Erdogan valt Syrië binnen

09-10-2019 18:39 493 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bron : AD

“ Turkste bombardementen op vier grensplaatsen in Noordoost-Syrië
VIDEOTurkije is Noord-Syrië binnengevallen. De Turkse luchtmacht heeft luchtaanvallen uitgevoerd op zeker vier grensplaatsen in Syrië. De Syrische Koerden die het gebied controleren meldden bombardementen op Tel Abyad, Ras al-Ain, Qamishli en Ain Issa. De Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) melden dat er twee burgers zijn omgekomen.

Volgens de Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) zijn er slachtoffers onder de burgers, maar de organisatie noemde geen aantallen. Verder zijn grote groepen mensen op de vlucht geslagen.De actie komt nadat president Donald Trump besloot om Amerikaanse soldaten die in Noord-Syrië Koerdische troepen bijstaan weg te halen. De Koerdische strijders in het gebied bevestigen dat de Turkse luchtmacht is begonnen met bombardementen.

De stap zat er al langere tijd aan te komen. De Turkse regering wil Koerdische milities op afstand houden die, volgens de Turkse overheid, net als de Turks-Koerdische PKK uit terroristen bestaan. Erdogan wil daarnaast een gebied creëren waar twee tot drie miljoen Syrische vluchtelingen kunnen worden opgevangen. Nu zitten die nog in Turkije.

,,Operatie Vredeslente gaat de terroristische dreiging tegen Turkije neutraliseren”, schrijft Erdogan op Twitter. ,,De operatie gaat leiden tot een veilige zone in het gebied. Syrische vluchtelingen kunnen dan weer terugkeren naar huis”, vervolgt de president.

De Amerikaanse president Trump liet woensdag weten dat vijftig Amerikaanse militairen uit het gebied zijn teruggetrokken.


De Amerikaanse ambassadeur in Turkije is door het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken opgeroepen langs te komen om te worden geïnformeerd over de operatie die het Turkse leger is begonnen in Syrië. Dat meldden Amerikaanse media.

Turkije stond klaar om Syrië binnen te vallen nadat president Trump onverwacht bekendmaakte zijn troepen uit het gebied terug te trekken. De Amerikanen werkten daar samen met de Koerdische milities van de YPG. De Koerden houden ook honderden IS-strijders uit Europese landen gevangen. Trump wil dat Turkije die overneemt.


NAVO-topman Jens Stoltenberg rekent erop dat Turkije terughoudend handelt bij zijn militaire operatie in het noorden van Syrië. Hij roept de NAVO-lidstaat op de winst die is gemaakt bij het terugdringen van terreurbeweging Islamitische Staat niet in gevaar te brengen.

Ankara heeft het bondgenootschap ingelicht over het offensief. Stoltenberg spreekt er vrijdag over met de Turkse president Erdogan. De Noor had op die dag al een bezoek gepland aan Istanbul om met Turkse leiders te praten.“

Ik kan hier echt niet bij met mijn gedachten.. de Koerden hebben knetterhard gevochten om IS terug te dringen. En nu denkt Trump; heej haaai!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
TheMone schreef:
10-10-2019 14:04
Dus ga je gewoon het huis van een ander pakken?
Ik heb ook nog een huis nodig waar woon jij precies?
Zoals gezegd, het verdiend geen schoonheidsprijs, maar zo zijn wel meerdere volkeren aan hun thuis gekomen, de Turken niet in de laatste plaats. Ook Israël is gejat, om maar een voorbeeld te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Studente__ schreef:
10-10-2019 13:42
Even ter verduidelijking: de Turkmenen in Irak zijn geen Turken die recent naar Irak zijn geëmigreerd oid. De Turkmen wonen al sinds de 7e eeuw in het gebied en vormen sindsdien ook derde grootste etnische groep in Irak. Turkmenen zijn dan ook ''gewoon'' Irakezen. (Ik verduidelijk het voor de zekerheid omdat ik mij kan voorstellen dat de term ''Turkmeen'' tot verwarring kan leiden. Ik wil voorkomen dan men onterecht denkt dat het Turken zijn en dus Erdogan steunen).

Het is een etnische groep toch, de Turkmenen?
Akelig wat jouw ouders is overkomen, de Koerden en de SDF zijn ook geen heiligen. De gehele wereld heeft wel geprofiteerd van hun strijd tegen IS en van het feit dat zij ze al die tijd gevangen gehouden hebben, terwijl ze niet veel hulp hebben gekregen voor de berechting van IS'ers. Het Westen vond het wel zo handig om hun 'eigen' IS'ers kwijt te zijn.

Yezidi's, die vernietigd dreigden te worden door IS, dat zijn toch ook Koerden?
nounou
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
10-10-2019 13:17
Wat je beschrijft is gewoon oorlog... En denk je dat dit nu in de regio niet gebeurd?
Voor alle duidelijkheid, ik speek de invasie niet goed. Oorlog is nooit de oplossing. Ik verduidelijk gewoon wat er gebeurd.

Via onderstaande link kan je de oorlog trouwens live volgen. De informatie komt van wereldwijde neutrale bronnen en niet enkel van pro-westerse mediakanalen.
Geeft vaak een gans ander bericht dan wat je leest in onze nationale kranten.

https://syria.liveuamap.com/

Ja, ik heb deze site vaak openstaan. Het zijn vaak eerste, onbevestigde berichten, bovenop de gebeurtenissen. Zo ook het bericht dat gisteren IS-vrouwen zijn uitgebroken uit het grote kamp al-Hawl.
In een oorlog kunnen berichten helaas ook propaganda zijn.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-10-2019 14:09
Zoals gezegd, het verdiend geen schoonheidsprijs, maar zo zijn wel meerdere volkeren aan hun thuis gekomen, de Turken niet in de laatste plaats. Ook Israël is gejat, om maar een voorbeeld te noemen.
Wat nu Turkije is was vroeger Grieks-Romeins gebied. Myra en Sint Nicolaas waren Grieks, niet Turks. Israël was inderdaad een deel van Syrië, dat weer een Romeinse en later een Ottomaanse provincie was met daartussen een Arabisch en Kruisvaarders intermezzo. Een groot deel van Polen was Duits. De Duitsers zijn de Oder overgeschopt naar het Westen. Dit zijn maar een paar voorbeelden.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
10-10-2019 13:14
En ja hoor: https://www.ad.nl/buitenland/turkije-dr ... ~ae4d4ee6/

Dat krijg je ervan als je zaken doet met een dictator. Wat een ellende voor de Koerden.

Europa heeft weinig keus.
Geen land wilde grote hoeveelheden migranten opnemen dus kreeg Erdogan 4 ( kan ook 6 zijn) miljard en ving ze in Turkije op.

We doen overigens aan de lopende band zaken met dictators, ons gas komt uit Rusland, onze auto's rijden op benzine uit Saoedi Arabië en miljoenen mensen gaan in Turkije met vakantie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
oudebaas schreef:
10-10-2019 14:31
Wat nu Turkije is was vroeger Grieks-Romeins gebied. Myra en Sint Nicolaas waren Grieks, niet Turks. Israël was inderdaad een deel van Syrië, dat weer een Romeinse en later een Ottomaanse provincie was met daartussen een Arabisch en Kruisvaarders intermezzo. Een groot deel van Polen was Duits. De Duitsers zijn de Oder overgeschopt naar het Westen. Dit zijn maar een paar voorbeelden.
Oh, ik ga nog verder terug waar het gaat om het midden oosten, Noord oost Azië en oost Europa. :)

Veel volkeren zijn uit hun oorspronkelijke thuishaven verjaagt, geknecht of vertrokken. Kijk eens naar het volledige Amerikaanse continent, Australië, Nieuw Zeeland, Zuid Afrika
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-10-2019 14:31
Wat nu Turkije is was vroeger Grieks-Romeins gebied. Myra en Sint Nicolaas waren Grieks, niet Turks. Israël was inderdaad een deel van Syrië, dat weer een Romeinse en later een Ottomaanse provincie was met daartussen een Arabisch en Kruisvaarders intermezzo. Een groot deel van Polen was Duits. De Duitsers zijn de Oder overgeschopt naar het Westen. Dit zijn maar een paar voorbeelden.
Wat is dit nu weer iets voor onzinnigs... Zo kan je oneindig teruggaan in de tijd. Iedere grens van ieder land is onstaan door een oorlog in een ver (of niet zo ver) verleden. Nogal logisch...

Laten we er nu eventjes vanuit gaat dat de samenleving aan het evolueren is en grensuitbreidingen niet meer van deze tijd zijn.
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
10-10-2019 14:43
Wat is dit nu weer iets voor onzinnigs... Zo kan je oneindig teruggaan in de tijd. Iedere grens van ieder land is onstaan door een oorlog in een ver (of niet zo ver) verleden. Nogal logisch...

Laten we er nu eventjes vanuit gaat dat de samenleving aan het evolueren is en grensuitbreidingen niet meer van deze tijd zijn.
In het Midden Oosten is het anders nog erg hip hoor, grensuitbreidingen en verdrijvingen. Ze zullen het daar ook zelf moeten uitvechten zonder interventies van de VS, Europa, de Russen of de Chinezen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-10-2019 14:55
In het Midden Oosten is het anders nog erg hip hoor, grensuitbreidingen en verdrijvingen. Ze zullen het daar ook zelf moeten uitvechten zonder interventies van de VS, Europa, de Russen of de Chinezen.
Volledig akkoord idd.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
10-10-2019 13:14
En ja hoor: https://www.ad.nl/buitenland/turkije-dr ... ~ae4d4ee6/

Dat krijg je ervan als je zaken doet met een dictator. Wat een ellende voor de Koerden.
Tja dit was te verwachten,ik zei het al eerder op dit forum Erdogan heeft met de vluchtelingendeal de slappe EU goed bij de ballen.
De EU zal wat stoere taal uitslaan en een hoop overleg en blablabla maar verder gaan ze geen ene moer doen en kan Erdogan gewoon zijn gang blijven gaan.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-10-2019 14:55
In het Midden Oosten is het anders nog erg hip hoor, grensuitbreidingen en verdrijvingen. Ze zullen het daar ook zelf moeten uitvechten zonder interventies van de VS, Europa, de Russen of de Chinezen.
Eens.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-10-2019 14:55
In het Midden Oosten is het anders nog erg hip hoor, grensuitbreidingen en verdrijvingen. Ze zullen het daar ook zelf moeten uitvechten zonder interventies van de VS, Europa, de Russen of de Chinezen.
De EU en de VS zijn ondertussen ook al 30 jaar lang rotzooi aan het trappen daar. Niet als interventie maar als agressie. Veel van de landen die ze nu in puin hebben liggen hebben ze op een gegeven moment militair gesteund in andere conflicten. Afghanistan steunen tegen Rusland of Iraq steunen tegen Iran bijvoorbeeld. Maar sinds de zogenaamde war on terror is het midden-oosten veel leed aangedaan puur uit eigenbelang van de VS.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
10-10-2019 18:26
De EU en de VS zijn ondertussen ook al 30 jaar lang rotzooi aan het trappen daar. Niet als interventie maar als agressie. Veel van de landen die ze nu in puin hebben liggen hebben ze op een gegeven moment militair gesteund in andere conflicten. Afghanistan steunen tegen Rusland of Iraq steunen tegen Iran bijvoorbeeld. Maar sinds de zogenaamde war on terror is het midden-oosten veel leed aangedaan puur uit eigenbelang van de VS.
Klopt! Het breekt mijn hart al sinds jaar en dag, want het was en is allemaal nergens voor nodig. Die volkeren zijn voor de eeuwigheid vergald en voor wat? Olie? Vermaak? Macht?
Weer een haastige volksverhuizing aan de gang.

https://nos.nl/artikel/2305541-tienduiz ... -1XNy_TDw0
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-10-2019 18:57
Weer een haastige volksverhuizing aan de gang.

https://nos.nl/artikel/2305541-tienduiz ... -1XNy_TDw0
Dit is nog maar het begin. Straks krijgen we honderden miljoenen klimaatvluchtelingen, waaronder onze kinderen en kleinkinderen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Lange-met-een-korte schreef:
10-10-2019 18:26
De EU en de VS zijn ondertussen ook al 30 jaar lang rotzooi aan het trappen daar. Niet als interventie maar als agressie. Veel van de landen die ze nu in puin hebben liggen hebben ze op een gegeven moment militair gesteund in andere conflicten. Afghanistan steunen tegen Rusland of Iraq steunen tegen Iran bijvoorbeeld. Maar sinds de zogenaamde war on terror is het midden-oosten veel leed aangedaan puur uit eigenbelang van de VS.
Er hoeft maar dát te gebeuren en de complete west Europese media staat zich ermee te bemoeien. En eigenlijk is dít net zo goed een voorbeeld ervan. Die Koerden zijn Syriërs die van de onrust gebruik hebben gemaakt om zich een gebied toe te eigenen.
Assad en Erdogan zagen het gebeuren, lieten ze eerst de gemeenschappelijke vijand aanpakken, en wachten af totdat ze de zaak weer op orde konden maken. Denk jij dat Assad van plan is om een stuk Syrië aan de Koerden of aan de Turken te geven? Natuurlijk niet.
En waarom zou ie? Behalve als je de Europese pers hoort. Dáár is het geen enkel probleem om een gekozen president aan te pakken, om gebieden aan een ander te geven, en om de criminelen met hun gezinnen van diezelfde illegale machtshebbers over te nemen.
De gekken....
oudebaas schreef:
10-10-2019 19:22
Dit is nog maar het begin. Straks krijgen we honderden miljoenen klimaatvluchtelingen, waaronder onze kinderen en kleinkinderen.
Ga jij niet meer meemaken, oude baas...😂
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
10-10-2019 14:04
Dus ga je gewoon het huis van een ander pakken?
Ik heb ook nog een huis nodig waar woon jij precies?
En waar moeten die mensen dan heen? Wat stel je voor? Of moeten we ze allemaal afschieten want ja, je hebt geen eigen grondgebied (wat overigens wel ooit in een ver verleden is toegezegd in de vrede van Sèvres, maar toen ongedaan is gemaakt door via de vrede van Lausanne die eigenhandig besloot dat Turkije alleen bestemd was voor Turken en niet voor Koerden) dus je hebt feitelijk geen bestaansrecht?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
10-10-2019 22:32
En waar moeten die mensen dan heen? Wat stel je voor? Of moeten we ze allemaal afschieten want ja, je hebt geen eigen grondgebied (wat overigens wel ooit in een ver verleden is toegezegd in de vrede van Sèvres, maar toen ongedaan is gemaakt door via de vrede van Lausanne die eigenhandig besloot dat Turkije alleen bestemd was voor Turken en niet voor Koerden) dus je hebt feitelijk geen bestaansrecht?
Tja, wat wil je nou eigenlijk als er pardoes olie wordt gevonden op het voor jouw beloofde grondgebied?
Allemaal de zee indrijven, er zit niets anders op. Het zijn toch maar mensen.
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
10-10-2019 14:43


Laten we er nu eventjes vanuit gaat dat de samenleving aan het evolueren is en grensuitbreidingen niet meer van deze tijd zijn.
Let de komende 50 jaar even op China.
We gaan me terugwerkende kracht Obama en Trump gelijk geven die wezen (en wijzen) op deze dictatuur (wereldmacht) als agressor.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-10-2019 22:55
Tja, wat wil je nou eigenlijk als er pardoes olie wordt gevonden op het voor jouw beloofde grondgebied?
Allemaal de zee indrijven, er zit niets anders op. Het zijn toch maar mensen.
Idd... weg ermee. Want t was eerst van mij.. en ja nu is t van jou maar pech joh.. nu niet meer...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
oudebaas schreef:
10-10-2019 19:22
Dit is nog maar het begin. Straks krijgen we honderden miljoenen klimaatvluchtelingen, waaronder onze kinderen en kleinkinderen.
Overdrijf eens niet, laat me raden... Jij hebt geen kinderen zeker?
Mensen daarginds zien geen verschil tussen identiteit en nationaliteit. Je kunt een Nederlandse nationaliteit hebben maar een andere identiteit. Marokkaans, omdat je ouders daarvandaan kwamen, of Brabants omdat dat de cultuur is waarin je bent opgegroeid.
Dat geldt voor alle volken met een eigen identiteit en cultuur. Je kunt Koerd zijn, maar een Syrische nationaliteit hebben. Die vuuraanbidders uit Irak, is een voorbeeld, de Masai uit Kenia.
De Koerden vechten al jaren als terroristische organisatie, een van de vele volkeren die een natiestaat verwerpen. Ze zien hun identiteit gelijk als nationaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
10-10-2019 22:55
Tja, wat wil je nou eigenlijk als er pardoes olie wordt gevonden op het voor jouw beloofde grondgebied?
Allemaal de zee indrijven, er zit niets anders op. Het zijn toch maar mensen.
Sorry Cateautje, maar ik heb niet het idee dat je weet waar je het over hebt. Ik verbaas me over de stelligheid waarmee je dingen roept zonder ook maar enig kennis van zaken te hebben.

Kirkuk heeft nooit uitgemaakt van het Verdrag van Sèvres. Sterker nog, Turkmenen wonen al eeuwenlang (sinds de 7e eeuw) in Kirkuk en waren daar tijdens de jaartelling in 1957 nog de grootste bevolkingsgroep. De ellende begon juist in Kirkuk toen in 1927 olie werd gevonden. Toen zijn de Koerden begonnen met het gebied proberen in te lijven, maar dat is gewoon ordinaire landjepik. Ze hadden er geen enkele recht op, dat gebied heeft nooit aan de Koerden toebehoord. Met als toppunt het inlijven van Kirkuk in 2017 als ''oorlogsbuit'' in de strijd tegen IS. Inmiddels is het ze ook aardig gelukt, mijn ouders en velen andere families hebben ze mooi verjaagd, en inmiddels is Kirkuk ook merendeel Koerdisch.

Cateautje schreef:
10-10-2019 14:02
Dat de wijze waarop de Koerden één en ander aanpakken om een thuis te verkrijgen verdiend misschien geen schoonheidsprijs, maar jeetje joh, die mensen hebben ook gewoon een thuis nodig.
Hier breekt m'n klomp al helemaal van. Ik vraag mij af hoe jij zou reageren als de Fransen/Duitsers/Belgen naar Nederland komen, jouw afbetaalde huis (jouw eigendom waar je hard voor hebt gewerkt) inpikken onder het mom van ''ja ik heb ook een huis nodig''. Daar sta je dan, met je kind (ik was 15 jaar geleden nog een klein kind) op straat. En er is helemaal geen autoriteit om op terug te vallen, want ze hebben inmiddels het hele gebied overgenomen. Ik heb het gevoel dat je dan wel anders zou piepen.
studente__ wijzigde dit bericht op 11-10-2019 11:34
9.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven