Feminisme ouderwets?

01-03-2016 13:36 421 berichten
Is feminisme ouderwets of juist van nu? Voor een artikel naar aanleiding van Internationale Vrouwendag (8 maart) zijn wij benieuwd naar jullie mening over de volgende stellingen.

1. Feminisme is niet meer van deze tijd.

2. Vrouwen dienen hetzelfde te verdienen als mannen.

3. Het merendeel van de topfuncties wordt bekleed door mannen omdat vrouwen niet zo hard willen werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:PattyJupiter schreef op 11 oktober 2016 @ 14:04:

1. Hangt van de cultuur af. Ik zie dat er bijvoorbeeld bij de nieuwe Nederlanders met een Somalische achtergrond nog veel te winnen valt op het gebied van emancipatie en feminisme.

2. Ja

3. JaIllustreert maar weer dat Ayaan Hirsi Ali haar tijd ver voorruit was. Helaas is ze dit land uitgejaagd.
quote:mienietjefietje schreef op 10 oktober 2016 @ 23:46:

[...]

Zouden er nu eindelijk feministen wakker worden? Goed stuk, moet alleen eens op Joop verschijnen!

Wat een ontzettend goed stuk, bedankt voor het delen!

EDIT: heb de verkeerde gequote, maar het stuk waarnaar deze quote verwijst dus
Eigenlijk, vind ik dat elke vrouw moeten kunnen doen in haar leven wat ze wil. En dat recht hebben we al. Het gaat mij erom dat vrouwen niet verplicht achter het aanrecht moeten omdat ze iets anders tussen de benen hebben. Dat is waar feminisme mee begon, en je hebt toch al gelijke rechten, iedere vrouw mag zelf weten of ze wil werken of niet, kinderen wil krijgen of niet. Het is niet meer zoals vroeger, waar je leven eigenlijk van geboorte af al was uitgestippeld voor je. Dat is toch het doel van feminisme, vrije keuze. Lijkt mij.

In landen waar vrouwen in onze ogen onderdrukt worden, is het niet zo, dat elke vrouw daar vindt dat ze een rotleven heeft he. Die leven volgens de wetten van hun god en dat doen ze graag. Niet allemaal natuurlijk maar die godsdienst zien wij als onderdrukkend maar dat is het westerse referentiekader. De mannen hebben daar ook een zwaarder leven, in onze ogen. Ik weet niet hoe je daarnaar kijkt, als je er vandaan komt want ik ben Hollandse kaaskop.
Feminisme – uit het Frans féminisme, van de Latijnse woordstam femina = vrouw – is de verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke (machts-)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseren en vrouwenemancipatie nastreven.

Volgens die omschrijving, zijn eigenlijk veel vrouwen feministen, want wie streeft er nu niet naar een betere positie voor de vrouw. Alle viva-vrouwen wel.
quote:mienietjefietje schreef op 01 maart 2016 @ 13:51:

Feministen hebben zichzelf de das om gedaan door niet tegen de hoofddoek van moslims te zijn! Zij zitten nu de onderdrukking van de vrouw te verdedigen .......tsja, daar hebben gewone vrouwen geen zak aan!

In de jaren 70 toen er baas in eigen buik werd geschreeuwd waren er ook genoeg godsdiensten tegen abortus, maar nu het om islam gaat is de godsdienst ineens heilig!Jeetje jij hebt het ook echt altijd over de Islam. Wat is dat toch met jou en die religie?
quote:Melt schreef op 11 oktober 2016 @ 14:29:

[...]

Illustreert maar weer dat Ayaan Hirsi Ali haar tijd ver voorruit was. Helaas is ze dit land uitgejaagd.Ayaan staat voor mij symbool voor een vrijgevochten feministe. Helaas probeert men haar continu tot zwijgen te brengen.
quote:Ameliaaa schreef op 11 oktober 2016 @ 16:21:

Feminisme – uit het Frans féminisme, van de Latijnse woordstam femina = vrouw – is de verzameling maatschappelijke en politieke stromingen of bewegingen die ongelijke (machts-)verhoudingen tussen mannen en vrouwen kritisch analyseren en vrouwenemancipatie nastreven.

Volgens die omschrijving, zijn eigenlijk veel vrouwen feministen, want wie streeft er nu niet naar een betere positie voor de vrouw. Alle viva-vrouwen wel.Nee hoor, de meeste Viva-vrouwen streven naar een positie waarin de vrouw ondergeschikt is. In ieder geval in de relatie, de voortplanting en het arbeidsproces.
quote:Ameliaaa schreef op 11 oktober 2016 @ 16:17:

Eigenlijk, vind ik dat elke vrouw moeten kunnen doen in haar leven wat ze wil. En dat recht hebben we al. Het gaat mij erom dat vrouwen niet verplicht achter het aanrecht moeten omdat ze iets anders tussen de benen hebben. Dat is waar feminisme mee begon, en je hebt toch al gelijke rechten, iedere vrouw mag zelf weten of ze wil werken of niet, kinderen wil krijgen of niet. Het is niet meer zoals vroeger, waar je leven eigenlijk van geboorte af al was uitgestippeld voor je. Dat is toch het doel van feminisme, vrije keuze. Lijkt mij.

In landen waar vrouwen in onze ogen onderdrukt worden, is het niet zo, dat elke vrouw daar vindt dat ze een rotleven heeft he. Die leven volgens de wetten van hun god en dat doen ze graag. Niet allemaal natuurlijk maar die godsdienst zien wij als onderdrukkend maar dat is het westerse referentiekader. De mannen hebben daar ook een zwaarder leven, in onze ogen. Ik weet niet hoe je daarnaar kijkt, als je er vandaan komt want ik ben Hollandse kaaskop.

Mwoa, ik denk niet dat de vrouwen in bijvoorbeeld Indonesië zo blij zijn met het invoeren van de sharia. Integendeel zelfs....

Google Indonesië en sharia en je komt nou niet bepaald een bloemlezing aan epistels tegen over vrouwen die het heerlijk vinden dat ze stokslagen krijgen, gestenigd worden, hun maagdelijkheid wordt getest, kindhuwelijken, besnijdenissen, eerwraak en dat alles ter ere van een verzonnen oorlogszuchtige en vrouwonvriendelijke god.

Voorbeeldje: https://nl.express.live/2 ... -geworden-van-extremiste/

(
quote:Pantax schreef op 20 oktober 2016 @ 13:16:

[...]

Nee hoor, de meeste Viva-vrouwen streven naar een positie waarin de vrouw ondergeschikt is. In ieder geval in de relatie, de voortplanting en het arbeidsproces.Inderdaad. Qua gelijke verdeling tussen arbeid en zorg vind ik dat we in Nederland hopeloos achterlopen. Maar blijkbaar willen de meeste vrouwen het zo, het recht en de mogelijkheden zijn er namelijk wel.
Zo lang de vrouwen leren dat de man nog steeds de baas is en áls ze willen werken dat ze nog steeds verantwoordelijk is voor huis, kinderen en alles daarom heen en 's avonds gaar zijn van alle ballen in de lucht te houden en dan ook nog eens een man die zeurt tevreden moet stellen omdat hij zielig is er nog heel wat verandering nodig.

Op het forum valt mij op dat gelukkig veel vrouwen mannen hebben die vinden dat werken, huishouden en kinderen de verantwoordelijkheid is van beiden maar helaas, er zijn nog steeds vrouwen waarvan de man nog met prehistorische gedachten rondlopen en daarin niet te veranderen zijn.

Je kan dan zeggen: ga scheiden, voedt je man op maar dat werkt dus bij deze mannen niet. Om nu te verwachten dat deze vrouwen én fulltime werken en het huishouden en de kinderen er nog eens even bij doen is belachelijk en toch gebeurd het. Ook veel vrouwen vinden dit heel normaal.

Zo'n vrouw krijgt de wind van voren hier en moet haar eigen broek omhoog houden. Dat zo'n vrouw als gevolg daarvan instort is nog steeds haar eigen schuld. Ze had het niet zo ver moeten laten komen.

makkelijk l*llen als buitenstaander maar je zal maar in zo'n relatie zitten en dat zitten veel vrouwen, veel te veel.

Vrouwen zijn nog steeds het naarste tegen hun eigen soortgenoten en zo lang dat blijft voortduren veranderd er niks.
quote:nerdopviva schreef op 20 oktober 2016 @ 17:14:

[...]

Inderdaad. Qua gelijke verdeling tussen arbeid en zorg vind ik dat we in Nederland hopeloos achterlopen. Maar blijkbaar willen de meeste vrouwen het zo, het recht en de mogelijkheden zijn er namelijk wel.Ja, dat zal best dat ze het recht en mogelijkheden heeft maar een vrouw kan niet alles en dat verwachten andere vrouwen en nog steeds de meeste mannen wel.
quote:JustcallmeTuT schreef op 23 oktober 2016 @ 15:38:

Zo lang de vrouwen leren dat de man nog steeds de baas is en áls ze willen werken dat ze nog steeds verantwoordelijk is voor huis, kinderen en alles daarom heen en 's avonds gaar zijn van alle ballen in de lucht te houden en dan ook nog eens een man die zeurt tevreden moet stellen omdat hij zielig is er nog heel wat verandering nodig.

Waar leren ze dat precies?
quote:Amand schreef op 23 oktober 2016 @ 16:03:

[...]

Waar leren ze dat precies? niet zo onschuldig nu, op de geheime bijeenkomsten van het patriarchaat (=alle (blanke) mannen) in het Bilderberg hotel wordt dat allemaal besloten.
quote:strikjemetstippels schreef op 23 oktober 2016 @ 16:05:

[...]

niet zo onschuldig nu, op de geheime bijeenkomsten van het patriarchaat (=alle (blanke) mannen) in het Bilderberg hotel wordt dat allemaal besloten.

Ja precies: op die bijeenkomsten wordt ook de lay-out van de Bart Smit Sinterklaasfolder bepaald. En of Zwarte Piet erin voorkomt

of niet.
quote:ThunderassMan schreef op 23 oktober 2016 @ 16:11:

[...]

Ja precies: op die bijeenkomsten wordt ook de lay-out van de Bart Smit Sinterklaasfolder bepaald. En of Zwarte Piet erin voorkomt

of niet. Ah jij was er wel bij, misschien was Amand ziek.
quote:Amand schreef op 23 oktober 2016 @ 16:03:

[...]

Waar leren ze dat precies?

Lezen en dat geldt voor gestippeld strikje en de herdershond ook:

quote:JustcallmeTuT schreef op 23 oktober 2016 @ 15:38:

Vrouwen zijn nog steeds het naarste tegen hun eigen soortgenoten en zo lang dat blijft voortduren veranderd er niks.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:strikjemetstippels schreef op 23 oktober 2016 @ 16:05:

[...]

niet zo onschuldig nu, op de geheime bijeenkomsten van het patriarchaat (=alle (blanke) mannen) in het Bilderberg hotel wordt dat allemaal besloten.Wellicht is dit wel een voorbeeld van wat je met jouw post bedoelde Justcallmetut? Geen idee verder maar ik ben het eens met jou dat vrouwen onderling elkaar verkeerde voorbeelden kunnen geven en deels behoefte lijken te hebben om bepaalde zaken in stand te houden. Anders zouden we dat gedram over niet kunnen werken omdat hij het al zoveel doet niet meer hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 23 oktober 2016 @ 16:20:

[...]

Lezen en dat geldt voor gestippeld strikje en de herdershond ook:

[...]

Dat staat pas later in het stukje over het oordelen over thuis blijven van wel werkende vrouwen. Dat eerste is kennelijk 'de maatschappij'.

Ik vind het gewoon gezeur van third wave feminists om heel eerlijk te zijn. Er is niemand die mij dat heeft geleerd en ik kom uit een macho cultuur.

Overigens mijn geintje komt van de met name Britse en Amerikaanse third wave feminists die menen dat 'the patriarchy' alles beslist, van het schoonheidsideaal tot aan de zogenaamd 'wage gap' die dus niet bestaat. Ik word er wat melig van, zoek maar wat filmpjes op youtube en ik ben er zeker van dat jij daar ook niet bij wil horen.
quote:strikjemetstippels schreef op 23 oktober 2016 @ 16:23:

Overigens mijn geintje komt van de met name Britse en Amerikaanse third wave feminists die menen dat 'the patriarchy' alles beslist, van het schoonheidsideaal tot aan de zogenaamd 'wage gap' die dus niet bestaat. Ik word er wat melig van, zoek maar wat filmpjes op youtube en ik ben er zeker van dat jij daar ook niet bij wil horen.

Eens.

Echt vanuit mijn tenen.
quote:Enn schreef op 23 oktober 2016 @ 16:28:

[...]

Eens.

Echt vanuit mijn tenen. Ja he, ik schaam me dan echt als vrouw zelfs, als ik daar mee wordt geassocieerd.
Waar de meeste vrouwen dit leren? Dat zijn nog steeds de ouders die dit hun kinderen van kleins af aan leren. Gelukkig dat de ouders verstandiger worden maar het gebeurd nog steeds en dan vooral in de culturen waarin de vrouw minder dan de man blijkt te zijn.

Een paar siblings van mij wonen in het buitenland en zij zeggen dat in "hun" land het heel "normaal" is dat de vrouw én fulltime werkt én volledig het huishouden en de kinderen doet. Veel vrouwen zijn daar chronisch ongelukkig maar weten, net als hier veel vrouwen, niet hoe zij de boel kunnen veranderen. Je bent met 2 (of meer) in een relatie en als de één niet wil houdt het vaak op.

In Nederland werken de meeste vrouwen waarbij de man zo "ouderwets" en star is parttime om het allemaal te kunnen organiseren en het vol te kunnen houden.

Wat lees je vaak op Viva. Als je gaat scheiden moet je het ook alleen doen. Klopt helemaal maar dat weet je dan ook en hoef je niet tegen een luie, egoïstische, arrogante zak die op de bank hangt en zit te zeuren (even lekker overdreven) omdat vrouw zo druk is en hij te weinig aandacht krijgt en zijn vrouw een slecht humeur heeft.

Goh, raar he.

Echt heel jammer.
Ik vind het gewoon gezeur van third wave feminists om heel eerlijk te zijn. Er is niemand die mij dat heeft geleerd en ik kom uit een macho cultuur.

Jou is het niet geleerd en gelukkig geldt dat voor heel veel vrouwen én mannen. Teveel vrouwen én mannen wordt het nog wél geleerd.
Mijn moeder werkte ook en in de jaren 70 was dat heel hip. Zo gauw je voor 197? ging trouwen moestje als vrouw immers stoppen met werken. Mijn vader en zij hadden een goede baan, hoge studie gedaan.

Thuis was het echter dat m'n moeder alles moest doen want dat hoorde zo. Eens per week kwam er een poetshulp en dat was het dan. Mijn moeder noemde zichzelf geëmancipeerd omdat zij werkte itt veel andere moeders in de tijd maar er klopte uiteraard geen hout van. Dit vonden dus zowel m'n vader als m'n moeder.

De meisjes in het gezin moesten mee helpen in het huishouden en de jongens mochten helemaal niets doen want dat was vrouwenwerk. Raar dat m'n moeder op een gegeven moment in een burn-out terecht kwam maar er iets aan veranderen kon niet, dat was nu eenmaal het lot van de vrouw die niet thuis wilde zitten.
quote:strikjemetstippels schreef op 23 oktober 2016 @ 16:14:

[...]

Ah jij was er wel bij, misschien was Amand ziek.Nee joh. Ik moest de was doen, badkamer boenen, eten koken en voor m'n kinderen zorgen.
quote:JustcallmeTuT schreef op 23 oktober 2016 @ 16:51:

Mijn moeder werkte ook en in de jaren 70 was dat heel hip. Zo gauw je voor 197? ging trouwen moestje als vrouw immers stoppen met werken. Mijn vader en zij hadden een goede baan, hoge studie gedaan.

Thuis was het echter dat m'n moeder alles moest doen want dat hoorde zo. Eens per week kwam er een poetshulp en dat was het dan. Mijn moeder noemde zichzelf geëmancipeerd omdat zij werkte itt veel andere moeders in de tijd maar er klopte uiteraard geen hout van. Dit vonden dus zowel m'n vader als m'n moeder.

De meisjes in het gezin moesten mee helpen in het huishouden en de jongens mochten helemaal niets doen want dat was vrouwenwerk. Raar dat m'n moeder op een gegeven moment in een burn-out terecht kwam maar er iets aan veranderen kon niet, dat was nu eenmaal het lot van de vrouw die niet thuis wilde zitten.laat maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven