Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
quote:waterval70 schreef op 15 juni 2014 @ 00:09:

[...]

Volgens Heertje wel

Dan zal BJZ het wel druk krijgen met al die nieuwe instroom asielzoekers die geen Nederlands kunnen.Mijn god!! Gelukkig had ik geld genoeg om redelijk goed Nederlands te leren toen ik naar Nederland kwam.
Net als "moeder".... met haar nieuwe filmpje...

En die reacties eronder....

Waar is die vrouw toch mee bezig? Dit is niet in het belang van het kind. Dit is pure egostrelerij...
quote:Frizz schreef op 14 juni 2014 @ 20:54:

Maar Meds wat ik bedoel: kan hij iets ongedaan maken wat de rechter heeft uitgesproken? Of de rechter op de vingers tikken?Volgens mij niet. Dan zal er een nieuwe zaak aangespannen moeten worden.
quote:Ikhierhuh schreef op 14 juni 2014 @ 23:47:

[...]

Hoe dan ook... is daarom minder heftig?Heertje is expert jeugdzorg?
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 juni 2014 @ 00:29:

[...]

Heertje is expert jeugdzorg?Vergeet niet dat zijn zoon een BNér is he... ik bedoel... dat zegt wel wat heur...
quote:waterval70 schreef op 15 juni 2014 @ 00:09:

[...]

Volgens Heertje wel

Dan zal BJZ het wel druk krijgen met al die nieuwe instroom asielzoekers die geen Nederlands kunnen.Die vallen onder verantwoordelijkheid van het COA
quote:Borodini_ schreef op 15 juni 2014 @ 00:33:

[...]

Vergeet niet dat zijn zoon een BNér is he... ik bedoel... dat zegt wel wat heur...ja dat is waar ook.
quote:billieturf777 schreef op 15 juni 2014 @ 00:34:

[...]

Die vallen onder verantwoordelijkheid van het COATot ze een verblijfsvergunning op zak hebben. Duhh
quote:isdatzo_ schreef op 15 juni 2014 @ 00:45:

[...]

Tot ze een verblijfsvergunning op zak hebben. Duhh Nee totdat ze het AZC verlaten en zich melden bij vluchtelingenwerk voor een huisje
Je hebt ook jeugdzorg voor ama's en asielzoekers en statushouders....

Maar he, Heertje weet vast hoe het zit :-)

quote:billieturf777 schreef op 15 juni 2014 @ 00:56:

[...]

Nee totdat ze het AZC verlaten en zich melden bij vluchtelingenwerk voor een huisjeNaar ik weet komen ze pas in aanmerking voor een woning als er een verblijfsvergunning is. Maarja, lekker belangrijk in dit topic.
quote:waterval70 schreef op 15 juni 2014 @ 01:00:

Ook dat.

Moeder Irme heeft een (soort van) media-stop aangekondigd.
verrassend.
quote:isdatzo_ schreef op 15 juni 2014 @ 01:00:

[...]

Naar ik weet komen ze pas in aanmerking voor een woning als er een verblijfsvergunning is. Maarja, lekker belangrijk in dit topic.Dat klopt en tot die tijd hebben ze als asielzoekers nog niks met Jeugdzorg van doen want dan vallen ze nog onder het COA
quote:billieturf777 schreef op 15 juni 2014 @ 01:07:

[...]

Dat klopt en tot die tijd hebben ze als asielzoekers nog niks met Jeugdzorg van doen want dan vallen ze nog onder het COA

Dan zijn we het eens (afgezien van andere takken jeugdzorg in die gevallen).

Verder nog iets?
Billieturf: er is ook jeugdzorg voor AMA's, statushouders en asielzoekers. Dat geldt toch niet pas als ze eigen woonruimte hebben? Ook in een AZC kan een OTS worden uitgesproken of uithuisplaatsing worden gedaan.

Maar goed. Compleet off topic verder...
Nee waterval70 haalde de asielzoekers erbij, wat volgens mij en volgens jou inderdaad niks met dit topic te maken heeft
quote:isdatzo_ schreef op 15 juni 2014 @ 01:09:

[...]

Dan zijn we het eens (afgezien van andere takken jeugdzorg in die gevallen).

Verder nog iets?Nee waterval70 haalde de asielzoekers erbij, wat volgens mij en volgens jou inderdaad niks met dit topic te maken heeft
Dat kwam door Heertje die erbij werd gehaald
quote:waterval70 schreef op 15 juni 2014 @ 01:10:

Billieturf: er is ook jeugdzorg voor AMA's, statushouders en asielzoekers. Dat geldt toch niet pas als ze eigen woonruimte hebben? Ook in een AZC kan een OTS worden uitgesproken of uithuisplaatsing worden gedaan.

Maar goed. Compleet off topic verder...Tenzij je bedoelt dat allochtonen met een verblijfsvergunning, die hier in Nederland wonen en nog slecht Nederlands spreken, voor problemen met de opvoeding kunnen zorgen, dan is het niet off topic
quote:billieturf777 schreef op 15 juni 2014 @ 01:16:

[...]

Tenzij je bedoelt dat allochtonen met een verblijfsvergunning, die hier in Nederland wonen en nog slecht Nederlands spreken, voor problemen met de opvoeding kunnen zorgen, dan is het niet off topicDie haalde Heertje erbij. Vandaar dus. En iemand plaatste hier column Heertje.
https://m.facebook.com/l. ... zfFesg4WDKH4u3R6i8eIe38Cw
quote:*nightsky* schreef op 15 juni 2014 @ 01:50:

https://m.facebook.com/l. ... zfFesg4WDKH4u3R6i8eIe38CwHelder.
quote:fem71 schreef op 15 juni 2014 @ 00:14:

Net als "moeder".... met haar nieuwe filmpje...

En die reacties eronder....

Waar is die vrouw toch mee bezig? Dit is niet in het belang van het kind. Dit is pure egostrelerij...Pure egostrelerij? Wiens ego? Als ik iets vernederend vind is het een filmpje waar op staat hoe de politie d'r huis binnen valt om haar kind mee te nemen alsof ze een crimineel is.

Die moeder reageerd in dit laatste filmpje "kil" vanwege verdriet en boosheid tegen jeugdzorg.

Jeugdzorg vind het nodig om tot deze stap over te gaan maar vervolgens maakt jeugdzorg er zelf een groot zooitje van. Het kind is traumatisch, de moeder word aangesproken alsof zij het kind niet "gewoon-normaal" mee geeft terwijl het kind niet "gewoon-normaal-volgens-jeugdzorgregels-reageerd". Daarom zegt de moeder ook "neem hem dan maar mee". Eens kijken of jeugdzorg het zoveel beter kan. Op de achtergrond wat egostrelers (ene Petra en een man) die toekijken en wijsneuzerig en verwijtend zeggen wat moeders moet doen en wat niet, terwijl ze zelf de klus niet kunnen klaren. Het geeft hen zeker een goed gevoel als ze zich als held kunnen opwerpen. "wij komen op voor het kind". Nu nog in praktijk brengen.De moeder laat zien hoe geweldig de aanpak van jeugdzorg is, en hoe zij omgaan met gevoelens van een kind.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven