Carnaval en discriminatie

24-02-2020 10:30 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer carnaval! Zelf ben ik van boven de rivieren en ben sinds kort in ‘het zuiden’ komen wonen. Ik verbaas me over de (online?) discussies die er nu plaatsvinden over carnaval: Kick Out Zwarte Piet heeft zich laten horen en vindt kostuums met Indianentooien en mondkapjes niet meer kunnen en racistisch. Dit jaar beginnen ze dan ook met het ‘monitoren’ van racistische kostuums.

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... naval.html

Zelf ben ik er wel verbaasd over. Persoonlijk vind ik Zwarte Piet ook niet meer van deze tijd, maar het zo ver laten gaan dat verkleden als bijv Indiaan of Geisha ook al niet meer mag? Of zie ik iets over het hoofd? Verder kijkt nu iedereen naar Aalst (België) ivm de Joodse karikaturen. Is carnaval nu dan ook onder vuur?

Ik merk dat het een topic is die me bezighoudt. Zelf stuit het me wel erg tegen de borst dat alles onder een vergrootglas komt te liggen, maar ik ben ook geïnteresseerd in andere (onderbouwde) meningen.
Hakuna Matata
PikkuMyy schreef:
24-02-2020 12:21
Ook allemaal rassen inderdaad. Kanonne, wat een stupiditeit hier.
Inderdaad! Zoveelste topic met dit gezeik.
Alle reacties Link kopieren
PikkuMyy schreef:
24-02-2020 12:21
Ook allemaal rassen inderdaad. Kanonne, wat een stupiditeit hier.
Daar gaat het toch helemaal niet om.
Het gaat er om of iemand er aanstoot aan kan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
24-02-2020 12:21
Uit het antwoord dat iemand op die vraag geeft, kun je een heleboel afleiden over IQ, EQ, gevoel van humor en algemene ontwikkeling.
Ik ga er niet eens meer over in discussie, als mensen niet willen inzien waarom het ongevoelig is om als Indiaan te verkleden dan houdt het op.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer is het discriminatie? Wanneer dit ver wordt doorgevoerd mag je als man niet als vrouw verkleed zijn of andersom. Als jong mens verkleed gaan als oud opaatje of omaatje. En wanneer je op kantoor werkt niet als boer, clown, acrobaat, etc. Als gezond iemand met je been in het verband lopen of puisten op je gezicht plakken. Of als niet religieus als non of priester. Want dat is dan allemaal karikatuur en discriminatie.

Het blijft lastig. Discriminatie is hartstikke fout. Maar wanneer is het discriminatie?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je je willen verkleden als Indiaan? Zie je echt niet hoe belachelijk het is dat Hollandse Henk met drie bier in zijn klauwen in een Indianenpak aan de bar hangt?
Alleen al in Noord-Amerika is het aantal oorspronkelijke bewoners van twaalf miljoen in het jaar 1500 gereduceerd tot enkele honderdduizenden in 1900.
Wat er over is, is een compleet verwoeste beschaving, uitgeroeid, kapotgemaakt. Gereduceerd tot enkele reservaten.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik word er helemaal schijtziek van dat alle Nederlandse tradities onder de loep worden gelegd!!!! >:- >:-(
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
24-02-2020 12:48
Waarom zou je je willen verkleden als Indiaan? Zie je echt niet hoe belachelijk het is dat Hollandse Henk met drie bier in zijn klauwen in een Indianenpak aan de bar hangt?
Alleen al in Noord-Amerika is het aantal oorspronkelijke bewoners van twaalf miljoen in het jaar 1500 gereduceerd tot enkele honderdduizenden in 1900.
Wat er over is, is een compleet verwoeste beschaving, uitgeroeid, kapotgemaakt. Gereduceerd tot enkele reservaten.
Ik had gisteren toevallig nog een boek gelezen waar Columbus in voor kwam. Van de 100000 inwoners op Hispaniola waren er na een paar jaar nog maar 500 over. Vervolgens importeerde men maar slaven uit Afrika.

In datzelfde boek had ik eergisteren nog gelezen hoe Joden in 1492 uit Spanje werden verbannen. Joden die waren bekeerd werden en masse op de brandstapel gezet tijdens de Spaanse inquisitie.

Misschien dat mensen eens vaker een boek open moeten slaan.
roosje1976 schreef:
24-02-2020 12:53
Ik word er helemaal schijtziek van dat alle Nederlandse tradities onder de loep worden gelegd!!!! >:- >:-(
Welke traditie is jezelf verkleden als Jood of Indiaan precies?
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
24-02-2020 12:48
Waarom zou je je willen verkleden als Indiaan? Zie je echt niet hoe belachelijk het is dat Hollandse Henk met drie bier in zijn klauwen in een Indianenpak aan de bar hangt?
Alleen al in Noord-Amerika is het aantal oorspronkelijke bewoners van twaalf miljoen in het jaar 1500 gereduceerd tot enkele honderdduizenden in 1900.
Wat er over is, is een compleet verwoeste beschaving, uitgeroeid, kapotgemaakt. Gereduceerd tot enkele reservaten.
Mogen kinderen dan ook geen cowboytje en Indiaantje meer spelen of soldaat ?
Alle reacties Link kopieren
PikkuMyy schreef:
24-02-2020 12:57
Welke traditie is jezelf verkleden als Jood of Indiaan precies?
Carnaval! :-D
PikkuMyy schreef:
24-02-2020 12:57
Welke traditie is jezelf verkleden als Jood of Indiaan precies?
Schijt hebben aan alles en iedereen, zolang je zelf maar lol hebt.

Een eeuwenoude Nederlandse traditie in bepaalde kringen.
vrijenblij20220 schreef:
24-02-2020 12:59
Carnaval! :-D
Lees eens iets meer over carnaval en kleding anders.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
24-02-2020 11:24
Carnaval in Aalst is vorig jaar hierdoor van de Werelderfgoedlijst afgehaald. https://nos.nl/artikel/2314654-carnaval ... hrapt.html

Ook dit jaar waren er weer wagens met Joodse karikaturen. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be80fdaa/
Te gek voor woorden, dat men niet inziet dat het gewoon onvervalst antisemitisme is.
Alle reacties Link kopieren
PikkuMyy schreef:
24-02-2020 12:57
Welke traditie is jezelf verkleden als Jood of Indiaan precies?
Nee, dat bedoel ik niet en dat begrijp jezelf ook wel! Gewoon carnaval zoals dat vroeger was. Ik vond het geweldig dat ik dan eindelijk een dikke laag make up op mocht en als Madonna verkleed. Het wordt allemaal zo uit z’n verband getrokken. Het is gewoon een verkleedfeest in combinatie met veel alcohol (de volwassen dan) Ik hou overigens helemaal niet meer van carnaval. Vind de muziek verschrikkelijk
Alle reacties Link kopieren
En ik ben het uiteraard met jullie eens dat er mensen zijn die enorm lopen te provoceren en het verpesten voor de andere.
Ik ben als kind met carnaval ook weleens indiaan geweest. En niet omdat ik op indianen neerkeek, ik vond het prachtig om me zo stoer uit te dossen.

Dat bepaalde onderwerpen niet kunnen staat boven kijf, maar dingen gaan verbieden waar spot niet aan de orde is, is niets anders dan doorgeschoten argwaan.
Alle reacties Link kopieren
vrijenblij20220 schreef:
24-02-2020 12:59
Mogen kinderen dan ook geen cowboytje en Indiaantje meer spelen of soldaat ?
Volgens mij willen ze vooral op hun iPad spelen.
Damned if I don’t
RavenclawLady schreef:
24-02-2020 11:02
Ooh hou op zeg!!!
Ieder volk is wel wat ergs aan gedaan.

Weet je ik zal mijn 4 jarige, blijkbaar volgens jou racistische snotaap want indianenpak hoe durf je!, vertellen wat die arme indianen is aangedaan en ze daarom niet meer haar mooie indianen pak aan mag waar ze zo blij van wordt.


Voortaan nooit meer verkleden, iedereen in blote reet kun je ook niet per ongeluk wat aan trekken dat een ander aanstoot geeft.

Jij als ouder kunt er natuurlijk voor kiezen om je kind niet te introduceren met stereotype verkleedpakken. Als je een net zo kleurig papegaaienpak had voorgehouden, was ze waarschijnlijk net zo blij geweest.
redbulletje schreef:
24-02-2020 11:30
Eigenlijk zouden we dus carnaval alleen met oud-Nederlandse karikaturen moeten doen: Zeeuwse blanke boerinnetjes en Brabantse blanke boeren. Wedden dat je dan nog steeds gezeik krijgt.

Worden die onderdrukt, dan?
vrijenblij20220 schreef:
24-02-2020 11:58
Zoals ik al eerder zei: met Carnaval zie je van alles. Mensen verkleed als Joden en nu ook Chinezen met mondkapjes en het lied over de Chinezen is hier het meest gedraaide nummer. Dat mensen nu verkleed gaan als Zwarte Piet is om KOZP belachelijk te maken en terecht vind ik.


Je bent er zo te lezen trots op. Dit maakt je nogal een sneu-neus. Dat je het even weet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een kansloze discussie!! Werkelijk.....waar hebben we het over :facepalm: Mensen....serieus!! Het zijn gewoon al tig jaar “leuke” feestdagen waar 20 jaar geleden helemaal maar dan ook helemaal niemand verkeerde gedachten/ideeën bij had!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het echt jammer dat er over alles een discussie komt!
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
24-02-2020 12:21
Uit het antwoord dat iemand op die vraag geeft, kun je een heleboel afleiden over IQ, EQ, gevoel van humor en algemene ontwikkeling.
Allemaal factoren die geen invloed hebben op racistisch gedachtengoed. Of die racistisch gedachtengoed kunnen voorkomen.
Let’s Go Brandon!
roosje1976 schreef:
24-02-2020 13:41
Wat een kansloze discussie!! Werkelijk.....waar hebben we het over :facepalm: Mensen....serieus!! Het zijn gewoon al tig jaar “leuke” feestdagen waar 20 jaar geleden helemaal maar dan ook helemaal niemand verkeerde gedachten/ideeën bij had!

Een paar honderd jaar geleden had ook 'niemand' echt verkeerde ideeën bij slavernij, vrouwenonderdrukking, etc. Om maar wat te noemen.

Prima leuk feest, carnaval. Maar trek gewoon een boerenkiel aan, maak de gevestigde orde belachelijk, drink bier en laat je racistische neigingen maar gewoon thuis in de kelder of zo.
roosje1976 schreef:
24-02-2020 13:43
Ik vind het echt jammer dat er over alles een discussie komt!

Ik vind het heel goed dat er over bepaalde onderwerpen maatschappelijke discussie is. Zo krijg je verandering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven