Een eerlijk antwoord maar zeer discutabel

31-01-2019 23:01 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Rector Jan van Muilekom zei vanavond in het NOS journaal dat hij leerlingen WEL vrij geeft om te demonstreren voor een beter klimaat maar niet om te demonstreren tegen de komst van asielzoekers.

Afbeelding

Het hele verhaal staat op GS
https://www.geenstijl.nl/5146063/klimaa ... _246660617

Mogen leerlingen demonstreren onder schooltijd en zo ja is het aan de school te bepalen voor welke demonstraties wel / geen vrij wordt gegeven?

Als TO zal ik mijn mening als eerste geven:

Of je kiest er als school voor om leerlingen vrijaf te geven om naar demonstraties te gaan en desnoods limiteer je dat naar een - zelf uit te kiezen - demonstratie per schooljaar of je verbied demonstreren onder schooltijd.

Laat je dus leerlingen wel demonstreren onder schooltijd mag je wel een mening hebben over die demonstratie maar mag dat geen rol spelen in het al dan niet toestemming geven.
Het is niet aan de school te bepalen wat een leerling maatschappelijk relevant vind.
Voor alle duidelijkheid, het moet gaan om legale demonstraties.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
01-02-2019 08:58
Rechts is ieder voor zich. Pakken wat je pakken kan. Individu voorop. Dat gedrag wil je niet in het onderwijs
Precies, die kunnen beter autoverkoper of zo worden en tot vervelens toe tendendieuze postings over het migrantenstokpaardje posten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Met dank aan Twitter

Sommige leerlingen kunnen hun vrije tijd beter besteden aan bijles Nederlands dan aan het klimaat ;)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Het is een vorm van “cheap signalling”. Kost niets, levert een leuke middag op en je kunt jezelf vast enorm goed voelen door mee te doen aan een demonstratie omdat je zo overduidelijk begaan bent met de wereld,

Verder ga je natuurlijk wel gezellig met paps en mams mee op wintersport met de SUV, na het eindexamen met het vliegtuig naar de Spaanse costa en na de studie een jaartje backpacken door eerst naar de andere kant van de wereld te vliegen.

Ik doe het zelf overigens ook: lekker in een Tesla rijden omdat de overheid heeft bedacht dat ik in luxe auto van een ton kan rijden tegen dezelfde kosten als een normale auto van 40-45k. Kijk mij eens groen zijn.
miedo schreef:
02-02-2019 11:18
Nee, dat kan echt niet.
De school kan niet voor jou beslissen waartegen je wel en niet kan demonstreren.
Of alles, of niks.
Ik vind dat scholen sowieso de neiging hebben zichzelf nogal belangrijk te vinden.
In mijn ogen leren jongeren er te weinig.
Waar dat aan ligt, aan de intelligentie van de jongeren of aan het schoolsystem laat ik even in het midden

De school beslist niet waartegen leerlingen al of niet tegen mogen demonstreren, ze kiest ervoor om in dit geval geen maatregelen te nemen tegen ongeoorloofd wegblijven. Misschien omdat ze dit onderwerp urgent genoeg vinden om een uitzondering te maken? Verder mogen leerlingen demonstreren zoveel als ze willen, in hun vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meer respect voor de scholier die zijn hoofd op het hakblok legt door tegen vluchtelingen te demonstreren dan voor het schijnheilige zooitje slappe hap dat kostenloos onder schooltijd zelfgenoegzaam enorm aware staat te zijn.

Zo'n jonge rechtse anti-vluchtelingendemonstrant had ik dan in de tijd dat ik zelf scholier was wel even bij de enkels gepakt om zijn hoofd een paar keer in de toiletpot te dopen maar toch, respect.
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Ikzegookwat post_id=29546767 time=1549118494 user_id=379633]
De school beslist niet waartegen leerlingen al of niet tegen mogen demonstreren, ze kiest ervoor om in dit geval geen maatregelen te nemen tegen ongeoorloofd wegblijven.

Dat is toch selecteren welke demonstraties leerlingen wel heen mogen onder schooltijd en welke demonstraties niet?
Niet correct dus.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 02-02-2019 17:42
0.93% gewijzigd
Mag wel aannemen dat de school hard wordt aangepakt door de onderwijsinspectie.

Klimatofoben hebben we al genoeg.
@miedo:
"Dat is toch selecteren welke demonstraties leerlingen wel heen mogen onder schooltijd en welke demonstraties niet?
Niet correct dus."

De school kan de leerlingen niet verbieden om naar welke demonstratie dan ook te gaan. Ze kiezen ervoor om geen maatregelen te nemen als leerlingen naar deze demonstratie gaan. Dat maakt het makkelijker voor de leerlingen, maar niet onmogelijk in geval ze geen toestemming gekregen zouden hebben. Het zou misschien een test zijn om te meten hoe begaan de leerlingen werkelijk zijn, maar meer ook niet. De gevolgen van ongeoorloofd verzuim zijn niet zodanig wereldschokkend dat ze echt idealisme in de weg zullen staan.
Ik geloof echt niet dat al die kinderen zo begaan zijn met het klimaat. Ze vinden het fijn om een dag geen les te hebben.

Als school het gedoogd om te demonstreren moet het niet uit maken waarvoor.
Blondie456 schreef:
03-02-2019 11:22
Ik geloof echt niet dat al die kinderen zo begaan zijn met het klimaat. Ze vinden het fijn om een dag geen les te hebben.

Als school het gedoogd om te demonstreren moet het niet uit maken waarvoor.

Dus, stel dat de neo-nazi's een demonstratie willen organiseren, dan moet de school daar vrij voor geven?
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
03-02-2019 12:49
Dus, stel dat de neo-nazi's een demonstratie willen organiseren, dan moet de school daar vrij voor geven?

Als het een legale demonstratie is wel.

Het is heel simpel of je geeft vrij voor demonstraties - eventueel maximaal 1 per jaar - of je geeft niemand vrij.

Problemen hou je toch, moet een streng Gereformeerde school uit de Bible belt vrij geven voor een pro abortus ( baas in eigen buik) demonstratie?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
03-02-2019 14:46
Als het een legale demonstratie is wel.

Het is heel simpel of je geeft vrij voor demonstraties - eventueel maximaal 1 per jaar - of je geeft niemand vrij.

Problemen hou je toch, moet een streng Gereformeerde school uit de Bible belt vrij geven voor een pro abortus ( baas in eigen buik) demonstratie?
Maar wat als een gereformeerde school vrij wil geven (of eigenlijk: geen vrij geeft, maar er voor kiest om geen maatregelen te nemen bij verzuim), bij een anti-abortus demonstratie?
Zelf vind ik wel een groot verschil tussen een algemeen probleem zoals klimaatverandering, dat mensen wereldwijd treft en geen politieke kleur heeft (ook al verschillen de politieke meningen over de aanpak ervan), of een demonstratie die tegen een bepaalde groep mensen gericht is.
In principe zijn de asielzoekers die hierheen komen erg slecht voor de CO2 en het milieu. De reis vergt al uitstoot en als ze hier zijn produceren ze meer uitstoot dan wanneer ze daar waren gebleven.
PattyJupiter schreef:
04-02-2019 09:44
In principe zijn de asielzoekers die hierheen komen erg slecht voor de CO2 en het milieu. De reis vergt al uitstoot en als ze hier zijn produceren ze meer uitstoot dan wanneer ze daar waren gebleven.

En een groot deel van het vluchtelingenprobleem is het gevolg van klimaatverandering. Het is een elkaar versterkende spiraal.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
02-02-2019 14:14
Afbeelding
Met dank aan Twitter

Sommige leerlingen kunnen hun vrije tijd beter besteden aan bijles Nederlands dan aan het klimaat ;)
Ik denk dat dit onder dichterlijke vrijheden geschaard kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
04-02-2019 09:42
Maar wat als een gereformeerde school vrij wil geven (of eigenlijk: geen vrij geeft, maar er voor kiest om geen maatregelen te nemen bij verzuim), bij een anti-abortus demonstratie?
Zelf vind ik wel een groot verschil tussen een algemeen probleem zoals klimaatverandering, dat mensen wereldwijd treft en geen politieke kleur heeft (ook al verschillen de politieke meningen over de aanpak ervan), of een demonstratie die tegen een bepaalde groep mensen gericht is.

Dat is een verschil van inzicht.
Persoonlijk zou ik zeggen of voor alles wel ( eventueel met een maximum van 1 per jaar) of helemaal niet en demonstreer op zaterdag.

Het is niet aan de school te bepalen of een doel wel of geen algemeen belang is.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
04-02-2019 12:49
Dat is een verschil van inzicht.
Persoonlijk zou ik zeggen of voor alles wel ( eventueel met een maximum van 1 per jaar) of helemaal niet en demonstreer op zaterdag.

Het is niet aan de school te bepalen of een doel wel of geen algemeen belang is.

Niet zozeer wel of niet algemeen belang, maar wel of niet tegen groepen of personen gericht.
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
04-02-2019 12:57
Niet zozeer wel of niet algemeen belang, maar wel of niet tegen groepen of personen gericht.
Allerlei uitzonderingen leiden weer tot discussie, is een demonstratie tegen het huidige migratiebeleid een demonstratie tegen beleid of tegen personen en krijgen de kinderen wel vrij als ze willen demonstreren tegen uitzetting van een Armeens gezin (klasgenoot)
Dat soort discussies moet je eigenlijk gewoon voor zijn en een helder beleid neerzetten.

Overigens denk ik dat het veel eenvoudiger is om leerlingen 2 of 3 snipperdagen per jaar te geven, uiteraard altijd in overleg met school en niet in proefwerkweken.
Wil je een dag eerder met vakantie, een keer rustig naar de Efteling of demonstreren dan neem je er een op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen heeft recht van meningsuiting en moet kunnen demonstreren tegen hetgeen die wil!




...behalve als het anders is dan mijn mening, dan zijn het minderwaardige mensen en moet het verboden worden.
Wat een nepnieuws weer op het NOS vandaag.

Een bericht dat 'wetenschappers' achter het spijbelen staan. Met een persbericht dat geen enkel wetenschappelijk argument heeft, maar alleen politiek geneuzel is ('grote bedrijven moeten....).

Hebben ze echt niet door dat dit gedrag hun geloofwaardigheid dagelijks doet wegsmelten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven