Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
quote:*nightsky* schreef op 15 juni 2014 @ 01:50:

https://m.facebook.com/l. ... zfFesg4WDKH4u3R6i8eIe38CwHeeft deze vrouw wel zelf kinderen die het zo goed doen?.
LOEP ME MAAR aub.
quote:Borodini_ schreef op 15 juni 2014 @ 00:33:

[...]

Vergeet niet dat zijn zoon een BNér is he... ik bedoel... dat zegt wel wat heur...Gelukkig dat die BN-ner al volwassen is anders hadden ze misschien ook een inval gedaan bij dhr. Heertje om "uithuisplaatsing" van zijn zoon?
LOEP ME MAAR aub.
Was die mevrouw op het laatst geplaatste filmpje zelf gezinsvoogd? Hoe zat dat? Vond overigens dat ze goede uitleg gaf.
quote:isdatzo_ schreef op 15 juni 2014 @ 01:02:

[...]

Ook dat.

Moeder Irme heeft een (soort van) media-stop aangekondigd.

vallen updates op FB daar ook onder of niet?

Ik las echt iets heel ergs. Ze wil H. pas weer zien als hij definitief naar huis komt....anders is het traumatiserend voor het kind dat ze weer weg gaat.

Eh. Misschien je kind toch zien en uitleggen dat het even voor zijn bestwil is dat het zo gaat? Dat je aan hem denkt, maar dat dit even beter is? Je kind wellicht even steunen? Ipv weer inzetten in een soort van machtsstrijd, nu met BJZ.
quote:isdatzo_ schreef op 15 juni 2014 @ 01:02:

[...]

Ook dat.

Moeder Irme heeft een (soort van) media-stop aangekondigd.zal ze vast lastig vinden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:waterval70 schreef op 15 juni 2014 @ 11:20:

[...]

Ik las echt iets heel ergs. Ze wil H. pas weer zien als hij definitief naar huis komt....anders is het traumatiserend voor het kind dat ze weer weg gaat.

Eh. Misschien je kind toch zien en uitleggen dat het even voor zijn bestwil is dat het zo gaat? Dat je aan hem denkt, maar dat dit even beter is? Je kind wellicht even steunen? Ipv weer inzetten in een soort van machtsstrijd, nu met BJZ.Ik lees echter dat ze haar kind wel telefonisch gaat spreken vanmiddag, ze kan hem zo ook rustig spreken. Geen gek idee hem niet nog een keer in zo een positie te zetten als kind toch met mama wens te gaan.
Arnold Heertje

Aan allen,

De aanpak van de malafide, inhumane praktijken op de werkvloer van Jeugdzorg Nederland berust op het blootleggen ervan. Een werkwijze die haaks staat op de dagelijkse praktijk van geheimhouding onder het mom van privacy. In de casus van de bijna 17-jarige Jennifer van der Valk uit Vaals heeft onze benadering gewerkt.

Jennifer is door jeugdzorg Gouda door toedoen van de teammanager John Pappers ten onrechte al jaren uit huis geplaatst. Vader en moeder zijn gescheiden en Jennifer dringt al geruime tijd aan op plaatsing van haar in het huis van haar vader, die ten behoeve van jeugdzorg een pleegkind in huis heeft. Hoewel vader al jaren met zijn echtgenote geschikt werd bevonden als hoofd van een pleeggezin, weigerde jeugdzorg Gouda Jennifer te laten gaan, uiteraard vanwege het financiële belang bij uithuisplaatsingen.

Op 23 mei 2014 tekende Pappers de stukken voor de rechtbank Breda waarin werd voorgesteld de uithuisplaatsingen van J. met een jaar te verlengen en haar - geheel onverhoeds - volstrekt onnodig 24 uur per dag psychologisch te laten observeren in een inrichting. Geruime tijd kreeg J. geen onderwijs. De zitting vond plaats op 12 juni in Breda, toevallig mijn geboorteplaats.

Jeugdzorg Gouda (Pappers en de gezinsvoogd Liona Meijer) veronderstelden dat noch de familie van der Valk noch ik op de hoogte waren van het nieuwe inhumane verzoek van jeugdzorg aan de rechtbank. Tegenover J. en haar vader werd op 2 juni in een gesprek de indruk gewekt dat zij op den duur naar huis zou komen en geen psychische begeleiding nodig had. Met deze valse voorstelling van zaken geconfronteerd, heb ik Pappers op 6 juni duidelijk gemaakt dat deze praktijken het daglicht niet kunnen velen en derhalve aan de openbaarheid moeten worden prijs gegeven.

Hierdoor is de dynamiek in een stroomversnelling gekomen. Op dinsdag 10 juni kreeg vader bericht dat jeugdzorg Gouda tot het inzicht was gekomen dat J. direct naar huis kon en dat van plaatsing in een inrichting werd afgezien. De rechter is op 12 juni hiervan op de hoogte gebracht, zodat J. op 13 juni door de gezinsvoogd Meijer naar haar vader en stiefmoeder in Vaals is gebracht en vanaf maandag weer regulier onderwijs krijgt. Uiteraard is de vreugde in het gezin groot.

De betekenis hiervan reikt echter veel verder. Voor mij betekent deze afloop dat het noemen van namen en het transparant maken van wat er bij jeugdzorg gebeurt een kracht is die positieve resultaten bewerkstelligt. Op dit spoor ga ik door gesteund door de rechter die weliswaar heeft opgelegd dat ik twee columns moest verwijderen van internet die door de rechtbank zelf wereldwijd via internet worden verspreid maar ook heeft besloten dat ik vrij ben kritiek te leveren op jeugdzorg en ook namen mag noemen van dames en heren die bij jeugdzorg in functie werk verrichten.

Voor u allen betekent het: moed houden, volhouden, en niet buigen voor intimidatie. Nu jeugdzorg Gouda zich van een humane kant laat zien, blijft het niet bij dit ene schaap dat over de dam is. Dezer dagen zal ik mij wederom wenden tot Gerritsen en het leger des heils met openbaarmaking van afschuwelijke situaties en de noodzaak van humanisering.

Met hartelijke groet,

Arnold Heertje

Dit las ik ook net.
quote:Ikhierhuh schreef op 15 juni 2014 @ 11:26:

[...]

Ik lees echter dat ze haar kind wel telefonisch gaat spreken vanmiddag, ze kan hem zo ook rustig spreken. Geen gek idee hem niet nog een keer in zo een positie te zetten als kind toch met mama wens te gaan.

Goh, De meeste mensen willen hun kind graag zien. Zeker als het uithuisgeplaatst is. Als moeder zijnde heb je ook de verantwoordelijkheid om je kind gerust te stellen. Te steunen.

En wat als het nog een jaar gaat duren?

Sorry, kind, je moeder wil je niet zien. Pas als je naar huis komt. Nou, dat is leuk voor een kind om te horen. Bah.
quote:waterval70 schreef op 15 juni 2014 @ 11:34:

[...]

Goh, De meeste mensen willen hun kind graag zien. Zeker als het uithuisgeplaatst is. Als moeder zijnde heb je ook de verantwoordelijkheid om je kind gerust te stellen. Te steunen.

En wat als het nog een jaar gaat duren?

Sorry, kind, je moeder wil je niet zien. Pas als je naar huis komt. Nou, dat is leuk voor een kind om te horen. Bah.

Ze zal nooit iets goed doen eh? Welke moeder kan zijn eigen kind opnieuw zoiets aan willen doen als je weet dat je kind niets anders wil dan met je mee gaan?. Sorry ik begrijp haar wel.

En nog als JZ boven alles heb zullen nooit ze zeggen: mama wil je niet zien. Dit zou echt weer onmenselijk zijn.
Arnold Heertje.....zucht....

Een 80-jarige egotrippende, mediageile man die de problemen van gezinnen gebruikt/misbruikt om zijn boek over economie te verkopen!

Moeder is duidelijk niet degene die weet wat een/haar kind nodig heeft.
quote:Ikhierhuh schreef op 15 juni 2014 @ 11:38:

[...]

Ze zal nooit iets goed doen eh? Welke moeder kan zijn eigen kind opnieuw zoiets aan willen doen als je weet dat je kind niets anders wil dan met je mee gaan?. Sorry ik begrijp haar wel.

Ze hééft het al gedaan! Ze heeft laten zien dat ze een persoon is die alle aandacht naar zich toetrekt (met haar zielige puppy ogen en wanhoopsvideos!) en iedereen om haar heen laat vervagen.... inclusief haar kind! Dat is haar "game".... ik trap er niet in...

Dramaqueen no 1!
Fem71 ik ga geen enkele oordeel geven over de moeder van die kind, simpelweg omdat ik niets van weet. Lijk mij raadzaam te wachten tot echte duidelijkheid naar buiten komt.

De enige wat ik nu voel bij het lezen van dit is medelijden met haar en haar kind. Waarom? Omdat ik ook een moeder ben.

[...]

Eh. Misschien je kind toch zien en uitleggen dat het even voor zijn bestwil is dat het zo gaat? Dat je aan hem denkt, maar dat dit even beter is? Je kind wellicht even steunen? Ipv weer inzetten in een soort van machtsstrijd, nu met BJZ.wat een raar mens
quote:missie_m schreef op 15 juni 2014 @ 07:51:

[...]

Pure egostrelerij? Wiens ego? Als ik iets vernederend vind is het een filmpje waar op staat hoe de politie d'r huis binnen valt om haar kind mee te nemen alsof ze een crimineel is.

Die moeder reageerd in dit laatste filmpje "kil" vanwege verdriet en boosheid tegen jeugdzorg.

Jeugdzorg vind het nodig om tot deze stap over te gaan maar vervolgens maakt jeugdzorg er zelf een groot zooitje van. Het kind is traumatisch, de moeder word aangesproken alsof zij het kind niet "gewoon-normaal" mee geeft terwijl het kind niet "gewoon-normaal-volgens-jeugdzorgregels-reageerd". Daarom zegt de moeder ook "neem hem dan maar mee". Eens kijken of jeugdzorg het zoveel beter kan. Op de achtergrond wat egostrelers (ene Petra en een man) die toekijken en wijsneuzerig en verwijtend zeggen wat moeders moet doen en wat niet, terwijl ze zelf de klus niet kunnen klaren. Het geeft hen zeker een goed gevoel als ze zich als held kunnen opwerpen. "wij komen op voor het kind". Nu nog in praktijk brengen.De moeder laat zien hoe geweldig de aanpak van jeugdzorg is, en hoe zij omgaan met gevoelens van een kind.De ego van de moeder natuurlijk. Je zegt zelf dat moeder "kil" reageert op het kind omdat ze boos is op jeugdzorg. Ergo, ze vindt haar eigen boosheid belangrijker dan het welzijn van haar kind.
quote:Ikhierhuh schreef op 15 juni 2014 @ 12:08:

Fem71 ik ga geen enkele oordeel geven over de moeder van die kind, simpelweg omdat ik niets van weet. Lijk mij raadzaam te wachten tot echte duidelijkheid naar buiten komt.

De enige wat ik nu voel bij het lezen van dit is medelijden met haar en haar kind. Waarom? Omdat ik ook een moeder ben.

Nou, ik weet wel het een en ander van "moeder"! De afgelopen dagen heb ik álles (ja, ik ben een soort "internetspeurneusje"...) bekeken en gelezen wat ik kon vinden over deze zaak. Moeder heeft heel veel op het internet gegooid, al láng voordat ze begon met de videos, een paar dagen geleden.... In mijn vorige posts heb ik het al verteld.

En met mijn ervaring in de opvang van kinderen in crisissituaties samen met mijn moeder (crisisopvangmoeder) kán ik gewoon niet mijn ogen sluiten. Ik zie en voel het zand.....dat 'moeder' probeert heel Nederland in de ogen te strooien... Ik heb (helaas) teveel gezien en gehoord in mijn leven.

Mijn ogen zijn open... en de wereld/mensen is niet altijd zo mooi...
Ik heb nu de filmpjes gezien.. Maar dit geval lijkt me 2 kwaden, 2 schuld.

Jeugdzorg heeft niet helemaal goed gehandeld, als je op het filmpje de voogd ziet, past deze niet bij de situatie, veel te passief en afwachtend, die had de zaak moeten overdragen (als dat mogelijk is, want gedrag van moeder maakt het echt niet makkelijk en deze voogd gaat dat duidelijk de pet te boven).

Moeder zit diep in de slachtofferrol, iedereen is fout behalve zij! Terwijl ik het idee heb dat het hysterische gedrag van kind lekker gevoed wordt zodat het er allemaal net even zieliger uit ziet op camera! Die moeder is niet het slachtoffer, voor deze uithuisplaatsing is al een heel traject geweest n deze mensen staan al veel langer onder toezicht. Als ze echt om haar kind gaf, had ze dit allemaal anders aangepakt lijkt me.

Dit kind is gewoon de dupe van tokkiegedrag van de moeder...
Fem.. je draaft een beetje door met je verhalen.

Ook ik ken van dichtbij 2 crisisopvanggezinnen naast dat ze gewoon pleegggezin zijn. Maar die doen nu niet zo eh bijzonder zoals jij nu doet. Bovendien is elke (crisis)opvang situatie anders. Geen 1 verhaal is gelijk aan elkaar.

Het is nog steeds moeder haar verhaal wat we zien, dat klopt, vader houd zich uit de media. 1. misschien hele verstandige man 2. hij is bang dat er nog meer rottigheid over hem zelf naar buiten komt.

Want misschien is hij nog steeds wel een hele rare man en bedreigd hij haar daadwerkelijk.

We kennen de feiten niet, ook ik vind dat moeder wel eh bijzonder reageert op FB. Maar misschien heeft ze zich al die 5jr stil gehouden en kan ze nu niet meer en wil ze nu dat de hele wereld het weet. Omdat ze een kat in t nauw is en nu rare sprongen maakt. Zeg het maar, ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat wanneer mijn kind mij afgenomen wordt dat ik ook zeer waarschijnlijk de boel bij elkaar gil schreeuw en iedereen uitmaak voro van alles. Probeer jij eens een leeuwin haar welp af te nemen uit haar klauwen.. Reken maar dat je er niet ongeschonden vanaf komt.

Ook heeft BJZ een brief naar moeder gestuurd (kan m zo 123 niet vinden) met een bedreiging dat wanneer moeder het BJZ personeel weer uitscheld voor vuil secreet e.d. het contact stop wordt gezet met haar.

Potsnotjandorie denk ik dan , je trekt een kind uit haar handen mag ze effe schelden. Natuurlijk moet je je verstand gebruiken en je emotie aan de kant zetten. Maar pfff ook ik heb zitten janken toen mijn kind een verdoving kreeg om zijn gebroken vinger recht te zetten. Dan kan je je emoties niet bedwingen.

Een moeder die ijskoud haar kind mee geeft, dat is iemand zonder gevoel denk ik.

[...]

.

Yep. Ze kondigde het zelfs aan als in "social-media" stop.

Was te verwachten van een aandachtsverslaafde.

Wat vreselijk en wat dom, deze sprong.
quote:troostjeniet schreef op 15 juni 2014 @ 12:47:

Fem.. je draaft een beetje door met je verhalen.

Ook ik ken van dichtbij 2 crisisopvanggezinnen naast dat ze gewoon pleegggezin zijn. Maar die doen nu niet zo eh bijzonder zoals jij nu doet. Bovendien is elke (crisis)opvang situatie anders. Geen 1 verhaal is gelijk aan elkaar. Ik draaf door???? Ik vertel alleen mijn ervaring.... wat ik heb gezien en meegemaakt. Ik ben blij dat jouw kennissen het anders/rustiger hebben ervaren.... De verhalen van 'onze' crisiskinderen gingen door merg en been!
Een ander geluid (dan de grote schreeuwende, naïeve, oogklepdragende, handen-in-het-vuur-stekende massa...) klinkt altijd 'bijzonder'...
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 juni 2014 @ 12:11:

[...]

De ego van de moeder natuurlijk. Je zegt zelf dat moeder "kil" reageert op het kind omdat ze boos is op jeugdzorg. Ergo, ze vindt haar eigen boosheid belangrijker dan het welzijn van haar kind.Precies!
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 juni 2014 @ 12:11:

[...]

De ego van de moeder natuurlijk. Je zegt zelf dat moeder "kil" reageert op het kind omdat ze boos is op jeugdzorg. Ergo, ze vindt haar eigen boosheid belangrijker dan het welzijn van haar kind.Juist. En de oplettende observator ziet dit gedrag wederom terug in de filmpjes, de acties op fb, etc.. Niet een keer of een paar keer. Niet enkel een korte impuls uit onmacht, eerder een gedragspatroon kenmerkend voor een machtsspel.
quote:

sabbaticalmeds schreef op 15 juni 2014 @ 12:11: [...]

De ego van de moeder natuurlijk. Je zegt zelf dat moeder "kil" reageert op het kind omdat ze boos is op jeugdzorg. Ergo, ze vindt haar eigen boosheid belangrijker dan het welzijn van haar kind.

Juist. En de oplettende observator ziet dit gedrag wederom terug in de filmpjes, de acties op fb, etc.. Niet een keer of een paar keer. Niet enkel een korte impuls uit onmacht, eerder een gedragspatroon kenmerkend voor een machtsspel.

Precies ja!
quote:fem71 schreef op 15 juni 2014 @ 13:08:

Een ander geluid (dan de grote schreeuwende, naïeve, oogklepdragende, handen-in-het-vuur-stekende massa...) klinkt altijd 'bijzonder'... en wie vertelt dat andere geluid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven