De 3 van West-Memphis vrij

20-08-2011 21:24 52 berichten
Vermeende kindermoordenaars VS na achttien jaar vrij

Laatste update: 20 augustus 2011 00:03 info .

LITTLE ROCK - Drie Amerikanen die sinds 1993 gevangen zaten wegens de gruwelijke moord op drie 8-jarige jongens in West Memphis, zijn vrijgelaten.

Er waren twijfels gerezen over hun veroordeling. Toch hebben de mannen, die altijd hebben ontkend, formeel schuld moeten bekennen om vrij te komen. dat meldden Amerikaanse media.

In ruil voor die schuldbekentenissen heeft een rechter het drietal vrijdag veroordeeld tot 18 jaar, precies de tijd die zij al gevangen hebben gezeten.

Twee van de drie mannen zaten sinds hun veroordeling in 1994 een levenslange gevangenisstraf uit, de derde was ter dood veroordeeld.

Satanisch ritueel

De zaak waarin de mannen veroordeeld zijn, deed destijds veel stof opwaaien. Dat had niet alleen te maken met de leeftijd van de slachtoffertjes, maar ook met de manier waarop zij waren omgebracht.

De jongens werden naakt en vastgebonden teruggevonden in een greppel. Er zou sprake zijn geweest van een satanisch ritueel. De verdachten, die toen 16, 17 en 18 jaar oud waren, zouden tot een sekte behoren.

DNA-tests

Later rezen evenwel ernstige twijfels over de schuld van het drietal. Die werden versterkt toen DNA-tests uitgevoerd tussen 2005 en 2007 geen enkel bewijs opleverden dat zij op de plaats van de moorden waren geweest.

In plaats daarvan werden sporen gevonden van onbekenden die nooit in beeld waren geweest bij de politie.

Schikking

Het Openbaar Ministerie besloot uiteindelijk een schikkingsvoorstel te doen. De veroordeelden zouden daardoor op vrije voeten komen, zonder dat er een nieuw proces aan te pas zou hoeven komen.

De aanklagers bleef op die manier een pijnlijke en mogelijk kostbare nederlaag bespaard.

Rehabilitatie

De mannen hebben evenwel aangekondigd dat zij zullen blijven vechten voor volledige rehabilitatie. Zij zeiden slechts met de schikking te hebben ingestemd om degene die ter dood was veroordeeld, uit de dodencel te krijgen.

De zaak trok door de jaren heen veel aandacht. Onder andere acteur Johnny Depp en Pearl Jam-zanger Eddy Vedder verklaarden zich solidair met de verdachten

bron; nu.nl

Ooit heb ik de beklemmende documentaire "Paradise lost" gezien over deze zaak.

Deze drie mannen (toen nog jongens) zijn destijds veroordeeld zonder concreet bewijs, moordwapen of motief.
Volgens mij heb ik destijds die documentaire ook gezien, was bij reportage geloof ik. Heeft veel indruk gemaakt, juist doordat niet duidelijk was of de jongens nu wel of niet schuldig waren
Jaaaaa, die docu herinner ik me ook nog van járen geleden! Ik heb een aantal jaren daarna nog eens op internet gezocht wat er van die jongens geworden is. Ze hebben een tijdlang in mijn hoofd rondgespookt.

Zoals zo vaak met zo'n docu, je hoort nooit meer hoe het is afgelopen.
Eindelijk he! De manier waarop ze vrij zijn gekomen is een beetje jammer,maar vrij is vrij!
http://www.wm3.org/ voor meer info!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook de documentaire en aantal artikelen gelezen hierover en er is echt veel fout gegaan bij het onderzoek. Jongeren die gedwongen werden een verklaring af te leggen, bebloede handdoeken uit een café kwijt, getuigenissen die nep waren of overdreven, informatie gelekt, DNA kwijt, DNA niet gecontroleerd/verkeerd behandeld, veel te laat na het vinden van de lichamen de forensisch onderzoekers ingelicht (2 uur later!), etc. Echt te gek. waarschijnlijk zijn deze jongens echt onschuldig, er is toaal geen bewijs.
ja die vader van een van de drie jongetjes...wat een engerd was dat!! en zijn vrouw die 'opeens' overleed....vond hem altijd al verdacht...
Ik herinner me ook nog een documentaire. Heeft ook heel lang door mn hoofd gespookt. Er was toch geen bewijs tegen de jongens en wel een vage stiefvader van een van de slachtoffers? Daar was geloof ik een mes gevonden met bloed sporen erop en zijn gebitsgegevens waren kwijt. Maar toch vond ik die jongens eng. Die ene had ook gezegd dat de kindjes later onder hun bed gingen kijken of Damian er niet onder lag (hijzelf dus).
@gelukkigmeisje

Ja, dat was Marc Byers toch?

Hij sprak zichzelf steeds tegen en had zijn tanden laten trekken.

Er waren bijtafdrukken gevonden op één van die jongetjes.

Nu is hij ervan overtuigd dat de drie ook onschuldig vast hebben gezeten en droeg zelfs een t-shirt met WM3 free, bovendien wijst hij nu weer Terry Hobbs (vader van één van de slachtoffertjes) aan als de schuldige.
Ja klopt vilma. Brr ik vond het echt een aangrijpend verhaal. Er waren ook zo weinig (of zelfs geen?) sporen gevonden op de crime scène.
[quote]Pucker schreef op 20 augustus 2011 @ 21:46:

Ik herinner me ook nog een documentaire. Heeft ook heel lang door mn hoofd gespookt. Er was toch geen bewijs tegen de jongens en wel een vage stiefvader van een van de slachtoffers? Daar was geloof ik een mes gevonden met bloed sporen erop en zijn gebitsgegevens waren kwijt. Maar toch vond ik die jongens eng. Die ene had ook gezegd dat de kindjes later onder hun bed gingen kijken of Damian er niet onder lag (hijzelf dus).[/quote]

Volgens mij noemde hij dat spottend.

Ik vond de jongens ook eng. Maar er is geen enkel bewijs gevonden.
quote:Pucker schreef op 20 augustus 2011 @ 21:54:

Ja klopt vilma. Brr ik vond het echt een aangrijpend verhaal. Er waren ook zo weinig (of zelfs geen?) sporen gevonden op de crime scène.Zelfs geen bloedsporen, dat maakt de zaak nog vreemder want dat zou er op moeten wijzen dat de drie jongetjes ergens anders zijn vermoord. Maar niemand weet waar.
Misschien bedoelde hij het spottend maar die blik erbij.. Nee ik vond het een griezel. Anders onthoud je zulke dingen natuurlijk ook niet zo lang. Ik ben benieuwd of ze er ooit nog achter gaan komen wat er gebeurd is met de jongetjes, maar dat zal wel niet.
@Pucker, ik ben ook bang dat het een onopgeloste zaak zal blijven
Tuurlijk blijft het een onopgeloste zaak. Als ze dat niet doen dan moeten ze WM3 officieel vrij spreken en dat doen ze niet, dat gaat veel te veel geld en publiciteit kosten.

De oplossing is redelijk nabij, er is DNA gevonden bij de 3 kinderen welke matchen met stiefvader Terry Hobbs en een vriend van hem.
Deze zaak zegt mij helemaal niets.

Ga me er eens in verdiepen
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:Gravinnetje schreef op 20 augustus 2011 @ 22:06:

Tuurlijk blijft het een onopgeloste zaak. Als ze dat niet doen dan moeten ze WM3 officieel vrij spreken en dat doen ze niet, dat gaat veel te veel geld en publiciteit kosten.

De oplossing is redelijk nabij, er is DNA gevonden bij de 3 kinderen welke matchen met stiefvader Terry Hobbs en een vriend van hem.

Triest maar waarschijnlijk wel de realliteit wat een in-zieke wereld.

Terry Hobbs wordt inderdaad al een tijd verdacht, ook omdat er haren waren gevonden op een van de schoenveters waar de jongetjes mee waren vastgebonden.
Je zult maar 18 jaar onschuldig vastgezeten hebben...

Doet me denken aan een aflevering van Oprah, die ging over allemaal mensen die onschuldig ter dood veroordeeld waren. Heel aangrijpend. Snap wel dat ze gingen voor schuld bekennen om die ander uit de dodencel te krijgen.
quote:_yellowlove_ schreef op 20 augustus 2011 @ 22:09:

Je zult maar 18 jaar onschuldig vastgezeten hebben...

Doet me denken aan een aflevering van Oprah, die ging over allemaal mensen die onschuldig ter dood veroordeeld waren. Heel aangrijpend. Snap wel dat ze gingen voor schuld bekennen om die ander uit de dodencel te krijgen.

Erg he?

Wel begrijpelijk, maar toch ook heel vreemd dat het zo is gegaan.
Al jarenlang vind ik deze zaak heel interessant en volg regelmatig de berichten hierover en las ik weer even bij.

Afschuwelijk hoe deze mannen onterecht hebben vastgezeten, en hoe (maar dat is een aanname die ik doe door alle berichtgeving bij elkaar) de stiefvader overal onderuit lijkt te komen, terwijl veel zaken zijn kant op wijzen (oa het laten trekken van alle tanden op het moment dat er een gebitsafdruk vergeleken moet worden die naar de dader kan wijzen).
Ja , die Marc Byers, weirdo 1ste klas. Hij heeft wel de test op de leugendetector goed doorstaan die volgens mij heilig is in Amerika.
But what if they did do it...?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:mali30 schreef op 20 augustus 2011 @ 23:34:

But what if they did do it...?They didn't, dat is dus bewezen. Verder nog wat gelezen?
Jaschenca, dat was een grapje....
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:mali30 schreef op 21 augustus 2011 @ 10:16:

Jaschenca, dat was een grapje....Ohw, sorry, dat was mij niet duidelijk .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven