Black Lives Matter vs. All Lives Matter deel 2

14-06-2020 12:45 3020 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vervolg op deel 1 van Black Lives Matter versus All Lives Matter.

Deel 1: actueel/black-lives-matter-vs-all-lives ... ges/463321
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 16:23
Ja, dit bedoelde ik inderdaad en dat is gelijk een antwoord op mijn vorige vraag :) .
Maar gaat het nu over slavernij of over een donkere huidskleur?
Alle reacties Link kopieren
willem1959 schreef:
14-06-2020 13:21
Maar, zoals in het eerdere topic aangehaald, worden de blanken, ook wel witte mensen genoemd, wel op één hoop gegooid.
Nee hoor. Niet door mij in ieder geval.

Als ik het over racisme in dit soort discussies heb, dan heb ik het over racisme dat ik zelf ervaren heb of wat ik om me heen zie gebeuren. In Nederland dus. Ik heb het over het algemeen ook altijd over "witte Nederlanders" of "autochtone Nederlanders". Dus dan kan iemand anders over Slovenen of Russen beginnen maar die ken ik niet en daar heb ik dus ook geen mening over of ervaringen mee. Zelfs over witte Amerikanen heb ik niet echt een mening, ik weet er te weinig van om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

De discriminatie van Marokkanen zou ik zelf bovendien ook geen racisme noemen (Marokkaan is immers geen ras) maar eerder islamhaat of xenofobie.

Persoonlijk heb ik zelfs de term Black Lives Matter nauwelijks genoemd in het vorige topic of de vorige discussie. Ik voel mezelf geen onderdeel van dat protest, ik ben immers geen zwarte Amerikaan. Wel ben ik uiteraard sympathisant en maak ik zelf ook racisme gebaseerd op mijn zwarte huidskleur mee. Maar ik hou me bezig met de issues die hier in Nederland spelen en die voortkomen uit de specifieke Nederlandse cultuur.

Ik heb bovendien zelf al meermaals aangegeven dat ik zelf nota bene ook geen fan ben van woordvoerders als Gloria Wekker, Jerry Afriye, en zelfs Sylvana.

Ik vind dat Jerry Afriye door zijn Afrikaanse achtergrond een hoop gevoeligheden en nuances van dit onderwerp mist of niet begrijpt omdat die mijns inziens voortkomen uit de koloniale geschiedenis van Suriname en de Antillen, en dat hij daardoor vaak de plank misslaat en ik vind dat Gloria Wekker teveel doet alsof de zwarte geschiedenis in Nederland gelijk is aan de Amerikaanse, en ik vind Sylvana in zijn algemeenheid niet zo sterk in het debat. Wel vind ik van die laatste dat zij in ieder geval niet net zoals ik vooral vanuit de luie stoel een mening heeft, maar in ieder geval dapper genoeg is om aan de frontlinie te staan. Ik bewonder haar om haar moed.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
14-06-2020 13:43
Ja en sommige donkere kindjes staan dan weer 10-0 voor. Maar dat is het punt toch niet van degenen die het hebben over white-privilege?

Dit is trouwens de eerste keer dat ik dat woord uit mijn toetsenbord krijg, ik vind het vreselijk, niet in de laatste plaats omdat het dit soort nutteloze discussies uitlokt.
Ik ben ook geen fan van die term en gebruik hem om die reden ook vrijwel nooit. Ik verdenk veel mensen ervan dat ze die term zijn gaan gebruiken omdat het minder "hard" zou klinken dan racisme maar wat mij betreft heeft het alleen de discussie vertroebeld.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 16:34
De discriminatie van Marokkanen zou ik zelf bovendien ook geen racisme noemen (Marokkaan is immers geen ras) maar eerder islamhaat of xenofobie.
Een donkere huidskleur hebben heeft ook niets met 1 bepaald ras te maken dus volgens jouw definitie ook is discriminatie op basis van huidskleur ook geen racisme.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
14-06-2020 13:53
Ik vind het onzin om alleen daar de aandacht op te richten. Je moet het hele verhaal vertellen. En daarnaast het aandeel van Nederland daarin.
Waarom precies? Wat is de relevantie van het Belgische koloniale verleden of de Portugese slavernij voor problemen die specifiek in Nederland spelen en een gevolg zijn van het Nederlandse slavernijverleden?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-06-2020 16:39
Een donkere huidskleur hebben heeft ook niets met 1 bepaald ras te maken dus volgens jouw definitie ook is discriminatie op basis van huidskleur ook geen racisme.
Als ik het heb over zwart dan bedoel ik specifiek mensen die afstammen van Afrikaanse slaven. Zelfs Afrikanen zonder slavernijverleden horen wat mij betreft niet eens bij die groep.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Voor figuren als Afriye, Akwasi en Simons is het gewoon een verdienmodel. Dat zullen ze nooit opgeven.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
14-06-2020 13:51
Ik vul voor FV in dat het met een slavernijverleden te maken heeft en het dus niet om immigranten gaat.
Andere achtergrond.
Ja, dat vul je goed in. Afstammelingen van Afrikaanse slachtoffers van de intercontinentale slavernij, dat zijn de mensen die ik bedoel met "zwart' en dat zijn volgens mij ook de mensen die bedoeld worden in de Black Lives Matter beweging.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 16:20
Mijn mening of het feit dat er nu ook pro-Palestinasprekers komen?
De pro-Palestinasprekers. Ik snap echt niet dat BLM zich in laat met die gasten. In Parijs heeft het geresulteerd in het scanderen van antisemitische leuzen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 16:31
Maar gaat het nu over slavernij of over een donkere huidskleur?
Wat mij betreft gaat Black Lives Matter maar ook de Nederlandse discussie over racisme tegen zwarte mensen of de discussie over Zwarte Piet, specifiek over zwarte afstammelingen van slaven uit de intercontinentale slavernij. Die hebben namelijk specifieke issues, gevoeligheden, racismeproblematiek, maar ook problemen binnen de eigen gemeenschap die een direct gevolg zijn van die slavernij.

Ik vind het persoonlijk dus ook echt vervelend dat allerlei groepen die niet binnen die discussie thuishoren zich dat debat toeeigenen of dat witte mensen allerlei andere groepen die niet in dat debat thuishoren er met de haren bijslepen.

Sterker nog: ik vind dat een specifieke vorm van racisme waar alleen deze groep mee te maken heeft.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-06-2020 16:49
De pro-Palestinasprekers. Ik snap echt niet dat BLM zich in laat met die gasten. In Parijs heeft het geresulteerd in het scanderen van antisemitische leuzen.
Laat BLM zich in met die gasten dan? Dat lees ik nergens?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 16:42
Als ik het heb over zwart dan bedoel ik specifiek mensen die afstammen van Afrikaanse slaven. Zelfs Afrikanen zonder slavernijverleden horen wat mij betreft niet eens bij die groep.
Dus alleen afstammelingen van de Afrikaanse slaven hebben last van racisme en de rest alleen maar van discriminatie?
De BLM geldt in jouw ogen dus niet voor alle zwarten maar alleen voor de afstammelingen van Afrikaanse slaven?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
14-06-2020 16:49
De pro-Palestinasprekers. Ik snap echt niet dat BLM zich in laat met die gasten. In Parijs heeft het geresulteerd in het scanderen van antisemitische leuzen.
Ik vind dat ook echt heel, heel erg. Ik kan daar serieus wel om janken want dat betekent - zoals altijd - dat het debat over de specifieke problemen waar Black Lives Matter om gaat ten einde is en er voor ons dus weer niks opgelost wordt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-06-2020 16:55
Dus alleen afstammelingen van de Afrikaanse slaven hebben last van racisme en de rest alleen maar van discriminatie?
De BLM geldt in jouw ogen dus niet voor alle zwarten maar alleen voor de afstammelingen van Afrikaanse slaven?
Nee, andere mensen met een kleur hebben ook last van racisme, maar van andere vormen van racisme en agressie dan deze specifieke groep.

En inderdaad, Black Lives Matter geldt wat mij betreft inderdaad specifiek voor die groep en volgens mij is de naam zelfs ook een verwijzing naar de tijd waarin een zwart leven minder waard was dan dat van een dier of een kilo rijst.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Goed beschouwd maakt het dus geen zak uit of je door de hond of de kat gebeten wordt. Ongelijkheid zal altijd blijven bestaan. In de VS, in Afrika, in het Midden-Oosten, in Suriname en in Nederland. De gedachte dat dat ooit helemaal is op te lossen is een zinloze.

En wat dat betreft mag je je handen dichtknijpen in Nederland te wonen. Want hier liggen kansen voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 16:58
Nee, andere mensen met een kleur hebben ook last van racisme, maar van andere vormen van racisme en agressie dan deze specifieke groep.
Dus "jullie" problemen zijn groter en belangrijker dan de problemen van andere gekleurde mensen?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 16:58
Nee, andere mensen met een kleur hebben ook last van racisme, maar van andere vormen van racisme en agressie dan deze specifieke groep.

En inderdaad, Black Lives Matter geldt wat mij betreft inderdaad specifiek voor die groep en volgens mij is de naam zelfs ook een verwijzing naar de tijd waarin een zwart leven minder waard was dan dat van een dier of een kilo rijst.
Wat is dan precies het verschil in racisme tegen een donker iemand uit Ghana en een donker iemand uit Suriname?
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-06-2020 17:13
Dus "jullie" problemen zijn groter en belangrijker dan de problemen van andere gekleurde mensen?
Zeg je dat ook tegen “ Pink Ribbon “ ? Of Jantje Beton ? Of het Aidsfonds ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-06-2020 17:13
Dus "jullie" problemen zijn groter en belangrijker dan de problemen van andere gekleurde mensen?
Voor mij zijn mijn eigen problemen het belangrijkst, ja.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-06-2020 16:54
Wat mij betreft gaat Black Lives Matter maar ook de Nederlandse discussie over racisme tegen zwarte mensen of de discussie over Zwarte Piet, specifiek over zwarte afstammelingen van slaven uit de intercontinentale slavernij. Die hebben namelijk specifieke issues, gevoeligheden, racismeproblematiek, maar ook problemen binnen de eigen gemeenschap die een direct gevolg zijn van die slavernij.

Ik vind het persoonlijk dus ook echt vervelend dat allerlei groepen die niet binnen die discussie thuishoren zich dat debat toeeigenen of dat witte mensen allerlei andere groepen die niet in dat debat thuishoren er met de haren bijslepen.

Sterker nog: ik vind dat een specifieke vorm van racisme waar alleen deze groep mee te maken heeft.
Ik zou de hele discussie graag breder trekken. Uiteraard is het belangrijk om een eeuwenoude traditie van ongelijkheid aan de kaak te stellen en recht te trekken tov de bevolkingsgroepen die dat aan gaat. Maar diezelfde traditie van ongelijkheid, zorgt er ook voor dat nieuwe immigranten geen eerlijke kans krijgen. Er is niet alleen een verschil tussen Sanne uit Zuid en Sadee uit Paramaribo. Ook Saron uit Eritrea is als ama terecht gekomen in een eeuwenoude cultuur van blanke superioriteit.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
14-06-2020 17:21
Wat is dan precies het verschil in racisme tegen een donker iemand uit Ghana en een donker iemand uit Suriname?
Dat heb ik ook al een paar keer gevraagd maar ik krijg alleen maar te horen dat BLM volgens fv alleen over de afstammelingen van Afrikaanse slaven zou moeten gaan omdat die andere problemen en gevoeligheden hebben.
Terwijl ik aan een naam niet kan zien of iemand uit Ghana komt of een afstammelingen van een Afrikaanse slaaf is.
Maar zodra ik zo iemand niet uitnodig voor een sollicitatie gesprek ben ik een racist.
De belastingdienst keek ook niet maar 200 jaar geleden maar naar huidige namen. Dat is ook racisme en maakt het voor de gevolgen niets uit of het een Ghanees of een afstammeling van Afrikaanse slaven.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
14-06-2020 17:24
Zeg je dat ook tegen “ Pink Ribbon “ ? Of Jantje Beton ? Of het Aidsfonds ?
Ik heb nooit begrepen dat het bij de BLM-demonstraties alleen om Surinamers en Antillianen in Nederland gaat. Lijkt mij ook niet de insteek van de organisatie zelf, met twee Ghanese boegbeelden die afstammelingen zijn van een stam die slaven verhandelde.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-06-2020 17:28
Ik zou de hele discussie graag breder trekken. Uiteraard is het belangrijk om een eeuwenoude traditie van ongelijkheid aan de kaak te stellen en recht te trekken tov de bevolkingsgroepen die dat aan gaat. Maar diezelfde traditie van ongelijkheid, zorgt er ook voor dat nieuwe immigranten geen eerlijke kans krijgen. Er is niet alleen een verschil tussen Sanne uit Zuid en Sadee uit Paramaribo. Ook Saron uit Eritrea is als ama terecht gekomen in een eeuwenoude cultuur van blanke superioriteit.
Ik ben er niet van overtuigd dat dat zo is. In het vorige topic haalde men maar al te graag een of ander filmpje aan van een Afrikaans-Afrikaanse vrouw in de VS die tekeer gaat tegen de BLM demonstranten.

Ik heb echter ook best vaak gehoord dat Afrikaanse immigranten minder last hebben van racisme in de VS, en hier in Nederland hebben Afrikaanse mensen ook hele andere issues en wordt er ook anders tegen ze aan gekeken, volgens mij.

Om maar wat te noemen: veel Afrikaanse AMA's zijn moslims, en hebben dus in Nederland eerder last van islamhaat dan van het racisme waar ik last van heb. Een Afrikaanse moslima wordt eerder aan haar hoofddoek getrokken dan voor Zwarte Piet uitgescholden.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
14-06-2020 17:29
Dat heb ik ook al een paar keer gevraagd maar ik krijg alleen maar te horen dat BLM volgens fv alleen over de afstammelingen van Afrikaanse slaven zou moeten gaan omdat die andere problemen en gevoeligheden hebben.
Terwijl ik aan een naam niet kan zien of iemand uit Ghana komt of een afstammelingen van een Afrikaanse slaaf is.
Maar zodra ik zo iemand niet uitnodig voor een sollicitatie gesprek ben ik een racist.
De belastingdienst keek ook niet maar 200 jaar geleden maar naar huidige namen. Dat is ook racisme en maakt het voor de gevolgen niets uit of het een Ghanees of een afstammeling van Afrikaanse slaven.
Bij sollicitaties lijkt een Surinamer mij zelfs meer in het voordeel als het om achternamen zou gaan. Veel Surinaamse achternamen klinken immers heel Nederlands.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
14-06-2020 17:24
Zeg je dat ook tegen “ Pink Ribbon “ ? Of Jantje Beton ? Of het Aidsfonds ?
Ik geef aan het kankerfonds voor alle vormen van kanker bestrijding, ik geef aan Jantje Beton voor alle kinderen en aan het aidsfonds voor bestrijding van aids bij alle mensen.
Niet voor maar een klein deel van de mensen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven