DNB-voorstel huizenmarkt

23-01-2021 12:30 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een artikel in het NRC over het voorstel van de DNB om de verschillen tussen koop, particuliere huur en sociale huur te verkleinen. Kan iemans mij uitleggen waarom het verhuizen van een afbetaald huis van box 1 naar box 3 een goed idee zou zijn? Ik leerde altijd dat je je schulden zsm af moet betalen (dus mijn hypotheekschuld), maar het lijkt erop dat een schuld hebben straks voordeliger is, net zoals dat nu met lenen van DUO het geval is. Ik zou denken dat er met meer huizen (waar we die gaan laten is een tweede, maar goed) meer bereikt kan worden.
Maar misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd.

‘DNB: stop stimulering koop
Dat betoogt DNB in zekere zin ook. De oplossing die zij voorstaat: stop deze verstoring die kopen stimuleert en de ontwikkeling van de huurmarkt belemmert, bijvoorbeeld door de fiscale verschillen tussen huren en kopen geleidelijk volledig af te bouwen, door de hypotheekrenteaftrek te verlagen en het eigenwoningforfait stapsgewijs te verhogen, of de woning (en hypotheekschuld) gefaseerd te verplaatsen van box 1 (inkomen) naar box 3 (vermogen).’
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/22/hu ... t-a4028813
Alle reacties Link kopieren
Interessant punt Anna, denk dat daar ook een deel van mijn frustratie ligt, dat het bezit is i.p.v. een transactie. Waarom wel op een huis maar niet op een auto/paard/schilderij?
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
25-01-2021 08:01
Geen idee, waarom denk je dat dat nodig is? Of vind je dat omdat iets met korting is verkregen je er maar elk jaar belasting over moet betalen, omdat anderen geen korting hebben gekregen? Van mij mogen ze de hra afschaffen en belasting gaan heffen over de rentebetalingen. Maar belasting heffen over een bezitting ipv een transactie (betaling of inkomsten) zorgt ervoor dat je bezittingen afgenomen worden, dat is niet in overeenstemming met de rechten van de mens volgens de hoge raad.

Wat ik me afvroeg, willen ze ook naar andere bezittingen kijken zoals inboedel en auto? Dat is natuurlijk ook geld waard en zou je daarom ook vermogen kunnen noemen (wellicht met afschrijving, maar ook bepaalde auto's blijven natuurlijk heel wat geld waard).
Ik vroeg me af of het wel rechtmatig is om een aftrek te hebben die niet gebaseerd is op verwervingskosten. Ik kan me voorstellen dat je die als overheid dan in een subsidie zou moeten stoppen, omdat je anders ongelijkheid creëert.


Als je het bv. hebt over studie of reiskosten dan zijn dat kosten die je moet maken om een inkomen te verwerven. Die mag je aftrekken. Maar als je zegt dat de kosten voor een lening voor een eigen huis ook een soort verwervingskosten voor je inkomen zijn, dan zie ik het verschil niet met huur, die je tenslotte ook moet betalen om te kunnen wonen wat weer noodzakelijk is om een inkomen te verwerven. (Nu ik erover nadenk zou je hetzelfde kunnen zeggen van de arbeidskorting.) En als je een onderneming hebt mag je de huur van je bedrijfspand tenslotte ook aftrekken, dus zo gek is dat niet. Ik zou wel benieuwd zijn of iemand daar ooit een case van had proberen te maken.

Een eigen huis levert overigens wel iets op, want daar kun je in wonen, dus je zou (fictieve) woonlasten als rendement kunnen zien. In die zin is een vermogensrendementsheffing op een huis redelijker dan op een tegoed op een bankrekening, want dat kost alleen maar geld tegenwoordig. Maar goed, dat zit deels ook al in het huurwaardeforfait.
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
25-01-2021 10:02
Ik vroeg me af of het wel rechtmatig is om een aftrek te hebben die niet gebaseerd is op verwervingskosten. Ik kan me voorstellen dat je die als overheid dan in een subsidie zou moeten stoppen, omdat je anders ongelijkheid creëert.


Als je het bv. hebt over studie of reiskosten dan zijn dat kosten die je moet maken om een inkomen te verwerven. Die mag je aftrekken. Maar als je zegt dat de kosten voor een lening voor een eigen huis ook een soort verwervingskosten voor je inkomen zijn, dan zie ik het verschil niet met huur, die je tenslotte ook moet betalen om te kunnen wonen wat weer noodzakelijk is om een inkomen te verwerven. (Nu ik erover nadenk zou je hetzelfde kunnen zeggen van de arbeidskorting.) En als je een onderneming hebt mag je de huur van je bedrijfspand tenslotte ook aftrekken, dus zo gek is dat niet. Ik zou wel benieuwd zijn of iemand daar ooit een case van had proberen te maken.

Een eigen huis levert overigens wel iets op, want daar kun je in wonen, dus je zou (fictieve) woonlasten als rendement kunnen zien. In die zin is een vermogensrendementsheffing op een huis redelijker dan op een tegoed op een bankrekening, want dat kost alleen maar geld tegenwoordig. Maar goed, dat zit deels ook al in het huurwaardeforfait.
Of iets een aftrekpost mag zijn of een subsidie zou moeten zijn lijkt me meer een kwestie van belastingrecht, dan van de rechten van de mens. Dat neemt niet weg dat een belasting op bezit dat bezit kleiner maakt en dus tegen het eigendomsrecht ingaat. Waarom zouden fictieve woonlasten een opbrengst zijn van een huis?
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
24-01-2021 15:35
Ik snap niet zo goed hoe méér kosten aan een koophuis ertoe zou kunnen leiden dat eigenaren die huizen tegen lagere huren zouden verhuren.
Het tegenovergestelde is juist waar. Hoe meer kosten je hebt, hoe meer geld je moet vragen voor hetzelfde rendement.

Als je de huurmarkt wilt reguleren, dan kun je beter een soort van sociale huur voor middeninkomens van maken, en dan de bouw niet privatiseren en goede doorstroomregels bepalen.
Precies, deze regels gaan er helemaal niet voor zorgen dat huren goedkoper wordt. Ze maken alleen de doorlopende kosten van koophuizen nog duurder. En de mensen die hierdoor geraakt worden zijn ofwel de mensen die een huis hebben gekocht en er zelf inwonen danwel de huurders, want de verhuurders gaan dit natuurlijk gewoon doorberekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven