De H&M-rel

09-01-2018 19:06 1215 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zal jullie vast niet ontgaan zijn dat H&M op dit moment verwikkeld is in een heuse rel. Zij hadden op een reclameposter in Het VK een donker jongetje als model gebruikt. Het ventje draagt een hoodie met de tekst: "coolest monkey of the jungle" Dit werd op Twitter opgemerkt en afgedaan als racisme.
H&M heeft inmiddels excuses aangeboden, desalniettemin ligt de modeketen nu onder vuur. Er wordt opgeroepen tot een boycot en zanger The Weekend heeft per direct zijn samenwerking met de keten verbroken.

Ter info: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1513809 ... n-apentrui

Hoe denken jullie hierover? Ik vind het geen hele slimme keuze van H&M. Maar de manier waarop ze nu onder vuur liggen, vind ik wel wat ver gaan. Het lijkt me sterk dat ze de campagne daadwerkelijk rascistisch hebben bedoeld.
emmetje2 schreef:
19-01-2018 13:58
Die vrouw had er gewoon geen antwoord op, dat was dus het mooie.Hij had gewoon gelijk.
Benieuwd hoe jij als nabestaande van geweld reageert als iemand tegen jou gaat tieren waarom je anderen de schuld geeft van jouw problemen.
En het ergste is dat over de lijken van deze slachtoffers en ten koste van het verdriet en de verbijstering van hun nabestaanden dit zogenaamde punt wordt gemaakt.
Niet op inhoud, nee, rouwende mensen belachelijk maken. Ziek.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-01-2018 14:57
Grappig. Ik heb juist het idee dat alle verwijzingen naar racisme aanstellerij, niet waar zijn, of wentelen in slachtoffergedrag zijn, en donkere medeforummers schietschijf zijn die gewoon met bokito mogen worden vergeleken.
De term racist ging over en weer, ik schijn er persoonlijk verantwoordelijk voor te zijn dat sommige mensen de associatie tussen donkere mensen en apen nu leggen, en ook voor de verdeeldheid in de samenleving.
Er is zijn in deze discussie maar een paar uitersten en ik persoonlijk vond het wel heel prettig om te lezen dat mensen soms echt die associatie niet meer leggen.
Maar de rest van het moddergooien ervaar ik ook niet als een feest en redelijk schokkend.
Het lijkt alsof je ervan uitgaat dat de meeste mensen ( hier en in RL) die associatie wel leggen en ook misbruiken en het een uitzondering is, als dat niet zo is.
Alsof het iets opmerkelijks is dat mensen die associatie niet meer (vroeger dus altijd allemaal wel?) leggen? ? Nee, dat is niet opmerkelijk, dat is gewoon.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Asocieren gaat op een bewust en een onbewust niveau.
Dat iemand nog nooit een stadion los heeft horen gaan op een donkere speler, dat kan. Dat iemand nog nooit gehoord heeft hoe vroeger het ene ras over het andere dacht,...kan.
Maar als een ander die wel dat soort verbanden legt vanwege stadionbezoek, kranten lezen, weetikveelwat, en die uitlegt, dat die wordt weggezet als racistisch ,dat is wel het toppunt van schofterigheid.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
19-01-2018 15:19
Het lijkt alsof je ervan uitgaat dat de meeste mensen ( hier en in RL) die associatie wel leggen en ook misbruiken en het een uitzondering is, als dat niet zo is.
Alsof het iets opmerkelijks is dat mensen die associatie niet meer (vroeger dus altijd allemaal wel?) leggen? ? Nee, dat is niet opmerkelijk, dat is gewoon.
niet in alle kringen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
emmetje2 schreef:
19-01-2018 13:58
Die vrouw had er gewoon geen antwoord op, dat was dus het mooie.Hij had gewoon gelijk.
Op het moment dat ze wilde gaan antwoorden stopte het fragment. Ik had graag haar kant gehoord om me een mening te kunnen vormen.
simbalabimba schreef:
19-01-2018 15:19
Het lijkt alsof je ervan uitgaat dat de meeste mensen ( hier en in RL) die associatie wel leggen en ook misbruiken en het een uitzondering is, als dat niet zo is.
Alsof het iets opmerkelijks is dat mensen die associatie niet meer (vroeger dus altijd allemaal wel?) leggen? ? Nee, dat is niet opmerkelijk, dat is gewoon.
Dat dacht jij. Ik hoor het nog te vaak.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-01-2018 16:12
Dat dacht jij. Ik hoor het nog te vaak.
Was het maar gewoon.
Ik heb het idee dat te veel mensen doen alsof het gewoon is en een en ander graag ontkennn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
popita schreef:
19-01-2018 15:51
Op het moment dat ze wilde gaan antwoorden stopte het fragment. Ik had graag haar kant gehoord om me een mening te kunnen vormen.
Bovendien is het feit dat 1 van de 2 even met stomheid geslagen is natuurlijk geen enkel bewijs dat de ander 'gelijk heeft'.

Je mond kan ook opengevallen zijn van zoveel prietpraat dat je even niet weet waar te beginnen. Of nog allerlei andere redenen.

Ik heb verder dit fragment niet gezien, maar de gedachtegang even stil zijn betekent ongelijk hebben vind ik best wel raar.
simbalabimba schreef:
19-01-2018 15:19
Het lijkt alsof je ervan uitgaat dat de meeste mensen ( hier en in RL) die associatie wel leggen en ook misbruiken en het een uitzondering is, als dat niet zo is.
Alsof het iets opmerkelijks is dat mensen die associatie niet meer (vroeger dus altijd allemaal wel?) leggen? ? Nee, dat is niet opmerkelijk, dat is gewoon.
Ik denk dat ik in real life letterlijk helemaal geen enkele volwassene ken die niet vanuit educatie/algemene ontwikkeling/recente gebeurtenissen op zijn minst enige notie heeft van de historische context omtrent het vergelijken van mensen met apen. Ik heb het zelf ook gewoon op school uitgelegd gekregen en ik ben vast niet de enige.

Wat mij betreft is het dus niet heel raar om te verwachten dat je hier enig besef of kennis van hebt.

Er is natuurlijk wel een levensgroot verschil tussen 'bewust zijn van' en 'expres gebruiken/misbruiken'.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
19-01-2018 16:58
Ik denk dat ik in real life letterlijk helemaal geen enkele volwassene ken die niet vanuit educatie/algemene ontwikkeling/recente gebeurtenissen op zijn minst enige notie heeft van de historische context omtrent het vergelijken van mensen met apen. Ik heb het zelf ook gewoon op school uitgelegd gekregen en ik ben vast niet de enige.

Wat mij betreft is het dus niet heel raar om te verwachten dat je hier enig besef of kennis van hebt.

Er is natuurlijk wel een levensgroot verschil tussen 'bewust zijn van' en 'expres gebruiken/misbruiken'.
Precies.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik kwam even checken of er al zicht was op het benoemen van de extreem rechtsen in dit topic.

Iemand?
Hetvrijewoord schreef:
19-01-2018 17:13
Ik kwam even checken of er al zicht was op het benoemen van de extreem rechtsen in dit topic.

Iemand?

Mooie post. Blijkt echt uit dat het onderwerp je inhoudelijk aan het hart ligt.
Het-groepje schreef:
19-01-2018 17:19
Mooie post. Blijkt echt uit dat het onderwerp je inhoudelijk aan het hart ligt.

Als diegene die extreemrechts roept inhoudelijk wil ingaan op haar uitlatingen is er een goede kans op een inhoudelijke discussie.
Maar iets zegt me dat dat niet de bedoeling was.
Je kunt natuurlijk ook deelnemen aan de inhoudelijke discussie die momenteel loopt. Dat is ook constructief.
vrouwjagersma schreef:
19-01-2018 17:46
Je kunt natuurlijk ook deelnemen aan de inhoudelijke discussie die momenteel loopt. Dat is ook constructief.

Daarin verschillen we dan van mening.
Alle reacties Link kopieren
MaryCrawley schreef:
19-01-2018 16:58
Ik denk dat ik in real life letterlijk helemaal geen enkele volwassene ken die niet vanuit educatie/algemene ontwikkeling/recente gebeurtenissen op zijn minst enige notie heeft van de historische context omtrent het vergelijken van mensen met apen. Ik heb het zelf ook gewoon op school uitgelegd gekregen en ik ben vast niet de enige.

Wat mij betreft is het dus niet heel raar om te verwachten dat je hier enig besef of kennis van hebt.

Er is natuurlijk wel een levensgroot verschil tussen 'bewust zijn van' en 'expres gebruiken/misbruiken'.
Besef of kennis wil niet zeggen dat het vanzelfsprekend de eerste gedachte beïnvloed die bij je opkomt bij een woord, gebeurtenis, geluid etc.
Wellicht ook niet de tweede of derde gedachte.
Of gewoon niet de gedachte die anderen er wel sterk bij hebben, ook al heb je enige kennis, omdat andere associaties voor iemand veel sterker kunnen zijn waardoor iedere andere betekenis gewoon niet naar boven komt.

Ik vind het eigenlijk best jammer dat dit in deze discussie niet erkend wordt van elkaar, zonder dit te veroordelen.
We hebben nu eenmaal als mens verschillende achtergronden, ervaringen, kennis, herinneringen, die in ons brein onze eigen persoonlijke koppelingen hebben gemaakt.
Wat we zien en wat we horen wekt gewoon niet per defintie dezelfde gevoelens op.

De ander verwijten / willen opleggen / misplaatste grappen of voor iets uitmaken omdat men niet dezelfde ( sterke ) gevoelens / gedachte heeft lees ik hier bij beiden kanten.
En volgens mij willen de meeste mensen vooral ook gehoord worden, en het liefst begrepen natuurlijk.

Maarja..


Eigenlijk geen idee, wat ik hiermee er aan wil bijdragen.
Ik besef weer dat de pijler actueel niet de pijler is waar ik mij op mijn plek bij voel.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 19-01-2018 19:39
0.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
19-01-2018 18:23
Besef of kennis wil niet zeggen dat het vanzelfsprekend de eerste gedachte beïnvloed die bij je opkomt bij een woord,gebeurtenis, geluid etc.
En wellicht ook niet de tweede of derde gedachte
Of gewoon niet de gedachte die anderen er wel sterk bij hebben, ook al heb je enige kennis, omdat andere associaties voor iemand veel sterker kunnen zijn waardoor iedere andere betekenis gewoon niet naar boven komt.

Ik vind het eigenlijk best jammer dat dit in deze discussie niet erkend wordt van elkaar,zonder dit te veroordelen.
We hebben nu eenmaal als mens verschillende achtergronden, ervaringen, kennis, herinneringen, die in ons brein onze eigen persoonlijke koppelingen hebben gemaakt.
Wat we zien en wat we horen , wekt gewoon niet per defintie dezelfde gevoelens op.

De ander verwijten / willen opleggen / misplaatste grappen of voor iets uitmaken omdat men niet dezelfde ( sterke ) gevoelens / gedachte heeft lees ik hier bij kanten.
En volgens mij wil de meeste mensen vooral ook gehoord worden, en het liefst begrepen natuurlijk.

Maarja..


Eigenlijk geen idee, wat ik hiermee er aan wil bijdragen.
Ik besef weer dat de pijler actueel niet de pijler is waar ik mij op mijn plek bij voel.
ik denk dat je hier een hele mooie bijdrage hebt Conny, een bijdrage niet alleen voor dit topic, maar voor het hele forum en ook irl
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Hetvrijewoord schreef:
19-01-2018 17:45
Als diegene die extreemrechts roept inhoudelijk wil ingaan op haar uitlatingen is er een goede kans op een inhoudelijke discussie.
Maar iets zegt me dat dat niet de bedoeling was.
Ben je ook benieuwd naar de inhoud van de uitlatingen over extreemlinks?

Of is het dan niet interessant?

Ik ben oprecht benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
19-01-2018 18:23
Besef of kennis wil niet zeggen dat het vanzelfsprekend de eerste gedachte beïnvloed die bij je opkomt bij een woord, gebeurtenis, geluid etc.
Wellicht ook niet de tweede of derde gedachte.
Of gewoon niet de gedachte die anderen er wel sterk bij hebben, ook al heb je enige kennis, omdat andere associaties voor iemand veel sterker kunnen zijn waardoor iedere andere betekenis gewoon niet naar boven komt.

Ik vind het eigenlijk best jammer dat dit in deze discussie niet erkend wordt van elkaar, zonder dit te veroordelen.
We hebben nu eenmaal als mens verschillende achtergronden, ervaringen, kennis, herinneringen, die in ons brein onze eigen persoonlijke koppelingen hebben gemaakt.
Wat we zien en wat we horen wekt gewoon niet per defintie dezelfde gevoelens op.

De ander verwijten / willen opleggen / misplaatste grappen of voor iets uitmaken omdat men niet dezelfde ( sterke ) gevoelens / gedachte heeft lees ik hier bij beiden kanten.
En volgens mij willen de meeste mensen vooral ook gehoord worden, en het liefst begrepen natuurlijk.

Maarja..


Eigenlijk geen idee, wat ik hiermee er aan wil bijdragen.
Ik besef weer dat de pijler actueel niet de pijler is waar ik mij op mijn plek bij voel.

Ik wilde al langer reageren op dit topic, maar ik kon de juiste woorden niet vinden. Maar wat is dit een fijne, mooie bijdrage. Bedankt hiervoor Consuelabananahammok. Je hebt zelf dan wel geen idee wat je hiermee aan deze discussie bijdraagt, maar volgens mij raak je juist precies de essentie!
MaryCrawley schreef:
19-01-2018 18:50
Ben je ook benieuwd naar de inhoud van de uitlatingen over extreemlinks?

Of is het dan niet interessant?

Ik ben oprecht benieuwd.

Ik kan me niet herinneren dat daar iemand van werd beschuldigd maar heb niet alles woord voor woord gevolgd, ik kan het dus zeker mis hebben.

Maar helemaal prima, laat diegene maar toelichting geven.
Mooie post, consuelabananahammok
simbalabimba schreef:
19-01-2018 15:19
Het lijkt alsof je ervan uitgaat dat de meeste mensen ( hier en in RL) die associatie wel leggen en ook misbruiken en het een uitzondering is, als dat niet zo is.
Alsof het iets opmerkelijks is dat mensen die associatie niet meer (vroeger dus altijd allemaal wel?) leggen? ? Nee, dat is niet opmerkelijk, dat is gewoon.
Ik heb hier even over zitten nadenken want het is moeilijk uitleggen wat het verschil is tussen zelf de associatie niet leggen, maar wel weten dat de associatie gelegd wordt en daarom aanvoelen dat je bepaalde dingen liever niet zegt.
Stel dat je iemand ontmoet met behoorlijk overgewicht, dan zie jij hem of haar uiteraard gewoon als een persoon zonder daar bijgedachten bij te hebben. Dat is normaal, of zou iig normaal moeten zijn. Maar zou je opmerkingen of grapjes maken over dikke olifanten in relatie tot die persoon? Zou je aanvoelen dat je die persoon daarmee kunt kwetsen en zou je daar rekening mee houden? Of vind je dat je het gewoon moet kunnen zeggen omdat jij zelf helemaal geen relatie legt tussen dikke mensen en olifanten?
En als je er echt geen enkele weet van zou hebben dat dikke mensen regelmatig worden uitgescholden, zou je dan zeggen dat die persoon niet zo overgevoelig moet zijn? Of zou je schrikken als je merkt dat je hem of haar onbedoeld hebt gekwetst en je excuses aanbieden?
Alle reacties Link kopieren
popita schreef:
19-01-2018 21:55
Ik heb hier even over zitten nadenken want het is moeilijk uitleggen wat het verschil is tussen zelf de associatie niet leggen, maar wel weten dat de associatie gelegd wordt en daarom aanvoelen dat je bepaalde dingen liever niet zegt.
Stel dat je iemand ontmoet met behoorlijk overgewicht, dan zie jij hem of haar uiteraard gewoon als een persoon zonder daar bijgedachten bij te hebben. Dat is normaal, of zou iig normaal moeten zijn. Maar zou je opmerkingen of grapjes maken over dikke olifanten in relatie tot die persoon? Zou je aanvoelen dat je die persoon daarmee kunt kwetsen en zou je daar rekening mee houden? Of vind je dat je het gewoon moet kunnen zeggen omdat jij zelf helemaal geen relatie legt tussen dikke mensen en olifanten?
En als je er echt geen enkele weet van zou hebben dat dikke mensen regelmatig worden uitgescholden, zou je dan zeggen dat die persoon niet zo overgevoelig moet zijn? Of zou je schrikken als je merkt dat je hem of haar onbedoeld hebt gekwetst en je excuses aanbieden?
Ik weet dat het woord aap misbruikt wordt. Er is ook een gewoon, normaal gebruik van dat woord. Een aap is natuurlijk ook gewoon een dier, er zijn vele soorten en veel mensen vinden ze grappig, ondeugend, lenig enz. dichten ze menselijke eigenschappen toe (of dichten mensen dierlijke eigenschappen toe). Een aap is een dier dat veel gebruikt wordt, net zoals leeuw, tijger, olifant, giraf, huis- , boerderij- en bosdieren, in -kleur-boeken, -teken-films, puzzels, als assecoire (Kipling) , logo, enz. Ik vind dat iedereen die iets wil dragen met zo'n afbeelding erop, dat mag. Zowel privé, als op een reclame foto. Omdat een afbeelding of tekst op een shirt niet meer is dan dat. Alle afbeeldingen, teksten, knuffeldieren van apen uit het dagelijks leven verbannen, gaat niet lukken. Afbeeldingen, teksten e.d. voor en door iedereen laten gebruiken, lijken me de beste manier om te laten weten dat een aap gewoon een aap is.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
simbalabimba schreef:
19-01-2018 22:59
Ik weet dat het woord aap misbruikt wordt. Er is ook een gewoon, normaal gebruik van dat woord. Een aap is natuurlijk ook gewoon een dier, er zijn vele soorten en veel mensen vinden ze grappig, ondeugend, lenig enz. dichten ze menselijke eigenschappen toe (of dichten mensen dierlijke eigenschappen toe). Een aap is een dier dat veel gebruikt wordt, net zoals leeuw, tijger, olifant, giraf, huis- , boerderij- en bosdieren, in -kleur-boeken, -teken-films, puzzels, als assecoire (Kipling) , logo, enz. Ik vind dat iedereen die iets wil dragen met zo'n afbeelding erop, dat mag. Zowel privé, als op een reclame foto. Omdat een afbeelding of tekst op een shirt niet meer is dan dat. Alle afbeeldingen, teksten, knuffeldieren van apen uit het dagelijks leven verbannen, gaat niet lukken. Afbeeldingen, teksten e.d. voor en door iedereen laten gebruiken, lijken me de beste manier om te laten weten dat een aap gewoon een aap is.
volgens mij is er niemand die zegt dat een aap niet gebruikt mag worden op kleding
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven