De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Deze foto van het kleding merk “ me and my monkey” heeft deze reclame foto .
Een andere setting, ben wel benieuwd hoe er tegen deze foto aangekeken wordt.
Maakt de andere setting het anders?
Waar ligt de grens eigenlijk.

Afbeelding

Overigens bestaan er verschillende kledingmerken met een aap als afbeelding of kenmerk, merknaam.
Iedereen is natuurlijk vrij om te bepalen wat je zelf vindt kunnen waar je je kind mee kleedt ( of jezelf )
Maar deze merken zouden dan eigenlijk nooit een model met een donkere huidskleur kunnen gebruiken voor reclamefoto’s.
Ik vraag mij af wat je dan eigenlijk uitdraagt als merk, wanneer alleen blanke kinderen / mensen op je reclamefoto’s staan.
Wat is racistischer?
Een persoon met een donkere huidskleur laten poseren in je kleding.
Of alleen blanke mensen?
Hetvrijewoord schreef:
12-01-2018 14:50
Dàt beweer ik dan ook niet. Richt die opmerking tegen iemand hierboven.
Waar zeg ik dat jij dat beweert? Mijn hele post, inclusief die 'het is heel simpel' was ook als reactie op iemand anders.
watdachtjehiervan schreef:
12-01-2018 14:35
Nee, ik bepaal dat niet (hele diepe zucht!). Aapje wordt over het algemeen vaker gebruikt als koosnaampje dan Varken. Heel simpel.

Verder had je al kunnen lezen dat ik het ook niet slim vind van de h&m dat ze deze keuze hebben gemaakt.
Al vind ik het zelf discriminatie als ze bewust voor een blank jongetje hadden gekozen.
Nogmaals, dat vind jij. Voor anderen is het een scheldwoord.

Er kunnen honderden manieren zijn hoe jij as individu je kind noemt en dat is allemaal prima. Maar dat betekent nog niet dat diezelfde woorden ook handig/gepast/netjes zijn om in een reclame te gebruiken.
Zullen we het kledingmerk Me and my Monkey ook maar aanklagen dan? Er lopen geen bruine kindjes rond in Monkey Town? In de apenheul gaan bruine kinderen niet op de foto met de dieren?

We stammen allemaal af van de apen. We noemen onze kinderen apie, apekop etc... vanwege de capriolen. Niks meer of minder.

Kinderen zien geen kleur. Dus schei toch uit. Wij leren ze deze onzin aan. Alles is tegenwoordig racistisch of discriminatie..

Zelfs de moeder van het jochie in kwestie zegt dat het overdreven is.. Maar neeeeeeee natuurlijk is het niet, goed, kwalijk, drama blablabla.

Word er heel erg moe van.
De moeder van het jongetje heeft ook gereageerd

Afbeelding
Afbeelding
(Bron Trouw)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
kadanz schreef:
11-01-2018 21:09
Laatste stuiptrekkingen? Baudet dineert 5 uur lang met een meneer die boeken schrijft vol van dit soort racisme en niemand vindt er echt wat van...
Wat 'moet' men daar dan van vinden? Guild by association?

Ik hoor je ook niet over die prijs die Gloria Wekker heeft gekregen: dat vind ik graadje erger dan een diner.

Sterker nog; ik zou me kunnen voorstellen dat een gesprek met de desbetreffende meneer een stuk interessanter is dan een gesprek met Gloria of Sylvana.
KataTonDemonaEaytoy schreef:
12-01-2018 16:02
Ook dat ja.
Dat een Weekend en Scheet Papa en al die anderen zich eens lekker druk gaan maken over de huidige slavernij. Kinderarbeid. Dat soort dingen. Hoor je ze niet over.
Een sweater in een sweatshop.
Jij kent de Speld niet geloof ik..
Dit komt voorbij op 9Gag : https://9gag.com/gag/a3KPo2m

Weet niet of het daadwerkelijk met de H&M trui te maken heeft, titel claimt van wel maar dat weet je met de website nooit zeker.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Geen relletje waardig?:

Afbeelding
Benedryl-Cabbagepatch schreef:
13-01-2018 16:15
Dit komt voorbij op 9Gag : https://9gag.com/gag/a3KPo2m

Weet niet of het daadwerkelijk met de H&M trui te maken heeft, titel claimt van wel maar dat weet je met de website nooit zeker.
https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/boz ... ungle-trui

Dit is echt op geen enkele wijze goed te praten. Absurd.
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2018 16:51
Geen relletje waardig?:

Afbeelding

Oei. Nu maar hopen dat het geen Islamitisch jochie betreft. O_O
ThunderassMan schreef:
13-01-2018 17:37
Oei. Nu maar hopen dat het geen Islamitisch jochie betreft. O_O

Dat is doorslaggevend.
Kind is wel verdacht 'lichtgetint'.
kadanz schreef:
11-01-2018 21:09
Laatste stuiptrekkingen? Baudet dineert 5 uur lang met een meneer die boeken schrijft vol van dit soort racisme en niemand vindt er echt wat van...
Heel veel mensen vonden en vinden er iets van.
En je kan er iets mee, als het je echt stoort kan je er voor kiezen om je stem niet meer aan FVD te geven (als je dat al deed natuurlijk)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Hetvrijewoord schreef:
13-01-2018 17:40
Dat is doorslaggevend.
Kind is wel verdacht 'lichtgetint'.

Precies! En dat moeten we niet willen met z'n allen.

Ik vraag me dan ook af hoe zo'n 'protocol' van H&M er uit ziet. Is dat een lijstje met woorden/afbeeldingen/kleuren die niet in combinatie met een donker jongetje* mogen worden gebruikt?

(* of meisje, of ander kleurtje of......)
Ik word zo moe van deze discussies en de onbegrip. Alles moet maar kunnen en gezegd worden. Zó klaar mee.
Ttass schreef:
13-01-2018 18:52
Alles moet maar kunnen en gezegd worden. Zó klaar mee.
Zo is het. Sharia 4 all.
Ttass schreef:
13-01-2018 18:52
Ik word zo moe van deze discussies en de onbegrip. Alles moet maar kunnen en gezegd worden. Zó klaar mee.
Leg uit.
vaporilla schreef:
13-01-2018 17:31
https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/boz ... ungle-trui

Dit is echt op geen enkele wijze goed te praten. Absurd.

Dus je hebt het gevoel dat je voor aap uitgemaakt wordt en je reactie is dan om je te gedragen als Bokito? Juist ja, dan heb je bewezen dat jij wel wat stapjes op de evolutionaire ladder hebt gemist..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
MwTheelepel schreef:
13-01-2018 19:39
Dus je hebt het gevoel dat je voor aap uitgemaakt wordt en je reactie is dan om je te gedragen als Bokito? Juist ja, dan heb je bewezen dat jij wel wat stapjes op de evolutionaire ladder hebt gemist..
;-D

QED?

Het is de schuld van GeenStijl.
ThunderassMan schreef:
13-01-2018 19:43
;-D

QED?

Het is de schuld van GeenStijl.
QED? wat??

Edit: Ik snap hem. Ik dacht dat het met Geenstijl te maken had. Zie je, de schuld van Geenstijl dat ik in de war ben! Nog even en ik zet op mijn cv dat ik life coach ben. ;) Maar het mag duidelijk zijn dat ik het over deze individuen had hoop ik anders bij deze.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
MaryCrawley schreef:
12-01-2018 17:17
Nogmaals, dat vind jij. Voor anderen is het een scheldwoord.

Er kunnen honderden manieren zijn hoe jij as individu je kind noemt en dat is allemaal prima. Maar dat betekent nog niet dat diezelfde woorden ook handig/gepast/netjes zijn om in een reclame te gebruiken.
Het is echt wel een feit hoor dat Aapje meer als koosnaampje gebruikt wordt dan Varkentje.
Dat de naam Aapje ook mensen kan kwetsen heb ik nergens ontkend.
13-01-2018 19:59
Het is echt wel een feit hoor dat Aapje meer als koosnaampje gebruikt wordt dan Varkentje.
Ook een feit dat er apegeluiden in een voetbal stadion worden gemaakt als een zwarte speler aan de bal is.

Pas nog

VENLO - Spelers van PSV zijn zondag na afloop van de met 2-5 gewonnen wedstrijd tegen VVV-Venlo racistisch bejegend door een groep fans van VVV-Venlo.

In een tweet van Omroep Brabant-verslaggever Paul Post is op de achtergrond van een filmpje te horen dat de spelers worden uitgescholden. Dat gebeurde toen zij op weg waren naar de kleedkamer. Zo kreeg Joshua Brenet het scheldwoord ‘kankerneger’ te horen. Ook maakten de fans apengeluiden.
13-01-2018 19:59
Nogmaals, dat vind jij. Dat maakt het nog geen feit. Ik hoor het bijvoorbeeld nooit (en nee, mijn persoonlijke ervaring zegt net zo min iets over anderen).

Het is in ieder geval wel een feit dat aap als scheldwoord gebruikt wordt.

Ergo; dat je een woord thuis gebruikt maakt nog niet dat het ook een geschikt woord is voor een publieke campagne.
MaryCrawley schreef:
13-01-2018 22:31
Nogmaals, dat vind jij. Dat maakt het nog geen feit. Ik hoor het bijvoorbeeld nooit (en nee, mijn persoonlijke ervaring zegt net zo min iets over anderen).

Het is in ieder geval wel een feit dat aap als scheldwoord gebruikt wordt.

Ergo; dat je een woord thuis gebruikt maakt nog niet dat het ook een geschikt woord is voor een publieke campagne.
.

Het is gewoon wel een feit en geen 'mening'.
Waarom toch het overduidelijke ontkennen?

Ik poste hier 3 links met bedrijven met (little) monkey in hun naam. Kinderdagverblijven en andere kind georiënteerde zaken. Aap of aapje is een zeer gangbaar koosnaampje voor kinderen. Ik gebruik het ook voor mijn kinderen, en ik hoorde het vandaag nog door een andere ouder. In het koosnaam topic op dit forum wordt het ook tientallen keren genoemd. Het is dan ook zeer goed bruikbaar als tekst op een kindertrui.

https://www.oudersvannu.nl/forums/onder ... aam-aapje/
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=2&t=1516174
http://forum.girlscene.nl/forum/liefde- ... 959.0.html
kinderen/koosnaam-voor-je-kind/list_messages/111901/1

Varkentje wordt minder gebruikt. Geen dagverblijf dat little piggy heet. Zou een leuke naam zijn, maar je loopt dan weer het risico dat het racistisch is.
Jeeh zeg, hoe moeilijk is het nou om gewoon te lezen wat ik zeg.

Ik ontken nergens dat er mensen zijn die het als koosnaam gebruiken.

Ik zeg alleen dat er óók heel veel feitelijke situaties zijn (plus honderden jaren geschiedenis) waarin het een scheldwoord is.

En dat jouw persoonlijke situatie met het ene, niets afdoet aan het andere.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven