Boze mensen op sociale media

21-03-2023 11:25 179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarschijnlijk is hier al ooit een topic over geopend en valt het veel mensen op: boze mensen op sociale media. Sinds de verkiezingen merk ik steeds meer op dat mensen zoveel boze reacties of haat berichten onder berichten van nieuwspagina's of politieke partijen (met name op Facebook) plaatsen. Ik vraag mij af wat deze mensen beweegt om dit steeds te doen en wie deze mensen zijn, ik vind het namelijk erg fascinerend om te weten wat deze mensen drijft om zoveel energie hierin te steken. Ben jij ook een van de personen die dit vaak doet of ken je mensen die dit gedrag vertonen? Of irriteer jij jezelf hier erg aan en ga je tegen deze mensen in?
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Ik ga er meestal niet op in omdat ik geen zin heb in een verhitte discussie met mensen die voor mijn gevoel alle redelijkheid al zo'n beetje kwijt zijn.

Nog erger vind ik trouwens mensen die reageren met zo'n uitlachsmiley onder een serieus bericht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
“Ben jij ook een van de personen die dit vaak doet of ken je mensen die dit gedrag vertonen? Of irriteer jij jezelf hier erg aan en ga je tegen deze mensen in?”

Ben jij, ken jij… voor welke opdracht/onderzoekje is dit?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
21-03-2023 11:28
“Ben jij ook een van de personen die dit vaak doet of ken je mensen die dit gedrag vertonen? Of irriteer jij jezelf hier erg aan en ga je tegen deze mensen in?”

Ben jij, ken jij… voor welke opdracht/onderzoekje is dit?
Het is geen onderzoekje. Ik probeerde een voorzetje te doen voor een discussie. ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
volgens mij is die boosheid al ontstaan toen de pandemie begon. En ik zie het niet bij politiek maar bij alles wat 'anders' is dan de standaardnorm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sluit me daar zoveel mogelijk voor af want van dat soort negativiteit word ik echt naar. Maar ik deel je fascinatie: wie zijn die mensen, waarom schrijven ze dit?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
VGM1980 schreef:
21-03-2023 11:30
volgens mij is die boosheid al ontstaan toen de pandemie begon. En ik zie het niet bij politiek maar bij alles wat 'anders' is dan de standaardnorm.
Volgens mij zijn dit vooral mensen die nergens bij horen, en door de pandemie eindelijk "vrienden" hadden, gelijkgestemden, en zich hierdoor heel goed voelen en het daarom niet zomaar willen opgeven. Ze zetten zich i.d.d. overal tegen af dat anders is.
Alle reacties Link kopieren Quote
VGM1980 schreef:
21-03-2023 11:30
volgens mij is die boosheid al ontstaan toen de pandemie begon. En ik zie het niet bij politiek maar bij alles wat 'anders' is dan de standaardnorm.

Die boosheid is er altijd al geweest, maar wordt steeds zichtbaarder door social media, de aandacht die ze krijgen en politieke partijen die er opportunistisch mee willen scoren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, ik schrik ook van de berichten die onder nieuwsberichten op Facebook staan. Echt heel erg vaak. Bijvoorbeeld:

NOS schandaal --> victim blaming en "arme mannen, je mag ook niets meer"
Artikel over Stealthing --> "en al die vrouwen dan, die stiekem stoppen met de pil, dat zouden ze strafbaar moeten maken"
Artikel over iemand die is verongelukt --> "vast te hard gereden"

En het ergste vind ik nog dat in de bovenste gevallen het ook vrouwen zijn die dit soort opmerkingen maken
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
21-03-2023 11:37
Oh, ik schrik ook van de berichten die onder nieuwsberichten op Facebook staan. Echt heel erg vaak. Bijvoorbeeld:

NOS schandaal --> victim blaming en "arme mannen, je mag ook niets meer"
Artikel over Stealthing --> "en al die vrouwen dan, die stiekem stoppen met de pil, dat zouden ze strafbaar moeten maken"
Artikel over iemand die is verongelukt --> "vast te hard gereden"

En het ergste vind ik nog dat in de bovenste gevallen het ook vrouwen zijn die dit soort opmerkingen maken
Ja precies. Dit viel mij ook op toen rond dat nieuws rond Tom Egbers naar voren kwam. Heftig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen FB, dus ook geen last van dit soort crap.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet bij boze mensen op sociale media altijd denken aan die scéne van The Big Bang Theory waarin Rajesh Koothrappalli via Twitter een ruzie aan het uitvechten is met een of andere wetenschapper. Op een gegeven ogenblik zit Rajesh in de auto, en wordt hij onverwacht gebeld door de wetenschapper en dan opeens is hij poeslief.

Internet werkt wat dat betreft net als auto's vaak werken : je zit veilig achter je scherm en hebt weinig feeling/connectie met andere partijen, waardoor mensen geneigd zijn minder empatisch te zijn dan wanneer ze i.r.l. met mensen praten.

Zelfde is dat je hier op viva forum vaak nogal radicale adviezen krijgt als je een (kritische) vraag stelt bij een vriendschap. De feedback is dan vaak : ''verbreken die vriendschap'' of ''ik had al lang weg geweest'' of iets van die strekking. Omdat het natuurlijk altijd makkelijker is om online/anoniem en zonder emotie advies te geven dan wanneer je zelf in die situatie zit.

Lang verhaal kort : ik neem het niet al te serieus allemaal wat mensen online plaatsen.
Ik merk dat al jaren. Een oude vriendin deed dat ook online. Leuke vriendin in het echte leven maar online echt een draak. Een keer flink ruzie over gehad omdat ze een keer naar mijn mening echt veel te ver ging. Sindsdien is het geen vriendin meer. Je gaat je afvragen "wie ben jij nou echt?". Ze zat in die periode niet goed in haar vel en wilde zich waarschijnlijk af reageren online maar dat vind ik geen excuus voor zulk gedrag.

Nu kun je bij Mora een vega snack pakket winnen of Facebook. Lekkere snacks al zeg ik het zelf. Die reacties van velen... Dat het vies zou zijn, dat ze op moeten houden met die onzin en dat het geen kroketten of bitterbal mag heten want er zit geen vlees in en nog meer van die onzin :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik verbaas mij hier ook over. Gelukkig heb ik nog nooit een bekende zo'n reactie zien geven. Geen idee dus wie ze zijn.

Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik dit nooit ga doen. Ik heb me er aan gehouden. Wel kom ik soms in de verleiding om hele zieke denkbeelden tegen te spreken, maar ik doe het nooit. Het heeft toch geen zin. Iemand die zo denkt verandert niet van mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me dat ook af, als ik rondkijk in mijn kennissenkring denk ik dat een of twee daarvan zich schuldig maken aan van die haatberichten. Het zal vooral zijn dat het min of meer anoniem is, dat mensen blijkbaar grenzen overgaan in hoe je met elkaar omgaat.
Ik lees reacties daarom nauwelijks. Maar laatst werden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek waar ik zelf jaren aan heb meegewerkt. Op Facebook kwam er ook iets over voorbij met een heleboel reacties eronder. Op een die werkelijk nergens op sloeg (over de onderzoeksmethode die niet zou deugen etc) heb ik gereageerd, uitgelegd hoe het wél zat. Maar werkelijk alles wist deze persoon om te draaien. Ik ben gestopt met reageren want het had overduidelijk geen zin, maar dit frustreert me wel enorm. Als kind dacht ik nog dat je, als je maar de feiten en goede argumenten naar voren kon brengen, iedereen uiteindelijk iets kon begrijpen. Dat dat niet zo is wist ik inmiddels al wel, maar sinds social media wordt dat zo uitvergroot, ik vind het beangstigend.
Ook hier op het forum is er een omslag gekomen, in bijna alle topics ontstaat vroeger of later irritatie en de toon van reageren is (niet bij iedereen natuurlijk) echt anders geworden in de loop der jaren. Jammer. Ik heb een paar keer gevraagd waarom een bepaalde toonzetting gekozen wordt, maar er wordt nooit serieus op ingegaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Creatieveling schreef:
21-03-2023 11:44
Ik verbaas mij hier ook over. Gelukkig heb ik nog nooit een bekende zo'n reactie zien geven. Geen idee dus wie ze zijn.

Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik dit nooit ga doen. Ik heb me er aan gehouden. Wel kom ik soms in de verleiding om hele zieke denkbeelden tegen te spreken, maar ik doe het nooit. Het heeft toch geen zin. Iemand die zo denkt verandert niet van mening.
Doe het niet, je krijgt een heel leger tegen je. Ik spreek uit ervaring en zit voortaan vaker op mijn handen. Maar dan nog krijg je soms alsnog haters achter je aan als je positief reageert op een bericht waar 95% negatief reageert. Dus het beste is eigenlijk om gewoon helemaal nergens op te reageren.
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
21-03-2023 11:41
Ik merk dat al jaren. Een oude vriendin deed dat ook online. Leuke vriendin in het echte leven maar online echt een draak. Een keer flink ruzie over gehad omdat ze een keer naar mijn mening echt veel te ver ging. Sindsdien is het geen vriendin meer. Je gaat je afvragen "wie ben jij nou echt?". Ze zat in die periode niet goed in haar vel en wilde zich waarschijnlijk af reageren online maar dat vind ik geen excuus voor zulk gedrag.

Nu kun je bij Mora een vega snack pakket winnen of Facebook. Lekkere snacks al zeg ik het zelf. Die reacties van velen... Dat het vies zou zijn, dat ze op moeten houden met die onzin en dat het geen kroketten of bitterbal mag heten want er zit geen vlees in en nog meer van die onzin :facepalm:
Dat is ook gek he, dat mensen helemaal lós gaan op zo’n onderwerp waarvan je denkt: wie boeit het iets? Zoals de snacks van Mora. Ik snap namelijk best dat een bericht over ik noem maar wat immigratie of religie reacties oproept, maar dat een bericht over vega bitterballen net zoveel felheid oproept?
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
21-03-2023 11:49
Dat is ook gek he, dat mensen helemaal lós gaan op zo’n onderwerp waarvan je denkt: wie boeit het iets? Zoals de snacks van Mora. Ik snap namelijk best dat een bericht over ik noem maar wat immigratie of religie reacties oproept, maar dat een bericht over vega bitterballen net zoveel felheid oproept?
Ik denk ook van scroll gewoon door als het niet je ding is maar bepaalde mensen voelen zich blijkbaar bedreigd door vega(n) producten want ojee hun stukje vlees/vis.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
21-03-2023 11:49
Dat is ook gek he, dat mensen helemaal lós gaan op zo’n onderwerp waarvan je denkt: wie boeit het iets? Zoals de snacks van Mora. Ik snap namelijk best dat een bericht over ik noem maar wat immigratie of religie reacties oproept, maar dat een bericht over vega bitterballen net zoveel felheid oproept?
Toch snap ik het ergens ook wel weer een beetje. Ik beschouw mezelf als gematigd progressief, maar als ik in 2018 de TV aanzette, had ik daar niet echt een gevoel bij. Als DWDD verscheen en er waren leuke gasten, dan liet ik het programma staan. Als er saaie gasten waren, dan zappte ik door.

Terwijl als ik nu de NPO aan zet en het valt op Khalid en Sophie en binnen de eerste 5 minuten gaat het voor de zoveelste keer in negatieve connotatie over de ''blanke witte man'', het zoveelste feministische/queer onderwerp, het zoveelste vegan onderwerp, word ik er eerlijk gezegd ook wel eens een beetje moe van. Het hoeft niet altijd zo progressief of activistisch wat mij betreft. Het is momenteel wat veel allemaal. En dan kan iets onnozels zoals een vegetarische bitterbal al ergernis opwekken (niet bij mij overigens hoor), maar de ''why'' daarvan moet dan denk ik in die grotere context worden gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boze mensen hebben behoefte aan begrip voor de eigen zienswijze. Nu we een paradigmaverschuiving meemaken ('minderheden' gaan steeds meer weerwoord geven) zie je een regressieve reflex ontstaan om de status quo van de 'gevestigde meningen' te verdedigen. Deze mensen proberen het online-debat op diverse platformen te beïnvloeden (vooral voor de meelezers) om de massa het idee te geven dat deze mening, de mening van de meerderheid is.

Ze zien de kracht en het bereik van (sociale) media en gebruiken die optimaal. Denk maar aan de trollenfabrieken uit diverse andere landen, of digitale knokploegen van politieke partijen of activisten. En aangezien veel lezers beïnvloedbaar zijn heeft dat dus gewoon effect.

Lieve mensen die geen zin hebben in een verbale knokpartij laten ze zichzelf minder vaak horen, waardoor boze bubbels zichzelf kunnen versterken en een vertekend beeld gaan geven.

Hopelijk gaan meer mensen met boze lui in discussie. Tenenkrommende redelijkheid en pragmatisme is noodzakelijk om bij te dragen aan de 'normalisatie' van het debat. Zie het als online vrijwilligerswerk om voortwoekerend kwaad te wieden.
'balans leidt tot glans'
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
21-03-2023 11:49
Doe het niet, je krijgt een heel leger tegen je. Ik spreek uit ervaring en zit voortaan vaker op mijn handen. Maar dan nog krijg je soms alsnog haters achter je aan als je positief reageert op een bericht waar 95% negatief reageert. Dus het beste is eigenlijk om gewoon helemaal nergens op te reageren.

Ik heb bij een artikel over het NOS schandaal wel gereageerd op een man die zei dat het vast allemaal wel meeviel, en waarom ze er pas na 20 jaar mee kwamen. Daar kreeg ik gelukkig best veel bijval van andere vrouwen. Ik kan het af en toe gewoon niet laten, die vorm van onrecht tegen te spreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het heel herkenbaar. Wat ik ook echt heel slecht trek zijn de berichten als een relatief jong iemand is overleden aan een hartinfarct ofzo, dat er dan reacties komen als: ja dat komt door de vaccinaties. En dan een hele theorie over WEF neerplempen. Daar komen weer reacties op en hoppa, weer een hele discussie ipv medeleven.

Terwijl het niet bekend is of zo iemand wel of geen corona vaccinaties genomen heeft. En voor Covid vielen soms jongere mensen ook zomaar dood neer. Het is niet iets nieuws. Ik vind het extreem pijnlijk voor de achterblijvende familie dat mensen zulke artikelen misbruiken voor eigen gewin.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach, je kunt ook gewoon hier op dit forum kijken hoor. Als je ziet waar men hier soms allemaal problemen mee heeft en boos om wordt. Je kunt het zo gek niet bedenken of er heeft wel iemand ergens problemen mee. Al zijn er een miljoen mensen gelukkig met de een of andere beslissing, dan is er altijd wel eentje die wel problemen heeft. En ja, tegenwoordig kan dat allemaal op sociale media gezet worden. zo werkt het nu eenmaal tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn mensen die hier bewust mee bezig zijn, dat heet ‘rage farming’.
Die zetten berichten op SM specifiek om anderen te triggeren zodat ze zelf volgers en likes krijgen (en daar verdienen zij dan weer aan)
Alle reacties Link kopieren Quote
smulrol schreef:
21-03-2023 12:17
Er zijn mensen die hier bewust mee bezig zijn, dat heet ‘rage farming’.
Die zetten berichten op SM specifiek om anderen te triggeren zodat ze zelf volgers en likes krijgen (en daar verdienen zij dan weer aan)

Wat een treurig fenomeen :nooo:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven