De wolf in Nederland

20-12-2022 17:46 1588 berichten
De wolf....

Mooie aanwinst in Nederland of oppassen geblazen?


(volgens mij was er al een topic over, maar door een bug kan ik alleen de eerste twee blz. van actueel zien)

De wolf is in Nederland

Totaal aantal stemmen: 223

een mooie aanwinst (49%)
oppassen geblazen (27%)
allebei (20%)
anders (leg uit) (4%)
slekire schreef:
07-09-2023 12:28
Wat een moeilijke kwestie vind ik dit, mijn hele jeugd genoten van ponyrijden en tutten en de rijvereniging, wedstrijdjes, het was geweldig. Ik voel mee met het verdriet, van dat jongetje, van deze moeder. Begrijp helemaal dat ze haar dieren wegdoet om drama te voorkomen. En vele houders van hobbydieren met haar.
Maar de andere kant, het hele idee van hobbydieren houden is misschien wel achterhaald aan het raken, hoe jammer ook voor mensen, is het toch misschien ook een goede ontwikkeling om daar mee te stoppen.
Ik las denk ik in het topic over het Dolfinarium meer mensen over dieren houden en hoewel ik het ook heel jammer zou vinden, omdat dieren zo leuk zijn, is het ook een egoïstisch iets omdat dieren er niet om hebben gevraagd. En waar de grens dan ligt...vogels en knaagdieren in kooien, of ook honden en katten...Wellicht is de toekomst alleen nog te genieten van dieren in het wild, ze vanuit de verte te zien, heel soms.
En is de wolf gewoon een goede reden om daar meer vaart mee te maken.


Ik ben het helemaal met je eens. Geen enkel dier vraagt er om, om tussen vier prikkeldraden te leven. Dieren houden is natuurlijk heel egoistisch, want het dier heeft er niks aan.
Het Dolfinarium vind ik echt een van de allerergste 'pretparken' die er zijn. Dieren die in veel te kleine bassins worden gehouden, afschuwelijk gewoon.
Vorige week las ik dat er in Amerika een orka is overleden na 52 jaar gevangenschap. Het dier leefde in een bassins van an slechts 24 meter lang, 11 meter breed en 6 meter diep. Verschrikkelijk verdrietig om te lezen. Wat geeft mensen het recht om een wild dier gevangen te houden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zag deze week in onze omgeving prima oplossingen rondom paardenweides. Dus je hebt je normale houten of ijzeren hek en eromheen aan de buitenzijde nog een extra hek/hoge belijning met meerdere stroomdraden. De paarden hebben daar echt geen last van.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
08-09-2023 14:59
Ik zag deze week in onze omgeving prima oplossingen rondom paardenweides. Dus je hebt je normale houten of ijzeren hek en eromheen aan de buitenzijde nog een extra hek/hoge belijning met meerdere stroomdraden. De paarden hebben daar echt geen last van.
Een kennis van mij is haar paard verloren, terwijl ze degelijk hekwerk had. Haar paard was zo bang van de wolf, ( dieren herkennen de toppredator voor wat die is ) en door haar angstreactie liep zij in de paddock een blessure op, die haar fataal werd.
Alle reacties Link kopieren Quote
tinydancer schreef:
08-09-2023 15:18
Een kennis van mij is haar paard verloren, terwijl ze degelijk hekwerk had. Haar paard was zo bang van de wolf, ( dieren herkennen de toppredator voor wat die is ) en door haar angstreactie liep zij in de paddock een blessure op, die haar fataal werd.
Hoe weet ze dat het een wolf was, hingen er camera's of zo?
Mijn hond herkent ook de lucht van wolven en reageert daar ook met voorzichtigheid en angst op. Als ze ze in het bos ruikt, dan kijkt ze heel veel achterom en is ze voortdurend met haar neus in de lucht. Als we dood wild vinden en er is een wolf bij geweest dan is ze ook heel onrustig. Ik geloof dan ook gelijk dat een vluchtdier als een paard in een paddock zich ernstig kan blesseren als er een wolf langs komt. Naar zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
tinydancer schreef:
08-09-2023 15:18
Een kennis van mij is haar paard verloren, terwijl ze degelijk hekwerk had. Haar paard was zo bang van de wolf, ( dieren herkennen de toppredator voor wat die is ) en door haar angstreactie liep zij in de paddock een blessure op, die haar fataal werd.
Dat is natuurlijk ook echt heel tragisch
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Thistle, ze heeft 2 wolven moeten verjagen aan de buitenkant van het hekwerk. Haar dieren waren in paniek. Het was overdag dus goed in zicht.

Voel je je nog wel veilig als je met je hond wandelt ? Opvallend hè dat ze dat zo snel doorhebben, dat er een wolf is, of is geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, ze was er zelfs bij, heftig zeg!

Voor een wandelaar met hond is het nog net zo veilig als eerst hoor. Gewoon netjes je hond aanlijnen waar dat hoort en op de paden blijven, dan gebeurt er echt niks.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een pony van 35 jaar gedood;

https://nos.nl/artikel/2490662-onrust-o ... t-houdbaar
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee tuurlijk is/wordt dit onhoudbaar. Dat was te voorspellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoog tijd om de jacht op de wolf te openen.
https://nos.nl/artikel/2491840-dode-en- ... van-honden


Vee wordt wel degelijk aangevallen dus door honden. En vossen.
Bij ons in de buurt gaat jet gerucht rond dat er 5 wolven zijn. Let op gerucht, er zij sporen gevonden en zichtmeldingen geweest. Afgelopen een kalf gedood en moeder gewond. Onderzoek moet nog uitwijzen of het om een wolf ging.

Ik was vanmorgen met de honden in het bos en het was super rustig ondanks het mooie weer. Heb wel goed om me heen gekeken... gekke gewaarwording omdat ik anders heel onbezorgd door het bos liep.
Alle reacties Link kopieren Quote
BNR heeft een podcast over de wolf:
https://www.bnr.nl/podcast/de-kwestie-w ... -en-hekken
Nu.nl heeft ook een podcast over de wolf, maar ik vind die van BNR een stuk beter.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven