Black Lives Matter vs. All Lives Matter

02-06-2020 20:03 3150 berichten
Vandaag is black out tuesday. Op allerlei social media zetten mensen/bedrijven/enz hun status of profiel op zwart om steun te betuigen aan Black Lives Matter. Er wordt ontzettend veel gereageerd met "All Lives Matter!", omdat Black Lives Matter niet "inclusief" genoeg zou zijn.

Welke kant neig jij op? En waarom?

Alvast mijn 2 cent:

Natuurlijk doen alle levens er toe. Maar het lijkt erop, dat tot op de dag van vandaag, de zwarte levens er minder toe doen. Daarom steun ik Black Lives Matter.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Georgia19zoveel schreef:
10-06-2020 12:09
Het ontkennen is net zo hypocriet. Alhoewel ik dat woord zelf niet zou gebruiken in deze, maar oke.
Hoe bedoel je ontkennen? Is inmiddels vastgesteld dat er sprake was van racisme? Ik ontken helemaal niets hoor.

Waarom vind je hypocriet in deze niet passen. Vooroordelen zijn van substantieel belang in het kader van racisme.
fashionvictim schreef:
10-06-2020 12:17
Hoezo wil niemand verliezen? Was het een wedstrijd, dan?

Het komt mij enkel harteloos en, het spijt me te moeten zeggen, racistisch over. Want ik geef je op een briefje dat als een wit meisje vermoord was door een agent er alleen maar medeleven zou zijn, in plaats van wedstrijdjes hoe kwets ik zoveel mogelijk mensen en schijt ik ze in hun gezicht.
Medeleven zal er wel zijn, maar niet zo politiek explosief als de dood van Floyd.

Zo'n blanke dode past niet in het BLM frame. Het is immers BLM en niet ALM of nog erger WLM.
Pogoroden schreef:
10-06-2020 12:35
Hoe bedoel je ontkennen? Is inmiddels vastgesteld dat er sprake was van racisme? Ik ontken helemaal niets hoor.

Waarom vind je hypocriet in deze niet passen. Vooroordelen zijn van substantieel belang in het kader van racisme.

Jij misschien niet.

Hoe kan worden vastgesteld dat het om racisme ging dan?
Denk je dat Derek Chauvin dat gaat toegeven?

Dat hij gaat zeggen 'Ja, ik zag een zwarte man en ik denk nou eenmaal dat zwarten gevaarlijker/ gewelddadiger zijn dan witte mensen, dus daarom hield ik hem aan en zat ik met mijn knie op zijn keel."

Dat zal hij nooit doen. Daarom is racisme ook zo moeilijk te bewijzen!
Georgia19zoveel schreef:
Als die blanke jongemannen vervolgens vermoord worden door de politie, allen vanwege het feit dat ze blank zijn en toevallig op ook de tribune zitten, is het wel degelijk racistisch

Je bent je hier dus eigen verhaaltje aan het creëren. Dat bedoel ik dus.
Thx for proving my point.👍🏻
noesa wijzigde dit bericht op 10-06-2020 13:50
9.71% gewijzigd
Georgia19zoveel schreef:
10-06-2020 12:29
Dus er zullen heel veel mensen geen gevoelens hebben van medeleven bij het zien van dit filmpje.

Dat bedoel ik dus: als je iemand niet als mens ziet (dus als gelijke) kun je die gevoelens uitschakelen.
Sommigen doen dat door iemand vanwege zijn huidskleur als minderwaardig te zien, anderen door hem als crimineel af te schilderen, of als drugsverslaafde.
nounou
fashionvictim schreef:
10-06-2020 12:15
Dat weet ik, maar je kunt die sporen van drugs natuurlijk op verschillende manieren framen. Het is opvallend dat op dit forum enkel conservatief-rechtse c.q. racistische bronnen aangehaald worden als het om de achtergrond van George Floyd gaat. Waarom niet gewoon een neutrale bron als The Guardian, bijvoorbeeld?

Of wordt hij daar te menselijk en niet stereotiep genoeg van?
Enerzijds zou je zeggen dat het goed is dat bepaalde feiten over Floyd niet in de Guardian komen. Dat vergroot namelijk het publieke draagvlak voor de demonstraties. En het publieke draagvlak is misschien wel de sleutel tot succes. Des te meer mensen actief racisme gaan bestrijden des te sneller kan het probleem opgelost worden.

Anderzijds verwacht je van een kwaliteitskrant wel een volledig verslag van de gebeurtenissen zonder het weglaten van vaststaande feiten

De media zal altijd mensen sturen in de richting die hun het beste uitkomt.
Let’s Go Brandon!
Georgia19zoveel schreef:
Als die blanke jongemannen vervolgens vermoord worden door de politie, allen vanwege het feit dat ze blank zijn en toevallig op ook de tribune zitten, is het wel degelijk racistisch
Maar hoe weet je dan dat wanneer zwarte mensen, onder wie dus kennelijk meer mensen zich in de criminaliteit bevinden, vaker in aanraking komen met de politie of te maken krijgen met politiegeweld, dan niet ook echt iets gedaan hebben? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de politie net al die mensen eruit haalt die onschuldig zijn, als er procentueel veel mensen in die groep van de bevolking zich in een crimineel circuit bevinden. Dát het gebeurd, zeker! Maar vaker dan wanneer ze wél een dader voor zich hebben? Dat lijkt me echt onwaarschijnlijk. En stellen dat puur contact tussen een niet-blank iemand en de politie in de oorsprong racistisch is, klopt niet in de definitie van het woord. Daar val ik soms een beetje over als ik die politiegetallen zie. Want ik zie alleen getallen, en geen bewijs dat dat het product is van een bias onder de politie als er ook overduidelijk een verdeling zit in waar de criminaliteit zich afspeelt.

Daar staat tegenover dat de reden dát er zoveel zwarte mensen (of andere etnische groepen) zich in het criminele circuit bevinden mogelijk racistisch van oorsprong is, omdat ze niet dezelfde kansen krijgen in het leven als hun blanke counterparts. Geboren in armoede betekent een grotere kans op contact met criminaliteit, met alle gevolgen van dien.
Suusje666 schreef:
10-06-2020 12:51
Maar hoe weet je dan dat wanneer zwarte mensen, onder wie dus kennelijk meer mensen zich in de criminaliteit bevinden, vaker in aanraking komen met de politie of te maken krijgen met politiegeweld, dan niet ook echt iets gedaan hebben? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de politie net al die mensen eruit haalt die onschuldig zijn, als er procentueel veel mensen in die groep van de bevolking zich in een crimineel circuit bevinden. Dát het gebeurd, zeker! Maar vaker dan wanneer ze wél een dader voor zich hebben? Dat lijkt me echt onwaarschijnlijk.

Daar staat tegenover dat de reden dát er zoveel zwarte mensen (of andere etnische groepen) zich in het criminele circuit bevinden mogelijk racistisch van oorsprong is, omdat ze niet dezelfde kansen krijgen in het leven als hun blanke counterparts. Geboren in armoede betekent een grotere kans op contact met criminaliteit, met alle gevolgen van dien.
Heb je nog nooit van de uitdrukking "driving while black" gehoord? Of "shopping while black"?

https://www.aclumich.org/en/news/drivin ... -important

https://www.nytimes.com/2015/10/25/us/r ... black.html
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-06-2020 12:58
3.69% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Gebruna schreef:
10-06-2020 10:14
Ik heb deze hele documentaire bekeken en ik zou juist iedereen aanraden wél de moeite te nemen deze te bekijken:

https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... licht.html#

Overigens, waarom is deze documentaire volgens jou niet relevant meer, is de situatie nu (14 jaar later) in de gemeente Rotterdam anders dan in 2006?

Ik quote nog even de link die Fizz eerder postte, de reportage gaat over jongeren in Rotterdam.

Ik zou willen zeggen: bekijk gewoon eens een paar minuten van die reportage, beeld je in dat de kandidaten geheel 'zonder kleur' zijn en vraag je af of je diegene een baan zou aanbieden en op grond waarvan wél of juist niet.

Kijk naar hun kennis, vaardigheden, houding en gedrag en 'discrimineer' (ofwel, maak onderscheid) op grond van dergelijke factoren wie wel of niet in aanmerking komt voor een baan in jouw ogen.

En vraag je af of een blanke Nederlander met dezelfde motivatie, houding, kind op schoot "ik kom voor werk want (!) ik wil een uitkering", in detentie gezeten, 'zeker wel 1 keer per maand gesolliciteerd', telefoon aannemen tijdens het gesprek terwijl herhaaldelijk heel duidelijk gezegd wordt dat dit niet mag, e.d., daar in Rotterdam met fluwelen handschoentjes zou zijn aangepakt.

Maar van mij mag je het discriminatie of racisme blijven noemen: blijf vooral (alleen) naar de huidskleur kijken en verongelijkt zijn dat er voor het bereiken van gelijke resultaten méér nodig is dan alleen gelijke kansen.

Overigens: bewondering voor het geduld van de (nagenoeg allemaal gekleurde) medewerkers van dat centrum in Rotterdam!
fashionvictim schreef:
10-06-2020 12:57
Heb je nog nooit van de uitdrukking "driving while black" gehoord? Of "shopping while black"?

https://www.aclumich.org/en/news/drivin ... -important

https://www.nytimes.com/2015/10/25/us/r ... black.html
Wordt aangehouden worden door de politie tijdens het rijden gerekend onder 'te maken gehad met politiegeweld'? Anders begrijp ik niet wat het te maken heeft met mijn vraag.
Gebruna schreef:
10-06-2020 12:57
Ik quote nog even de link die Fizz eerder postte, de reportage gaat over jongeren in Rotterdam.

Kijk jij dan ook even naar de veel recentere documentaire "Verdacht"?

https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... dacht.html

En lees je dan ook even de onderzoeksrapporten van onze eigen overheid?

https://www.trouw.nl/binnenland/werkgev ... ~b9f1338f/
Am Yisrael Chai!
Suusje666 schreef:
10-06-2020 13:00
Wordt aangehouden worden door de politie tijdens het rijden gerekend onder 'te maken gehad met politiegeweld'? Anders begrijp ik niet wat het te maken heeft met mijn vraag.
Je legt een link met criminaliteit die ervoor zou zorgen dat zwarte mensen vaker in aanraking komen met politie en daardoor dus ook vaker politiegeweld meemaken. Ik geef je twee bronnen die vertellen dat zwarte mensen vaker met de politie in aanraking komen omdat ze zwart zijn, niet omdat ze crimineel zijn.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-06-2020 13:05
Je legt een link met criminaliteit die ervoor zou zorgen dat zwarte mensen vaker in aanraking komen met politie en daardoor dus ook vaker politiegeweld meemaken. Ik geef je twee bronnen die vertellen dat zwarte mensen vaker met de politie in aanraking komen omdat ze zwart zijn, niet omdat ze crimineel zijn.
In het kader van aanhoudingen vanuit een auto. Dat is appels met peren vergelijken. Maar ik was dan ook niet echt specifiek met het stellen van mijn vraag, want ik zat zelf meer te denken in de richting van bende gerelateerde criminaliteit, drugshandel, geld witwassen ... Maar dat had ik niet erbij gezet. Sorry.
Suusje666 schreef:
10-06-2020 13:09
In het kader van aanhoudingen vanuit een auto. Dat is appels met peren vergelijken. Maar ik was dan ook niet echt specifiek met het stellen van mijn vraag, want ik zat zelf meer te denken in de richting van bende gerelateerde criminaliteit, drugshandel, geld witwassen ... Maar dat had ik niet erbij gezet. Sorry.
Nee hoor, er bestaat ook shopping while black, walking while black, barbecuing while black...

Ik was voor je op zoek naar een artikel van CNN volgens mij die incidenten van de afgelopen maanden op een rijtje hadden gezet: zwarte mensen die werden aangehouden of waar de politie op werd afgestuurd, omdat:

ze in hun eigen hotellobby zaten
hun eigen vuilnisbak buiten zetten
een afspraak in Starbucks hadden
naar hun eigen voordeur liepen
aan het babysitten waren,
aan het joggen waren
etcetera..

Maar als jij liever wil denken dat zwarte mensen in aanraking komen met politie in de VS omdat ze allemaal in gangs zitten en allemaal drugsdealers zijn, dan mag dat, hoor.
Am Yisrael Chai!
Ah, gevonden!

https://edition.cnn.com/2018/12/20/us/l ... index.html
Am Yisrael Chai!
Betty_Slocombe schreef:
10-06-2020 12:08
"van de Amsterdamse leerlingen met een Citoscore havo en hoogopgeleide ouders kreeg 63 procent toch een vwo-advies; van de kinderen met laagopgeleide ouders werd 36 procent onderschat."(https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~beccb4cf/
" Bij instellingen die zelf hun studenten mochten selecteren, halveerde meteen de instroom van studenten met een migratieachtergrond"
https://www.trouw.nl/nieuws/kind-hoogop ... ~b3315d36/
https://www.trouw.nl/nieuws/ongelijke-k ... ntent=free

Ik neem aan dat dit genoeg bronnen zijn om aan te tonen dat het schooladvies vaak gebaseerd wordt op sociaal-economische achtergrond. Ik hoef jou niet te vertellen dat je makkelijker en sneller verder komt wanneer je zo hoog mogelijk start.

Het zal mij meer raken dan een ander, maar het is echt nog niet klaar. Ik las onlangs dat er lettercombinaties zijn om klassen aan te duiden. Ik ben zelf van een jeugd in D/C naar A gegaan. Dat was hard werken en het is ook te danken aan mij goedgezinde mensen onderweg en, en ik weet dat mensen dit ongemakkelijk vinden, echt uitzonderlijk goede schoolresultaten. Met alleen zesjes had ik nooit een vwo-diploma kunnen halen, dan hadden ze mij, gezien mijn milieu naar de havo gestuurd. Bijles had ik nooit gekregen.
Ik, blank, uit een rijkere buurt, kreeg ook zo'n lager advies.

Met alle respect, ik kreeg daar alleen maar een ik zal hun ongelijk bewijzen gevoel van. Best handig, want ik ben van nature liever lui dan moe. Een lager schooladvies hoeft niemand te hinderen.

Neemt niet weg dat ik vind dat het advies niet af mag hangen van een docent. Gewoon de cito toets nemen. Desnoods nog een tweede toets, maar meten. Ook hier kan AI een prima rol gaan spelen.
alfea schreef:
10-06-2020 11:48
Ik ben het met je eens dat het jammer is dat zo'n omvangrijke discussie voeren niet mogelijk is in dit topic. Ik ben het alleen niet met je eens wat betreft je conclusie, want die uitspraken waar jij naar refereert zijn helemaal niet gedaan. Waar het voor mij mis gaat is dat er toch echt wel een groot aantal mensen in dit topic is dat institutioneel racisme ontkent en constant alle cijfers daarvan wil nuanceren. Dat zorgt ervoor dat de acute oproep van Black lives matter erg vertroebelt en geeft het idee dat er eerst naar alle andere mogelijkheden moet worden gekeken voordat racisme wordt aangepakt (ik zeg niet dat jij dit zegt, dit is voor mij en anderen het effect op de discussie).
Welke cijfers zijn er waaruit institutioneel racisme BLIJKT?
fashionvictim schreef:
10-06-2020 11:53
Waarom? wat heeft zwangerschapsdiscriminatie met racisme te maken, anders dan dat beide verboden zijn? Ze komen toch voort uit totaal andere motieven?

Echt, waar komt die onbedwingbare behoefte vandaan om racisme te bagatelliseren?
Hoezo bagatelliseer je racisme als je alle vormen van discriminatie aan wil pakken?

Het lijkt er zo meer op alsof jij de ene vorm van discriminatie zwaarder vind wegen dan de andere. En dat mag, maar ik ben dat simpelweg niet met jou eens.
granny71 schreef:
10-06-2020 12:02
In het Amerikaans heten ze allebei drugs
Dat meen je!
DS1971 schreef:
10-06-2020 13:23
Ik ga daar niet met jou over in discussie, in mijn teruglezen zag ik dat fashionvictim dat al uitgebreid heeft gedaan en als dat tot niets leidt, ga ik het niet nog een keer dunnetjes overdoen.

Maar in de specifieke post die je quote heb ik het over Amerika, en volgens mij was er daar volgens jou wel sprake van institutioneel racisme? Ik kan me vergissen (dit is niet sarcastisch, ik weet het oprecht even niet meer).
DS1971 schreef:
10-06-2020 13:23
Anders klik je even op een van de vele linkjes die in dit topic geplaatst zijn. Of je googelt zelf even. Echt, dat iemand dat op bladzijde zovelenzeventig van dit topic nog vraagt!
fashionvictim schreef:
10-06-2020 12:05
Ik vind het overigens wederom vooral smoesjes om het niet over politiegeweld tegen zwarte mensen te hoeven hebben. Al doen die agenten het omdat ze last hebben van hun ingegroeide teennagel, dan nog lijkt het me een probleem dat opgelost dient te worden.

Het begint mij als zwart persoon echter meer en meer duidelijk te worden in deze discussie dat een deel van de witte deelnemers liever de discussie "wint" dan empathie te tonen met "maar" zwarte mensen.
Het feit dat jij denkt in termen van winnen van de discussie geeft eerder aan dat jij daarmee bezig bent.

Ik heb een aantal keer geprobeerd bij jou om te komen tot iets waar we het wel over eens konden zijn en die voorzetjes heb je steeds laten liggen. Dat mag, maar misschien is het ook zo dat jij vanuit jouw perspectief vooral zit te wachten op empathie, terwijl vele anderen op zoek zijn naar iets waar we samen wat mee kunnen, om het probleem te verminderen (helemaal uitbannen zal nu eenmaal niet lukken, helaas).
fashionvictim schreef:
10-06-2020 13:13
Nee hoor, er bestaat ook shopping while black, walking while black, barbecuing while black...

Ik was voor je op zoek naar een artikel van CNN volgens mij die incidenten van de afgelopen maanden op een rijtje hadden gezet: zwarte mensen die werden aangehouden of waar de politie op werd afgestuurd, omdat:

ze in hun eigen hotellobby zaten
hun eigen vuilnisbak buiten zetten
een afspraak in Starbucks hadden
naar hun eigen voordeur liepen
aan het babysitten waren,
aan het joggen waren
etcetera..

Maar als jij liever wil denken dat zwarte mensen in aanraking komen met politie in de VS omdat ze allemaal in gangs zitten en allemaal drugsdealers zijn, dan mag dat, hoor.
Dat is niet wat ik zei, ik zou het waarderen als je mij geen woorden in de mond legt. De hele discussie gaat over politiegeweld, en wie daar vaker mee in aanraking komt. Ik denk nog steeds dat politiegeweld vaker voorkomt vanuit criminaliteit dan 'ik stond op straat en iemand stuurde de politie op me af'. En voor de duidelijkheid: dat ik dat zeg, betekent niet automatisch dat ik er niks van vind dat doodgewone mensen ergens op een bankje zitten en er vervolgens een agent in hun nek komt hijgen. Want daar vind ik zeker wat van.
fashionvictim schreef:
10-06-2020 12:12
Dit geldt voor mij en mijn broer, gezien onze zwarte achtergrond, precies hetzelfde. Echt, je slaat de spijker op zijn kop.
Maar heeft het jou echt tegengehouden dan?
Suusje666 schreef:
10-06-2020 13:32
Dat is niet wat ik zei, ik zou het waarderen als je mij geen woorden in de mond legt. De hele discussie gaat over politiegeweld, en wie daar vaker mee in aanraking komt. Ik denk nog steeds dat politiegeweld vaker voorkomt vanuit criminaliteit dan 'ik stond op straat en iemand stuurde de politie op me af'. En voor de duidelijkheid: dat ik dat zeg, betekent niet automatisch dat ik er niks van vind dat doodgewone mensen ergens op een bankje zitten en er vervolgens een agent in hun nek komt hijgen. Want daar vind ik zeker wat van.
Dat denk jij, maar het blijkt nu juist dat dat niet zo is, dat zwarte mensen daadwerkelijk wél worden aangehouden of te maken krijgen met politiegeweld terwijl ze niks deden. Omdat ze aan het joggen waren, omdat ze het vuilnis buiten zetten, omdat ze in hun eigen huis waren (!). Dat is nu juist de hele crux. Wat een rare draai.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven