De wereld gaat naar de klote
zaterdag 27 januari 2018 om 23:32
oké, misschien geen heel vrolijk topic, maar ik wil hier toch even mijn zorgen over delen.
Ik vind eigenlijk dat onze wereld best wel behoorlijk naar de klote aan het gaan is en ik denk dat er heel veel problemen gaan komen.
Bijvoorbeeld als ik op de snelweg rijd: het wordt steeds drukker. Overal mensen en auto's. En dan komen er Tot 2030 nog ongeveer een miljoen inwoners in ons kleine landje bij. Dus nog meer mensen, nog meer auto's en nog meer rotzooi de lucht in. Fijnstof en ultrafijnstof kan nogal eens een heel groot probleem worden. Soms ga ik in de avond wandelen om lekker een luchtje te scheppen. Maar eigenlijk is die lucht zo fris niet eens. Uitlaatstoffen zitten in onze lucht en kan op lange termijn voor gezondheidsproblemen zorgen. Ik merk het overigens nu al als asta-patiënt.
En dan klimaarverandering. Er is geen ontkennen aan:ieder jaar wordt het weer warmer. De gevolgen zijn niet te overzien. Binnen een paar decennia worden grondstoffen en voedsel schaars. En dan? Dan gaat de pleuris uitbreken om nog maar te zwijgen over alle klimaatvluchtingen die deze kant gaan uitkomen.
Ondertussen blijven er maar mensen bijkomen op deze planeet. Mensen die allemaal eten, consumeren en vervullen met alle gevolgen van dien. Hele bossen worden gekapt, oceanen zitten vol met plastic en zo zijn er tal van andere problemen.
Ik maak me hier best wel zorgen over. Sommigen vinden dat ik een doemdenker ben. Maar ik zie het eerder als realistisch.
Hoe denken jullie er over?
Ik vind eigenlijk dat onze wereld best wel behoorlijk naar de klote aan het gaan is en ik denk dat er heel veel problemen gaan komen.
Bijvoorbeeld als ik op de snelweg rijd: het wordt steeds drukker. Overal mensen en auto's. En dan komen er Tot 2030 nog ongeveer een miljoen inwoners in ons kleine landje bij. Dus nog meer mensen, nog meer auto's en nog meer rotzooi de lucht in. Fijnstof en ultrafijnstof kan nogal eens een heel groot probleem worden. Soms ga ik in de avond wandelen om lekker een luchtje te scheppen. Maar eigenlijk is die lucht zo fris niet eens. Uitlaatstoffen zitten in onze lucht en kan op lange termijn voor gezondheidsproblemen zorgen. Ik merk het overigens nu al als asta-patiënt.
En dan klimaarverandering. Er is geen ontkennen aan:ieder jaar wordt het weer warmer. De gevolgen zijn niet te overzien. Binnen een paar decennia worden grondstoffen en voedsel schaars. En dan? Dan gaat de pleuris uitbreken om nog maar te zwijgen over alle klimaatvluchtingen die deze kant gaan uitkomen.
Ondertussen blijven er maar mensen bijkomen op deze planeet. Mensen die allemaal eten, consumeren en vervullen met alle gevolgen van dien. Hele bossen worden gekapt, oceanen zitten vol met plastic en zo zijn er tal van andere problemen.
Ik maak me hier best wel zorgen over. Sommigen vinden dat ik een doemdenker ben. Maar ik zie het eerder als realistisch.
Hoe denken jullie er over?
zondag 28 januari 2018 om 22:04
Probeerde iones niet gewoon een punt te maken over verstedelijking? En ok men kan verhuizen maar het zou zo maar eens kunnen dat de mooiere plekken straks alleen nog maar bereikbaar zijn voor een elite. Eigenlijk is dat al een beetje zo.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 28 januari 2018 om 22:09
Jij snapte het beter. Kijk, ik bén verhuisd naar het platteland en naar een mooier gebied. Maar daar gáat het niet om. Het gaat om Eindhoven (en dat is slechts als voorbeeld genoemd maar zoals Eindhoven zijn er natuurlijk vele vele vele plaatsen) dat niet meer zo mooi is als vroeger. Minder mooi, want minder groen, minder leefruimte, minder natuur, meer lelijk asfalt, stenen en beton. En dan heb ik het niet over de gebruikelijke vervuiling.kopjekoffie70 schreef: ↑28-01-2018 22:04Probeerde iones niet gewoon een punt te maken over verstedelijking? En ok men kan verhuizen maar het zou zo maar eens kunnen dat de mooiere plekken straks alleen nog maar bereikbaar zijn voor een elite. Eigenlijk is dat al een beetje zo.
Je zult het niet geloven, maar mensen die "braaf" volgens de "regels" de hondenpoep van hun hond opruimen IN EEN BOS, doen deze biologisch afbreekbare poep in een PLASTIC zakje en gooien deze dan weg in de natuur!!!!!!!!
HOE STOM KAN EEN MENS ZIJN??????????
Dat snap je toch niet? Wat zouden die lui nou denken? "ach laat ik er een plastic zakje om doen want dat is minder vies".
Kijk, met zulke mensen in de wereld zie ik het effe nog niet zonnig in, neem me niet kwalijk.
zondag 28 januari 2018 om 22:13
Verstedelijking vind ik ook een groot probleem. Kleine dorpjes die opeens een gemeente vormen doordat de dorpskernen steeds verder naar elkaar toegegroeid zijn door bebouwing. Er is geen huizentekort, maar een teveel aan inwoners. Er zijn er gedurende een paar decennia een slordige 3 miljoen bij gekomen in dit kleine landje.
zondag 28 januari 2018 om 22:17
Een teveel aan inwoners ja. En dat heeft gevolgen.redbulletje schreef: ↑28-01-2018 22:13Verstedelijking vind ik ook een groot probleem. Kleine dorpjes die opeens een gemeente vormen doordat de dorpskernen steeds verder naar elkaar toegegroeid zijn door bebouwing. Er is geen huizentekort, maar een teveel aan inwoners. Er zijn er gedurende een paar decennia een slordige 3 miljoen bij gekomen in dit kleine landje.
zondag 28 januari 2018 om 22:37
iones schreef: ↑28-01-2018 22:09
Je zult het niet geloven, maar mensen die "braaf" volgens de "regels" de hondenpoep van hun hond opruimen IN EEN BOS, doen deze biologisch afbreekbare poep in een PLASTIC zakje en gooien deze dan weg in de natuur!!!!!!!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
HOE STOM KAN EEN MENS ZIJN??????????![]()
Dat snap je toch niet? Wat zouden die lui nou denken? "ach laat ik er een plastic zakje om doen want dat is minder vies".![]()
Kijk, met zulke mensen in de wereld zie ik het effe nog niet zonnig in, neem me niet kwalijk.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
zondag 28 januari 2018 om 22:42
Voornamelijk in een straal van pakweg 200km rondom mijn woonlocatie. Ik vind de USA zo heerlijk waar je op een goed uur rijden van elke grote stad in nauwelijks bewoond gebied belandt.
zondag 28 januari 2018 om 22:43
De gevolgen.
Afname van schoonheid in de zin van groen en ruimte. Want face it, de natuur is toch veel mooier dan wat de mensen maken? (op muziek na dan)
maandag 29 januari 2018 om 00:03
Te veel mensen op een oppervlakte zorgt voor meer uitstoot van gassen. En meer wifi en straling. En overal alles volgebouwd geeft me op de een of andere manier een beklemmend gevoel.
maandag 29 januari 2018 om 00:07
Vre-se-lijk vind ik het. Ik stoor me er echt aan en overweeg zelfs om op een vrije dag eens met een groepje afval te gaan opruimen.redbulletje schreef: ↑28-01-2018 21:31Ik erger me idd ook aan zwerfafval. Kleine moeite dat in je/een kliko te gooien.
maandag 29 januari 2018 om 00:15
Tja, de mens neemt nooit genoeg met iets, maar moet altijd streven naar meer en beter. Ik probeer zelf zo min mogelijk de auto te gebruiken en met treinen naar vakantiebestemmingen af te reizen. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, maar ik denk persoonlijk dat overbevolking veel problemen in de wereld heeft veroorzaakt. Maar ja, om nu verplichte sterilisaties uit te voeren of een eenkindpolitiek in te voeren is ook een onuitvoerbaar plan...
maandag 29 januari 2018 om 10:57
Maar dat is (denk ik) voornamelijk een probleem omdat het tamelijk direct je wooncomfort raakt. Ik maak me om Nederland en Europa/westerse wereld eigenlijk de minste zorgen. Wat ik zorgwekkender vind is de toenemende verstedelijking in ontwikkelingslanden die gepaard gaat met een westerse consumptiestijl. En ja, ik ben mij er goed van bewust hoe dubbel dat is en hoe dubbel mijn moraal in deze ook is. En het zal ook op den duur wel tot oplossingen komen, maar voor er aandacht is voor overbevolking, milieu etc komt bij mensen eerst de behoefte om "ongehinderd te consuminderen" en daar waar in het westen systemen nog wel redelijk goed in elkaar zitten om afval te verwerken etc maak ik me grote delen om gebieden elders in de wereld. Miljoenen blikjes cola wil men nuttigen maar worden zo vrij in de natuur achtergelaten, want een fatsoenlijke afvalverwerking is nog niet van de grond gekomen.redbulletje schreef: ↑28-01-2018 22:42Voornamelijk in een straal van pakweg 200km rondom mijn woonlocatie. Ik vind de USA zo heerlijk waar je op een goed uur rijden van elke grote stad in nauwelijks bewoond gebied belandt.
In westerse landen kun je met universitaire studies en wetenschappelijk onderzoek in de politiek mogelijk het een en ander bereiken, in sommige landen word je door je familie alleen als succesvol beschouwd als je óf arts óf advocaat wordt. Een universitaire studie milieuwetenschappen o.i.d. wordt dat wel serieus genomen? Bestaat dat er eigenlijk wel? De samenlevingen en normen zitten zo anders in elkaar, verandert dat evenredig met de problemen waarmee ook die landen te maken krijgen? Zomaar wat dingen die ik mij afvraag.
maandag 29 januari 2018 om 12:38
willem1959 schreef: ↑29-01-2018 11:27Over een jaar of veertig is Afrika nagenoeg onbewoonbaar. Honderden miljoenen zullen de Middellandse Zee oversteken naar Europa en niemand zal ze tegenhouden. Het is moeilijk voorstelbaar dat de Europese samenleving dan nog stand houdt.
Ik denk dat het over veertig jaar eerder anders om is. Dan wil iedereen juist naar Afrika. Dan is Europa allang uitgemolken.
https://youtu.be/QgWJsDwN2B8 Top 10 Best African Countries to Live in 2018
https://youtu.be/3J7xvXuPstc Top 10 Most Beautiful Cities in Africa 2017
https://youtu.be/ZUY3LvAVAkA Top 10 Most Beautiful Airports in Africa
https://youtu.be/kGuxeS79gHI Top 10 Most Livable Cities in Africa
https://youtu.be/fku4EXfqFpc 10 Most Peaceful Countries in Africa 2017
https://youtu.be/TO7hwF_V3DU Top 10 Most Beautiful Cities In Africa 2017 !!
LOEP ME MAAR aub.
maandag 29 januari 2018 om 13:24
Nee we zullen allemaal met minder genoegen moeten gaan nemen. Wij een flinke stap terug, zodat de ontwikkelingslanden nog een stap voorwaarts kunnen zetten. In principe is er genoeg voor iedereen, maar niet als we op deze voet doorgaan.NYC schreef: ↑28-01-2018 21:55Maar waar/bij wie groeit dit bewustzijn en verandert de leefstijl? Ik heb (wellicht vooroordeel...) dat dit vooral in het westen zo is. En dan nog is de westerse voetafdruk vele malen groter dan een Afrikaanse, Aziatische of Zuid-Amerikaanse. Maar toch. De wereldbol is er niet voor gemaakt dat 10 miljard mensen een luxueuze manier van leven hebben. Qua reizen maken, autorijden, spullen kopen, eten.
maandag 29 januari 2018 om 13:37
Wat een paniekvoetbal.
Die klomp steen waar we op zitten zal het wel uithouden nog een miljard jaar. Dan hier weer wat meer ijs, dan daar minder water. En dan weer andersom.
Klimaatverandering is van alle tijden. Er is geen aanwijzing dat dit door de mens te besturen is. De aarde is geen woonkamer waar je aan de thermostaat kan draaien. Nog afgezien van de (ongewilde) gevolgen die dit weer kan geven.
Klimaatonderzoek staat nog in fase 0. De bodem van de oceanen is niet eens in kaart gebracht, laat staan dat daar de temperatuur wordt gemeten.
Leef lekker je leven.
Die klomp steen waar we op zitten zal het wel uithouden nog een miljard jaar. Dan hier weer wat meer ijs, dan daar minder water. En dan weer andersom.
Klimaatverandering is van alle tijden. Er is geen aanwijzing dat dit door de mens te besturen is. De aarde is geen woonkamer waar je aan de thermostaat kan draaien. Nog afgezien van de (ongewilde) gevolgen die dit weer kan geven.
Klimaatonderzoek staat nog in fase 0. De bodem van de oceanen is niet eens in kaart gebracht, laat staan dat daar de temperatuur wordt gemeten.
Leef lekker je leven.
maandag 29 januari 2018 om 13:40
Wanneer Israel de droogste woestijn tot leven kan wekken met irrigatie, kan Afrika dat ook. Als ze willen en aan het werk gaan.
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... Israel.pdf
https://christenenvoorisrael.nl/2017/08 ... n-bloeien/
maandag 29 januari 2018 om 14:05
Over die klomp steen maak ik me ook geen zorgen; die redt zich welMarkSD schreef: ↑29-01-2018 13:37Wat een paniekvoetbal.
Leef lekker je leven.
maandag 29 januari 2018 om 14:11
MarkSD schreef: ↑29-01-2018 13:37Wat een paniekvoetbal.
Leef lekker je leven.
Ja, klimaatverandering is van alle tijden. Maar ik zag ooit in een tv programma hoe wetenschappers lieten zien dat de opwarming nog nooit in zo'n snel tempo is gegaan. Niet voordat de mens een rol ging spelen.
En ik heb even geen bronnen hoor, maar er is toch ook wetenschappelijk aangetoond dat alle uitstoot door menselijk gedrag wel degelijk effect heeft op de opwarming van de aarde?
maandag 29 januari 2018 om 14:14
Er is geen wetenschapper meer die twijfelt aan dat effect. Maar daarnaast trekt de planeet ook zijn eigen plan, dat is waar.ñuca schreef: ↑29-01-2018 14:11Ja, klimaatverandering is van alle tijden. Maar ik zag ooit in een tv programma hoe wetenschappers lieten zien dat de opwarming nog nooit in zo'n snel tempo is gegaan. Niet voordat de mens een rol ging spelen.
En ik heb even geen bronnen hoor, maar er is toch ook wetenschappelijk aangetoond dat alle uitstoot door menselijk gedrag wel degelijk effect heeft op de opwarming van de aarde?
maandag 29 januari 2018 om 14:15
Lees dit maar eens.
En dan zal je hopen dat je nooit kleinkinderen zult krijgen.
https://www.vn.nl/de-naderende-uitsterv ... -kinderen/
En dan zal je hopen dat je nooit kleinkinderen zult krijgen.
https://www.vn.nl/de-naderende-uitsterv ... -kinderen/