De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
sjansje schreef:
14-01-2018 15:54
Om even in te haken op het voorbeeld dat ik iemand aanstoot:
Ik loop door het station en bots per ongeluk tegen iemand op. Ik zeg: Oeps, sorry, dat was niet mijn bedoeling.
Klaar toch, zou je denken?
Maar omstanders vinden dat blijkbaar niet genoeg en beginnen me massaal uit te schelden. (De reacties op social media). Ik verontschuldig me nogmaals, met de uitleg erbij dat ik niet goed heb opgelet en dat ik in het vervolg beter zal uitkijken. (H &M). Diegene die ik per ongeluk aanstootte komt ertussen en zegt dat het allemaal geen probleem is. (Moeder van het jongetje).
Maar ook daar word geen genoegen mee genomen en een aantal mensen pakken me op, slaan me in elkaar en flikkeren me van de roltrap. (De winkel-vernielers). Ondertussen schelden de rest van de omstanders er nog steeds lustig op los. Andere mensen die erbij komen en het voor mij proberen op te nemen en uit proberen te leggen dat de boel nogal overdreven word, worden uitgemaakt voor mishandelaars die het blijkbaar normaal vinden mensen te molesteren. (De reacties op de mensen die er geen rascisme in zien)

Wie is er dan fout bezig?
Mensen worden steeds dommer, ze maken zich alleen nog maar om trivialiteiten druk. Zaken die echt belangrijk zijn, zijn te ingewikkeld voor ze.
Als bladeren van de reuzenwaterlelie, krioelend van de kikkerkolonies...
sjansje schreef:
14-01-2018 15:54
Om even in te haken op het voorbeeld dat ik iemand aanstoot:
Ik loop door het station en bots per ongeluk tegen iemand op. Ik zeg: Oeps, sorry, dat was niet mijn bedoeling.
Klaar toch, zou je denken?
Maar omstanders vinden dat blijkbaar niet genoeg en beginnen me massaal uit te schelden. (De reacties op social media). Ik verontschuldig me nogmaals, met de uitleg erbij dat ik niet goed heb opgelet en dat ik in het vervolg beter zal uitkijken. (H &M). Diegene die ik per ongeluk aanstootte komt ertussen en zegt dat het allemaal geen probleem is. (Moeder van het jongetje).
Maar ook daar word geen genoegen mee genomen en een aantal mensen pakken me op, slaan me in elkaar en flikkeren me van de roltrap. (De winkel-vernielers). Ondertussen schelden de rest van de omstanders er nog steeds lustig op los. Andere mensen die erbij komen en het voor mij proberen op te nemen en uit proberen te leggen dat de boel nogal overdreven word, worden uitgemaakt voor mishandelaars die het blijkbaar normaal vinden mensen te molesteren. (De reacties op de mensen die er geen rascisme in zien)

Wie is er dan fout bezig?
Uitstekende metafoor ! :worship:
tarataz schreef:
14-01-2018 19:27
Uitstekende metafoor ! :worship:
Behalve dan dat H&M niet eens tegen iemand aan botst, maar hooguit op het perron liep en de ander ook niet echt uitkijkt en ze elkaar gewoon passeren maar bijna elkaar raken. Uit beleefdheid zegt HM sorry, maar maakte eigenlijk geen fout.
Je zou zeggen dat ze in Zuid -Afrika(waar alle H&M filialen inmiddels dicht zijn) wel wat beters te doen hebben.

Ik laat deze discussie aan me voorbij gaan, spreken is zilver....

Doodvermoeiend.
Waar zijn de topics die echt over racisme me gaan, zoals die lijsttrekker van de Rotterdamse PVV die weer stilletjes verdwenen is.

Misschien over UkIP, over de problemen die Indianen in de VS ervaren etc, de opkomst van erkenbrand.

Maar nee, weer een voorbeeld van de deflatie van het woord racisme
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1542562 ... beschermen

Ik denk dat dit jongetje heel blij is met de mensen die zogenaamd voor zijn belangen opkomen. :-(
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1542562 ... beschermen

Ik las net op de Telegraaf dat de ouders na het verschijnen van de foto nog geen normale dag heeft gehad en dat haar zoon gelooft dat hij een beroemdheid is omdat hij een goed model is. Ze is wel eens slachtoffer geworden van racisme, maar ziet in de trui geen racisme. Ze ziet gewoon een zwarte jongen, een model, met een shirt.

Het lijkt me vreselijk voor dit gezin. Trots op je kind, terwijl iedereen valt over zijn shirt en er winkels in Zuid-Afrika worden afgebroken.
Het is te treurig voor woorden en dit doet zo enorm af aan de ernst en impact van écht racisme.
Arm kind.
Ik kan me voorstellen dat de styliste, of wie dan ook de kleding uitzoekt, niet verder heeft gedacht dan "die kleur staat hem fantastisch". Maar ik begrijp niet dat er in de hele lijn niemand is geweest die heeft gezegd "dit is op zijn minst een beetje onhandig". Ze hadden echt beter moeten weten.
popita schreef:
15-01-2018 16:18
Arm kind.
Ik kan me voorstellen dat de styliste, of wie dan ook de kleding uitzoekt, niet verder heeft gedacht dan "die kleur staat hem fantastisch". Maar ik begrijp niet dat er in de hele lijn niemand is geweest die heeft gezegd "dit is op zijn minst een beetje onhandig". Ze hadden echt beter moeten weten.

Dit is niet te voorkomen. Tegenwoordig is er altijd wel iemand die zich gediscrimineerd voelt en dit plaatst op twitter facebook whatever. Vervolgens wordt dit opgepikt door de bekende “boze zwarte man (of vrouw)”.

Dit jochie heeft gewoon een gave trui aan, dat vindt ie zelf, dat vindt zijn moeder, dat vindt iedereen eigenlijk. Je kan het als bedrijf niet goed doen. Gebruiken ze eens een donkere jongen als model, is het weer niet goed. Die denken de volgende keer wel twee keer na en gebruiken weer gewoon een blanke jongetje :( Dat levert tenminste geen geweld en aggressie op (serieus winkels kort en klein slaan, echt bizar!)

Triest eigenlijk. Zo wordt het diversiteitsprobleem in stand gehouden door, jawel, de “boze donkere man (of vrouw)” zelf...
aidem schreef:
15-01-2018 16:38
Triest eigenlijk. Zo wordt het diversiteitsprobleem in stand gehouden door, jawel, de “boze donkere man (of vrouw)” zelf...
Inderdaad. Zij maken het juist vele malen groter maar dat snappen ze zelf waarschijnlijk niet met hun acties.
aidem schreef:
Gebruiken ze eens een donkere jongen als model, is het weer niet goed. Die denken de volgende keer wel twee keer na en gebruiken weer gewoon een blanke jongetje :( Dat levert tenminste geen geweld en aggressie op (serieus winkels kort en klein slaan, echt bizar!)

:facepalm:

Hoe krijg je het je toetsenbord uit....
MaryCrawley schreef:
15-01-2018 18:18
:facepalm:

Hoe krijg je het je toetsenbord uit....
Als ik bovenstaande quote lees rijst bij mij de vraag : kun je iets duidelijker zijn in het oordelen?
Wat is er zo vreselijk aan wat zij schrijft?
If accidentally read, induce vomiting.
aidem schreef:
Dit is niet te voorkomen. Tegenwoordig is er altijd wel iemand die zich gediscrimineerd voelt en dit plaatst op twitter facebook whatever. Vervolgens wordt dit opgepikt door de bekende “boze zwarte man (of vrouw)”.

Dit jochie heeft gewoon een gave trui aan, dat vindt ie zelf, dat vindt zijn moeder, dat vindt iedereen eigenlijk. Je kan het als bedrijf niet goed doen. Gebruiken ze eens een donkere jongen als model, is het weer niet goed. Die denken de volgende keer wel twee keer na en gebruiken weer gewoon een blanke jongetje :( Dat levert tenminste geen geweld en aggressie op (serieus winkels kort en klein slaan, echt bizar!)

Ze kunnen het "nooit goed doen"? Natuurlijk kunnen ze dat wel. Een groot, wereldwijd bedrijf als H&M zou maatschappelijke gevoeligheden zoals deze moeten kunnen aanvoelen. Van een dergelijke tekst kun je aanvoelen dat je daar mensen mee kwetst. En natuurlijk kunnen wij ons hier in ons veilige landje niet voorstellen dat om zo'n incident winkels in puin geslagen worden, maar Zuid Afrika heeft voor wat betreft racisme nu eenmaal een iets andere geschiedenis dan wij hebben. Dingen gebeuren nooit zomaar.
(Wat niet wil zeggen dat ik geweld goedkeur, zeg ik er maar even voor de duidelijkheid bij).
Yggdrasil- schreef:
14-01-2018 11:07
Los daarvan had ik een poosje terug hier juist geleerd, misschien wel uit jouw mond maar dat weet ik niet meer, dat zwart niet de juiste benaming is voor een getint persoon. Want bruin, of getint is niet zwart. Welke mensen zijn er nou echt zwart behalve een aantal inwoners van centraal afrika zijn de meeste gekleurde mensen niet zwart.

Dit inderdaad en niet alleen op viva of recent, dat is mij al jaren verteld en daar heb ik me altijd keurig aan gehouden. Maar nu is de black live beweging overgewaaid uit Amerika en heeft men besloten dat het ineens wel zwart en wit moet zijn. Men bepaald zelfs voor andere hoe men hun eigen kleur moet noemen want anders zijn het racisten. Doorgeslagen gedoe.. Kijk naar de reacties op Georgina Verbaan die per ongeluk blank zegt en een berg kritiek krijgt terwijl ze er voor het blm/sjw kamp zit. En je mag ook wel oppassen dat je niet te correct bent als blank persoon want dan ben je een ‘helper whitey’. Als er een groep is die allerhande termen verzint voornamelijk over andere is het de sjw/blm hoek wel en maar janken als de rest van de wereld dat niet meteen van ze overneemt. :bonk:

Geenstijl zal wel blij zijn met zoveel gratis reclame. Bij elke scheet die gelaten wordt op het gebied van racisme, wordt hun naam genoemd, beter kun je het niet hebben als website die zich niets aantrekt van allerlei meningen.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Tsja ik vind het heel dom van h en m.

IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Precies.

En als je dat niet snapt, dan rot je maar op naar die steen waaronder je de afgelopen eeuw geleefd hebt. Doei!
-
Ok, ik ben overtuigd, domme actie

Het is in elk geval rete dom en ongepast.

Hoe dan ook: oerstomme fout van HenM

Deze reacties staan op de eerste twee blz van dit topic.
Moeder heeft laten weten wat zij ervan vindt.
Mg/durf je haar ook oerstom, dom, retedom, zonder gezond verstand, onder een steen levend te noemen?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
16-01-2018 10:02

IEDEREEN met gezond verstand zou moeten beseffen dat zwart kind + tekst over aap en jungle geen goed idee is.
Precies.

En als je dat niet snapt, dan rot je maar op naar die steen waaronder je de afgelopen eeuw geleefd hebt. Doei!
-

Mg/durf je haar ook oerstom, dom, retedom, zonder gezond verstand, onder een steen levend te noemen?
Het getuigt op zijn zachtst gezegd van weinig tot geen sociaal en cultureel inzicht om je kind aan dit soort ellende bloot te stellen.
Je gunt zo'n jochie wel een slimmere ouder, inderdaad. Of een met een betere kledingsmaak.
simbalabimba schreef:
16-01-2018 10:02

Precies.

-

Uiteraard wel. Dat zijn de mensen die het liefst bepalen hoe anderen hun leven moeten leven.
Eng volk.
Snarky schreef:
16-01-2018 10:05
Het getuigt op zijn zachtst gezegd van weinig tot geen sociaal en cultureel inzicht om je kind aan dit soort ellende bloot te stellen.
Je gunt zo'n jochie wel een slimmere ouder, inderdaad. Of een met een betere kledingsmaak.
Waarom is het weinig inzicht? De ouders zijn zelf donker nota bene!
Ik vind inderdaad dat je als moeder weinig gezond verstand hebt als je je zwarte kind in een trui met een tekst over een aap en een jungle laat poseren. En waarschijnlijk heb je als ouder dan ook weinig algemene ontwikkeling en intelligentie, althans, dat zou ik denken als een moeder zo weinig historisch en cultureel besef heeft dat het nooit in haar opkomt dat haar kind met dat poseren waarschijnlijk in een maatschappelijke en politieke discussie verzeild raakt.

Een goede ouder, of in ieder geval een met een beetje gezond verstand, houdt zijn kinderen daar ver van, vind ik.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 16-01-2018 13:19
4.95% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Mejuffrouwmuis schreef:
16-01-2018 13:12
Omdat de SJW wel even bepalen hoe een ander moet denken. "Wij bepalen wel wat goed voor u is, mevrouwtje."
Mejuffrouwmuis schreef:
16-01-2018 13:12
Waarom zou iemand die donker is niet hoeven weten wat er in de wereld leeft en speelt? Onder donkere mensen, nog wel?

Of is dit weer diezelfde mevrouw als die ene Surinaamse buurvrouw die fan is van Zwarte Piet, waar iedereen altijd naast woont?
Het is niet de bedoeling dat mensen andere inzichten hebben, dan zijn ze dom, niet ontwikkelt en als kers op de taart: slechte ouders! (waarschijnlijk hè, het is niet voor 100 procent zeker :bonk: )
fashionvictim schreef:
16-01-2018 13:19
Ik vind inderdaad dat je als moeder weinig gezond verstand hebt als je je zwarte kind in een trui met een tekst over een aap en een jungle laat poseren. En waarschijnlijk heb je als ouder dan ook weinig algemene ontwikkeling en intelligentie, althans, dat zou ik denken als een moeder zo weinig historisch en cultureel besef heeft dat het nooit in haar opkomt dat haar kind met dat poseren waarschijnlijk in een maatschappelijke en politieke discussie verzeild raakt.

Een goede ouder, of in ieder geval een met een beetje gezond verstand, houdt zijn kinderen daar ver van, vind ik.
Ik vind het een top moeder die zich niet laat beïnvloeden door wat een ander vindt en haar kind laat aan trekken wat hij zelf wil. Als we dat nou is allemaal zouden doen. Dan wordt er waarschijnlijk ook minder geoordeeld over een ander.
Het zou wat zijn zeg. Dat die jongen zo graag het shirt aan wil maar het niet mag van zijn moeder om eventuele reacties van derde. Waar zijn we dan in vredesnaam mee bezig?!
watdachtjehiervan schreef:
16-01-2018 13:31
Ik vind het een top moeder die zich niet laat beïnvloeden door wat een ander vindt en haar kind laat aan trekken wat hij zelf wil. Als we dat nou is allemaal zouden doen. Dan wordt er waarschijnlijk ook minder geoordeeld over een ander.
Het zou wat zijn zeg. Dat die jongen zo graag het shirt aan wil maar het niet mag van zijn moeder om eventuele reacties van derde. Waar zijn we dan in vredesnaam mee bezig?!

Een van de belangrijkste dingen die je kind kunt meegeven: loop niet met de meute mee; denk voor jezelf en vaar nooit op het morele kompas van een ander.
watdachtjehiervan schreef:
16-01-2018 13:31
Vind je dat ook van die moeder die haar kind in dat gestreepte concentratiekampshirtje met jodenster liet poseren, waar Zara een tijdje terug zo gezellig de mist mee inging?

Gewoon lekker modieus jezelf zijn, je gaat je toch niks van die overgevoelige tiepjes aantrekken?
Historisch besef en algemene ontwikkeling, je hebt er alleen maar last van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven