De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik een paar pagina's geleden al voorspelde, moeder wordt veroordeelt door kleurgenoten. Andere bepalen tegenwoordig wat je moet vinden en als je van mening durft te verschillen ben je een racist of gewoon een slechte ouder natuurlijk. Maar verder geen voorspelbare discussie hoor.. :roll:
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 13:42
Zoals ik een paar pagina's geleden al voorspelde, moeder wordt veroordeelt door kleurgenoten. Andere bepalen tegenwoordig wat je moet vinden en als je van mening durft te verschillen ben je een racist of gewoon een slechte ouder natuurlijk. Maar verder geen voorspelbare discussie hoor.. :roll:
Ik ben hartstikke wit en ik vind het ook raar en niet slim.
Denk je echt dat dit soort aandacht goed is voor een kind?
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
16-01-2018 13:31
Ik vind het een top moeder die zich niet laat beïnvloeden door wat een ander vindt en haar kind laat aan trekken wat hij zelf wil. Als we dat nou is allemaal zouden doen. Dan wordt er waarschijnlijk ook minder geoordeeld over een ander.
Het zou wat zijn zeg. Dat die jongen zo graag het shirt aan wil maar het niet mag van zijn moeder om eventuele reacties van derde. Waar zijn we dan in vredesnaam mee bezig?!
Die jongen wilde dat shirt helemaal niet aan, dat werd hem door een stylist aangehesen en hij werd er voor betaald.

En ja, ik vind het echt belachelijk en niet echt van verantwoordelijkheidsgevoel getuigen om je kind mee te laten slepen in een potentieel gevaarlijke politieke discussie omwille van wat geld.

Wat nu als mensen die zich gekwetst voelen niet de winkels kort en klein slaan, maar dat jochie? Of dat ze dat doen omdat zijn domme moeder via social media lekker olie op het vuur is gaan gooien?

Ik vind die moeder nogal een domme Tokkie.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 13:42
Zoals ik een paar pagina's geleden al voorspelde, moeder wordt veroordeelt door kleurgenoten. Andere bepalen tegenwoordig wat je moet vinden en als je van mening durft te verschillen ben je een racist of gewoon een slechte ouder natuurlijk. Maar verder geen voorspelbare discussie hoor.. :roll:
Ze mag vinden wat ze vindt, dat zei ik eerder in de discussie al. Ze hoeft ook geen excuses aan te bieden.

Maar een verantwoordelijke, verstandige moeder is ze ook niet dat ze in een wereldwijd zeer beladen klimaat haar nog behoorlijk jonge zoon leent om statements te maken die reacties gaan uitlokken en die daar bovenop via social media nog verder laat escaleren.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Zo hoppa, de moeder is een domme tokkie. Omdat zij geen probleem heeft met de betreffende sweater en de hele discussie die erop volgde overtrokken vindt. Haar zoon is blij en gelukkig, gezin is verder gelukkig, maar derden (mensen die geen ruk met haar en haar gezin te maken hebben) vinden dat ze wel een probleem moet hebben en als ze dat niet inziet is ze dom. En een tokkie. En een slechte moeder.
Wauw.
Black lives matter. Behalve als je een andere mening hebt dan.
Ik heb de afgelopen dagen veel nagedacht over dit topic. En ik begrijp dat bepaalde dingen heel gevoelig liggen voor mensen, terwijl dat die dingen in mijn referentiekader een heel andere betekenis hebben / een heel ander gevoel oproepen.

Zelf irriteer ik me ook regelmatig dat mensen niet solidair zijn en de dingen die voor mij belangrijk zijn wegzetten als 'waar maak je je nou druk om?' of 'wat ben je een zeikwijf' enz. Puur omdat zij niet mijn achtergrond hebben en dus niet kunnen inzien dat dingen die voor hen heel grappig of onschuldig zijn mij toch flink kunnen kwetsen.

Mijn excuses dus voor de opmerking die ik maakte over Monkeytown. Ik was zelf niet bekend met deze gedachtengang van racisten en wat hier allemaal achtersteekt en kan me nu goed voorstellen dat dit als kwetsend ervaren kan worden. Echter blijf ik er wel bij dat H&M dit hoogstwaarschijnlijk niet zo heeft bedoelt én ze hebben hun excuses aangeboden, dus dan is het in mijn ogen niet nodig om daar boos om te blijven. Ik voel me vaak vrij machteloos in dit soort situaties en heb het gevoel dat ik zelf op basis van mijn huidskleur al direct in een hokje word gepropt alsof ik wel een racist zal zijn. En dat lijkt me ook niet de bedoeling?

Verder nog de vraag: wat zou ik verder nog kunnen doen tegen racisme? Ik weet van mezelf dat ik me niet superieur voel tegenover anderen, en ALS ik me al superieur voel dan is dat niet gebaseerd op huidskleur of afkomst, maar op bepaald gedrag wat ik afkeur en waar ik op neerkijk.
fashionvictim schreef:
16-01-2018 13:45
Die jongen wilde dat shirt helemaal niet aan, dat werd hem door een stylist aangehesen en hij werd er voor betaald.

En ja, ik vind het echt belachelijk en niet echt van verantwoordelijkheidsgevoel getuigen om je kind mee te laten slepen in een potentieel gevaarlijke politieke discussie omwille van wat geld.

Wat nu als mensen die zich gekwetst voelen niet de winkels kort en klein slaan, maar dat jochie? Of dat ze dat doen omdat zijn domme moeder via social media lekker olie op het vuur is gaan gooien?

Ik vind die moeder nogal een domme Tokkie.
Die moeder een domme Tokkie? Die mensen die de winkels slopen zijn in dit verhaal de Tokkies.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
16-01-2018 13:47
Ze mag vinden wat ze vindt, dat zei ik eerder in de discussie al. Ze hoeft ook geen excuses aan te bieden.

Maar een verantwoordelijke, verstandige moeder is ze ook niet dat ze in een wereldwijd zeer beladen klimaat haar nog behoorlijk jonge zoon leent om statements te maken die reacties gaan uitlokken en die daar bovenop via social media nog verder laat escaleren.

Haar zoon leent voor een statement??? Ze heeft haar zoon zoals wel vaker model laten staan voor een kledingmerk, niemand had de intentie een statement te maken of een discussie uit te lokken met die foto, het was gewoon voor een reclame. Daar heeft ze haar zoon dus ook niet voor geleend.

Ik vraag me af wat de hele klaagclub nu wil? H&M heeft excuses gemaakt maar het is blijkbaar nog niet goed genoeg, wat moeten ze dan nog meer doen om te voorkomen dat sommige mensen in [...] gaan in hun winkels? Een tijdmachine uitvinden en het ongedaan maken ofzo?? :sarcastic:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-01-2018 15:28
Reden: Ongepast
1.02% gewijzigd
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
watdachtjehiervan schreef:
16-01-2018 14:04
Die moeder een domme Tokkie? Die mensen die de winkels slopen zijn in dit verhaal de Tokkies.
En H&M is ook een tokkie, om te denken dat je dit soort shirts in een land als Zuid-Afrika kunt gaan verkopen. Dan spoor je echt niet. Er zit een grens aan de onnozelheid waar je mee wegkomt.

Dit hele verhaal zit vol tokkies.
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 14:09
Haar zoon leent voor een statement??? Ze heeft haar zoon zoals wel vaker model laten staan voor een kledingmerk, niemand had de intentie een statement te maken of een discussie uit te lokken met die foto, het was gewoon voor een reclame. Daar heeft ze haar zoon dus ook niet voor geleend.

Ik vraag me af wat de hele klaagclub nu wil? H&M heeft excuses gemaakt maar het is blijkbaar nog niet goed genoeg, wat moeten ze dan nog meer doen om te voorkomen dat sommige mensen in full Bokito mode gaan in hun winkels? Een tijdmachine uitvinden en het ongedaan maken ofzo?? :sarcastic:
Effe nadenken voor je iets doet was in dit geval voldoende geweest. Zo moeilijk is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
16-01-2018 14:14
Effe nadenken voor je iets doet was in dit geval voldoende geweest. Zo moeilijk is het niet.

Tja maar de tijd kun je niet terugdraaien en nu?
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Snarky schreef:
16-01-2018 14:13
En H&M is ook een tokkie, om te denken dat je dit soort shirts in een land als Zuid-Afrika kunt gaan verkopen. Dan spoor je echt niet. Er zit een grens aan de onnozelheid waar je mee wegkomt.

Dit hele verhaal zit vol tokkies.

Als we het nu hebben over kwetsen.... Weten jullie dat Tokkie een achternaam is en dat er ook heel veel mensen zijn met die achternaam die niks te maken hebben met het gedrag van 'de tokkies'? En dat die mensen al meerdere keren hebben aangegeven en gevraagd of hun achternaam aub niet meer hoeft te worden gebruikt als we het hebben over aso's? Misschien weet je het niet en dus kun je er niet verantwoordelijk voor worden gehouden, maar zo wel, dan vind ik het heel apart dat er wel rekening moet worden gehouden met de gevoelens van de ene bevolkingsgroep, maar niet met deze mensen.... Wees dan ook gewoon fair en probeer niemand te kwetsen.
anoniem_228919 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 14:16
0.37% gewijzigd
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 14:15
Tja maar de tijd kun je niet terugdraaien en nu?
Billen en blaren.
Mejuffrouwmuis schreef:
16-01-2018 13:12
Waarom is het weinig inzicht? De ouders zijn zelf donker nota bene!
Maar de ouders denken niet racistisch.
Hun kind heeft 100 diverse kledingstukken aangehad,dit kledingstuk behoorde daar gewoon toe.

Wij dragen ook wat wij willen.Als jij een kort rokje aan wil denk jij dan dat je een hoer bent?
Want Boef en zijn vrienden vinden van wel en gooien dat gelijk op social media.
Alle reacties Link kopieren
Snarky schreef:
16-01-2018 13:37
Vind je dat ook van die moeder die haar kind in dat gestreepte concentratiekampshirtje met jodenster liet poseren, waar Zara een tijdje terug zo gezellig de mist mee inging?

Gewoon lekker modieus jezelf zijn, je gaat je toch niks van die overgevoelige tiepjes aantrekken?
Historisch besef en algemene ontwikkeling, je hebt er alleen maar last van.
De concentratiekampstrepen zijn verticaal, dat dan weer wel. En de jodenster heeft geen niet die puntjes, net zoals een sherrifster.
Maar in combinatie niet zo handig nee.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Veroordelen en schelden als reactie op elkaar, maakt niemand begripvoller of toleranter.

Wat ik al eerder schreef, niemand is roomser dan de paus.
simbalabimba schreef:
16-01-2018 14:19
De concentratiekampstrepen zijn verticaal, dat dan weer wel. En de jodenster heeft geen niet die puntjes, net zoals een sherrifster.
Maar in combinatie niet zo handig nee.

En hoeveel joden hebben de Zara helemaal kapot gemaakt?!
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
16-01-2018 14:15
Tja maar de tijd kun je niet terugdraaien en nu?
Mensen gaan vrolijk verder en stemmen FVD ,en geven mensen als Nanninga van de FvD met haar dobbernegers opmerking gelijk.
Ook krijgt Trump steun en toeverlaat na zijn opmerking over ''Shithole'' landen..
Een zijn we in december weer boos op iedereen met een kleurtje die tegen zwarte piet is! En zingen we met de Hollandse vlaggetjes in de hand uit volle borst: Wees niet bang mijn kind, al is hij zo zwart als roet hij is best wel zoet!

En als iemand ons de racistische kaart geeft worden we boos en voelen we ons gediscrimineerd en brullen we met z'n alle: Rot op naar je eigenland! :yes:

Zo doen we het al jaren, en zo zullen enkele onder ons het nog wel blijven doen..
watdachtjehiervan schreef:
16-01-2018 13:31
Ik vind het een top moeder die zich niet laat beïnvloeden door wat een ander vindt en haar kind laat aan trekken wat hij zelf wil. Als we dat nou is allemaal zouden doen. Dan wordt er waarschijnlijk ook minder geoordeeld over een ander.
Het zou wat zijn zeg. Dat die jongen zo graag het shirt aan wil maar het niet mag van zijn moeder om eventuele reacties van derde. Waar zijn we dan in vredesnaam mee bezig?!
Inderdaad van deze moeder kunnen de vele moeders nog wat leren die gelijk het woord racisme in hun mond nemen en racisme juist is stand houden,deze moeders zijn ook niets beter dan BOEF die een vrouw met een rokje een hoer noemt.Hokjesdenkers en vooroordelen.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
16-01-2018 14:20
En hoeveel joden hebben de Zara helemaal kapot gemaakt?!
Die dachten bij een horizontaal gestreept shirt niet meteen aan concentratiekampkleding.
;-)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
fashionvictim schreef:
16-01-2018 13:45

Ik vind die moeder nogal een domme Tokkie.
O_O
nessemeisje schreef:
16-01-2018 13:51
Zo hoppa, de moeder is een domme tokkie. Omdat zij geen probleem heeft met de betreffende sweater en de hele discussie die erop volgde overtrokken vindt. Haar zoon is blij en gelukkig, gezin is verder gelukkig, maar derden (mensen die geen ruk met haar en haar gezin te maken hebben) vinden dat ze wel een probleem moet hebben en als ze dat niet inziet is ze dom. En een tokkie. En een slechte moeder.
Wauw.
Black lives matter. Behalve als je een andere mening hebt dan.
Inderdaad hoe bekrompen ben je dan zelf.
Bumba1985 schreef:
16-01-2018 14:20
En hoeveel joden hebben de Zara helemaal kapot gemaakt?!
De protesten waren ongeveer van dezelfde omvang als die tegen H&M. En niet alleen joden protesteerden trouwens.

Zowel Zara als H&M worden hierdoor ook niet 'helemaal kapot gemaakt' hoor. De behoefte aan goedkope kleertjes is en blijft vele malen groter dan de behoefte aan een rechtvaardige wereld.
Snarky schreef:
16-01-2018 14:27
De protesten waren ongeveer van dezelfde omvang als die tegen H&M. En niet alleen joden protesteerden trouwens.

Zowel Zara als H&M worden hierdoor ook niet 'helemaal kapot gemaakt' hoor. De behoefte aan goedkope kleertjes is en blijft vele malen groter dan de behoefte aan een rechtvaardige wereld.

Laat ik het dan anders zeggen: hoeveel Zara's zijn overvallen en leeggeplunderd / kapot gemaakt naar aanleiding van die advertentie? Hoe lang moest Zara dichtblijven na die 'rel'?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
16-01-2018 13:51
Zo hoppa, de moeder is een domme tokkie. Omdat zij geen probleem heeft met de betreffende sweater en de hele discussie die erop volgde overtrokken vindt. Haar zoon is blij en gelukkig, gezin is verder gelukkig, maar derden (mensen die geen ruk met haar en haar gezin te maken hebben) vinden dat ze wel een probleem moet hebben en als ze dat niet inziet is ze dom. En een tokkie. En een slechte moeder.
Wauw.
Black lives matter. Behalve als je een andere mening hebt dan.

Nee, omdat ze niet van tevoren bedacht had dat haar kind weleens in zo'n discussie verzeild kon raken en omdat ze hem daar niet voor behoedde.

En omdat ze toen hij er eenmaal middenin zat en de shitstorm wereldwijd viraal ging, ze hem weer niet behoedde maar hem zelfs onder de bus smeet doordat ze ook zo nodig haar zegje op insta wilde doen.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven