DNB-voorstel huizenmarkt

23-01-2021 12:30 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een artikel in het NRC over het voorstel van de DNB om de verschillen tussen koop, particuliere huur en sociale huur te verkleinen. Kan iemans mij uitleggen waarom het verhuizen van een afbetaald huis van box 1 naar box 3 een goed idee zou zijn? Ik leerde altijd dat je je schulden zsm af moet betalen (dus mijn hypotheekschuld), maar het lijkt erop dat een schuld hebben straks voordeliger is, net zoals dat nu met lenen van DUO het geval is. Ik zou denken dat er met meer huizen (waar we die gaan laten is een tweede, maar goed) meer bereikt kan worden.
Maar misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd.

‘DNB: stop stimulering koop
Dat betoogt DNB in zekere zin ook. De oplossing die zij voorstaat: stop deze verstoring die kopen stimuleert en de ontwikkeling van de huurmarkt belemmert, bijvoorbeeld door de fiscale verschillen tussen huren en kopen geleidelijk volledig af te bouwen, door de hypotheekrenteaftrek te verlagen en het eigenwoningforfait stapsgewijs te verhogen, of de woning (en hypotheekschuld) gefaseerd te verplaatsen van box 1 (inkomen) naar box 3 (vermogen).’
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/22/hu ... t-a4028813
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
23-01-2021 12:48
Maar aandelen kun je elk moment verkopen, spaargeld kun je gebruiken om te consumeren. Met mijn bakstenen kan ik toch niets?

Ja klopt, inderdaad geen direkt besteedbaar vermogen. Niettemin toch een vorm van vermogen dat vrij komt bij verkoop en wellicht als onderpand kan dienen voor een tweede hypotheek. Verder is er over de overwaarde van een huis nooit belasting betaald. Ook dat lost DNB met dit voorstel op.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de gehele woning overhevelen naar box 3 een vrij bizar idee, tenzij de vrijstelling van box 3 ook een stuk omhoog gaat. Ja, je huis aflossen is een vorm van sparen, maar dat geld heb je pas als je verkoopt, dus dan is een capital gains tax logischer. Als het doel is om de ongelijkheid tussen eigenaars en huurders na 30 jaar te verminderen zou sparen voor een huis (als je dat nog niet bezit) net zo fiscaal vriendelijk moeten worden als pensioen opbouwen, dus niet in box 3, en ook niet vrij opneembaar en besteedbaar - precies zoals het is met de woningwaarde van huiseigenaren. Daarmee biedt je mensen dezelfde kansen om zekerheid op te bouwen voor later. Maar de problemen met de huursector ga je niet oplossen door in te grijpen in de koopsector.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
23-01-2021 12:46
Dan moeten die mensen toch gewoon gaan kopen? Ik zie niet waarom huren gelijk zou moeten staan aan kopen. Als je koopt heb je het nadeel dat al het onderhoud voor eigen rekening is.

Ja dat is het beste, maar grote groepen kunnen door allerlei omstandigheden niet kopen zoals door tijdelijke contracten, te laag inkomen, geen hypotheek vanwege ernstige ziekte etc..

Indirect betaalt de huurder ook wel wat voor onderhoud, zij het niet zoveel als een eigenaar.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
23-01-2021 13:24
Ja klopt, inderdaad geen direkt besteedbaar vermogen. Niettemin toch een vorm van vermogen dat vrij komt bij verkoop en wellicht als onderpand kan dienen voor een tweede hypotheek. Verder is er over de overwaarde van een huis nooit belasting betaald. Ook dat lost DNB met dit voorstel op.
Maar dan is een capital gains tax toch een veel logischere oplossing dan de WOZ-waarde naar box 3 doen?
anjer84 schreef:
23-01-2021 13:18
Ik vind het oneerlijk dat kopers worden benadeeld omdat verhuurders geen normale huren kunnen vragen. Kopen en huren is niet gelijk en hoeft niet gelijk te zijn. Als je wat aan de hoge huren wil doen, bepaal en maximale huurprijs voor de vrije sector. Evt met een puntensysteem net als sociale huur. Dan wordt het vanzelf minder aantrekkelijk om te gaan beleggen in woningen voor de verhuur en kunnen mensen weer voor een normaal bedrag huren zonder dat je kopers de problemen in jaagt. Jarenlang is kopen gestimuleerd en nu moet dat ineens anders? Voor mensen kan dat tot grote problemen leiden en de huren worden er niet lager door.

Dit, nivelleren om het nivelleren. De huren moeten omlaag inderdaad en zeker die in de particuliere sector.

650 euro voor een studio van 20m2 met gedeelde douche/toilet en wasmachine exclusief gas, licht, water. Dat is voor jongeren met een startsalaris niet te betalen maar toch wordt het verhuurd. Geen huurtoeslag want gedeelde voorzieningen.
merano schreef:
23-01-2021 13:21
Eens. In de sociale woningbouw is het vervangingsschema zo ongeveer: Buitenschilderwerk eens in de vijf jaar bijwerken, na 15 jaar cv ketel vervangen, na 25 jaar het eenvoudige keukenblokje, eventueel met tegels, en na 30 jaar de badkamer en toilet. Dubbel glas, zonnepanelen en spouwmuur of dakisolatie: als het er niet in zat bij de bouw, gewoon niet. Tenzij een hele wijk gerenoveerd wordt. Maar dan gaan de huurprijzen vaak ook omhoog.

En wat veel mensen ook vergeten in de vergelijking is dat de huurder gewoon zelf een vloer moet leggen, het binnenschilder- en behangwerk doen, hang- en sluitwerk vervangen, en keukenapparatuur aanschaffen (koelkast, fornuis, vaatwasser, oven), tuinaanleg en schutting plaatsen en een douchecabine plaatsen. Dus lang niet alle onderhoud dat je bij een koopwoning meetelt, is bij een huurwoning voor rekening van de verhuurder.

Uh nee hoor, dat vergeten we als kopers niet. Het gaat in mijn posts echt alleen over onderhoud dat een koper wel heeft een een huurder niet. Onderhoud dat voor de koper vaak duurder is dan voor de verhuurder.

Schildersbedrijf voor de hele buitenboel vroeg hier fors bedrag, verhuurder heeft vaak zelf schilders in dienst of bedingt forse kortingen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-01-2021 13:36
Dit, nivelleren om het nivelleren. De huren moeten omlaag inderdaad en zeker die in de particuliere sector.

650 euro voor een studio van 20m2 met gedeelde douche/toilet en wasmachine exclusief gas, licht, water. Dat is voor jongeren met een startsalaris niet te betalen maar toch wordt het verhuurd. Geen huurtoeslag want gedeelde voorzieningen.
Het zou al heel wat zijn als er een eind werd gemaakt aan de (fiscale) regelingen voor wonen die zo'n denivellerend effect hebben gehad d afgelopen decennia.
óu sont les neiges d'antan

De spelregels veranderen tijdens het spelen van het spel in je eigen voordeel. Heel fraai.
Tiana_76 schreef:
23-01-2021 12:39
Kopen is niet te goedkoop, huren is te duur.

Als ik zie wat ik betaal aan maandelijkse kosten voor een ruime hoekwoning en dat vergelijk met huurwoningen in mijn stadje schrik ik me rot. Daar krijg je net een tweekamerflatje van 50m2 voor.
Dit!

En als je anno nu nog moet beginnen met kopen is dat trouwens ook al duur zat.
merano schreef:
23-01-2021 13:45
Het zou al heel wat zijn als er een eind werd gemaakt aan de (fiscale) regelingen voor wonen die zo'n denivellerend effect hebben gehad d afgelopen decennia.

Vooral aan de fiscale regelgeving voor particuliere verhuur.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-01-2021 13:45
Uh nee hoor, dat vergeten we als kopers niet. Het gaat in mijn posts echt alleen over onderhoud dat een koper wel heeft een een huurder niet. Onderhoud dat voor de koper vaak duurder is dan voor de verhuurder.

Schildersbedrijf voor de hele buitenboel vroeg hier fors bedrag, verhuurder heeft vaak zelf schilders in dienst of bedingt forse kortingen.
Klopt. Tegenover die schaal- en effiëntievoordelen van grotere verhuurders staat dan wel weer dat er ook een (administratieve) organisatie in de lucht gehouden moet worden. Die kosten heb je als eigenaar niet.
óu sont les neiges d'antan

De overheid heeft geld nodig dus ze zien ergens waar geld zit en denken: dat is mooi voor mij.
Alle reacties Link kopieren
DNB vergeet dat er al zoiets bestaat als het huurwaardeforfait. DNB vergeet dat niet iedereen een rente van 2% over zijn hypotheek betaalt. Ik betaal nog steeds het dubbele en overstappen heeft op dit moment geen zin.

DNB wilde dat iedereen ging aflossen en dat gebeurd nu ook. Als de buit eenmaal binnen is de volgende slag slaan: verhuizen naar box 3. Ik plan mij financiën op lange termijn en kan nu mijn koopwoning ook na mijn pensioen blijven betalen. Als dank daarvoor krijg ik dan een rekening van € 6000 per jaar aan extra belasting?

Wat DNB doet is inkomenspolitiek bedrijven.
Alle reacties Link kopieren
margreetder schreef:
23-01-2021 14:23
DNB vergeet dat er al zoiets bestaat als het huurwaardeforfait. DNB vergeet dat niet iedereen een rente van 2% over zijn hypotheek betaalt. Ik betaal nog steeds het dubbele en overstappen heeft op dit moment geen zin.

DNB wilde dat iedereen ging aflossen en dat gebeurd nu ook. Als de buit eenmaal binnen is de volgende slag slaan: verhuizen naar box 3. Ik plan mij financiën op lange termijn en kan nu mijn koopwoning ook na mijn pensioen blijven betalen. Als dank daarvoor krijg ik dan een rekening van € 6000 per jaar aan extra belasting?

Wat DNB doet is inkomenspolitiek bedrijven.
Wij hebben alles goed geregeld, mocht een van ons komen te overlijden. Een ding is dat het huis vrij is van hypotheek zodat de ander evt minder kan gaan werken om meer bij de kinderen te zijn. Als dit plan doorgang vindt kan dat dus niet en ik kan met mijn parttime baan de belasting over vermogen niet in mijn eentje ophoesten.
klimaatdrammer wijzigde dit bericht op 23-01-2021 14:39
1.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
23-01-2021 13:48
De spelregels veranderen tijdens het spelen van het spel in je eigen voordeel. Heel fraai.
De spelregels zijn o.a. veranderd door het kunstmatig laag houden van de rente, waardoor je als woningbezitter nauwelijks nog rente betaalt. Daardoor stijgen de huizenprijzen waardoor de koper niet alleen meer belastingvrij spaart voor de aflossing, maar bij verkoop ook ineens een bedrag voor waardevermeerdering kan incasseren.

Het risicolelement dat vroeger in het kopen van een huis zat (Het huis kon meer, maar ook minder waard worden, de rente kon stijgen (11% ) maar ook dalen (4%) is zo goed als weg. Net als een gezonde huurmarkt want het verhuren is bijzaak geworden voor beleggers. Ze speculeren gewoon op waardestijging. En de overheid voelt zich niet meer verantwoordelijk voor een sterke sociale huursector.

Probleem is dat we nu met de rug tegen de muur staan. De rente kan niet omhoog, want dan dondert ons hele financiële systeem in elkaar. De huizenprijzen kunnen niet dalen want dan heb je een enorme woning/bankencrisis.

Maar als we nog 15 jaar op deze voet doorgaan kost een gemiddelde koopwoning straks 6 ton, kun je met een gemiddeld salaris nog steeds maar 200.000 lenen, en kosten de schaarse huurwoningen die we nog over hebben 2500 per maand.

En is het tekort aan betaalbare woningen opgelopen tot 2 miljoen. Dan woont een kwart van de bevolking straks op de camping of bij het leger des Heils.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
23-01-2021 12:30
Kan iemans mij uitleggen waarom het verhuizen van een afbetaald huis van box 1 naar box 3 een goed idee zou zijn? I
Als een afbetaalde woning als belegging wordt gezien (en doordat prijzen blijven stijgen zou je het zo kunnen zien) is het logisch om het in box 3 te stoppen, net als andere beleggingen. Het verdere idee zou zijn dat als we er belasting over moeten betalen dat we minder geneigd zijn de waarde van OG zo op te pompen. Nu is het immers een fiscaal hele aantrekkelijke optie om geld te verdienen. Maar als je dan consequent bent moet je het al vanaf begin in box 3 stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Bizar plan inderdaad. De huren zijn inderdaad veel te hoog, helemaal mee eens maar ze willen een nieuwe melkkoe. Bankencrisis van 2008 vergeten zeker. Toen moest iedereen zijn aflossingsvrije hypotheek aflossen, (de aflossingsvrije hypotheek die jaren geleden door de banken werd geadviseerd en je raar werd aangekeken als je niet de max. hypotheek nam destijds) nu veel mensen dat gedaan hebben (door zuiniger te leven en te sparen om dit doel te halen) gaan ze de regels weer veranderen aso vind ik het.
Ik heb in mijn uppie een koop huis dat deels een aflossingsvrije en deels een spaarhypotheek heeft. Het aflossingsvrije deel heb ik door hard werken, sparen en zuinig te leven geheel afgelost.
De spaarhypotheek komt over enkele jaren vrij en het plan was om daar de rest hypotheek mee af te lossen zodat mijn woonlasten laag zullen zijn tegen de tijd dat ik met pensioen ga. Ken genoeg mensen die huren en al hun geld er door heen jagen en niks sparen, moeten ze ook zelf weten maar ook zij hadden kunnen sparen zodat ze een huis konden kopen. En wellicht zijn zij beter af hoor. Jaren lang werd een afgelost huis gezien als appeltje voor de dorst bij pensionering. Als het dan weer nodig is om een hypotheekschuld te hebben (wat heel raar is maar wat DNB nu weer stimuleert) dan laat ik het bedrag wel uitkeren voor een verbouwing en behoud ik de hypotheekschuld....En ja, ik zou best kleiner willen wonen en verhuizen naar een appartement maar die zijn vaak nog duurder dan een rijtjeshuis plus de servicekosten komen er dan nog bij. Ook voor mensen die jaren lang hard gewerkt hebben om de hypotheek af te lossen en nu AOW en een klein pensioentje hebben is dit een heel slecht plan. Het vermogen zit in stenen hoe moeten mensen dat betalen? Het is de omgekeerde wereld en niet geleerd van de crisis in 2008.
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten ze eens gaan aanpakken dat beleggers en huisjesmelkers alle starterswoningen van de markt afkapen voor de verhuur voordat een starter ook maar in de gelegenheid is geweest om de woning te kopen. Hier kun je gewoon bijna geen huis meer onder €220.000 kopen als particulier.

Gewoon niet meer dan één pand mogen bezitten met een woonbestemming, met uitzondering kopen voor eerstegraads familie. Gaan die beleggers maar lekker investeren in bedrijfsonroerendgoed of recreatiewoningen.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
23-01-2021 12:53
Als je 1300 euro huur kunt betalen, kun je ook kopen ja. Maar zo heb je wel de vrijheid om te vertrekken wanneer je wil.
Dit staat soms ook los van elkaar. Want er zijn genoeg redenen waarom iemand (tijdelijk) geen hypotheek kan krijgen.
De voorwaarden om een woning te kunnen huren zijn ook niet mals en bijna niet te doen wanneer je alleen woont of maar 1 inkomen hebt.
Alle reacties Link kopieren
DNB-Baas Klaas Knot heeft zelf een hypotheek van €1,35 miljoen afgesloten
De man die nog zei; het liefst te willen dat nog maar 90% van de woningwaarde gefinancierd kan worden, in plaats van 100%, heeft zelf voor €1,35 miljoen hypotheek gevestigd. Op een pand met een koopsom van €947.500. Niet bepaald practice what you preach, meneer Knot.

https://www.quotenet.nl/vastgoed/a28259 ... k-van-140/

En in 2016 was er 14.730 euro hypotheekkorting voor DNB-baas Knot. Graaien aan de top denk ik dan altijd.
merano schreef:
23-01-2021 14:38
De spelregels zijn o.a. veranderd door het kunstmatig laag houden van de rente, waardoor je als woningbezitter nauwelijks nog rente betaalt. Daardoor stijgen de huizenprijzen waardoor de koper niet alleen meer belastingvrij spaart voor de aflossing, maar bij verkoop ook ineens een bedrag voor waardevermeerdering kan incasseren.

Het risicolelement dat vroeger in het kopen van een huis zat (Het huis kon meer, maar ook minder waard worden, de rente kon stijgen (11% ) maar ook dalen (4%) is zo goed als weg. Net als een gezonde huurmarkt want het verhuren is bijzaak geworden voor beleggers. Ze speculeren gewoon op waardestijging. En de overheid voelt zich niet meer verantwoordelijk voor een sterke sociale huursector.

Probleem is dat we nu met de rug tegen de muur staan. De rente kan niet omhoog, want dan dondert ons hele financiële systeem in elkaar. De huizenprijzen kunnen niet dalen want dan heb je een enorme woning/bankencrisis.

Maar als we nog 15 jaar op deze voet doorgaan kost een gemiddelde koopwoning straks 6 ton, kun je met een gemiddeld salaris nog steeds maar 200.000 lenen, en kosten de schaarse huurwoningen die we nog over hebben 2500 per maand.

En is het tekort aan betaalbare woningen opgelopen tot 2 miljoen. Dan woont een kwart van de bevolking straks op de camping of bij het leger des Heils.

Of bij hun ouders, daar zijn wij ons al op aan het instellen.

Wij hebben best een royaal huis, en fysiek past het best dat onze dochter nog hier woont. Het wonen binnen een gezin heeft natuurlijk wel regels, en gewoonten die voor jonge mensen niet altijd prima meer zijn. Zo'n meisje van 23 kan prima op eigen benen staan, en bij je ouders blijven wonen is gewoon niet zo gezond. Te weinig vrijheid om je leven in te richten zoals jij wilt.
Om een woning van 200.000 te kunnen kopen moet ze eerst even 100.000 sparen, dan kan ze voor de andere helft wel hypotheek krijgen, is er geen cent meer over voor de inrichting. Om huurtoeslag te krijgen mag ze niet meer dan een royale 30.000 euro spaargeld hebben, woningen die zo goedkoop zijn dat ze geen huurtoeslag nodig heeft zijn er bijna niet. Dus als ze huurtoeslag wil aanvragen betekent dat, dat ze haar hele gespaarde vermogen voor dat koophuis eerst moet opmaken aan huur de eerste jaren. Logisch want de staat hoeft haar wonen niet de financieren. Hier in het westen echt drama voor jongeren, zeker alleenstaande jongeren want je hebt twee inkomens nodig om te kopen of te huren. Kamers zijn er hier alleen voor studenten en arbeidsmigranten. Kantoorpanden die geschikt worden gemaakt voor bewoning komen wel ten goede aan arbeidsmigranten maar niet aan jongeren. Zijn vaak de werkgevers die dat op zich nemen dus logisch dat zij er van profiteren. Voor jongeren neemt niemand het initiatief, en de jongeren zelf hebben daar geen geld voor.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
23-01-2021 12:42
Zoals ik het heb begrepen, is dat DNB voorstelt om vermogen gelijk te belasten. Ongeacht of dat nu contant op de bank staat, aandelen zijn of dat het je eigen huis betreft.




Op zich is het al raar dat je vermogen belast, er is al een keer belasting over betaald.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
23-01-2021 12:49
Dat is slim van De Nederlandsche Bank. Dan gaan mensen niet aflossen, blijven ze een hypotheek houden. En waar verdienen de banken aan? Aan hypotheken, niet aan aflossingen. Kan mooi de hypotheekrente weer omhoog tzt.

Daar gaat de DNB niet over.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Ach de DNB roept zoveel.
70% van Nederland heeft inmiddels een koophuis en een heel groot gedeelte overwaarde, geen mens gaat op een partij stemmen die dit soort plannen omarmt.

Leuk artikel in de NRC maar dat zal vermoedelijk het laatste zijn dat we er van horen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is precies wat een oom van mij die al jaren in Australie woont jaren geleden al steeds zei: "in Nederland blijf je belasting betalen over hetgeen je al tig keer belasting hebt betaald". Is ook krom natuurlijk, maar wel een mooie melkkoe.
En inderdaad wat iemand eerder schreef dat ze die beleggers en huisjesmelkers maar aanpakken want zo worden de weinig goedkopere woningen voor starters steeds direct weggekaapt, zij kopen een goedkopere woning op, knappen hem op en verkopen hem voor het dubbele. Maar ik dacht dat daar al wat aan gedaan zou worden m.i.v. dit jaar, blijkbaar nog niet genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven