Boeren protest 2.0

08-12-2019 16:20 1598 berichten
De Nederlandse boeren zijn het volgende protest aan het plannen.

Deze keer willen ze Nederlandse distributiecentra rond de kerstperiode blokkeren wat kan resulteren in lege supermarkten rond de kerstperiode.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -schappen/

https://www.ad.nl/binnenland/supermarkt ... ~aa75326f/

Ook sluiten ze andere acties, zoals blokkade van Schiphol, niet uit.

Wat denken/vinden jullie? Verliezen ze op deze manier begrip van de samenleving of ben je het ermee eens?

TO trapt af in reacties!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2019 21:00
met cranberrycompote
En cranberries kun je ook in het wild plukken.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Bendela schreef:
08-12-2019 16:24
Ik vind het heel dubbel: ik snap tot zekere hoogte het gevoel van de boeren en vind het bewondering waardig hoe ze erin geslaagd zijn om praktisch heel Nederland aan hun kant te krijgen.
Dat is ook overdreven hoor. Voor de mensen die neutraal, onverschillig of negatief tegenover de boerenacties stonden was vrijwel geen aandacht.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
08-12-2019 17:01
Bij mij hadden die boeren al weinig sympathie.

Een van de voormannen is bijvoorbeeld een nertsenfokker.
Daarvan is al in 2005 voorgesteld om dit te gaan verbieden. Dit verbod is in 2015 definitief democratisch tot stand gekomen en de fokkers hebben nog tot 2024 om af te bouwen. De meerderheid van Nederland vind namelijk de nertsenfokkerij gewoon een slecht idee en moreel verwerpelijk. Die nertsenfokker heeft dus in 2024, twintig jaar (!) de tijd gehad om iets anders te gaan doen.
Die man probeert nu met terreur (blokkeren van wegen, distributiecentra) een democratisch besluit terug te draaien.

Ook al die varkensboeren. Er is al sinds 1985 bekend dat die veel te veel mest produceren. Veel te veel in ieder geval om in een relatief klein land als Nederland op te nemen. Die varkensboeren produceren ook overwegend voor de export, 80% gaat naar het buitenland.
In plaats van dat die varkensboeren zich zouden gaan richten op kleinere, kwalitatieve bedrijven, is de schaalgrootte alleen maar toegenomen. 100.000 varkens of meer is geen uitzondering meer op een varkensbedrijf. Ondertussen raakt het hele land letterlijk vervuild door de varkensstront.

Het is best raar, dat die boeren nu zo kwaad zijn. Want dat er een eind aan de eindeloze strontproductie zou moeten komen, dat was dus al een jaar of veertig bekend.
+ 1.000.000.000.0000.000
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
aloha66 schreef:
08-12-2019 20:58
En dat is dus waarom ze deze actie overwegen. Mensen weten niet waar hun eten vandaan komt. Of denk jij dat de sushi hier om de hoek gekweekt wordt?
Die komt met het vliegtuig, en de boer vervuilt?
sushi komt met het vliegtuig? welnee
oudebaas schreef:
08-12-2019 21:03
En cranberries kun je ook in het wild plukken.
wild plukken kan ik wel
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2019 21:05
sushi komt met het vliegtuig? welnee
Sommige ingrediënten wel. De rijst zal wel per schip en vrachtwagen komen. De groenten zullen vaak ingevlogen worden uit Egypte, Marokko of Kenya. De vis komt óf van onze visafslagen óf via de lucht.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
08-12-2019 21:02
We importeren veel voedsel en we exporteren het. In de supermarkt zul je zelden groenten uit Nederland, België, Duitsland of Frankrijk zien. Het komt allemaal van verder weg, vaak uit andere werelddelen. Daarnaast verdwijnen de Nederlandse producten weer naar winkels die duizenden kilometers verder weg liggen. Blokkeer Schiphol en de import en export van voedsel ligt ook stil.
Het is wel iets te simpel. Als de winkels rond hun top periode zonder voedsel komt te zitten dan gooien ze je gewoon buiten als leverancier, want zoals je zelf al zegt, leveranciers uit het buitenland genoeg.
S-Meds schreef:
08-12-2019 20:46
buitenlands vlees is ook nederlands vlees. al het vlees in europa wordt op ons kleine landje gefokt. Dat dat gewoon niet kan snappen de boeren niet
Dat snappen ze heus wel. Maar ook zij willen geen ons minder vlees eten voor het klimaat. Uiteindelijk heeft de consument de meeste macht en dat proberen ze met deze acties (succesvol tot nu toe) te verdraaien en te verdoezelen. Geen boer, geen vlees. Maar het is natuurlijk andersom; geen vleeseter geen boer. Het succes van hun acties is ze nu naar het hoofd gestegen gezien de totaal doorgeslagen acties die ze nu aankondigen. Dit krijgen ze als een boemerang terug. Sympathisanten worden nu min of meer gedwongen om verder te kijken dan hun emotie en verdiepen zich meer in de achtergrond en belangen van veehouders en het stikstof probleem. Ze gaan aan hun eigen succes ten onder.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan altijd nog in Duitsland inkopen doen :-P) .
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand trouwens waarom al die boeren op tractoren lijken rond te rijden die er nagelnieuw uit zien? Ik neem aan dat die dingen gauw een half miljoen het stuk zijn.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
08-12-2019 21:09
Het is wel iets te simpel. Als de winkels rond hun top periode zonder voedsel komt te zitten dan gooien ze je gewoon buiten als leverancier, want zoals je zelf al zegt, leveranciers uit het buitenland genoeg.
Veel import en export gaat via Schiphol. Als boeren Schiphol blokkeren dan helpen ze hun eigen export om zeep.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Avena schreef:
08-12-2019 21:12
Weet iemand trouwens waarom al die boeren op tractoren lijken rond te rijden die er nagelnieuw uit zien? Ik neem aan dat die dingen gauw een half miljoen het stuk zijn.
Elke man die zoveel geld uitgeeft aan een auto wast hem.
Avena schreef:
08-12-2019 21:12
Weet iemand trouwens waarom al die boeren op tractoren lijken rond te rijden die er nagelnieuw uit zien? Ik neem aan dat die dingen gauw een half miljoen het stuk zijn.
ja en ze waren toch altijd dag en nacht aan het werk?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
08-12-2019 21:13
Elke man die zoveel geld uitgeeft aan een auto wast hem.
:proud:
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2019 21:13
ja en ze waren toch altijd dag en nacht aan het werk?
Dat snapte ik eerlijk gezegd ook al niet, dat ze blijkbaar met zoveel gemak zo massaal twee dagen van huis konden zijn.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
08-12-2019 21:04
+ 1.000.000.000.0000.000
Tja vanuit de industrie is er nog steeds vraag naar nertsenbont.

Gelukkig kunnen landen waar dieren minder tot geen rechten gelukkig wel aan die vraag doen.
Wat een verbetering,zeg :bonk:
Avena schreef:
08-12-2019 21:12
Weet iemand trouwens waarom al die boeren op tractoren lijken rond te rijden die er nagelnieuw uit zien? Ik neem aan dat die dingen gauw een half miljoen het stuk zijn.
Die hebben ze gekocht. Maar ze kosten niet zo veel als je denkt. Voor twee ton heb je al een heel behoorlijke trekker. Nog steeds veel geld, natuurlijk.
Je hoeft echt geen medelijden te hebben met boeren. Dat willen ze graag, maar dat is niet nodig. Ze hebben recht op bestaan, maar ook de plicht na te denken over de haalbaarheid van hun huidige stijl van boeren.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
08-12-2019 21:12
Weet iemand trouwens waarom al die boeren op tractoren lijken rond te rijden die er nagelnieuw uit zien? Ik neem aan dat die dingen gauw een half miljoen het stuk zijn.
Je moet je tonnen EU subsidie toch ergens aan uitgeven :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2019 17:10
die boeren zijn knettergek. zij zullen echt hun bijdrage moeten leveren want de bioindustrie is de grote veroorzaker van stikstof.
+ 1.000.000.000.000
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
08-12-2019 16:20
Ik denk dat ze zo geen vrienden maken
+ 1.000.000.000.0000.000
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
08-12-2019 17:21
Ik snap echt niet, dat zoveel Nederlanders en vooral politici in die verhaaltjes van de boeren trappen.
+ 1.000.000.000.0000.000
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Alle reacties Link kopieren
koreana schreef:
08-12-2019 21:35
+ 1.000.000.000.0000.000
Is dat in Noord Koreaanse Won?
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Loesiepoesie schreef:
08-12-2019 19:40
Nou jij bent knettergek. De veroorzaker van het stikstof probleem is de overheid zelf. Er is namelijk geen probleem!
Klopt. Stikstof uitstoot is al meer dan gehalveerd de laatste 30 jaar. Dus dat er nu een crisis zou zijn is een waanidee. Het gaat juist enorm goed.

Maar ja, als ze morgen de maximale snelheid op de snelwegen op 3 km pu zetten, tsja, dan is er opeens een snelwegprobleem. Zo werken politici: verzinnen een regel en een probleem. Zo blijft men 'nodig'. Liever zie ik echte leiders met oplossingen ipv nieuwe fictieve problemen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2019 21:06
wild plukken kan ik wel
Wild eten ook! Dat je de restjes van het plafond en de muren kunt krabben!
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
08-12-2019 21:12
Weet iemand trouwens waarom al die boeren op tractoren lijken rond te rijden die er nagelnieuw uit zien? Ik neem aan dat die dingen gauw een half miljoen het stuk zijn.
Iets minder, maar een tonnetje of twee, tweeëneenhalf mag je wel meenemen als je gaat shoppen bij de trekkergigant op de hoek.
When in doubt, the auditor is always right!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven