Discriminatie door NS

31-10-2020 20:04 62 berichten
Een mondkapje een seconde te laat opzetten en vervolgens hardhandig uit de trein worden verwijderd en met vier flinke kneuzingen op het politiebureau belanden: het overkwam de 25-jarige Nijmegenaar Maher Hajj Kaddour. Hij was onderweg naar Amsterdam voor zijn staatsexamen Nederlands.

Ik las net onderstaand artikel en werd er zo verdrietig van. Er zit ook een filmpje bij waar je ziet hoe hardhandig hij tegen de grond wordt gewerkt en gehouden. Dan ben je vijf jaar geleden gevlucht uit Syrie en kom je in het goed georganiseerde Nederland. En dan gebeurt dit je. Ik geloof echt dat mij dit als blonde Nederlandse vrouw niet zou gebeuren.

Zijn er hier forummers die zulk soort acties hebben gezien of hier zelf ervaring mee hebben?

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ma ... ube.com%2F
Nooit gezien of meegemaakt. Wel 2 keer geen mondkapje opgehad. De eerste keer at ik iets en de conductrice liep langs. Ze sprak me er meteen op aan en ik deed het mondkapje op. Dat was het. De tweede keer was er niemand en ik had het mondkapje even af omdat het irriteerde. Een ns agent (? geen idee hoe je dat noemt) die zei best streng dat ik mijn mondkapje moest opdoen. Daar was het dus bij gebleven. Ik heb zelf een kleurtje en donker haar.
Tja, dit is weer zo'n filmpje dat pas start op het moment dat een paar agenten hem tegen de grond houden. We zien niet wat eraan vooraf is gegaan. Als je normaal meewerkt als politie je iets vraagt of zegt hoeven ze je niet met 3 man in bedwang te houden.
Bluewaterr, je zegt dat uit het filmpje geen conclusie te trekken is. Doe dat dan ook gewoon niet.

Misschien was de man vervelend. Misschien grepen de handhavers te hard in. We waren er niet bij en kunnen het dus niet beoordelen. Klaar.
Hij checkte in zonder kapje. Maar dat moet je dan al op hebben. En waar gaat het nou om want ook geen kaartje wordt genoemd. En dan een foto van jezelf maken, apart. Sorry voor jou maar het klinkt mij als voorbedachte rade in de oren. Je telefoon aanzetten (je had ook de ns kunnen bellen of politie bv) foto maken. En pas na weken, nadat de (geitenwollensokkenwijdoenhetzogoed) vrijwilliger vond dat het discriminatie was.
Sure.
Dat discriminatie wordt wel steeds meer als melkkoe gebruikt en uitgemolken tot het eind.
Alle reacties Link kopieren
Als je met het OV reist zet je gewoon je mondkapje op tijd op en je laat hem gedurende de reis ook op. Wat is daar niet duidelijk aan?
Je ziet vaker dit soort filmpjes en dan vraag ik me altijd af wat er aan vooraf is gegaan want ik neem aan dat de politie, boa of NS personeel niet zomaar geweld gebruiken.
Merrick schreef:
01-11-2020 02:35
Bluewaterr, je zegt dat uit het filmpje geen conclusie te trekken is. Doe dat dan ook gewoon niet.
Wat een rare opmerking. Ik trek helemaal geen conclusie. In Nederland word je niet door 3 man politie in bedwang gehouden als je gewoon doet wat je gevraagd wordt. Dat is geen conclusie maar een gegeven.
Merrick schreef:
01-11-2020 02:35
Bluewaterr, je zegt dat uit het filmpje geen conclusie te trekken is. Doe dat dan ook gewoon niet.

Misschien was de man vervelend. Misschien grepen de handhavers te hard in. We waren er niet bij en kunnen het dus niet beoordelen. Klaar.
Er wordt terecht gesteld dat dit weer een filmpje is dat halverwege begint en aangegrepen wordt om voor opschudding te zorgen. Dat hoef je dan niet onterecht wijsneuzerig proberen te dissen.
Hoofdstuk2021 schreef:
01-11-2020 02:18
De eerste keer at ik iets en de conductrice liep langs. Ze sprak me er meteen op aan en ik deed het mondkapje op.
Ik dacht dat je in de trein wel het mondkapje mag afdoen om te eten? Ik zat laatst in de trein en zag allerlei mensen zonder mondkapje eten. Het verbaasde me, ik wist dat toen niet, maar later hoorde ik dat in de trein het mondkapje af mag om te eten of te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mensen zien spuigen naar een trambestuurder omdat hij ze vroeg een masker op te zetten. Het wordt geadviseerd om het masker ook op het perron te dragen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat een mooi - eenzijdig - verhaal van Maher Hajj Kaddour.
Ook als je uit Syrië gevlucht bent moet je een geldig vervoersbewijs hebben.

Om een mondmasker zetten ze je de trein niet uit, dan vragen ze of je het alsnog wil opzetten.

En uiteraard publiceert de Gelderlander het zonder enig onderzoek.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
01-11-2020 03:29
Je ziet vaker dit soort filmpjes en dan vraag ik me altijd af wat er aan vooraf is gegaan want ik neem aan dat de politie, boa of NS personeel niet zomaar geweld gebruiken.


Hij moet minimaal geweld gebruikt hebben.
Als je uit de trein wordt gezet en je werkt mee hoeft de conducteur geen ondersteuning te vragen.

Hij sommeert je de trein te verlaten en dat is het.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het is niet zo heel erg aannemelijk dat de man in kwestie zijn mondkapje een tel te laat opzette, waarop vier agenten hem tegen de grond werkten, vind je niet? Waar komen die agenten vandaan? Daar gaat tijd overheen en die komen echt niet opdraven voor een onwillig mondkapje. Daar geloof ik gewoon niks van, simpelweg omdat ze er de tijd niet voor hebben.

De conducteur sommeert hem dus te vertrekken en dat weigert hij, waarna hij uiteindelijk de trein wordt uitgewerkt. En nu vraagt hij zich af wat er was gebeurd als hij een Nederlander was geweest. Alsof dat per se de reden was. Ik gok dat zijn houding hem niet heeft geholpen in deze situatie.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 01-11-2020 07:29
29.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
01-11-2020 07:24
Het is niet zo heel erg aannemelijk dat de man in kwestie zijn mondkapje een tel te laat opzette, waarop vier agenten hem tegen de grond werkten, vind je niet? Waar komen die agenten vandaan? Daar gaat tijd overheen en die komen echt niet opdraven voor een onwillig mondkapje. Daar geloof ik gewoon niks van, simpelweg omdat ze er de tijd niet voor hebben.


Precies

De NS en de conducteur hebben geen belang bij "gedoe" die trein moet verder.
Dus als hij zijn mondmakser opzet en het kaartje laat zien is het gewoon oké.

Dan gaan ze geen trein stilzetten.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt er gewoonlijk juist de andere kant op gediscrimineerd. Een heel groepje mensen loopt door rood licht om naar de vluchtheuvel te komen waar de bus staat. En alleen één persoon, de enige blanke, krijgt vervolgens een reprimande uit een passerende politieauto.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook omdraaien

Als ik in de publieke ruimte ben, valt me met name op dat niet-westers ogende mensen en ouderen maling hebben aan mondkapjes.

Ik zat vorige week nog in de trein, daar had iedereen een mondkapje op, behalve een zwarte man. Hij bleek later ook geen kaartje te hebben, en geen Nederlands te kunnen lezen. Hij werd er uiteindelijk ook op aangesproken, en moest de trein verlaten omdat hij geen mondkapje had.

Dat is allemaal erg lullig natuurlijk, maar je moet gewoon een mondkapje op in de trein. Punt. Ik heb wel het gevoel dat het steeds meer wordt omgedraaid. Ik geloof echt niet dat als je vrijwillig de trein verlaat, dat je tegen de grond wordt gewerkt. Die man zal dus wel tegengestribbeld hebben. Ook voor hem, geldt de mondkapjesplicht. Maar omdat hij gekleurd is, is het opeens discriminerend.
Hij heeft inderdaad niet de trein verlaten toen het hem werd gevraagd, want hij werd in Arnhem tegen de grond gewerkt, terwijl hij in Nijmegen was ingestapt. Hij geeft zelf ook toe dat hij zich niet had moeten verzetten.

Maar dan nog is het de vraag of dan dit geweld gebruikt zou moeten worden. Zelfs al had hij geen geldig vervoersbewijs (wat hij dus ontkent en wat volgens mij ook achteraf makkelijk te checken zou moeten zijn), is het mijn inziens geen proportionele straf om daar gekneusde ribben aan over te houden.

Maar jullie hebben ook gelijk dat het filmpje pas halverwege het verhaal begint en dat we nooit goed zullen weten wat daaraan vooraf is gegaan. Toch schrik ik van zulke verhalen. Net als van de laatste aflevering van Boos .

https://www.youtube.com/watch?v=GEH__OtnnDU
https://www.trouw.nl/binnenland/ns-boa- ... ogle.nl%2F


Een voormalige boa van de Nederlandse Spoorwegen is donderdag veroordeeld voor poging tot zware mishandeling van een reiziger. ‘Wat u heeft gedaan kan niet’, zei de rechter in de rechtszaal.

Gidi Pols15 oktober 2020, 17:11
De medewerker van Veiligheid & Service schopte in juni tegen het hoofd van een 22-jarige man terwijl deze met handboeien om op het perron lag. De boa is daarna op staande voet ontslagen door de NS. De rechter voegde daar een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand en een taakstraf van 100 uur aan toe.

“Wat u heeft gedaan kan niet”, zei de rechter tegen de zwaar geëmotioneerde boa. Dat de rechter deze straf oplegt is dan ook deels een boodschap aan de maatschappij. Boa’s zijn opgeleid om de-escalerend te handelen. “Het kan gewoon niet dat een boa iemand tegen het gezicht trapt.”

Mede vanwege die voorbeeldfunctie had de officier van justitie een gevangenisstraf van tien weken geëist, waarvan vijf voorwaardelijk. De straf viel uiteindelijk lager uit omdat de boa vanaf het eerste moment spijt betuigde en aangaf dat hij verantwoordelijkheid voor zijn daden wilde nemen. Ook liet de rechter meewegen dat de boa inzicht gaf in hoe zijn daden tot stand kwamen.

“Misschien is er wel een houdbaarheidsdatum voor boa’s”, zei de voormalige NS-medewerker, verwijzend naar de agressie en het geweld tegen boa’s. “Dat er een moment is waarop alles wat we over ons heen krijgen eruit komt.” De NS-boa zegt dat hij in emotie heeft gehandeld en dat er iets in hem knapte door het gedrag van de reiziger.

Hardhandig de trein uitgezet
Na een woordenwisseling met een conducteur over het niet uitdoen van zijn oortjes, weigerde de reiziger de trein te verlaten. Hij was onderweg naar de crematie van zijn oma en wilde niet te laat komen. Bovendien had hij een mondkapje op en een geldig vervoersbewijs.

De conducteur voelde zich echter bedreigd en riep versterking op van medewerkers van Veiligheid & Service. Die zetten de reiziger uiteindelijk hardhandig de trein uit. De reiziger verzette zich hiertegen en schold de boa’s herhaaldelijk uit.

Toen hij geboeid op het perron lag spuugde de reiziger naar eigen zeggen stof uit. Het speeksel landde op de voet van de boa. Deze zag dit als bespugen en ervoer dit als minachtend. Dat was het moment dat er iets knapte en dat hij met zijn zware werkschoen de jongeman in het gezicht schopte.

Het slachtoffer was ook aanwezig in de rechtbank. Tijdens zijn spreekrecht vroeg hij zich hardop af hoe het kon dat dit incident zo kon ontsporen. “Komt het door mijn uiterlijk, komt het door mijn achtergrond? Dit had nooit mogen gebeuren. Hoe meer ik erover nadenk, hoe gekker ik het vind dat anno 2020 dit nog bestaat.”
Alle reacties Link kopieren
Escondido schreef:
01-11-2020 08:31
Hij heeft inderdaad niet de trein verlaten toen het hem werd gevraagd, want hij werd in Arnhem tegen de grond gewerkt, terwijl hij in Nijmegen was ingestapt. Hij geeft zelf ook toe dat hij zich niet had moeten verzetten.

Maar dan nog is het de vraag of dan dit geweld gebruikt zou moeten worden. Zelfs al had hij geen geldig vervoersbewijs (wat hij dus ontkent en wat volgens mij ook achteraf makkelijk te checken zou moeten zijn), is het mijn inziens geen proportionele straf om daar gekneusde ribben aan over te houden.

Maar jullie hebben ook gelijk dat het filmpje pas halverwege het verhaal begint en dat we nooit goed zullen weten wat daaraan vooraf is gegaan. Toch schrik ik van zulke verhalen. Net als van de laatste aflevering van Boos .

https://www.youtube.com/watch?v=GEH__OtnnDU



Wie zegt dat hij gekneusde ribben heeft?
Mogelijk is het hele verhaal verzonnen.

We weten het gewoon niet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
01-11-2020 08:55
Wie zegt dat hij gekneusde ribben heeft?
Mogelijk is het hele verhaal verzonnen.

We weten het gewoon niet.
Er staat in het artikel dat hij kneuzingen had. Ok, niet expliciet dat het zijn ribben waren, maar gezien hij zegt nog steeds last van zijn ribben te hebben, leek dat me een logische conclusie. Maar ook als er andere lichaamsdelen waren gekneusd, blijft mijn punt hetzelfde.

We weten wel dat niet het hele verhaal is verzonnen. We hebben het filmpje en de reactie van de NS dat het ging het om gebrek aan mondkapje en vervoersbewijs. Ook heeft het AD geluidsopnames gehoord, maar goed, dat hebben we zelf niet natuurlijk.
Anton_Chigurh schreef:
01-11-2020 08:34
https://www.trouw.nl/binnenland/ns-boa- ... ogle.nl%2F


Een voormalige boa van de Nederlandse Spoorwegen is donderdag veroordeeld voor poging tot zware mishandeling van een reiziger. ‘Wat u heeft gedaan kan niet’, zei de rechter in de rechtszaal.

Gidi Pols15 oktober 2020, 17:11
De medewerker van Veiligheid & Service schopte in juni tegen het hoofd van een 22-jarige man terwijl deze met handboeien om op het perron lag. De boa is daarna op staande voet ontslagen door de NS. De rechter voegde daar een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand en een taakstraf van 100 uur aan toe.

....

“Misschien is er wel een houdbaarheidsdatum voor boa’s”, zei de voormalige NS-medewerker, verwijzend naar de agressie en het geweld tegen boa’s. “Dat er een moment is waarop alles wat we over ons heen krijgen eruit komt.” De NS-boa zegt dat hij in emotie heeft gehandeld en dat er iets in hem knapte door het gedrag van de reiziger.
...
Heftig verhaal ook. Het punt dat de NS medewerker hier maakt kan ik me goed voorstellen. Dat er een moment komt dat de emmer overloopt en dat je knapt. Ik zie hier ook een taak voor de NS in de (na)zorg van haar medewerkers. Want dat ze een hoop shit over zich heen krijgen geloof ik zeker. Maar het zou goed zijn als ze leren hoe ze stoom kunnen afblazen, zodat het voor hen niet steeds hoger oploopt tot ze knappen en dingen zo escaleren.
Gekneusde ribben is ook typisch zo'n aandoening die je in allerlei gradaties kunt hebben.

Als ik op mijn buik op een te hard strandbedje een boek lig te lezen, en na een uur sta ik op, heb ik ook zere ribben. Puur feitelijk gezien, zijn die dan (heel) licht gekneusd.

Het komt op mij toch een beetje over als het zoveelste verhaal waarin alles wordt omgedraaid. De passagier heeft zich niet aan de regels gehouden, heeft zich verzet en vervolgens de consequenties daarvan moeten dragen. Dat zou ook mij gebeurd zijn. Deal with it.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij beweert ingecheckt te hebben en hij krijgt een boete dat hij geen geldig vervoersbewijs had? Dat is toch heel makkelijk te weerleggen dan?
Alle reacties Link kopieren
Ja het is mij ook overkomen, iets soortgelijks. Ik had mijn mondkapje naar beneden getrokken en werd daar, zeer terecht, op aangesproken. Ik had dat gewoon niet moeten doen. De regels zijn duidelijk en ze gelden voor iedereen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven