstokken.
En het stuk weg waar dit alles gebeurde ligt direct naast het bedrijf van een veehandelaar.
Dat bevestigt wel weer fijn alle vooroordelen over dat soort volk.

Over vooroordelen gesproken. :idee:
Alle reacties Link kopieren
stel tokkies, hoop dat ze een flinke straf krijgen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven