Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.

Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.

"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."

Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.

"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.

Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.

Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.

Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.

filmpje

Bron: omroepbrabant.nl

Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .

Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.

Wat vinden jullie hier van?

edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Dankje Enn. Goeie zaak lijkt me.
quote:Frizz schreef op 14 juni 2014 @ 20:29:

Dus de ombudsman heeft op zich weinig invloed op zo'n casus en kijkt vooral naar de grote lijnen? Ik ben benieuwd naar zijn conclusies.ik zei niet dat het weinig invloed had.
quote:dubbeltje4 schreef op 14 juni 2014 @ 20:34:

[...]

Uit een crisissituatie komen maakt je nog niet automatisch tot een engeltje hoor. Het kind kan zich best als een etter gedragenLaat Mary Poppins nou...
Maar Meds wat ik bedoel: kan hij iets ongedaan maken wat de rechter heeft uitgesproken? Of de rechter op de vingers tikken?
Ik ben zelf 3 keer bij een uithuisplaatsing geweest tijdens mijn stage bij BJZ en iedere keer wilden de kinderen bij ouders blijven, kinderen zijn heel loyaal naar hun ouders, het is vertrouwd en ook al is de situatie slecht voor ze, ze willen bij de moeder/vader blijven waar ze van houden. Ze kennen vaak ook geen andere situatie natuurlijk, dat die kinderen doodsbang zijn als ze uit hun vertrouwde omgeving weggehaald worden lijkt me niet meer dan logisch. Is absoluut geen teken dat dit onterecht was. Door de reactie en hype die moeder er nu van maakt, ben ik eerder geneigd het omgekeerde te geloven. Maar hoe of wat is niet te zeggen, daar is te weinig informatie voor.

Zou trouwens nooit bij BJZ willen werken, de werkdruk voor gezinsvoogden is gigantisch hoog! Je hebt gewoon 15-20 gezinnen met een OTS onder je hoede, dat is nogal wat! Ik vond het heel heftig...

Trouwens ook een aantal 'succesverhalen' meegemaakt, wat dan weer ontzettend fijn is en dat kan dus ook bij BJZ!
quote:Frizz schreef op 14 juni 2014 @ 20:54:

Maar Meds wat ik bedoel: kan hij iets ongedaan maken wat de rechter heeft uitgesproken? Of de rechter op de vingers tikken?

Hij heeft een adviserende functie.

Ongedaan maken kan alleen een andere (hogere) rechter. Kort geding dus of Hoger Beroep
Moeder heeft een nieuw filmpje gemaakt.... "Lieve Hansje"

Op haar fb of youtube kanaal.

Ik zeg niks..... SMH.
Zojuist pas het filmpje van dat ontmoetingshuis bekeken.

Alle vemoedens over deze moeder, die ik had na het zien van haar fb-pagina's en wat her en der te lezen viel, zijn bij mij bevestigd.

Het draait bij deze mevrouw absoluut en helemaal niet om het welzijn van haar kind.

Het draait bij haar puur en alleen maar om haar eigen gelijk.

Bah wat gedraagt zij zich manipulatief, zeer bewust van de camera.

Met als enige intentie om te bewijzen hoe overstuur haar kind is, tja logisch met zoveel onduidelijkheid naar hem toe vanuit haar.

Geen veiligheid bieden, geen troost. Op de meest ongelukkige momenten de paniek voor het kind vergroten door hem van zich weg te duwen met de woorden "Neem hem maar mee".

Natuurlijk wordt dat kind nog hysterischer. Dat zou elk kind doen, ook als het nog niet van te voren al zo in paniek was.

Bah, wat een berekenende tr*t!

Verwend prinsesje in de categorie "ik heb altijd nog gekregen wat ik wil, en dat zal ik ook nu"

"Borderline, borderline feels links I'm going..."

Schiet me toch zomaar ineens dit nummer door m'n hoofd.
Professor Heertje, hoogleraar economie en vader van de cabaretier Raoul Heertje (o.a. bekend van Dit was het nieuws), heeft ook nog een appeltje te schillen met Bureau Jeugdzorg. Hij schreef deze brief:

http://www.slachtoffersju ... egen-jeugdzorg-een-brief/
quote:billieturf777 schreef op 14 juni 2014 @ 23:13:

Professor Heertje, hoogleraar economie en vader van de cabaretier Raoul Heertje (o.a. bekend van Dit was het nieuws), heeft ook nog een appeltje te schillen met Bureau Jeugdzorg. Hij schreef deze brief:

http://www.slachtoffersju ... egen-jeugdzorg-een-brief/Zoveel woorden. Wat is de brief en wat wat? .....Maar wat zegt hij nu eigenlijk in het kort?
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 23:30:

[...]

Zoveel woorden. Wat is de brief en wat wat? .....Maar wat zegt hij nu eigenlijk in het kort?

Dit schreef Arnold Heertje:

"Aan alle betrokkenen bij jeugdzorg die mij hebben benaderd,

De heer Gerritsen, directeur van het inhumane bureau jeugdzorg Amsterdam (zie voor het begrip inhumane jeugdzorg mijn boek ‘Economie’ verschenen bij Prometheus, voorwoord en bladzijden 326 en 327), wekt de indruk dat de rechter mij heeft verboden zijn handelwijze alsmede de inhumane benadering van zijn medewerkers aan de orde te stellen. Sommigen van u zijn daardoor aangeslagen.

Van een dergelijk oordeel van de President is echter geen sprake, integendeel. Blijkens onderdeel 4.9 van het vonnis ben en blijf ik vrij de inhumane praktijken van jeugdzorg in Amsterdam en elders bloot te leggen, individuele gevallen aan de kaak te stellen en ook de namen van medewerkers in het uitoefenen van hun functie te noemen. Van deze vanzelfsprekende vrijheid blijf ik samen met u gebruik maken door u individueel te steunen en met enkele andere betrokkenen jeugdzorg zodanig aan te pakken, dat op den duur van humane jeugdzorg sprake is.

Het is waar dat ik sommige aanvankelijk gebezigde bewoordingen niet mag gebruiken, zoals het woord ‘ontvoeren’, maar daar hebben u en ik geen last van. Immers, wij hebben door de openbare zitting en de vrijheid die mij is gegund, jeugdzorg uit de sfeer van privacy, intimidatie en geheimhouding gehaald en onderwerp gemaakt van publiek debat. Dit alles zeer tegen de zin van jeugdzorg.

Daarom roep ik u op door te gaan met de huidige aanpak: openbaarheid, blootleggen van wat medewerkers zich menen te moeten veroorloven op de werkvloer, een einde maken aan het vanwege winstbejag geestelijk en soms lichamelijk mishandelen van kinderen, terwijl hun bescherming de bedoeling is.

Wij gaan door met de strijd, versterkt door het vonnis van de President. Mijn bericht mag u uiteraard verspreiden.

Hartelijke groeten,

Arnold Heertje"
quote:billieturf777 schreef op 14 juni 2014 @ 23:13:

http://www.slachtoffersju ... egen-jeugdzorg-een-brief/Heftig!
Dat was in een andere context hoor! Andere casus. Geloof dat moeder omgang tegenwerkte, kind bij moeder uit huis werd geplaatst om bij vader te gaan wonen. Maar deze brief is niet voor deze zaak dus.
quote:billieturf777 schreef op 14 juni 2014 @ 23:34:

[...]

Dit schreef Arnold Heertje:

"Aan alle betrokkenen bij jeugdzorg die mij hebben benaderd,

De heer Gerritsen, directeur van het inhumane bureau jeugdzorg Amsterdam (zie voor het begrip inhumane jeugdzorg mijn boek ‘Economie’ verschenen bij Prometheus, voorwoord en bladzijden 326 en 327), wekt de indruk dat de rechter mij heeft verboden zijn handelwijze alsmede de inhumane benadering van zijn medewerkers aan de orde te stellen. Sommigen van u zijn daardoor aangeslagen.

Van een dergelijk oordeel van de President is echter geen sprake, integendeel. Blijkens onderdeel 4.9 van het vonnis ben en blijf ik vrij de inhumane praktijken van jeugdzorg in Amsterdam en elders bloot te leggen, individuele gevallen aan de kaak te stellen en ook de namen van medewerkers in het uitoefenen van hun functie te noemen. Van deze vanzelfsprekende vrijheid blijf ik samen met u gebruik maken door u individueel te steunen en met enkele andere betrokkenen jeugdzorg zodanig aan te pakken, dat op den duur van humane jeugdzorg sprake is.

Het is waar dat ik sommige aanvankelijk gebezigde bewoordingen niet mag gebruiken, zoals het woord ‘ontvoeren’, maar daar hebben u en ik geen last van. Immers, wij hebben door de openbare zitting en de vrijheid die mij is gegund, jeugdzorg uit de sfeer van privacy, intimidatie en geheimhouding gehaald en onderwerp gemaakt van publiek debat. Dit alles zeer tegen de zin van jeugdzorg.

Daarom roep ik u op door te gaan met de huidige aanpak: openbaarheid, blootleggen van wat medewerkers zich menen te moeten veroorloven op de werkvloer, een einde maken aan het vanwege winstbejag geestelijk en soms lichamelijk mishandelen van kinderen, terwijl hun bescherming de bedoeling is.

Wij gaan door met de strijd, versterkt door het vonnis van de President. Mijn bericht mag u uiteraard verspreiden.

Hartelijke groeten,

Arnold Heertje"
LOEP ME MAAR aub.
quote:waterval70 schreef op 14 juni 2014 @ 23:39:

Dat was in een andere context hoor! Andere casus. Geloof dat moeder omgang tegenwerkte, kind bij moeder uit huis werd geplaatst om bij vader te gaan wonen. Maar deze brief is niet voor deze zaak dus.Volgens mij voor meerdere zaken. Dus.
LOEP ME MAAR aub.
quote:waterval70 schreef op 14 juni 2014 @ 23:39:

Dat was in een andere context hoor! Andere casus. Geloof dat moeder omgang tegenwerkte, kind bij moeder uit huis werd geplaatst om bij vader te gaan wonen. Maar deze brief is niet voor deze zaak dus.Hoe dan ook... is daarom minder heftig?
quote:missie_m schreef op 14 juni 2014 @ 23:42:

[...]

Volgens mij voor meerdere zaken. Dus.

Nee, 1 zaak. Heeft zeer uitgebreid in Volkskrant gestaan. De zaak en deze brief van Heertje. Ging om een moeder die omgang tegenwerkte, vader kreeg gezag plus toewijzing kind en kind is vanuit school bij moeder 'uit huis geplaatst'.

Was heel gedoe over.
quote:*nightsky* schreef op 14 juni 2014 @ 22:29:

Zojuist pas het filmpje van dat ontmoetingshuis bekeken.

Alle vemoedens over deze moeder, die ik had na het zien van haar fb-pagina's en wat her en der te lezen viel, zijn bij mij bevestigd.

Het draait bij deze mevrouw absoluut en helemaal niet om het welzijn van haar kind.

Het draait bij haar puur en alleen maar om haar eigen gelijk.

Bah wat gedraagt zij zich manipulatief, zeer bewust van de camera.

Met als enige intentie om te bewijzen hoe overstuur haar kind is, tja logisch met zoveel onduidelijkheid naar hem toe vanuit haar.

Geen veiligheid bieden, geen troost. Op de meest ongelukkige momenten de paniek voor het kind vergroten door hem van zich weg te duwen met de woorden "Neem hem maar mee".

Natuurlijk wordt dat kind nog hysterischer. Dat zou elk kind doen, ook als het nog niet van te voren al zo in paniek was.

Bah, wat een berekenende tr*t!

Verwend prinsesje in de categorie "ik heb altijd nog gekregen wat ik wil, en dat zal ik ook nu"

"Borderline, borderline feels links I'm going..."

Schiet me toch zomaar ineens dit nummer door m'n hoofd.Eens. Dat zei ik eerder ook al..... Oscar voor moeder!
quote:Ikhierhuh schreef op 14 juni 2014 @ 23:47:

[...]

Hoe dan ook... is daarom minder heftig?Nou ehm. Een hoogleraar had zonder vader ooit gezien of gesproken te hebben een heel rapport over hem opgesteld. Moeder had vader valselijk van misbruik beschuldigd, Heertje die zich ermee ging bemoeien (kende moeder) etc etc. Ja. Heftig. Voor het kind en vader.
quote:waterval70 schreef op 14 juni 2014 @ 23:52:

[...]

Nee, 1 zaak. Heeft zeer uitgebreid in Volkskrant gestaan. De zaak en deze brief van Heertje. Ging om een moeder die omgang tegenwerkte, vader kreeg gezag plus toewijzing kind en kind is vanuit school bij moeder 'uit huis geplaatst'.

Was heel gedoe over.Volledig gelezen. Ging ook over twee broer's van 12 met een niet Nederlands sprekende moeder. Reden genoeg om de kinderen uit huis te halen volgens JZ. Heftig.
Volgens Heertje. Heertje is een econoom. Je leest alleen wat Heertje zegt en vindt. Heertje is econoom.

Met de moeder van het ene kind was hij bevriend. Niet echt heel objectief lijkt mij.
quote:Ikhierhuh schreef op 14 juni 2014 @ 23:57:

[...]

Volledig gelezen. Ging ook over twee broer's van 12 met een niet Nederlands sprekende moeder. Reden genoeg om de kinderen uit huis te halen volgens JZ. Heftig.Yeah right, dat zal heus echt de enige reden zijn geweest.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:waterval70 schreef op 15 juni 2014 @ 00:00:

Volgens Heertje. Heertje is een econoom. Je leest alleen wat Heertje zegt en vindt. Heertje is econoom.

Met de moeder van het ene kind was hij bevriend. Niet echt heel objectief lijkt mij.Ik zeg niets daarover, ik zeg iets over wat Heertje verteld. En wat hij verteld is heel heftig.
quote:Ikhierhuh schreef op 15 juni 2014 @ 00:03:

[...]

Ik zeg niets daarover, ik zeg iets over wat Heertje verteld. En wat hij verteld is heel heftig.Maar wat Heertje verteld, is niet de héle waarheid.... Ook weer zo een die doet alsof hij wilt helpen.... Hij is gewoon een mediageil mannetje met een supergroot ego!
quote:Broedkippetje schreef op 15 juni 2014 @ 00:03:

[...]

Yeah right, dat zal heus echt de enige reden zijn geweest.

Volgens Heertje wel

Dan zal BJZ het wel druk krijgen met al die nieuwe instroom asielzoekers die geen Nederlands kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven