Boeren protest 2.0

08-12-2019 16:20 1598 berichten
De Nederlandse boeren zijn het volgende protest aan het plannen.

Deze keer willen ze Nederlandse distributiecentra rond de kerstperiode blokkeren wat kan resulteren in lege supermarkten rond de kerstperiode.

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -schappen/

https://www.ad.nl/binnenland/supermarkt ... ~aa75326f/

Ook sluiten ze andere acties, zoals blokkade van Schiphol, niet uit.

Wat denken/vinden jullie? Verliezen ze op deze manier begrip van de samenleving of ben je het ermee eens?

TO trapt af in reacties!
oudebaas schreef:
08-12-2019 21:03
En cranberries kun je ook in het wild plukken.
Ow echt? Waar dan in Nederland? Serieuze vraag!
Alle reacties Link kopieren
Ik haal mijn vlees al niet meer uit de reguliere vleesindustrie.
Alleen nog bij een zelfslachtende slager die zelf zijn dieren uitzoekt bij een paar geselecteerde boeren in de buurt of bij een boerderij hier in de buurt waar ze hun eigen dubbeldoelkoeien (dus melk en vlees) lokaal laten slachten en het vlees verkopen.
Zonder krachtvoer, zonder hormonen en zonder soja.

Kost wat meer, smaakt veel beter.

En dat is dan voor de keren dat ik nog vlees eet.


Persoonlijk vind ik halvering van de veestapel een eerste begin.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de correctie over de prijs van een tractor! Geen geld...
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
oudebaas schreef:
08-12-2019 21:12
Veel import en export gaat via Schiphol. Als boeren Schiphol blokkeren dan helpen ze hun eigen export om zeep.
Nee hoor. Veel meer kanalen maar als ze gepasseerd worden als leverancier hebben ze wel veel tijd over om dat te blokkeren.
Alle reacties Link kopieren
Nou, de boeren hadden al hun credits al verspeeld bij mij hoor en ook bij veel mensen die ik ken. Dus zoveel draagvlak hebben ze helemaal niet, zie ook dit topic. Ruim 15 jaar geledem studeerde ik aan de groene universiteit en ging het ook al telkens over stikstof en mestoverschotten. Het is echt, echt niet nieuw en ook niet bedacht door de politiek (sterker nog, het is veel te lang gedoogd en genegeerd). Ik hoop zo dat het hele systeem op de schop gaat! Helaas zal dat wel weer een te grote stap zijn voor onze overheid...
florita schreef:
08-12-2019 22:35
Nou, de boeren hadden al hun credits al verspeeld bij mij hoor en ook bij veel mensen die ik ken. Dus zoveel draagvlak hebben ze helemaal niet, zie ook dit topic. Ruim 15 jaar geledem studeerde ik aan de groene universiteit en ging het ook al telkens over stikstof en mestoverschotten. Het is echt, echt niet nieuw en ook niet bedacht door de politiek (sterker nog, het is veel te lang gedoogd en genegeerd). Ik hoop zo dat het hele systeem op de schop gaat! Helaas zal dat wel weer een te grote stap zijn voor onze overheid...
Dat is niet waar wat je zegt. De boeren houden als enige een boekhouding bij van hun mineralen en mest in tegenstelling tot de industrie. Zij konden uitbreiden of een bedrijfstak uitoefenen omdat ze daar een vergunning voor kregen. Waar ze nu tegen aanlopen is met name de natura 2000 gebieden, de zogenaamde natuurparken die aangewezen zijn waardoor de situatie plots anders is.

Dat gezegd hebbende gaat het nogmaals om een andere actiegroep dan de eerste twee keren.
Alle reacties Link kopieren
Fara69 schreef:
08-12-2019 22:00
Ow echt? Waar dan in Nederland? Serieuze vraag!
Op de Veluwe, Terschelling etc
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
08-12-2019 17:01
Bij mij hadden die boeren al weinig sympathie.

Een van de voormannen is bijvoorbeeld een nertsenfokker.
Daarvan is al in 2005 voorgesteld om dit te gaan verbieden. Dit verbod is in 2015 definitief democratisch tot stand gekomen en de fokkers hebben nog tot 2024 om af te bouwen. De meerderheid van Nederland vind namelijk de nertsenfokkerij gewoon een slecht idee en moreel verwerpelijk. Die nertsenfokker heeft dus in 2024, twintig jaar (!) de tijd gehad om iets anders te gaan doen.
Die man probeert nu met terreur (blokkeren van wegen, distributiecentra) een democratisch besluit terug te draaien.

Ook al die varkensboeren. Er is al sinds 1985 bekend dat die veel te veel mest produceren. Veel te veel in ieder geval om in een relatief klein land als Nederland op te nemen. Die varkensboeren produceren ook overwegend voor de export, 80% gaat naar het buitenland.
In plaats van dat die varkensboeren zich zouden gaan richten op kleinere, kwalitatieve bedrijven, is de schaalgrootte alleen maar toegenomen. 100.000 varkens of meer is geen uitzondering meer op een varkensbedrijf. Ondertussen raakt het hele land letterlijk vervuild door de varkensstront.

Het is best raar, dat die boeren nu zo kwaad zijn. Want dat er een eind aan de eindeloze strontproductie zou moeten komen, dat was dus al een jaar of veertig bekend.
Volgens mij hebben de demonstraties niets van doen met de nertsenfokkerij? Dat verbod zullen de nertsenfokkers ongetwijfeld vervelend vinden maar dat is gewoon iets waar niets aan te doen valt.
Wat betreft de varkensboeren, export is niet de primaire reden dat boeren zoveel varkens houden. Na de hongerwinter was het idee dat we nooit meer honger mochten hebben dus er werd (vanuit de overheid) ingezet op schaalvergroting en efficiëntie: dus meer productie op minder bedrijven. Met de EEG werd het mogelijk om de afzetmarkt te vergroten door export.
Uiteindelijk kan een boer bijna niet anders dan de productie zo hoog mogelijk te houden om nog enigszins rendabel te blijven (de meeste boeren draaien verlies), de kosten om een bedrijf draaiende te houden zijn namelijk erg hoog en de verdiensten ontzettend laag. Daarnaast moeten boeren continu kostbare aanpassingen in hun bedrijf doorvoeren als gevolg van milieumaatregelen, wat uiteraard nodig is, maar wat de concurrentie met import uit landen waar boeren dit niet hoeven erg lastig maakt.
De verantwoordelijkheid om bedrijven kleinschaliger te maken ligt met name bij de consumenten en supermarkten. Consumenten zouden gewoon een eerlijke prijs voor het product moeten betalen en het merendeel van de prijs zou bij de boer terecht moeten komen en niet, zoals nu het geval is, bij de supermarkt. De cijfers van dit artikel zijn niet helemaal correct, maar geven wel een goede indicatie: https://www.onetime.nl/geld-financieel/ ... t-een/boer

Wat ik zelf van deze actie vind? Ik vind het uiteraard heel vervelend om voor lege schappen te staan, maar ik steun dit statement van de boeren van harte.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees zo'n raar verhaal van FDF:
Het bestuur van boerenactiegroep Farmers Defence Force (FDF) heeft het plan opgevat een keurmerk in te voeren voor supermarkten. Die moeten in ruil daarvoor voor ‘een eerlijke prijs en verdeling van de marge’ zorgen.

Tegelijkertijd wil FDF een betaald lidmaatschap voor de actiegroep invoeren. En de betalende bedrijven moeten voorrang krijgen bij het leveren aan supermarkten én een hogere prijs voor hun producten ontvangen dan andere boeren.

Dat staat in een poll die FDF-voorman Mark van den Oever uit Sint Hubert vandaag in de besloten Facebookgroep van de actiegroep plaatste. Met het geld dat de betalende leden (15 euro voor ‘privéleden', 100 euro voor ‘bedrijfsleden’) in het laatje moeten brengen, wil het bestuur de organisatie ‘body’ geven, bijvoorbeeld door ledenvergaderingen te organiseren.

Voorrang op de rest
De lidmaatschappen worden ook gekoppeld aan het plan voor het ‘fair-trade keurmerk’, in zoverre dat betalende bedrijven voorrang hebben op de rest. ‘De FDF-leden worden dan als eerste ingedeeld als preferent leverancier en krijgen de hogere prijs’, aldus Van den Oever in zijn bericht. ‘De andere boeren (niet FDF, red.) komen pas aan bod als er voldoende vraag is. Onze strijders gaan ten alle tijden voor!’

Volgens Van den Oever is inschrijving mogelijk ‘tot aan de dag van de actie'. Mogelijk doelt hij daarmee op de actie waarmee de boeren in de week voor Kermis de voedseltoelevering door heel Nederland willen platleggen, onder meer door het blokkeren van distributiecentra. ,,Deelname aan de actie is ook verplicht! Thuisblijven en wel beuren zit er niet in!’’, aldus Van den Oever in zijn poll.

https://www.dvhn.nl/drenthe/Boerenactie ... 15155.html

Dat boeren meer geld voor hun producten moeten krijgen, daar ben ik het in grote lijnen wel mee eens, maar voorrang voor leden van FDF?
Verplicht deelnemen aan acties?
Wat een rare club wordt dit.

Persoonlijk zou ik op dit moment eerder producten van boeren aangesloten bij FDF boycotten want ze gebruiken intimidatie en soms zelfs geweld als pressiemiddel.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 09-12-2019 00:31
0.05% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
08-12-2019 21:16
Dat snapte ik eerlijk gezegd ook al niet, dat ze blijkbaar met zoveel gemak zo massaal twee dagen van huis konden zijn.
Knechten, familie etc. Het werk kan idd niet stil liggen. Zoons, neven enz gaan op de tractor óf nemen het werk over.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
08-12-2019 22:13
Dank voor de correctie over de prijs van een tractor! Geen geld...
De meest geliefde John Deere 25.500 :D
Een tweedehandsje (en nee dat hoef je niet te zien) kost nog geen 1000.
Alle reacties Link kopieren
Zaza, dat is omdenken volgens mij.

Wat goed! De prijsdruk die consumenten en supermarkten steeds ophogen, is het echte probleem. Hoop dat ze het kunnen organiseren.

En dan zal blijken of mensen hun money putten waar hun mond is.
Alle reacties Link kopieren
Mouthgard schreef:
09-12-2019 08:11
Zaza, dat is omdenken volgens mij.

Wat goed! De prijsdruk die consumenten en supermarkten steeds ophogen, is het echte probleem. Hoop dat ze het kunnen organiseren.

En dan zal blijken of mensen hun money putten waar hun mond is.
De massaconsument wil gewoon veel rotzooi voor weinig geld. En hoe de producenten er van moeten leven of wat de milieugevolgen zijn interesseert ze geen reet.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ronduit irritant. Kennelijk wordt de kritiek op de boeren niet geduld, terwijl de kritiek meer dan terecht is. Waarom moet Nederland ZO veel voedsel produceren om ook nog heel Duitsland en China van vlees te voorzien?

En in plaats van te redeneren dat deze productie (voor de export) wat in te dammen komt men met het voorstel om dan de Nederlandse bevolking maar honger te laten leiden.

Het probleem zit m.i. dus dan ook vooral in wat we willen/kunnen mogen toestaan aan exportproductie, maar ja, lastig vanwege handelsvrijheid...
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
09-12-2019 09:14
Ronduit irritant. Kennelijk wordt de kritiek op de boeren niet geduld, terwijl de kritiek meer dan terecht is. Waarom moet Nederland ZO veel voedsel produceren om ook nog heel Duitsland en China van vlees te voorzien?

En in plaats van te redeneren dat deze productie (voor de export) wat in te dammen komt men met het voorstel om dan de Nederlandse bevolking maar honger te laten leiden.

Het probleem zit m.i. dus dan ook vooral in wat we willen/kunnen mogen toestaan aan exportproductie, maar ja, lastig vanwege handelsvrijheid...
Eens. Mijn sympathie hadden ze vanaf het eerste moment van de acties dan ook niet.
NYC schreef:
09-12-2019 09:14
Ronduit irritant. Kennelijk wordt de kritiek op de boeren niet geduld, terwijl de kritiek meer dan terecht is. Waarom moet Nederland ZO veel voedsel produceren om ook nog heel Duitsland en China van vlees te voorzien?

En in plaats van te redeneren dat deze productie (voor de export) wat in te dammen komt men met het voorstel om dan de Nederlandse bevolking maar honger te laten leiden.

Het probleem zit m.i. dus dan ook vooral in wat we willen/kunnen mogen toestaan aan exportproductie, maar ja, lastig vanwege handelsvrijheid...
Dat laatste is lastig omdat het niet zo simpel zit als dat jij het beschrijft. Het is zelfs mogelijk dat de kleintjes verdwijnen en de grootschaligheid blijft.
Voer actie daar waar je voor strijd.
Lever als boer geen voedsel meer om te laten zien dat de boer belangrijk is. Maar eerst wel leveren en geld ontvangen om daarna je klant dwars te gaan zitten door het distrubutiecentrum te blokkeren is niet fair.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt tijd voor lente, dan moet die boeren weer gewoon akkers bewerken en koeien melken en zo. Ga aan het werk in plaats van hardwerkende burgers lastig vallen met trivialiteiten.

Een gemiddeld huishouden moet de komende jaren 30.000 euro investeren om het huis energie-neutraal te krijgen en dan daarnaast nog sparen voor een elektrische auto.

De landbouwsectro is goed voor "maar" 7% van de economie. PRoduceert allebarstenveel voedsel voor de export, maar boeren zijn de wel grootste vervuiler van nederland, laat ze mee betalen. Als ze in plaats van actie voeren nou een stallen ombouwen en natuur gingen verzorgen. Nu ze gaan burgers pesten.

Ik hoop dat de ME (en desnoods het leger) elke boer die met zn trekker op een plek komt waar ie niets te zoeken heeft, keihard neerknuppeld. Ophoelen! De wet geldt ook voor jou!

#Nofarmersnoluchtvervuiling #Nofarmersnoovergewicht #Nofarmersnostalbranden #Nofarmersnodierenleed
jouw leven is een keuze
Ik begrijp dat het probleem niet eenvoudig is, maar het is ook niet onmogelijk. Ik vind het gewoon echt heel erg raar dat 70% van de vlees/zuivelproductie níet voor Nederland is, maar voor Duitsland. Zo een veel groter land met ook veel meer grond.... Kan daar echt niet bij... Maar het is dus gewoon een centenkwestie want minder (mogen) exporteren betekent minder inkomsten. Voor de boeren en dus uiteindelijk voor de overheid en dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom er niet veel feller tegen wordt opgetreden.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
09-12-2019 09:51
Ik begrijp dat het probleem niet eenvoudig is, maar het is ook niet onmogelijk. Ik vind het gewoon echt heel erg raar dat 70% van de vlees/zuivelproductie níet voor Nederland is, maar voor Duitsland. Zo een veel groter land met ook veel meer grond.... Kan daar echt niet bij... Maar het is dus gewoon een centenkwestie want minder (mogen) exporteren betekent minder inkomsten. Voor de boeren en dus uiteindelijk voor de overheid en dat is dan waarschijnlijk ook de reden waarom er niet veel feller tegen wordt opgetreden.
Voor de overheidsinkomsten maakt het weinig uit. Landbouwsector is ongeveer 7% van de totale economie.

Maar wat dacht je van stemmen.....

De landbouwsector stemt traditioneel op 4 partijen:

CDA
ChristenUnie
VVD
SGP

De eerste 3 zijn regeringspartij, de 4e de eeuwige gedoogsteun....
jouw leven is een keuze
Hoe staan de boeren/tuinders hier eigenlijk tegenover die niet in het vee (zuivel of vlees) zitten? Steunen die hun medeboeren in deze acties of denken die: prima, als er geen vlees en melk meer naar de distributiecentra meer gebracht gaat worden, maar mogen wij wel onze uien, preien en penen komen verkopen?

Hoe zit het met de handel van de groenten? Zijn die wel vooral voor nationaal gebruik of ook 70% exportproduct? Iemand die dit weet?
2east schreef:
09-12-2019 09:54
Voor de overheidsinkomsten maakt het weinig uit. Landbouwsector is ongeveer 7% van de totale economie.

Maar wat dacht je van stemmen.....

De landbouwsector stemt traditioneel op 4 partijen:

CDA
ChristenUnie
VVD
SGP

De eerste 3 zijn regeringspartij, de 4e de eeuwige gedoogsteun....
7% van de totale economie is inderdaad niet veel... maar dan die enórme hoeveelheden die voor export geproduceerd worden. Vooral zien als eigengewin dan van de boeren, voor de eigen portemonnee?
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
09-12-2019 09:55
Hoe staan de boeren/tuinders hier eigenlijk tegenover die niet in het vee (zuivel of vlees) zitten? Steunen die hun medeboeren in deze acties of denken die: prima, als er geen vlees en melk meer naar de distributiecentra meer gebracht gaat worden, maar mogen wij wel onze uien, preien en penen komen verkopen?

Hoe zit het met de handel van de groenten? Zijn die wel vooral voor nationaal gebruik of ook 70% exportproduct? Iemand die dit weet?
Op gebied van groente en fruit zijn wij ook een groot export land.
https://groentenfruithuis.nl/nieuws/mar ... ruithandel

Voedsel is gewoon te goedkoop in Nederland. Wij besteden slechts een beperkt deel van ons inkomen aan voedsel. Dit is een van de diverse oorzaken van de problemen die er nu zijn.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
09-12-2019 09:57
7% van de totale economie is inderdaad niet veel... maar dan die enórme hoeveelheden die voor export geproduceerd worden. Vooral zien als eigengewin dan van de boeren, voor de eigen portemonnee?
handelsakkoorden.

wij exporteren vlees naar China, dus mag China meuk naar NL exporteren.

omgekeerd importeren wij veel rundvlees en kip zodat NL weer andere producten naar die landen kan exporteren.
wij slapen nooit.
2east schreef:
09-12-2019 09:48
Het wordt tijd voor lente, dan moet die boeren weer gewoon akkers bewerken en koeien melken en zo. Ga aan het werk in plaats van hardwerkende burgers lastig vallen met trivialiteiten.

Een gemiddeld huishouden moet de komende jaren 30.000 euro investeren om het huis energie-neutraal te krijgen en dan daarnaast nog sparen voor een elektrische auto.

De landbouwsectro is goed voor "maar" 7% van de economie. PRoduceert allebarstenveel voedsel voor de export, maar boeren zijn de wel grootste vervuiler van nederland, laat ze mee betalen. Als ze in plaats van actie voeren nou een stallen ombouwen en natuur gingen verzorgen. Nu ze gaan burgers pesten.

Ik hoop dat de ME (en desnoods het leger) elke boer die met zn trekker op een plek komt waar ie niets te zoeken heeft, keihard neerknuppeld. Ophoelen! De wet geldt ook voor jou!

#Nofarmersnoluchtvervuiling #Nofarmersnoovergewicht #Nofarmersnostalbranden #Nofarmersnodierenleed
Ik heb begrepen dat 1 boer 10 mensen aan het werk houdt. Los daarvan is de vraag naar vlees en zuivel groot en zal het verplaatst worden dus als je denkt dat je hier mee dierenleed voorkomt, dat zal niet zo zijn. Ik voorzie trouwens heel veel dierenleed want er zullen veel dieren sneuvelen als een boerderij op slot gaat. Dat zijn de meer gezelschaps dieren die straks overtollig zijn schapen, geitjes, pony en paarden, honden en katten, kippen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven