Boze mensen op sociale media

21-03-2023 11:25 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk is hier al ooit een topic over geopend en valt het veel mensen op: boze mensen op sociale media. Sinds de verkiezingen merk ik steeds meer op dat mensen zoveel boze reacties of haat berichten onder berichten van nieuwspagina's of politieke partijen (met name op Facebook) plaatsen. Ik vraag mij af wat deze mensen beweegt om dit steeds te doen en wie deze mensen zijn, ik vind het namelijk erg fascinerend om te weten wat deze mensen drijft om zoveel energie hierin te steken. Ben jij ook een van de personen die dit vaak doet of ken je mensen die dit gedrag vertonen? Of irriteer jij jezelf hier erg aan en ga je tegen deze mensen in?
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
21-03-2023 19:17
Tuurlijk.

Jij doet vaag en geeft geen antwoord op vragen en toch is het de schuld van anderen.

Dat is niet waar, ze gaf in haar eerste post aan dat ze iets gemeld had, in een reactie op iemand anders dat het veel en veel te ver ging wat diegene deed. Daarna kwamen de oordelen en pas daarna reageerde ze om te vertellen wat het was. Er werden imo ook niet echt vragen gesteld. En het is idd niet haar schuld dat mensen oordelen zonder context te kennen, dat doen ze zelf.

Eigenlijk precies waar dit topic over gaat
Dat sommigen het overdreven vinden wat ik heb gedaan dat kan maar ik ben van mening dat mensen die zulke verschrikkelijke dingen op Facebook plaatsen ook eens de consequenties mogen dragen voor wat ze op social media posten, helemaal in bepaalde beroepen. Dat Bea van de brei club zoiets verkondigd, ach. Maar in sommige gevallen is het gewoon niet wenselijk en geen goede reclame. Als je al twijfelt over hulpverlening en je ziet een hulpverlener de meest verschrikkelijke dingen posten, ga je daar dan nog hulp vragen? Ondanks dat we vrijheid van meningsuiting hebben, sommige dingen zeg je gewoon niet.

Naar de politie stappen kan ook maar die hebben het druk en ik had zoiets van nou dat is weer heel extreem.
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
21-03-2023 20:22
Dat sommigen het overdreven vinden wat ik heb gedaan dat kan maar ik ben van mening dat mensen die zulke verschrikkelijke dingen op Facebook plaatsen ook eens de consequenties mogen dragen voor wat ze op social media posten, helemaal in bepaalde beroepen. Dat Bea van de brei club zoiets verkondigd, ach. Maar in sommige gevallen is het gewoon niet wenselijk en geen goede reclame. Als je al twijfelt over hulpverlening en je ziet een hulpverlener de meest verschrikkelijke dingen posten, ga je daar dan nog hulp vragen? Ondanks dat we vrijheid van meningsuiting hebben, sommige dingen zeg je gewoon niet.

Naar de politie stappen kan ook maar die hebben het druk en ik had zoiets van nou dat is weer heel extreem.
Nou, eerlijk gezegd vind ik het wel raar. Je zegt dat die persoon oproepen tot moorden doet, dan moet je dus bij de politie zijn. En/of je rapporteert het bij het betreffende socialmedia-kanaal. Dan kunnen zij onderzoeken en/of inschatten hoe het zit met dat account, de persoon erachter en de context van het bericht.

Je zegt dat je die persoon helemaal niet kent. Hoe weet je dan of die persoon die persoon wel of niet is, of dat die persoon gehackt is of een al dan niet rancuneuze lollige puber met toegang tot dat account?

Zal zo’n werkgever vast fijn vinden met al deze gevoeligheden belast te worden.

Leg het neer waar het hoort of doe niks.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
21-03-2023 20:22
Naar de politie stappen kan ook maar die hebben het druk en ik had zoiets van nou dat is weer heel extreem.
Wie gaat er nu nog naar de politie? Gewoon compleet John Wick gaan op dat krapuul. Eigenrichting is booming.

Staffen of de moderatie waarschuwen lijkt mij redelijk en afdoende. Wat ook had gekund is weerwoord geven.
'balans leidt tot glans'
Weerwoord geven aan racisten/agressievelingen doe ik niet meer. Ik deed het wel, maar heb er een fijne ervaringen mee. In de supermarkt nog wel en op mijn werk natuurlijk ook. Ik zit met mijn eigen naam op sociale media en ik heb geen zin in repercussies, of in mensen die mijn kinderen lastig gaan vallen omdat hun moeder een trut is. Ik schrijf mijn eigen mening wel op, maar zoek niet de discussie op online (behalve hier :proud: )
Ik meld weleens iets bij facebook (en dan gaat het om keihard racisme of gaskamergeklets), dan halen ze het meestal weg.
anoniem_6576f0ab9b250 wijzigde dit bericht op 21-03-2023 22:09
12.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is mij wel eens gebeurd, dat iemand mij rapporteerde bij mijn werkgever. Bij zo'n onderwerp waar sommigen per definitie bij beginnen te schuimbekken en niet meer rationeel kunnen denken: pedofilie.

Ik weet niet eens meer wat het was, enkele jaren terug dus ver vor Lammers en de kinderboekenweek, maar ik zag een dame een mening geven waar ik het mee eens was. Pedofielen moet je hulp bieden, pedoseksuelen bestraffen. Die distinctie is belangrijk... volgens mij voegde ik daaraan toe dat ook deze mensen er niet voor kiezen met zo'n voorkeur geboren te worden en dat zolang er geen slachtoffers gemaakt zijn, ook niet online je alle hulp moet bieden die gevraagd wordt.

Iemand had daarop mij gerapporteerd bij mijn werkgever, dat ik pedofielen verheerlijk en waarschijnlijk er zelf 1 ben (ik sta nota bene met mijn duidelijk volwassen vrouw op fb maar soit). Ik heb er trouwens nooit meer wat van gehoord. De pb's van de persoon waarin hij dit opbiechtte natuurlijk wel gescreenshot. En aangegeven dat ik stappen overweeg gezien smaad.

Het weerhoud mij er absoluut niet van om verder mijn mening te geven. Ik zie het ook als vermaak. Ik weet dat ik niemand zal overtuigen, maar het is alleen maar fijner om kalmer en kalmer te reageren, vragen te blijven stellen, terwijl de ander alleen maar bozer en bozer wordt. En om de 1 of andere reden is mijn doelgroep (de boze witte, vleesverstokte onderbuik-over-asielzoekers hebbende man) een makkelijk een veel voorkomend slachtoffer.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
21-03-2023 21:07
Weerwoord geven aan racisten/agressievelingen doe ik nooit. Ik zit met mijn eigen naam op sociale media en ik heb geen zin in repercussies, of in mensen die mijn kinderen lastig gaan vallen omdat hun moeder een trut is. Ik schrijf mijn eigen mening wel op, maar zoek niet de discussie op online (behalve hier :proud: )
Ik meld weleens iets bij facebook (en dan gaat het om keihard racisme of gaskamergeklets), dan halen ze het meestal weg.
Verstandig waarschijnlijk. Het zit ook wel in mijn achterhoofd. Intimidators en bedreigers zijn er in overvloed tegenwoordig. Iedere afweging qua intensiteit, platform, onderwerp en risico is anders.
'balans leidt tot glans'
TanteJuut schreef:
21-03-2023 22:13
Verstandig waarschijnlijk. Het zit ook wel in mijn achterhoofd. Intimidators en bedreigers zijn er in overvloed tegenwoordig. Iedere afweging qua intensiteit, platform, onderwerp en risico is anders.
Ik vind het laf van mezelf, maar toen een kennis van me via haar kinderen werd aangesproken op haar "asielzoekersknuffelarij" en "Je moeder komt er nog wel achter dat die buitenlanders niet deugen, als die lui een van jullie te pakken krijgen" heb ik inderdaad me laten intimideren niet meer online te discussieren op facebook, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
21-03-2023 22:21
Ik vind het laf van mezelf, maar toen een kennis van me via haar kinderen werd aangesproken op haar "asielzoekersknuffelarij" en "Je moeder komt er nog wel achter dat die buitenlanders niet deugen, als die lui een van jullie te pakken krijgen" heb ik inderdaad me laten intimideren niet meer online te discussieren op facebook, bijvoorbeeld.
Zo zie ik dat niet. Misschien beïnvloed je mensen, in je directe omgeving of hier wel positief en druppelt dat ook langzaam door.
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier op Viva gaat het toch niet anders?

Als ik zie hoeveel ongefundeerde bagger de afgelopen week over BBB is geschreven dan denk ik ook, mensen denk om je bloeddruk. Laat het lekker gaan ipv maar door te blijven ranten en mensen van jouw zienswijze te willen overtuigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen op Linkedin van die boze berichten of reacties plaatsen. Je baas/klanten/collega’s zien dat toch ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boarn schreef:
21-03-2023 23:58
Hier op Viva gaat het toch niet anders?

Als ik zie hoeveel ongefundeerde bagger de afgelopen week over BBB is geschreven dan denk ik ook, mensen denk om je bloeddruk. Laat het lekker gaan ipv maar door te blijven ranten en mensen van jouw zienswijze te willen overtuigen.
Ik denk dat het discussiëren of discuzeuren voor sommigen op een klein forum met moderators niet te vergelijken is met een open riool als Twitter. Het is niet alsof Caroline is opgewacht bij haar huis met fakkels door gemaskerde vrouwen van het Viva-forum. Er heeft niemand die vrouw uitgemaakt voor de duivel in eigen persoon of gescholden met ziektes of erger.
En verrassend weinig beweringen zonder onderbouwing met vrij beschikbare informatiebronnen gelezen trouwens.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Mwah, ik lees hier dezelfde onzin en bagger als op Twitter en FB. Misschien iets anders verpakt, maar wel met het toontje, wij hebben gelijk en de rest is maar achterlijk, egoïstisch en ontontwikkeld. Het is niet dat als veel mensen hetzelfde roepen, dat het dan ook waar is. En ik zie het ook in andere politiek/maatschappelijke topics. Maar die volg ik zo min mogelijk. Heb een hekel aan topics waarin een grote groep mensen zich opsteld alsof ze verheven zijn ten opzichten van de rest.

Bedreigen van forummers en inboxen vol schreeuwen met bagger komt hier hopelijk niet voor. En op schelden en op de man spelen wordt vaak ingegrepen, maar alsnog blijft het een plek waar men annoniem achter een toetsenbord hun waarheid zit te verkondigen. Zo werkt het internet schijnbaar.
Ik vind het belangrijk om te luisteren naar de argumenten van iemand anders. In het topic over BBB bleek dat mensen het gevoel hadden dat boeren onteigend werden om woningen op hun land te bouwen, maar toen ik een bron vroeg bij die bewering, bleef het stil. Daar kan ik niet zoveel mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
21-03-2023 19:59
Dat is niet waar, ze gaf in haar eerste post aan dat ze iets gemeld had, in een reactie op iemand anders dat het veel en veel te ver ging wat diegene deed. Daarna kwamen de oordelen en pas daarna reageerde ze om te vertellen wat het was. Er werden imo ook niet echt vragen gesteld. En het is idd niet haar schuld dat mensen oordelen zonder context te kennen, dat doen ze zelf.

Eigenlijk precies waar dit topic over gaat
Oordelen zonder context te kennen en daar ook nog naar te handelen deed zij zelf op het moment dat ze de werkgever benaderde. Gewoon niet doen. Uit die vicieuze cirkel van reageren vanuit boosheid blijven. En als iets echt zo vreselijk is wat er geschreven wordt dan doe je melding bij de politie. Bijvoorbeeld bij oproepen tot geweld.
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
21-03-2023 11:41

Nu kun je bij Mora een vega snack pakket winnen of Facebook. Lekkere snacks al zeg ik het zelf. Die reacties van velen... Dat het vies zou zijn, dat ze op moeten houden met die onzin en dat het geen kroketten of bitterbal mag heten want er zit geen vlees in en nog meer van die onzin :facepalm:
De heftigheid waarmee mensen reageren op zulke berichten, ik vind het onbegrijpelijk. Wat boeit jou het nou of iemand vegetarisch eet of niet. Ik merk dat ook als het over elektrische auto’s gaat. De bizarre reacties die daarop komen. Het zou me werkelijk waar niks boeien of iemand elektrisch, diesel, benzine of hybride rijdt.

Ik vroeg vorig jaar tips op een Frankrijk-groep op Facebook over opladen onderweg. Nou, dan krijg je eerst 20 reacties dat ik gek ben dat ik elektrisch rijd, dat dat geen echte auto is, dat is gewoon diesel moet rijden etc. Ik kan daar met mijn verstand echt niet bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
21-03-2023 11:49
Dat is ook gek he, dat mensen helemaal lós gaan op zo’n onderwerp waarvan je denkt: wie boeit het iets? Zoals de snacks van Mora. Ik snap namelijk best dat een bericht over ik noem maar wat immigratie of religie reacties oproept, maar dat een bericht over vega bitterballen net zoveel felheid oproept?
Helaas wel.
Ik ben zelf veganist.
Ik reageerde laatst op een bericht op IG, bij iets dat totaal niet(s) te maken heeft met veganisme.
Ik reageerde positief op iets en kreeg eigenlijk alleen maar positieve reacties en hartjes.
Behalve eentje: die vond dat vegans de doodstraf verdienden. Er staat een verwijzing naar veganisme in mijn IG naam.

Vrij recent: een vriendin die ik al meer dan 35 jaar ken. Kunnen eigenlijk wel zeggen dat we beste vrienden zijn, alhoewel ik dat nu betwijfel.... zo langzamerhand.
Al vaker valt mij op dat ze negatief doet over veganisme. Ik ben geen vervelende veganist, ik dwing het niemand op, laat iedereen zijn keuze en leg pas uit als ik daarom gevraagd wordt en doe dat op steekhoudende argumenten, en niet met bloederige verhalen of passief-agressief gedrag.
Ik zit hier ook op een paar vegan draadjes en dat is representatief over hoe ik erin sta.
Ik heb zelfs echt mensen geïnspireerd om (meer) plantaardig(er) te leven.
Zij postte laatst iets flauws over veganisme op FB en niet voor het eerst, en iemand uit haar vriendenkring reageerde enorm bot. Laten we het erop houden dat mensen als Hitler en kornuiten werden vergeleken met mij, en ook moderne groeperingen waren vergelijkbaar met veganisme.
Ze vond het heel humoristisch.
Dat zie ik bij haar vaker en maakt dat ik mij toch afvraag wat 35 jaar vriendschap dan heeft betekent voor haar.

In het algemeen: ik ben soms verbijsterd wat ik lees. Ik weet dat toen uitkwam dat Douwe Bob drie kinderen had verwekt bij drie verschillende vrouwen dat mensen hem echt het ergste toewenste. En ook die kinderen. Vooral die kinderen.
Ik denk ten eerste: heb je er last van? Moet jij luiers kopen voor die kinderen? Maar vooral: wat bezielt je om miskramen en stilgeboren toe te wensen? Je mag van Douwe vinden wat je wilt, maar doe normaal over die kinderen.
Echt. Onbegrijpelijk.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
22-03-2023 07:30
Helaas wel.
Ik ben zelf veganist.
Ik reageerde laatst op een bericht op IG, bij iets dat totaal niet(s) te maken heeft met veganisme.
Ik reageerde positief op iets en kreeg eigenlijk alleen maar positieve reacties en hartjes.
Behalve eentje: die vond dat vegans de doodstraf verdienden. Er staat een verwijzing naar veganisme in mijn IG naam.

Vrij recent: een vriendin die ik al meer dan 35 jaar ken. Kunnen eigenlijk wel zeggen dat we beste vrienden zijn, alhoewel ik dat nu betwijfel.... zo langzamerhand.
Al vaker valt mij op dat ze negatief doet over veganisme. Ik ben geen vervelende veganist, ik dwing het niemand op, laat iedereen zijn keuze en leg pas uit als ik daarom gevraagd wordt en doe dat op steekhoudende argumenten, en niet met bloederige verhalen of passief-agressief gedrag.
Ik zit hier ook op een paar vegan draadjes en dat is representatief over hoe ik erin sta.
Ik heb zelfs echt mensen geïnspireerd om (meer) plantaardig(er) te leven.
Zij postte laatst iets flauws over veganisme op FB en niet voor het eerst, en iemand uit haar vriendenkring reageerde enorm bot. Laten we het erop houden dat mensen als Hitler en kornuiten werden vergeleken met mij, en ook moderne groeperingen waren vergelijkbaar met veganisme.
Ze vond het heel humoristisch.
Dat zie ik bij haar vaker en maakt dat ik mij toch afvraag wat 35 jaar vriendschap dan heeft betekent voor haar.
Pfff, heel herkenbaar. Ik ben vanaf mijn 13e vegetariër geweest en als volwassene een aantal jaren veganist. Ik vond vooral feestdagen een hel. Meestal vierden we kerst met z'n allen bij mij, dus mijn zussen, broer, alle aanhang en mijn ouders. Dan had ik staan sloven in de keuken om een geweldig menu samen te stellen, namen ze vlees mee. Want kerst zonder vlees, dat kon niet. Met kerst wilden ze een lekker stukje vlees. Alsof je daar niet 364 andere dagen per jaar voor hebt.

Ik kreeg ook altijd te horen dat vegans dingen willen opdringen. Dat heb ik nooit gemerkt, ook niet bij de vegans die ik ken. Juist de vleeseters houden uit alle macht vast aan hun gewoontes, staan niet open voor het proberen van nieuwe dingen en prediken hun eetpatroon als zijnde normaal, en alles wat daar van afwijkt is krankzinnig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het meest erge vind ik als de boosheid uit mijn eigen omgeving komt.

Ik postte op FB dat mijn zoon voor het eerst ging stemmen kreeg ik zo'n boze agressieve wappie over mij heen...pfffff
Sjaantje37 schreef:
22-03-2023 08:38
Het meest erge vind ik als de boosheid uit mijn eigen omgeving komt.

Ik postte op FB dat mijn zoon voor het eerst ging stemmen kreeg ik zo'n boze agressieve wappie over mij heen...pfffff
Hè, gatsie. Vreselijk. Iemand uit je directe omgeving?

Hier is één van mijn zussen wappie. Maar dan ook echt helemaal van het padje, inclusief QAnon, WEF en Trump.
Alle reacties Link kopieren Quote
koreana schreef:
22-03-2023 07:30
Helaas wel.
Ik ben zelf veganist.
Ik reageerde laatst op een bericht op IG, bij iets dat totaal niet(s) te maken heeft met veganisme.
Ik reageerde positief op iets en kreeg eigenlijk alleen maar positieve reacties en hartjes.
Behalve eentje: die vond dat vegans de doodstraf verdienden. Er staat een verwijzing naar veganisme in mijn IG naam.

Vrij recent: een vriendin die ik al meer dan 35 jaar ken. Kunnen eigenlijk wel zeggen dat we beste vrienden zijn, alhoewel ik dat nu betwijfel.... zo langzamerhand.
Al vaker valt mij op dat ze negatief doet over veganisme. Ik ben geen vervelende veganist, ik dwing het niemand op, laat iedereen zijn keuze en leg pas uit als ik daarom gevraagd wordt en doe dat op steekhoudende argumenten, en niet met bloederige verhalen of passief-agressief gedrag.
Ik zit hier ook op een paar vegan draadjes en dat is representatief over hoe ik erin sta.
Ik heb zelfs echt mensen geïnspireerd om (meer) plantaardig(er) te leven.
Zij postte laatst iets flauws over veganisme op FB en niet voor het eerst, en iemand uit haar vriendenkring reageerde enorm bot. Laten we het erop houden dat mensen als Hitler en kornuiten werden vergeleken met mij, en ook moderne groeperingen waren vergelijkbaar met veganisme.
Ze vond het heel humoristisch.
Dat zie ik bij haar vaker en maakt dat ik mij toch afvraag wat 35 jaar vriendschap dan heeft betekent voor haar.

In het algemeen: ik ben soms verbijsterd wat ik lees. Ik weet dat toen uitkwam dat Douwe Bob drie kinderen had verwekt bij drie verschillende vrouwen dat mensen hem echt het ergste toewenste. En ook die kinderen. Vooral die kinderen.
Ik denk ten eerste: heb je er last van? Moet jij luiers kopen voor die kinderen? Maar vooral: wat bezielt je om miskramen en stilgeboren toe te wensen? Je mag van Douwe vinden wat je wilt, maar doe normaal over die kinderen.
Echt. Onbegrijpelijk.
Dat van Douwe Bob niet meegekregen maar paar jaar geleden een vergelijkbaar iets met Anouk (en haar kinderen van verschillende mannen). Wat die kinderen al niet over zich heen kregen aan (racistische) bagger daar sprongen de tranen letterlijk van in mijn ogen.
Ik denk soms: als dergelijke dingen sommige mensen zo triggeren om compleet los te gaan, hoe gaan ze dan om met de "gewone" tegenslagen of echt erge dingen in hun eigen leven.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
22-03-2023 08:38
Het meest erge vind ik als de boosheid uit mijn eigen omgeving komt.

Ik postte op FB dat mijn zoon voor het eerst ging stemmen kreeg ik zo'n boze agressieve wappie over mij heen...pfffff
Alleen vanwege gebruik maken van je stemrecht? Bizar zeg
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
22-03-2023 08:38
Het meest erge vind ik als de boosheid uit mijn eigen omgeving komt.

Ik postte op FB dat mijn zoon voor het eerst ging stemmen kreeg ik zo'n boze agressieve wappie over mij heen...pfffff
Ja helaas heb ik meerdere wappies om mij heen maar over het algemeen geen last van maar wat mij het meest aan die mensen irriteert dat neerbuigende en alsof ze alle wijsheid in pacht hebben.

Iedereen die om mij heen overleden is en was gevaccineerd is dan ook ineens aan de vaccinatie overleden, echt zo erg voor de nabestaanden als dit gezegd of geschreven wordt.
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 22-03-2023 12:36
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
22-03-2023 08:47
Alleen vanwege gebruik maken van je stemrecht? Bizar zeg
Ja bizar toch, ik was echt een beetje trots op deze mijlpaal van mijn zoon en ook omdat hij zich zo goed had voorbereid op wie hij ging stemmen. En dan komt er zo'n zuurpruim mij uitlachen en zeggen dat het toch geen zin heeft dat het allemaal gemanipuleerd wordt.

Met zulke mensen met je niet in discussie gaan maar vond het echt niet tof.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprokkelientje schreef:
22-03-2023 08:44
Dat van Douwe Bob niet meegekregen maar paar jaar geleden een vergelijkbaar iets met Anouk (en haar kinderen van verschillende mannen). Wat die kinderen al niet over zich heen kregen aan (racistische) bagger daar sprongen de tranen letterlijk van in mijn ogen.
Ik denk soms: als dergelijke dingen sommige mensen zo triggeren om compleet los te gaan, hoe gaan ze dan om met de "gewone" tegenslagen of echt erge dingen in hun eigen leven.
Niet waarschijnlijk. Ik denk dat het vooral veel 'toetsenbord ridders' zijn die in dagelijks leven niet zo veel te vertellen hebben en hun frustraties uitleven via SM

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven