De wereld gaat naar de klote

27-01-2018 23:32 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
oké, misschien geen heel vrolijk topic, maar ik wil hier toch even mijn zorgen over delen.

Ik vind eigenlijk dat onze wereld best wel behoorlijk naar de klote aan het gaan is en ik denk dat er heel veel problemen gaan komen.

Bijvoorbeeld als ik op de snelweg rijd: het wordt steeds drukker. Overal mensen en auto's. En dan komen er Tot 2030 nog ongeveer een miljoen inwoners in ons kleine landje bij. Dus nog meer mensen, nog meer auto's en nog meer rotzooi de lucht in. Fijnstof en ultrafijnstof kan nogal eens een heel groot probleem worden. Soms ga ik in de avond wandelen om lekker een luchtje te scheppen. Maar eigenlijk is die lucht zo fris niet eens. Uitlaatstoffen zitten in onze lucht en kan op lange termijn voor gezondheidsproblemen zorgen. Ik merk het overigens nu al als asta-patiënt.

En dan klimaarverandering. Er is geen ontkennen aan:ieder jaar wordt het weer warmer. De gevolgen zijn niet te overzien. Binnen een paar decennia worden grondstoffen en voedsel schaars. En dan? Dan gaat de pleuris uitbreken om nog maar te zwijgen over alle klimaatvluchtingen die deze kant gaan uitkomen.

Ondertussen blijven er maar mensen bijkomen op deze planeet. Mensen die allemaal eten, consumeren en vervullen met alle gevolgen van dien. Hele bossen worden gekapt, oceanen zitten vol met plastic en zo zijn er tal van andere problemen.

Ik maak me hier best wel zorgen over. Sommigen vinden dat ik een doemdenker ben. Maar ik zie het eerder als realistisch.

Hoe denken jullie er over?
redbulletje schreef:
28-01-2018 09:25
Dat had je kunnen voorkomen door jezelf niet voort te planten. Als veel meer mensen dat nu zouden doen, zou de aarde uiteindelijk leger worden ipv voller, wat de natuur ten goede komt.
Overigens voel ik mij niet geroepen om te consuminderen voor in wezen andermans nakomelingen. Ik vind 't leven an sich vrij zinloos, maar haal wel genot uit comfort, gemak, voedsel, reizen etc.
Ik heb geen kinderen (het zij ongewenst, maar toch) ;-D
Geen kind heeft er zelf om gevraagd op de wereld gezet te worden. Het kan mij dus wel degelijk schelen hoe we het achterlaten voor toekomstige generaties. Ook zonder dat ik me zelf heb voortgeplant.
doemijdiemaardan schreef:
28-01-2018 09:45
Geen kind heeft er zelf om gevraagd op de wereld gezet te worden. Het kan mij dus wel degelijk schelen hoe we het achterlaten voor toekomstige generaties. Ook zonder dat ik me zelf heb voortgeplant.
Eens.
"Na mij de zondvloed" is wel een erg egoïstische instelling.
Ik heb wel kinderen, maar het is niet alleen hun toekomst.
28-01-2018 09:45
Ik heb er ook niet om gevraagd, dus ik doe wel de dingen die mij mijn leven veraangenamen en dat is consuminderen niet.
redbulletje schreef:
28-01-2018 09:56
Ik heb er ook niet om gevraagd, dus ik doe wel de dingen die mij mijn leven veraangenamen en dat is consuminderen niet.
Ik heb het woord 'consuminderen' nergens gebruikt hoor.
Maar je denkt echt dat (milieu)bewuste keuzes maken en aangenaam leven niet samen kunnen gaan?
Ik doe op mijn manier ook mee, eet geen vlees, heb geen kinderen, probeer zo min mogelijk te verspillen.
Maar toch wil ik weleens op reis, dus pak ik het vliegtuig.
In principe is een kind krijgen heel slecht voor de wereld, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je graag een kind wil, je daar echt niet aan denkt.
In wezen willen we wel van alles, maar willen we er maar weinig voor opgeven. Blijkbaar denken we dat we er toch geen hinder van zullen gaan ondervinden.
Cum non tum age
28-01-2018 10:06
Maar je denkt echt dat (milieu)bewuste keuzes maken en aangenaam leven niet samen kunnen gaan?
Ik doe ook niet aan consuminderen en ja mijn leven zou minder aangenaam zijn als ik niet elke dag vlees zou eten en niet zo vaak met het vliegtuig op vakantie zou gaan. Niet elke dag douchen daar zou ik me ook niet fijn bij voelen.
28-01-2018 10:06
Inderdaad. Ik rij auto en maak vliegreizen en hou van een warm huis en eet graag vlees/vis. Dus ik ontzeg mij daarvan niets ivm milieu.
Blondie456 schreef:
28-01-2018 10:16
Ik doe ook niet aan consuminderen en ja mijn leven zou minder aangenaam zijn als ik niet elke dag vlees zou eten en niet zo vaak met het vliegtuig op vakantie zou gaan. Niet elke dag douchen daar zou ik me ook niet fijn bij voelen.
Ik douche ook elke dag hoor ;-D
Verder een lekkere kort door de bocht post wel.
Misschien een brutale vraag (maar niet zo bedoeld) aan mensen zonder kinderen. Ik vroeg me dit af:
Hadden jullie een kinderwens en heb je weloverwogen ervoor gekozen ze niet te krijgen om de aarde niet verder te belasten? Of wilde je toch al geen kinderen, en is het mooi meegenomen dat je daarmee de wereld een beetje spaart?
Ik wilde toch al geen kinderen. Ben dus net als een vegetarier die toch al geen vlees lust ;-D
Ik ga ervan uit dat de aarde zichzelf wel gaat redden, het zal alleen ten koste gaan van de mensheid ;-D
Er hebben eerder grote klimaatveranderingen plaatsgevonden, zonder invloed van de huidige economie.
En buiten het gegeven dat de aarde diverse manieren heeft om in opstand te komen met grote gevolgen, is er ook nog buitenaards (als in meteorieten, andere planeten, etc.) gevaar voor én de wereld én de mens.

En ik ben (sorry voor mijn optimisme ;-) ) ervan overtuigd dat het antwoord in de combinatie bewustwording en gedragsverandering én technologische oplossingen zit. En tot die tijd hoop ik dat mensen op hun manier hun best doen om zo lief mogelijk voor onze wereld te zijn. Dat er nog veel te winnen is, dat moge duidelijk zijn.
redbulletje schreef:
28-01-2018 11:00
Ik wilde toch al geen kinderen. Ben dus net als een vegetarier die toch al geen vlees lust ;-D
;-D
28-01-2018 10:26
Ik douche ook elke dag hoor ;-D
Verder een lekkere kort door de bocht post wel.
Waarom kort door de bocht? Er werd gevraagd of je leven minder aangenaam is als je bepaalde dingen laat ivm het milieu en mijn antwoord daarop is ja en daarom laat ik bepaalde dingen ook niet.
Ik denk ook dat de wereld 'naar de klote gaat', in ieder geval wel dat er binnen nu en 10-20 jaar iets gaat gebeuren (oorlog ofzo, klimaatramp), wat onze relatief lange vredige en zorgeloze periode gaat doorbreken.

Voor mij is het een grote troost en geruststelling dat ik mezelf niet voortplant, en dat het in principe 'na mij de zondvloed' is. Zelf kan ik het best nog een jaar of 50 uitzingen als het moet, en daarna maakt het niet meer uit.
Kijk dus ook wel een beetje een soort medelijden/onbegrip naar mensen met kinderen, die dus altijd moeten leven met de gedachte dat hun kinderen (en kleinkinderen) nog door moeten.
popita schreef:
28-01-2018 10:57
Misschien een brutale vraag (maar niet zo bedoeld) aan mensen zonder kinderen. Ik vroeg me dit af:
Hadden jullie een kinderwens en heb je weloverwogen ervoor gekozen ze niet te krijgen om de aarde niet verder te belasten? Of wilde je toch al geen kinderen, en is het mooi meegenomen dat je daarmee de wereld een beetje spaart?

Dat laatste, maar ik vind het wel een heel fijne bijkomstigheid dat ik niemand achterlaat en dat het na mij 'af' is.
@popita: ik wil(de) zeker wel kinderen, maar het ziet er niet naar uit dat het nog gaat gebeuren, helaas.

Waren ze er wel geweest, had ik het niet heel anders gedaan dan nu, al ben ik me er van bewust dat dat niet altijd even makkelijk is met kinderen.

Ben echt geen geitenwollen sok die niets meer doet wat het leven kan veraangenamen. Zeker niet heilig dus.
Misschien is het makkelijker voor me omdat ik bijzonder weinig om materialistische zaken geef.

Maar als ik (binnen mijn mogelijkheden) keuzes kan maken die het milieu minder belasten, zal ik daar altijd voor gaan.
RégineFilange schreef:
28-01-2018 11:21
Dat laatste, maar ik vind het wel een heel fijne bijkomstigheid dat ik niemand achterlaat en dat het na mij 'af' is.
Dit!
redbulletje schreef:
28-01-2018 11:00

Ik wilde ook toch al geen kinderen. Ik ben ook nog eens die vegetariër die toch al geen vlees lust. Ik durf niet in een vliegtuig en ik had / heb geen zin in autorijlessen dus ik carpool, ga met het ov of lopend. Ons nieuwbouwhuis werd opgeleverd met de zonnepanelen al op het dak. Ik scheid afval omdat je hier per lediging van de restafvalbak betaalt maar gft en plastic mogen 'gratis' aan de weg. Man, ik ben zo goed bezig en wat laat ik er toch veel voor. :proud:
Hier kiezen we bewust voor twee kinderen, omdat we verdere groei van de populatie niet wenselijk achten. Dus twee mensen erbij en straks als wij doodgaan twee mensen eraf. Dat houdt het mooi in evenwicht. Wij maken wel veel vliegreizen, maar betalen extra om dit te compenseren. Auto hebben we ook, maar wel de meest zuinige en we gebruiken deze alleen waar nodig, voor korte ritjes pakken we de fiets. Vlees eten we, maar veel minder dan tien jaar geleden en alleen nog biologisch, van beesten hier uit de buurt, waarvan we zeker weten dat ze een goed leven hebben gehad.
Veel kleding en spullen kopen we tweedehands, niet om geld te besparen, wel omdat we het onzin vinden om mee te werken aan nog meer productie van spullen die er al in overvloed zijn.

Verder zie ik het zelf niet zo somber in. Veel dingen gaan juist steeds beter op de wereld, dus dat geeft mij wel hoop.
Ik maak me er wel kwaad om soms..
Als ik braaf mijn plastic aan het scheiden ben vraag ik me wel af waarom alles in jezusnaam tig keer verpakt moet zijn in plastic. Of die achterlijke dopjes op koffiemelkpakken enz. Eerder knipte je gewoon het puntje eraf. Omgekeerde wereld, waarom zoveel onnodige verpakkingen produceren? En dan het bij de burger laten scheiden. Wat zou het al een hoop schelen als de producenten wat gingen veranderen op dat gebied. Waarom doen ze dat eigenlijk niet? Puur voor de poen?
Feiten kunnen enorm rustgevend zijn. Wel saai voor doemdenkers.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
28-01-2018 11:58
Feiten kunnen enorm rustgevend zijn. Wel saai voor doemdenkers.
Verklaar u nader :-]
RégineFilange schreef:
28-01-2018 11:21
Same here.
Cum non tum age
popita schreef:
28-01-2018 10:57

Het is voor mij 1 van de redenen waarom ik ervoor gekozen heb om niet aan kinderen te beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven