Formatie is begonnen

24-11-2023 17:12 1590 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkiezingen achter de rug en de formatie is begonnen.
Gom van Strien van PVV is de verkenner.
De eerste verrassing is al binnen van de VVD die niet in een kabinet willen maar wel willen gedogen.
Daar zijn Wilders, Omzicht en van der Plas niet zo blij mee.

Kan ik me wel wat bij voorstellen maar ik snap de VVD ook wel.
Kortom spannende tijden.
Ik ben in ieder benieuwd hoe dit gaat lopen.
Jullie ook?
Alle reacties Link kopieren Quote
Onsjemeer schreef:
24-11-2023 21:17
Ok, dus behoudens wellicht NSC en BBB wil niemand met de PVV. Moeten ze dan niet gewoon opgeven en de beurt aan nr.2 laten? Dan krijgen we mooi paars: pvdagl, vvd, d66 en weet ik het.

PVV hoeft helemaal niet aan de macht te komen als iedereen weigert samen te werken toch?
Of werkt dat anders?
Dit lijkt me (als linkse kiezer) echt rampzalig. Dan wordt Wilders bij de volgende verkiezingen misschien wel nog groter, en de polarisatie en woede bij al zijn kiezers ook. Kijk bijvoorbeeld naar wat er in Barendrecht gebeurde bij de gemeenteraadsverkiezingen, toen werd een lokale partij veruit de grootste, maar de andere partijen vormden samen een coalitie en sloten hem buiten. Bij de verkiezingen daarna haalde die lokale partij een absolute meerderheid.

Ik vind echt dat Wilders het nu ook maar moet gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
24-11-2023 21:44
Ik vind echt dat Wilders het nu ook maar moet gaan doen.

Dat gaat (na een lang en vermoeiend formatiespel) ook wel gebeuren. Alleen denk ik dat hij het premierschap aan Omtzigt of Yesilgöz laat. Dan kan ie zich vanuit de kamer ook gewoon weer profileren op zijn stokpaardjes. Dat rechtse kabinet duurt dan hooguit anderhalf jaar en dan valt de coalitie ruziënd uiteen. Gaan die 20 zetels weer terug naar de VVD, want dat was allemaal toch wat betrouwbaarder en stabieler.
The impossible just takes a little longer.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Rondstruiner: dat voorzie ik ook, maar ik denk dat dit geen van de partijen over de streep zal trekken om toch voor een pvv coalitie te gaan
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat wordt weer heerlijke poppenkast en geruzie op rechts (heb nooit anders gezien) voordat het binnen afzienbare tijd klapt. Laat het maar gebeuren, het wordt smullen voor de linkse kiezer.
Alle reacties Link kopieren Quote
dalmuti schreef:
24-11-2023 22:29
Dat wordt weer heerlijke poppenkast en geruzie op rechts (heb nooit anders gezien) voordat het binnen afzienbare tijd klapt. Laat het maar gebeuren, het wordt smullen voor de linkse kiezer.
Wat is daar smullen aan?
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
SadSloth schreef:
24-11-2023 22:42
Wat is daar smullen aan?
Het moment waarop duidelijk wordt dat ook extreem rechts de mensen niet gaat geven wat ze willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
24-11-2023 21:33
Nee daar heb je gelijk in die kans zit erin. Al denk ik dat je dan juist nog veel meer onrust krijgt onder PVV stemmers.

En dat wanneer de VVD dan wel in een coalitie stapt ze echt alle geloofwaardigheid verliezen en dus heel veel kiezers.

Wat D66 erbij moet doen begrijp ik niet die hebben ontzettend veel verloren. Ik zou dan als ik GL/PvdA was inzetten op de kleine linkse partijen. Ja dan heb je veel partijen in je coalitie maar wel met dezelfde gedachte. En het is nog maar zeer de vraag of NSC met GL/PvdA wil gaan zitten, of met PVV.

Blijft over de BBB. Die zijn bereid hun verantwoordelijkheid te nemen dus die stappen denk ik sowieso in een coalitie eender welke.
Als NSC of BBB met links gaan verliezen ze gelijk hun geloofwaardigheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
dalmuti schreef:
24-11-2023 22:53
Het moment waarop duidelijk wordt dat ook extreem rechts de mensen niet gaat geven wat ze willen.
Wat denk je dat er gebeurt als niemand een coalitie wil vormen? Gaan we dan weer naar de stembus? Ik denk dat de stemmen voor de PVV juist meer zullen zijn dan
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Over links is geen optie. Maar een minderheidskabinet zonder gedoogconstructie is dat wel. Qua migratiebeleid kunnen ze over rechts wel een meerderheid vinden. Maar in het sociaal beleid van de PVV en NSC zitten ook punten die over links te halen zijn. Zo kan de gevestigde orde hun wonden likken en de nieuwe orde ook daadwerkelijk nieuwe politiek en hun beleid doorvoeren. Zeker als ze vakministers, zoals NSC voorstelde, inzetten, geeft dat ook een bepaald gezag. En in NSC en BBB zitten genoeg oud CDA'rs met bestuurlijke ervaring en kennis. Ik zie dat nog wel kunnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lopervanhiernaardaar schreef:
24-11-2023 17:19
Ja, het zou mooi zijn als genoemde 4 partijen zo snel mogelijk tot een akkoord komen, en de grenzen beginnen dicht te timmeren
En de daarvoor benodigde 50.000 extra Marechaussees werven en opleiden in deze tijden van personeelsschaarste..
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
24-11-2023 23:31
Over links is geen optie. Maar een minderheidskabinet zonder gedoogconstructie is dat wel. Qua migratiebeleid kunnen ze over rechts wel een meerderheid vinden. Maar in het sociaal beleid van de PVV en NSC zitten ook punten die over links te halen zijn. Zo kan de gevestigde orde hun wonden likken en de nieuwe orde ook daadwerkelijk nieuwe politiek en hun beleid doorvoeren. Zeker als ze vakministers, zoals NSC voorstelde, inzetten, geeft dat ook een bepaald gezag. En in NSC en BBB zitten genoeg oud CDA'rs met bestuurlijke ervaring en kennis. Ik zie dat nog wel kunnen.
Dat lijkt me ook een goede optie. Zo komt de hele kamer aan bod, terwijl bij een meerderheidscoalitie een groot deel van de kamer buitenspel staat.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
24-11-2023 19:02
Een poging over links gaat er echt niet komen.
Dat denk ik ook niet. Rechts heeft 2/3 van de zetels.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
huismeermin schreef:
24-11-2023 18:01
Bedankt voor de link. Ze negeren dus de wens van 84% van hun kiezers. Ik ben benieuwd of deze kiezers in de toekomst nog VVD stemmen.
Binnen politieke partijen bepalen de leden. De VVD zal zeker wel een ledenvergadering gaan houden. Bij de PVV is dit niet nodig, daar is slechts één lid.

Verder weten ze bij de VVD dat er een veiligheidsrisico bestaat als een openlijke bewonderaar van Poetin in een positie komt waar hij kennis krijgt van staatsgeheimen en NATO informatie. Veel hoge (ex) militairen zijn lid van de VVD.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begrijp heel goed dat de VVD even achterover gaat leunen. Wilders heeft ze het leven heel zuur gemaakt toen de PVV zou gedogen in het paars kabinet in 2010? Ik weet niet meer precies wanneer dat was. Wilders maakte afspraken met het regerende kabinet, om er vervolgens in de 2e kamer een volledige poppenkast van te maken voor de de gunst van zijn achterban. Ik geloof dat Rutte hem dat nooit heeft vergeven. Wilders blijkt onbetrouwbaar en houdt deze milde versie van zichzelf nooit vol.

Laat het hem maar gaan doen. En laat de VVD maar meestemmen met de punten waar ze het mee eens zijn en afschieten waar ze het niet mee eens zijn.

En dan hebben we hopelijk over een jaar weer verkiezingen waarbij we in ieder geval ook gaan inzetten op klimaat en dierenwelzijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou waterflesje daar kan je best weleens gelijk in hebben.
Plus hij is in het verleden ook best wel onaardig tegen Yesilgöz geweest .
Daar zit nog best wel wat oud zeer denk ik.
wissewasje wijzigde dit bericht op 25-11-2023 00:50
Reden: Typefoutjes
3.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubois schreef:
24-11-2023 23:03
Als NSC of BBB met links gaan verliezen ze gelijk hun geloofwaardigheid.
Hoezo? Er was toch ook ooit een paars kabinet. Toen zaten vvd,PvdA en cda bij elkaar.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Wissewasje schreef:
25-11-2023 00:22
Nou waterflesje daar kan je best weleens gelijk in hebben.
Plus hij is in het verleden ook best wel onaardig tegen Yesilgöz geweest .
Daar zit nog best wel wat oud zeer denk ik.
Je snapt dat politici op dit niveau om professionele redenen "onaardig" tegen elkaar zijn en daar op professionele manier mee om gaan? En dat Yesolgöz alleen lijsttrekker blijft als ze daar op die manier mee om gaat en in het beste belang van de hele VVD-fractie handelt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lopervanhiernaardaar schreef:
24-11-2023 17:19
Ja, het zou mooi zijn als genoemde 4 partijen zo snel mogelijk tot een akkoord komen, en de grenzen beginnen dicht te timmeren
Hoe wou je dat doen dan? Muren bouwen? Vliegtuigen en treinen tegenhouden? Alle arbeidskrachten in de kassen en de schoonmaak en de bouw terugsturen naar het oosten van Europa? Wie gaat dan dat werk doen en onze huizen bouwen?

Oh en als het hier ooit oorlog wordt, dan ga jij dus niet naar een ander land vluchten? Dan blijf je lekker zitten wachten totdat Poetin met zijn tanks bij je huis is of een bom op je gooit?
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren Quote
dalmuti schreef:
24-11-2023 22:53
Het moment waarop duidelijk wordt dat ook extreem rechts de mensen niet gaat geven wat ze willen.
Ja, want bij wijze van spreken belooft de PVV "iedereen gratis bier" maar wie gaat dat betalen?
En Wilders belooft eenzijdige solidariteit met arme mensen (dat ze het beter moeten krijgen qua salaris en zorg enzo) maar andersom hoeven mensen niet solidair met elkaar en met anderen te zijn, of ook maar iets bij te dragen aan de maatschappij, als je naar de PVV luistert. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Wie gaat dat dan regelen, bijvoorbeeld die betere zorg, als iedereen alleen maar egoïstisch voor zijn eigen hachie wil zorgen?

En Wilders komt zelf uit de provincie waar overstromingen waren door de klimaatverandering, hoe wil hij het gaan oplossen als die problemen alsmaar groter worden? Blijven ontkennen dat het klimaat verandert en dat dat door de mens komt? Ondertussen komen we net uit de natste oktober ooit gemeten en moeten we maar zien welk record november breekt, staan hele gebieden in België en Frankrijk onder water, komt er een berg water via de rivieren ons land binnen, waait het al weken veel harder dan normaal, breken we ook al jaren allerlei hitterecords, maar nee hoor het is maar "gedram" dat er iets aan de hand zou zijn. Want het was immers maar 6 graden vandaag, dus.

Los daarvan blijven we lekker de kweekvijver voor nieuwe pandemieën in stand houden met onze megastallen. Want och och die arme boeren, dat zijn de enige mensen in heel Nederland van wie hun beroep verandert of niet meer nodig is door de tijd heen, terwijl alle andere inwoners van Nederland hun hele leven lang hetzelfde werk kunnen blijven doen zonder risico op ontslag of faillissement. En ze geven zo veel om hun dieren, daarom zetten ze ze lekker dicht op elkaar allemaal in brandgevaarlijke stallen.

:bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk:
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren Quote
Joppie schreef:
25-11-2023 00:34
Hoezo? Er was toch ook ooit een paars kabinet. Toen zaten vvd,PvdA en cda bij elkaar.
Toen was de pvda de grootste partij. Als Omtzigt nu de grootste partij links laat liggen en met gl/pvda en d66 in zee gaat, zullen zijn kiezers hem daar zeker op afrekenen, die willen dat niet. Hetzelfde geldt voor de vvd.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
24-11-2023 23:31
Over links is geen optie. Maar een minderheidskabinet zonder gedoogconstructie is dat wel. Qua migratiebeleid kunnen ze over rechts wel een meerderheid vinden. Maar in het sociaal beleid van de PVV en NSC zitten ook punten die over links te halen zijn. Zo kan de gevestigde orde hun wonden likken en de nieuwe orde ook daadwerkelijk nieuwe politiek en hun beleid doorvoeren. Zeker als ze vakministers, zoals NSC voorstelde, inzetten, geeft dat ook een bepaald gezag. En in NSC en BBB zitten genoeg oud CDA'rs met bestuurlijke ervaring en kennis. Ik zie dat nog wel kunnen.
Omtzigt ziet dat natuurlijk helemaal niet zitten, in zijn eentje met Wilders. Met de vvd erbij zijn nsc en vvd samen groter dan pvv en kunnen ze Wilders misschien in toom houden. Maar zonder de vvd kan het voor hem heel slecht uitpakken.

En daarbij: ook een deel van de NSC-fractie wil niet met de pvv samen werken hoorde ik, dus dan wordt het heel instabiel. Het zou zomaar kunnen dat die mensen zich dan afsplitsen. Dan wordt het wel een heel klein minderheidskabinet.

Als er een kabinet komt, verwacht ik LPF-toestanden. Ik denk dat we misschien best wel eens snel weer naar de stembus mogen :fortune: .
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Hoe "lollig" jullie ook denken te zijn vinden wij dit niet oké. We benoemen óók politici gewoon bij hun namen ipv bij een "grappige" nickname.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
patsy--stone schreef:
25-11-2023 04:25
Ja, want bij wijze van spreken belooft de PVV "iedereen gratis bier" maar wie gaat dat betalen?
En Wilders belooft eenzijdige solidariteit met arme mensen (dat ze het beter moeten krijgen qua salaris en zorg enzo) maar andersom hoeven mensen niet solidair met elkaar en met anderen te zijn, of ook maar iets bij te dragen aan de maatschappij, als je naar de PVV luistert. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Wie gaat dat dan regelen, bijvoorbeeld die betere zorg, als iedereen alleen maar egoïstisch voor zijn eigen hachie wil zorgen?

En Wilders komt zelf uit de provincie waar overstromingen waren door de klimaatverandering, hoe wil hij het gaan oplossen als die problemen alsmaar groter worden? Blijven ontkennen dat het klimaat verandert en dat dat door de mens komt? Ondertussen komen we net uit de natste oktober ooit gemeten en moeten we maar zien welk record november breekt, staan hele gebieden in België en Frankrijk onder water, komt er een berg water via de rivieren ons land binnen, waait het al weken veel harder dan normaal, breken we ook al jaren allerlei hitterecords, maar nee hoor het is maar "gedram" dat er iets aan de hand zou zijn. Want het was immers maar 6 graden vandaag, dus.

Los daarvan blijven we lekker de kweekvijver voor nieuwe pandemieën in stand houden met onze megastallen. Want och och die arme boeren, dat zijn de enige mensen in heel Nederland van wie hun beroep verandert of niet meer nodig is door de tijd heen, terwijl alle andere inwoners van Nederland hun hele leven lang hetzelfde werk kunnen blijven doen zonder risico op ontslag of faillissement. En ze geven zo veel om hun dieren, daarom zetten ze ze lekker dicht op elkaar allemaal in brandgevaarlijke stallen.

:bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk:
Denk je dat Nederland invloed op het klimaat kan hebben? Ondertussen steunt links alle bommen in Oekraïne en Israël. Lekker milieu bewust 😅
Alle reacties Link kopieren Quote
VVD speelt het “slim”.

Het gaat ontzettend lastig worden. Ben benieuwd naar alle concessies
Alle reacties Link kopieren Quote
Blossom schreef:
25-11-2023 07:10
Denk je dat Nederland invloed op het klimaat kan hebben?
Dat vind ik Calimerogedrag. Nederland is een van de grootste exporteurs in de landbouwsector ter wereld, het is een van de rijkste en meest welvarende landen ter wereld, en in de EU hebben wij echt wel wat in de melk te brokkelen. Dus ja, wij kunnen daar zéker invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven